• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska dyplomacja uderza w gdański port

Kuba Łoginow
5 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku. Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku.

Radość z sukcesów gdańskiego terminalu DCT może okazać się przedwczesna. Ambicje odgrywania roli "bałtyckiego hubu" ma również litewska Kłajpeda, a rząd litewski, w przeciwieństwie do polskiego, zamiast teoretyzować, wspiera swój port.



"Partnerstwo Wschodnie" to flagowy program polskiego MSZ. O ile jednak działalność polskiego rządu ogranicza się do aktywności dyplomatycznej, to Litwini zaproponowali wpisanie do programu konkretnych projektów biznesowych i infrastrukturalnych. Większość z nich sprowadza się do jednej idei: stworzenia za unijne pieniądze sprawnych połączeń kolejowych i autostradowych do litewskiego portu w Kłajpedzie, który jest promowany jako "unijny port dla krajów Partnerstwa Wschodniego".

Ze względu na małe rozmiary litewskiego rynku, Kłajpeda musi szukać klientów za granicą: przede wszystkim chce obsługiwać handel zagraniczny krajów poradzieckich. Jeżeli Litwinom uda się zmonopolizować ten rynek, szanse utrzymania przez Gdańsk statusu hubu będą znacznie mniejsze.

Przedstawiciele DCT od dawna podkreślają, że gdański terminal powinien w przyszłości obsługiwać całą Europę Środkową i Wschodnią. Jest też przyszłym hubem dla całego Bałtyku. Tymczasem najatrakcyjniejsza część tego rynku (Białoruś, Ukraina i Rosja) dostanie się naszym północnym sąsiadom, a Gdańsk będzie mógł powalczyć najwyżej o ładunki ze Słowacji, Czech i Węgier - chociaż i tam ma silnych konkurentów (porty Morza Północnego i Czarnego).

Zaletą Kłajpedy jest przede wszystkim to, że Litwini potrafią doskonale dogadywać się z rosyjskim biznesem, czego nie można powiedzieć o Gdańsku. Podczas gdy Gdańsk i Gdynia konkurują między sobą, Kłajpeda wraz z portami Obwodu Kaliningradzkiego tworzą jeden wspólny kartel portowy, a ministerstwa transportu Litwy, Rosji i Białorusi uzgadniają między sobą taryfy i koordynują politykę transportową. Równocześnie MSZ Litwy porozumiało się już z Mińskiem i Kijowem i zgłosiło do "partnerstwa wschodniego" kilka konkretnych projektów transportowych - oczywiście z Kłajpedą w roli głównej.

Jeżeli litewski plan się powiedzie, pod szyldem "partnerstwa" Unia dofinansuje budowę autostrady i szybkiej linii kolejowej Kłajpeda - Wilno - Mińsk - Kijów (z przedłużeniem do Odessy), wraz z terminalami multimodalnymi i centrami logistycznymi. Ponadto litewskie MSZ z powodzeniem lobbuje w Europie Wschodniej i Skandynawii korzystne dla Kłajpedy zapisy w unijnych dokumentach, dotyczących Regionu Bałtyku. To w litewskim porcie, a nie w Trójmieście, przewidziano końcówkę międzykontynentalnej magistrali kolejowej, która będzie w przyszłości dostarczać chińskie i kazachstańskie kontenery do Europy. Chociaż tego typu zapisy w unijnych dokumentach strategicznych jeszcze niczego nie przesądzają, w przyszłości może się okazać, że jest już za późno na jakiekolwiek zmiany tego stanu rzeczy.

Zaletą Litwinów jest również skuteczny PR, prowadzony przez tamtejszych dyplomatów w Brukseli i Strasburgu. Podczas gdy wysiłki polskiej dyplomacji skierowane są na przekonanie unijnych partnerów, że jesteśmy "specjalistami od demokratyzowania Białorusi", Litwa propaguje swój kraj jako "naturalne centrum logistyczne dla byłego ZSRR". Biorąc pod uwagę rozmiar rynków wschodnich, konsekwentne wdrażanie tej strategii może pomóc Litwinom wygrać z Gdańskiem konkurencję o rolę "bałtyckiego hubu".

Czy to oznacza koniec szumnie zapowiadanego w zeszłym roku projektu Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańsk? Wiele wskazuje na to, że pozostanie on na papierze, bo, poza deklaracjami, nic się w tym kierunku nie robi, a i sami gdańscy portowcy przestali o nim wspominać. Zresztą podobny los spotkał otwarty z wielką pompą, z udziałem prezydentów Kwaśniewskiego i Kuczmy, lądowy "most kontenerowy" między Gdańskiem a Odessą (2001 rok). Mimo wielu pieniędzy, wydanych na realizację projektu, o pociągu kontenerowym z Odessy do Gdańska już nikt nie pamięta, natomiast podobny pociąg z powodzeniem kursuje do Kłajpedy.

Czym jest morski hub?

Transport kontenerowy funkcjonuje dziś według modelu "Hub and spoke", zwanego również modelem promienistym. Bezpośrednie połączenia transoceaniczne opłaca się uruchamiać jedynie między największymi portami węzłowymi, zwanymi w branży z angielskiego "hubami", czyli "węzłami". W hubach kontenery przeładowuje się z ogromnych transoceanicznych kontenerowców na mniejsze statki dowozowe (feedery), z których promieniście rozwozi się towar do mniejszych portów w okolicznych krajach. Dużą rolę w tym systemie odgrywa też sprawnie działająca kolej, dowożąca kontenery do terminali multimodalnych na śródlądziu - czasem nawet do odległych krajów Europy Środkowej i Wschodniej.

Do tej pory nasz region obsługiwały huby na Morzu Północnym (Hamburg, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) i Czarnym (Konstanca), ale wszystko na to wskazuje, że taką rolę będzie pełnić również Gdańsk. Jest tylko jeden problem: Gdańsk ma na Bałtyku poważnych konkurentów, a na naszym małym akwenie jest miejsce tylko na jeden hub, obsługujący nie tylko kraje bałtyckie, ale i Europę Środkową i Wschodnią. Mówiąc w skrócie, klucz do sukcesu Gdańska leży w stworzeniu sprawnych połączeń kolejowych z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś) oraz w pozyskaniu armatorów, którzy uruchomią linie dowozowe z Gdańska do portów rosyjskich. Niestety, w obu tych kwestiach jesteśmy daleko w tyle za naszym głównym konkurentem do roli bałtyckiego hubu, na jaki wyrasta litewska Kłajpeda.



Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Nie, nie, postawcie jeszcze jeden IPN. (1)

    Tego nam trzeba. I lustracji. Koniecznie. Pod przewodnictwem Prezesa PIS.

    • 12 8

    • !

      o właśnie trzeba lustracji i KAR
      by morderców lat 50 60 70 i 80 którzy dziś bezkarni - śmieją się w twarz wspierani zresztą przez niezależnych dziennikarzy "niezależne" sądy
      powsadzać do więzień
      za lata zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu i człowieczeństwi w imię komunizmu

      • 2 1

  • Historia niczego nie uczy. (3)

    POwinni zlikwidować tę dziedzinę nauki

    • 7 5

    • ciebie powinni zamknąć tłumoku (1)

      weź lepiej jakieś pigułki i przestań bredzić

      • 4 5

      • Może jestem tłumok,

        ale dziękuję Bogu że dał mi więcej rozumu niż Tobie.

        • 3 4

    • juz zlikwidowali ... bo nie maja z tego zadnego interesu ...

      • 2 1

  • WOJNA POLSKO - TUSKA (1)

    Trwa na całego!!!

    • 5 8

    • akurat

      wy pisowcy jesteście w zdecydowanej mniejszości, taka prawda

      • 2 3

  • WOJNA PIS KONTRA RESZTA POLAKÓW (12)

    Idą wybory, więc trzeba dzielić, dzielić, dzielić, siać nienawiść, judzić, straszyć ludzi - to co!

    • 9 10

    • Ty, polak! Napisz coś o cudach swojego Rudego Lumpa i jego II Irlandii! (9)

      Są święta , będzie się z czego pośmiać:)

      • 7 5

      • Najlepsze w platfąsach jest to, że jak się takiego typka zapytać o konkretne przykłady sukcesów to NIC nie odpowie. (7)

        Ale jeśli chodzi o porażki... Za mało czasu mam aby o tym pisać.
        Są ludzie, którzy nie czytają gazet, nie oglądają wiadomości itp itd. A jeśli już to tylko wybiórcza i TVN. Przedsiębiorczość PO świetnie za to widać w całym Gdańsku.

        • 5 4

        • Jeżeli nie widzisz jak się zmienia Trójmiasto (2)

          to chyba jesteś ślepa, popatrz sobie choćby na zdjęcia Kosycarza sprzed kilkunastu lat

          • 4 5

          • Przed chwilą widziałam! Szłam ulicą Stągiewną i lada moment drewniany obskurny drewniany płot Adamowicza runie na przechodniów! (1)

            Daremny trud gdańskie platfusy. Nie zasłonicie nim waszej upiornej Wyspy Spichrzów.

            • 7 5

            • Waszej?

              Haha, tak, pewno Adamowicz sam osobiście powinien przyjść i naprawić płot!
              Oj Ewuniu, weź ty sobie lepiej dobrego chłopa na noc, boś chyba nieźle wyposzczona i pleciesz gorzej niż w maglu...

              • 4 7

        • A ja się zapytam o sukcesy waszych bliźniaków (3)

          ciekawe co powiesz, chyba największy ich "sukces" to to, że doprowadzili do największego podziału i skłócenia Polaków w Wolnej Polsce, nikt jak oni nie potrafi jątrzyć i judzić

          • 4 7

          • Np. obniżenie składki rentowej i podniesienie progów podatkowych. (2)

            Oprócz tego inaczej (czyli lepiej) wyglądała polityka zagraniczna. Za kaczorów nie pisano bezkarnie o polskich obozach koncentracyjnych. Jak jakiś dziennikarzyna z takim pomysłem wyjechał od razu była reakcja odpowiednich władz.
            No i jeszcze znaczący spadek drobnej przestępczości i całkiem spory zorganizowanej.
            Tyle mogę Ci "z marszu" napisać o sukcesach tak znienawidzonych przez Ciebie kaczek.
            PS. To Tusk podzielił społeczeństwo na niewykształcone mohery i młodą inteligencję...

            • 4 3

            • Uwierzyles propagandzie pisu kolego ostatnie zdanie az nadto o tym mowi... (1)

              Kto podzielil Polakow Tusk...Nie bedz smieszny 123

              • 2 5

              • Ale się rozpisałeś...

                Podaj może kilka sukcesów swego premiera. Gadanina o tym kto "podzielił" Polaków jest jałowa.
                Wiem, że POwcy nie lubią dyskusji o liczbach bo te nie zostawiają suchej nitki na rządzie ale może chociaż ty anonimie się na to zdobędziesz :)

                • 4 2

      • Polak to się pisze z WIELKIEJ LITERY

        pisowska politykierko za dychę

        • 3 4

    • Wybory do europarlamentu ... sondaze PO ok. 50 % a nawet powyzej - wynik ok.30 % ... (1)

      PiS sondaze ok.15 % ... a nawet ponizej - wynik ok.30 % !!!!! To sa fakty i cyfry !!!!
      Tyle ...

      • 3 2

      • oj literki ... wynik PO ok 40 % ... sorki

        • 2 3

  • po co nam drogi i tory kolejowe (2)

    najważniejszy jest nasz stadion Baltic Makarena

    • 5 4

    • nie

      najważniejsza jest wasza walka z Adamowiczem i PO, reszta nieważna

      • 3 2

    • typowe polactwo

      Po co cokolwiek budować, przecież protestować, narzekać i niszczyć jest znacznie łatwiej...

      • 2 2

  • dtc (1)

    ;dtc jest to w 100 % nie polska firma śmietankę spija nie jaki angol a Polacy to tania siła robocza : i niema czym się zachwycać . trzeba było samemu inwestować w porty no i oczywiście tym samym zarabiać , a nie w muzea ,teatry, stadiony (inwestycja deficytowa )i obsadzać swoimi kolesiami !!!!

    • 6 2

    • dtc

      Maxa, tak przed wojną zbudowaliśmy Gdynię. Nasze kolejne rządy mają morze w głębokim poważaniu. Port żyje z podatków i dzierżaw terenów. Rzeczą rządu jest inwestować w infrastrukturę. Przede wszystkim w autostrady, bo na kolej to już za późno. Spółki kolejowych kolesi rozkradną każde pieniądze.

      • 2 0

  • Pytanie, kto w Gdańsku liczy na Rząd?

    Rząd w temacie DCT nic nie może i nikt na niego nie liczy. My już jesteśmy na tym rynku i chyba nie znajdzie się drugi Kaczyński by nas od niego odcinać. Poprzedni Rząd rozpętując antyrosyjską histerie, odciął nas od rosyjskiej ropy. Myślę że Rząd nie będzie prowadził dalszych akcji sabotażowych wobec Gdańskiego portu.
    Nie znam toru wodnego do Kłajpedy i głębokości kanałów portowych, z tym mogą mieć problem, tym bardziej, że oni łapią kilka srok za ogon. Chcą budować terminal gazowy, ropoport, teraz jeszcze hub kontenerowy. Czy na pewno ich na to stać? Jeśli tak to Kłajpeda na kilkanaście lat zamieni się w wielki plac budowy. Powodzenia.

    • 3 4

  • a co sie dziwic POwski niby rząd tylko udaje ze cos robi,Anie robi nic bo sa przyspawani do stołków w ministerstwach!! (1)

    • 7 2

    • nie oni jedni.....Czarnecki,Kurski to swiezynki w polityce ten pierwszy byl juz niemal we wszystkich partiach .

      Nie ma jak krecic lody w Brukseli.Niektorych nawet sila od koryta nie odciagniesz.

      • 0 3

  • Budyń

    Co zrobił Budyń jako przewodniczący Rady Nadzorczej gdańskiego Portu? Nic kompletnie nic, o przepraszam, wziął kasę za popierdzenie w stołek na posiedzeniach. Wszystkie decyzje, które mogą pomóc w rozbudowie portu leżą, bo nie ma lobbingu w sprawie zmiany Ustawy o Portach. Rządzenie z warszawki ( decyzje ), gdzie sprzedawczykom nie zależy na rozwoju Portu, tak samo jak obecnemu Zarządowi, który boi podjąć się jakiejkolwiek rozwojowej decyzji mówi samo za siebie. DCT to prywatny terminal w 100% z obcym kapitałem. Tak więc Port nie ma nic do tego ( jedynie kaskę z dzierżawy części gruntu ), tak samo jak i miasto Gdańsk, gdzie TIR-y za darmo rozjeżdżają drogi. Ludzie obudźcie się!!!!! Przez nie robienie nic w sprawie portów, rząd jak i włodarze miasta , o Zarządzie już nie wspomnę, doprowadzą do zagłady i marginalizacji ich znaczenia ( bo taka sytuacja nie dotyczy tylko portu w Gdańsku )

    • 11 6

  • artykul mnie zdenerwowal :)

    gdyby troche autor stonowal emocje to byloby lepiej.

    • 4 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane