• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska dyplomacja uderza w gdański port

Kuba Łoginow
5 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku. Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku.

Radość z sukcesów gdańskiego terminalu DCT może okazać się przedwczesna. Ambicje odgrywania roli "bałtyckiego hubu" ma również litewska Kłajpeda, a rząd litewski, w przeciwieństwie do polskiego, zamiast teoretyzować, wspiera swój port.



"Partnerstwo Wschodnie" to flagowy program polskiego MSZ. O ile jednak działalność polskiego rządu ogranicza się do aktywności dyplomatycznej, to Litwini zaproponowali wpisanie do programu konkretnych projektów biznesowych i infrastrukturalnych. Większość z nich sprowadza się do jednej idei: stworzenia za unijne pieniądze sprawnych połączeń kolejowych i autostradowych do litewskiego portu w Kłajpedzie, który jest promowany jako "unijny port dla krajów Partnerstwa Wschodniego".

Ze względu na małe rozmiary litewskiego rynku, Kłajpeda musi szukać klientów za granicą: przede wszystkim chce obsługiwać handel zagraniczny krajów poradzieckich. Jeżeli Litwinom uda się zmonopolizować ten rynek, szanse utrzymania przez Gdańsk statusu hubu będą znacznie mniejsze.

Przedstawiciele DCT od dawna podkreślają, że gdański terminal powinien w przyszłości obsługiwać całą Europę Środkową i Wschodnią. Jest też przyszłym hubem dla całego Bałtyku. Tymczasem najatrakcyjniejsza część tego rynku (Białoruś, Ukraina i Rosja) dostanie się naszym północnym sąsiadom, a Gdańsk będzie mógł powalczyć najwyżej o ładunki ze Słowacji, Czech i Węgier - chociaż i tam ma silnych konkurentów (porty Morza Północnego i Czarnego).

Zaletą Kłajpedy jest przede wszystkim to, że Litwini potrafią doskonale dogadywać się z rosyjskim biznesem, czego nie można powiedzieć o Gdańsku. Podczas gdy Gdańsk i Gdynia konkurują między sobą, Kłajpeda wraz z portami Obwodu Kaliningradzkiego tworzą jeden wspólny kartel portowy, a ministerstwa transportu Litwy, Rosji i Białorusi uzgadniają między sobą taryfy i koordynują politykę transportową. Równocześnie MSZ Litwy porozumiało się już z Mińskiem i Kijowem i zgłosiło do "partnerstwa wschodniego" kilka konkretnych projektów transportowych - oczywiście z Kłajpedą w roli głównej.

Jeżeli litewski plan się powiedzie, pod szyldem "partnerstwa" Unia dofinansuje budowę autostrady i szybkiej linii kolejowej Kłajpeda - Wilno - Mińsk - Kijów (z przedłużeniem do Odessy), wraz z terminalami multimodalnymi i centrami logistycznymi. Ponadto litewskie MSZ z powodzeniem lobbuje w Europie Wschodniej i Skandynawii korzystne dla Kłajpedy zapisy w unijnych dokumentach, dotyczących Regionu Bałtyku. To w litewskim porcie, a nie w Trójmieście, przewidziano końcówkę międzykontynentalnej magistrali kolejowej, która będzie w przyszłości dostarczać chińskie i kazachstańskie kontenery do Europy. Chociaż tego typu zapisy w unijnych dokumentach strategicznych jeszcze niczego nie przesądzają, w przyszłości może się okazać, że jest już za późno na jakiekolwiek zmiany tego stanu rzeczy.

Zaletą Litwinów jest również skuteczny PR, prowadzony przez tamtejszych dyplomatów w Brukseli i Strasburgu. Podczas gdy wysiłki polskiej dyplomacji skierowane są na przekonanie unijnych partnerów, że jesteśmy "specjalistami od demokratyzowania Białorusi", Litwa propaguje swój kraj jako "naturalne centrum logistyczne dla byłego ZSRR". Biorąc pod uwagę rozmiar rynków wschodnich, konsekwentne wdrażanie tej strategii może pomóc Litwinom wygrać z Gdańskiem konkurencję o rolę "bałtyckiego hubu".

Czy to oznacza koniec szumnie zapowiadanego w zeszłym roku projektu Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańsk? Wiele wskazuje na to, że pozostanie on na papierze, bo, poza deklaracjami, nic się w tym kierunku nie robi, a i sami gdańscy portowcy przestali o nim wspominać. Zresztą podobny los spotkał otwarty z wielką pompą, z udziałem prezydentów Kwaśniewskiego i Kuczmy, lądowy "most kontenerowy" między Gdańskiem a Odessą (2001 rok). Mimo wielu pieniędzy, wydanych na realizację projektu, o pociągu kontenerowym z Odessy do Gdańska już nikt nie pamięta, natomiast podobny pociąg z powodzeniem kursuje do Kłajpedy.

Czym jest morski hub?

Transport kontenerowy funkcjonuje dziś według modelu "Hub and spoke", zwanego również modelem promienistym. Bezpośrednie połączenia transoceaniczne opłaca się uruchamiać jedynie między największymi portami węzłowymi, zwanymi w branży z angielskiego "hubami", czyli "węzłami". W hubach kontenery przeładowuje się z ogromnych transoceanicznych kontenerowców na mniejsze statki dowozowe (feedery), z których promieniście rozwozi się towar do mniejszych portów w okolicznych krajach. Dużą rolę w tym systemie odgrywa też sprawnie działająca kolej, dowożąca kontenery do terminali multimodalnych na śródlądziu - czasem nawet do odległych krajów Europy Środkowej i Wschodniej.

Do tej pory nasz region obsługiwały huby na Morzu Północnym (Hamburg, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) i Czarnym (Konstanca), ale wszystko na to wskazuje, że taką rolę będzie pełnić również Gdańsk. Jest tylko jeden problem: Gdańsk ma na Bałtyku poważnych konkurentów, a na naszym małym akwenie jest miejsce tylko na jeden hub, obsługujący nie tylko kraje bałtyckie, ale i Europę Środkową i Wschodnią. Mówiąc w skrócie, klucz do sukcesu Gdańska leży w stworzeniu sprawnych połączeń kolejowych z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś) oraz w pozyskaniu armatorów, którzy uruchomią linie dowozowe z Gdańska do portów rosyjskich. Niestety, w obu tych kwestiach jesteśmy daleko w tyle za naszym głównym konkurentem do roli bałtyckiego hubu, na jaki wyrasta litewska Kłajpeda.



Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • have you lost your minds?

    co racja to racja, nie mniej jednak z punktu widzenia UE zastanowilbym sie dwa razy za nim wazny polaczenie puscilbym przez bialorus przeciez to polityczna niewiadoma! kto o zdrowym rozsadku zdecydowalby sie na cos tkaiego wydawac pieniadze???

    • 2 1

  • przed napisaniem spalić (5)

    A to nam tabloida chcą z "Trójmiasta" zrobić.Brakuje tylko żeby Kubuś Ł.umiescił w tytule"Szok!", "Skandal", "Dramat" i będziemy mieli kolejnego szmatławca z Gdańska(co nie redachtorzy z WP?). Moze byś tak Kubusiu udowodnił zbrodnię celowego niszczenia polskich portów przez polską dyplomację?Na czym polega?Sikorski mówi do Ruskich, Białorusinów, Ukraińców-nie bierzcie niczego przez DCT jezdzijcie do Kłajpedy bo tam was lubią a wy dla nas to kacapy?Albo Tusk wyskakuje z nożem na Putina podczas przechadzki na molo z wrzaskiem "albo Katyń albo będziesz se kontenery w Kłajpedzie odbierał"?Czy Sikorski w konspiracji z rządem w Wilnie organizuje dobry PR dla Kłajpedy i załatwia dla nich w Brukseli autostradę do Odessy? No gdzie ten sabotaż Kubusiu?To może rzeczywiście powinniśmy najechać Litwę żeby konkurencję uwalić i naszej dyplomacji wyciąć numer? Uspakajam Kubę:
    Kłajpeda jeszcze długo albo nigdy nie będzie znaczącym konkurentem dla Gdańska a Litwa dla Polski!Autostrady z Kłajpedy do Odessy też dłuuugo nie będzie.
    Myślę że Kuba Ł.powinien wziąć parę głebszych oddechów zanim znowu coś palnie a przede wszystkimi zacząć czytywać inne portale i gazety. Warto też się zastanowić czy pisac o tajemnicach polskiej dyplomacji- zawsze mogą z zemsty zrobić z Kuby TW i go ujawnić- to takie podłe i zdradzieckie przecież służby...

    • 7 6

    • Ciekawe dlaczego tak bronisz pewne sprawy ??? Kazdy ma prawo wypowiedzi i (4)

      swojego zdania i dobrze ze zwraca uwage na pewne sprawy .... uderzenie na alrm jest czesto potrzebne a czy to wszystko prawda to juz inna sprawa .. do dyskusji i udowodnienia na faktach . Wydaje mi sie zebys chcial tak jak za komuny zeby jedynie sluszna Tuskowa linia nam wspaniale panowala ... nic z tego ... nie mysl ze spoleczenstwo to jolopy ... pozdrawiam

      • 2 3

      • do Ola (3)

        A jakichże to "pewnych" spraw bronię Olo? Mówisz że każdy ma prawo wypowiedzi i do swego zdania a czy pisze prawdę to juz nieważne?Bardzo interesujące,choć jak chcesz to możesz sobie tak funkcjonować w swych komentarzach i na pewno osamotniony na tym forum nie będziesz bo takie jest zbójeckie prawo komentujących. Naprawdę Olo, wolno Ci pieprzyc głupoty, wściekac się, nawrzucać komuś, odreagowywac frustracje a ja mogę co najwyżej kliknąć że się nie zgadzam z Twoja opinią albo odpowiedzieć na forum. Ale to nie Ty piszesz artykuły na tym portalu. No cholera przynajmniej mam nadzieję że nie Ty?Jeśli portal zamieszcza artykuł to mam prawo oczekiwać że będzie to rzetelna robota dziennikarska a nie bezsensowne oskarżenia pod publikę i to dość specyficzną publikę. Jeśli właściciel "Trójmiasta"uważa, że czytają go wyłącznie frustraci którzy oczekują tylko bezmyślnych ataków na władze swojego państwa to raczej nie zrobi na tym wielkiej kariery medialnej-ludzie chcą uczciwej informacji o problemach i osiągnięciach w ich mieście, inaczej odchodzą bo nie chcą byc traktowani jak,-uważaj teraz Olo- "jołopy" właśnie. Też Cię pozdrawiam Olo i życzę Ci ostrego węchu w tropieniu zwolenników Tuska na innych portalach

        • 2 5

        • Nie mam czasu ... wiec krotko .. to jest wylacznie twoje subiektywne zdanie ...

          co to znaczy rzetelna robota dziennikarska .. bezpodstawane ... dla jednego ona bedzie a dla innego nie !!!! wlasnie wrecz potzrbna jest dywersyfikacja wypowiedzi i zdan a nie jak piszesz i obrazasz inaczej niz ty myslacych .. bez zadnych faktow tylko ogolniki marketingowe podajesz ... pozdrawiam

          • 4 1

        • Witam samorzadowca na posternku ....

          • 1 0

        • udubej

          jestem za

          • 2 1

  • PO (1)

    Partia ktora ze swym wodzem /niemcem / ,zrujnuje ten kraj doszczetnie ,chwala mu za to , trzeba go wybrac na nastepna kadencje.

    • 9 9

    • nie, nie

      głosuj na Psycholi i Schizofreników (w skrócie PiS) to na pewno będzie lepiej, patrioci za dychę, a nawet hymnu nie potrafią zaśpiewać

      • 3 9

  • Jak zwykle u tego autora

    mgliście i bez sensu

    • 6 6

  • POPIERAJCI DALEJ Platworme Oszustow --TUSK ZROBIL JUZ IRLANDIE A TERRAZ PRZYMIERZA NAS DO KONGO !!!!

    • 10 7

  • RYCHO GRZECHO ZBYCHO--CMENTARNI MINISTROWIE !!! Z DZIKIEGO KRAJU !!

    • 9 6

  • trojmiasto.pl schodzi na psy

    Czemu redaktor naczelny pozwala na zamieszczanie w portalu takich "artykułów"? Czy poziom już się zupełnie nie liczy, a jedynie ilość odsłon? Żałosne.

    • 4 9

  • nie potrzebujemy huba tylko mistrzostw (1)

    oto cała prawda o naszych włodarzach

    • 5 3

    • Z Kaczyńskim i Leperem w komiecie organizacyjnym.

      Czy te mistrzostwa to nie sukces PiS?

      • 2 0

  • Chcecie sie zasmucic to wejdzcie na te strone WEB i poczytajcie......

    http://www.portgdansk.pl/zmpg-sa/przynaleznosc-do-organizacji , bez komentarza. Jak tak bedzie wygladac zarzadzanie, to bazarowa babcia na nocniku bedzie lepszym managerem.

    • 7 0

  • A co my niby teraz robimy? (1)

    Linia E65 (kolejowa), będąca częścią korytarza o międzynarodowym znaczeniu w kierunku północ-południe jest na większości długości w modernizacji. Autostrada A1 też przecież jest budowana. Faktem jest, że przydałaby się modernizacja magistrali węglowej i budowa północnego odcinka CMK.

    • 4 4

    • I tą linią kolejową i autostradą Północ-Południe

      chcesz przewieźć kontenery na Białoruś i Ukrainę? Gratuluję fantazji.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane