Fakty i opinie

Plac Nadwodny: atrakcyjne miejsce nad Martwą Wisłą

Najnowszy artukuł na ten temat

Miasto dołoży 3,5 mln zł na rewitalizację Nowego Portu

Zejście do wody w formie amfiteatru, łąka do organizacji pikników, meble miejskie nawiązujące kształtem do drewna wyrzuconego przez morze na brzeg - taką metamorfozę zaniedbanego terenu nad Martwą Wisłą w Nowym Porciezobacz na mapie Gdańska proponują autorzy pracy, która właśnie zwyciężyła w miejskim konkursie.



Jak oceniasz ilość i jakość terenów rekreacyjnych w swoim mieście?

wysoko, jest ich dużo i są zadbane 10%
dobrze, ale mogłoby ich być więcej 34%
przeciętnie, szczególnie pod względem jakości 25%
nisko, jest ich za mało i są słabo wyposażone 31%
zakończona Łącznie głosów: 774
Plac Nadwodny to robocza nazwa terenu zlokalizowanego u zbiegu ul. Wyzwolenia oraz Władysława IV, bezpośrednio nad Martwą Wisłą i niemal naprzeciwko Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Większość gdańszczan kojarzy go przede wszystkim z promem, który został zlikwidowany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą.

Konkurs na przyjazne i atrakcyjne zagospodarowanie tego terenu został poprzedzony konsultacjami społecznymi z mieszkańcami Nowego Portu, które miały miejsce jesienią 2017 roku. Potem, w oparciu o część ich propozycji, planiści miejscy stworzyli założenia dla tej przestrzeni.

Do konkursu na zagospodarowanie Placu Nadwodnego wpłynęło pięć prac. Komisja konkursowa postanowiła nagrodzić dwie.

Pierwsza nagroda w wysokości 22 tys. zł trafiła do zespołu projektowego: Zofia Zuchowicz, Marta Kępka, Anna Dubois, Tomasz Japa. Trzecia nagroda (drugiej nie przyznano) powędrowała do pracowni Jaz+ Architekci Żmijewski Jaworski Masse, która otrzyma 8 tys. zł.

graf. trojmiasto.pl

Plac Nadwodny ma być wizytówką Nowego Portu



Plac Nadwodny: przestrzeń codziennej rekreacji



Jakie są założenia zwycięskiej pracy?

- Chcieliśmy odpowiedzieć na zapotrzebowania mieszkańców tworząc przestrzeń do codziennej rekreacji. Podzieliliśmy ją na kilka obszarów funkcjonalnych - opowiada Zofia Zuchowicz ze zwycięskiego zespołu. - Stworzyliśmy plac miejski, czyli reprezentacyjną przestrzeń z utwardzoną nawierzchnią i fontanną, którą w razie potrzeby będzie można wyłączyć. Kolejnym elementem jest przestrzeń nad wodą. W miejscu po dawnej przeprawie promowej, którą zagospodarowaliśmy w formie amfiteatru z dużą ilością drewnianych deków, będzie można zejść nad samą wodę. Kolejna strefa jest czysto rekreacyjna również nad wodą, ale z dużą ilością zieleni, meblami miejskimi i leżakami przypominającymi drewno wyrzucone na brzeg. Pozostawiliśmy też miejsce na łąkę z trawą, gdzie można zrobić piknik z widokiem na Twierdzę Wisłoujście.

Plac Nadwodny: najpierw dokumentacja, wykonanie do 2023 r.



Zanim jednak dojdzie do przekształcenia zaniedbanego terenu w atrakcyjną dla mieszkańców przestrzeń, trzeba przygotować dokumentację techniczną i projektową. Zwycięski zespół będzie musiał się z tym uporać, pamiętając jednak o zaleceniach komisji konkursowej.

Wytyczne komisji do zwycięskiej pracy

  • należy przeprojektować układ komunikacyjny m.in. poprzez reorganizację pętli autobusowej
  • należy zweryfikować formę punktu widokowego i przeanalizować czy niezbędne jest jego wyniesienie
  • należy rozważyć możliwość rezygnacji z cieku wodnego poprowadzonego w śladzie dawnych torów
  • należy dążyć do maksymalnego zachowania istniejących drzew
  • należy przewidzieć możliwość cumowania małych jednostek w dawnym basenie promowym


Jak do tych uwag odnoszą się projektanci?

- Część z nich rozumiemy, ale o niektóre nasze propozycje spróbujemy powalczyć - zapowiada Zofia Zuchowicz. - Jednym z istotnych elementów naszej pracy jest minimalizacja obecności ruchu kołowego w tym rejonie, dlatego też zaproponowaliśmy likwidację istniejącej pętli autobusowej. Ważne dla nas było też podkreślenie historycznego przebiegu dwóch torów tramwajowych, które miejscami jeszcze widać. W naszej koncepcji jeden z nich miał być ciekiem wodnym a drugi ścieżką rowerową. Z zaleceń wynika jednak, że może nie udać się tego zrealizować.
W tym momencie trudno jest powiedzieć, kiedy rozpocznie się realizacja. Wiadomo natomiast, że nieprzekraczalny termin zakończenia inwestycji to czerwiec 2023 roku, kiedy rozliczane będą projekty rewitalizacji dofinansowane przez Unię Europejską.

Opinie (91) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Właśnie takimi rzeczami powinno zajmować się miasto (8)

    Dbaniem o to, by zapuszczone tereny zmieniały się w atrakcyjne. Kombinowaniem, jak ułatwiać życie mieszkańcom. Dbaniem o jakość życia. Wiem, to wszystko kosztuje. Ale to są inwestycje, które się zwrócą w nowych mieszkańcach płacących podatki. I w ich zadowoleniu.

    • 141 4

    • (1)

      Konstytucja, wolne sądy, freie stadt danzig to są ważne sprawy.

      • 12 19

      • To prawda, ale nie na poziomie zarządzania miastem

        • 12 3

    • a gdzie ci nowi mieszkańcy będą mieszkać ?

      niestety trzeba też zajmować się nowymi drogami, komunikacją, szkolnictwem, zdrowiem, bezpieczeństwem, kanalizacją i wieloma innymi sprawami...

      • 14 2

    • (1)

      Czy będzie można kulturalnie napić się piwa (np. z książką lub w gronie znajomych)?

      • 6 2

      • Pewnie nie

        Ograniczeni umysłowo ludzie nie rozumieją, że można wypić piwo czy, o zgrozo, coś mocniejszego, nie narobić przy tym boruty i nawet po sobie posprzątać.
        Takie dziwne skrzywienie psychiczne, którego jakoś nie możemy porządnie wyplenić...

        • 14 1

    • Zadbajcie o podstawowe potrzeby... (1)

      Pierw miasto niech zadba o podstawowe potrzeby mieszkańców są miejsca gdzie ludzie w Gdańsku nie mają kanalizacji. Byle deszcz potrafi zrobić rzeki z niektórych ulic ale tak. Lepiej robić coś na pokaz. Pomysł fajny ale są pewne priorytet

      • 5 1

      • A czy mieszkańcy zgłaszają zapotrzebowanie na zmiany? Znam dużo takich przypadków gdzie ludzie chcą zmiany, a nie zgłoszą tego do zarządcy budynku czy terenu. Porostu marudzą na spacerku, a sami nic nie robią. Nikt nie każe takiemu kłaść kanalizacji tylko zgłosić potrzebę jej położenia.

        • 0 1

    • Jak by tak dbali o jakość życia

      to Hallera byłaby dawno wyremontowana.

      • 2 0

  • SKM (3)

    Niech zostawią miejsce na SKMkę, tam by mógł być końcowy przystanek gdyby jeździła wzdłuż rozebranej linii tj. Wyzwolenia.

    • 53 16

    • Przystanek tak ale nie koncowy

      linia powinna byc pociagnietą dalej most na Wisłoujście a potem po torach w kierunku Olszynki

      • 6 7

    • No to niech Kaczynski da. Kolej jest w gestii rzadu i pisu.Mogaod razu przedlozyc do Westerplatte

      • 6 5

    • Nie wiesz o czym piszesz SKM przez środek dzielnicy,to może tak przez Długą ?też będzie OK,a najlepiej poprowadż ją na Sreberko będziesz mógł tam dojechać

      • 13 2

  • Jak dla mnie (2)

    To za dużo betonu...

    • 64 14

    • Oj Pisuar , Pisuar wszędzie widzisz beton, a na wsiach gdzie na Pis głosowano nic się nie dzieje

      zajrzyj do rodziny to zobaczysz

      • 5 10

    • tylko beton w tym miejscu

      inne materiały patusy z Nowego Bruklinu ukradliby albo zniszczyli w jeden wieczór

      • 3 9

  • Paskuda, miasto nie powinno ingerować. (5)

    Brakuje w tym mieście dzikiej roślinności abyśmy mogli się cieszyć naturą taką jaka została stworzona, wszystko jest zalewane betonem i nie atrakcyjnymi atrakcjami dla tylko jednej grupy społecznej której szczytem jest spacer po chodniku w lesie

    • 34 41

    • Err, pół miasta zajmuje TPK...

      • 11 4

    • Na przeciwko po drugiej stronie kanału

      Masz piękną dziką roślinność

      • 6 1

  • Nowe dzielnice nie maja przewidzianych terenów zielonych poza skarpami (2)

    Tak działa biuro niedorozwoju miasta Gdańska

    • 62 11

    • Nowe dzielnice powstały na gruntach wojskowych albo prywatnych. (1)

      Co ma do tego miasto?

      • 4 6

      • wszystko

        miasto ustala warunki zabudowy lub określa te warunki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

        • 8 0

  • kiedy skm pojedzie do Nowego Portu? (5)

    • 53 7

    • Wedlug planów już nigdy..

      • 15 4

    • Nigdy. Osiedla siw buduja na torach

      • 12 3

    • Spytaj sie Morawieckiego. PKP jest w gesti rzadu.

      • 4 7

    • połączenie do NP zlikwidowano bo kolejka woziła powietrze

      nie pamiętasz?

      • 9 5

    • A po co SKM do Nowego Portu?

      • 1 1

  • Bajka.. (1)

    Żeby ten projekt był jeszcze odrobinę realny...

    • 30 6

    • To nie Gdynia, tu naprawdę powstał stadion, kolej metropolitalna, nowa Słowackiego itd.

      • 7 0

  • Tam w NP jest dużo smakoszy, (1)

    może dla nich mało oświetlony kameralny park zrobić, po co mają się snuć po dzielnicy i złe wrażenia robić ? Ewentualnie, można ich zatrudnić do roznoszenia naklejek z GP.

    • 14 26

    • Smakoszy jest tyle samo co w innych dzielnicach

      • 7 0

  • A polanka redlowska dla deweloperki (1)

    A można by i tam urządzić miejsce po prostu dla ludzi. Ale nie, gryzoń w norze (a może w kieszeni) wie lepiej

    • 27 5

    • piękny 6 metrowy pomnik Kaczyniaka bym tam postawił ... mewy by zajęły się wykończeniem detali :)

      • 0 1

  • Toalety publiczne zaprojektujcie na tym bulwarze (1)

    Inaczej wszystko dookoła będzie zaszczane a szkoda

    • 60 0

    • przecież nikt, oprócz miejscowych piwożłopów tam nie przyjdzie - bo po co?

      po co?

      posiedzieć 10 minut nad śmierdzącym kanałem? kilometr od kominów Portservice? na trasie "zapachów" z Lotosu i Fosforów?

      Powodzenia...

      • 7 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.