• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie strefa płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Gdańska planowały wydłużyć o godzinę, czyli do godz. 18, obowiązywanie strefy płatnego parkowania w centrum. Ostatecznie zrezygnowały z tego pomysłu. Władze Gdańska planowały wydłużyć o godzinę, czyli do godz. 18, obowiązywanie strefy płatnego parkowania w centrum. Ostatecznie zrezygnowały z tego pomysłu.

Przed strefą płatnego parkowania wybroniła się Oliwa, ale już nie Siedlce i Przymorze oraz nowe fragmenty Wrzeszcza. Z 320 do 500 zł miesięcznie wzrośnie abonament za postój w strefie.



Światło dzienne ujrzał projekt uchwały Rady Miasta Gdańska w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych, stawek tych opłat oraz zasad ich pobierania. Rada Miejska ma go przegłosować w tym tygodniu, 29 listopada. Nowe przepisy miałyby wejść w życie w październiku 2013 r.

Postanowiliśmy sprawdzić, jakie ostateczne zmiany w strefach płatnego parkowania szykują władze Gdańska.

Najpoważniejszą zmianą jest wprowadzenie trzech nowy stref płatnego parkowania. Pierwsza, o której pisaliśmy wielokrotnie, ma powstać na Siedlcach. Mają nią zostać objęte częściowo - od strony centrum - ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska, ul. Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańskaul. Pohulanka zobacz na mapie Gdańska. W całości do strefy wejdą: ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ul. Strzelecka zobacz na mapie Gdańskaul. Bema zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne miejsce, w którym zostanie wyznaczona strefa płatnego parkowania, to obszar między ulicami: Śląską zobacz na mapie Gdańska, Kołobrzeską zobacz na mapie GdańskaSzczecińskązobacz na mapie Gdańska. O wprowadzeniu w tej części Przymorza opłat za parkowanie władze miasta mówiły najmniej. Ponadto zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu. Tam kierowcy będą musieli zapłacić zatrzymując się w obrębie ulic: Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska, Białej zobacz na mapie GdańskaDanusi zobacz na mapie Gdańska.

Ponadto rozszerzona zostanie strefa w centrum Gdańska. Objęta nią zostanie ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska od wysokości budynku Komendy Wojewódzkiej Policji do Motławy. Strefy parkowania w dzielnicy Wrzeszcz Górny, Aniołki pozostaną w obecnym kształcie.

Zmieniają się godziny obowiązywania stref płatnego parkowania. Teraz w Aniołkach kierowcy za parking płacą w godz. od 8 do 16. Po wejściu w życie nowych przepisów opłatę będzie trzeba uiszczać w parkomacie między godz. 9 a 15. Podobnie ma być w nowo utworzonej strefie na Siedlcach. We Wrzeszczu, Śródmieściu i na Przymorzu opłatę będzie trzeba uiszczać w godz. 9 - 17.

Nie zmieni się opłata za jednorazowe parkowanie. I tak za pierwszą godzinę kierowcy nadal będą płacić 3 zł. Kolejne 60 minut będzie kosztować 3,60 zł. Natomiast następna - trzecia godzina pochłonie 4,30 zł. Opłata za parkowanie za czwartą i kolejną godzinę będzie wynosić 3 zł. Oznacza to, że jeśli zaparkujemy samochód na osiem godzin, to zapłacimy 25,90 zł. Władze Gdańska utrzymują, że tak przyjęte opłaty mają zapewnić rotację samochodów w strefie.

Rewolucja jednak czeka te osoby, które do tej pory korzystały z abonamentów za parkowanie w strefie. Za pozostawianie samochodu na płatnych miejscach postojowych za wyjątkiem centrum kierowcy płacą teraz 320 zł za każdy miesiąc. Natomiast po znowelizowaniu przepisów opłata za ten abonament wzrośnie aż do 500 zł.

Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, znikną na dobre abonamenty na okaziciela, umożliwiające parkowanie strefie większej liczbie samochodów, ale nie jednocześnie. Ich koszt aktualnie wynosi 270 zł.

30 zł będzie kosztować abonament za parkowanie samochodów w strefie dla lokatorów budynków, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie właśnie wspomnianej strefy. Nabyty abonament nie będzie uprawniał do wolnego i wskazanego konkretnie miejsca postojowego. Ci, którzy zdecydują się wykupić taki abonament na okres jednego roku, zapłacą 300 zł i zaoszczędzą tym samym ok. 60 zł. Abonamenty są przypisane do auta, stąd trzeba uważać, bo jeśli w czasie obowiązywania abonamentu przeprowadzimy się w inne miejsce, możemy nie odzyskać wpłaty za niewykorzystane miesiące. Abonamenty nie uprawniają do parkowania pojazdów w innych strefach.

Kto może ubiegać się o abonament dla mieszkańców? Właściciel lub współwłaściciel jednocześnie pojazdu i nieruchomości położonej w sąsiedztwie strefy płatnego parkowania. Abonament otrzymają także ci właściciele nieruchomości, którzy poruszają się autem na podstawie umowy użyczenia bądź leasingu. Uchwała nie przewiduje sprzedaży abonamentów osobom wynajmującym lokale.

Miasto także wycofuje się z pomysłu płatnych i wyznaczonych miejsc postojowych w strefach - tzw. kopert. Nie będzie można więc po wejściu w życie nowej uchwały zarezerwować i wyznaczyć miejsca do parkowania. To może utrudnić wielu przedsiębiorcom pracę, bowiem to oni najczęściej - głównie dla swoich klientów i dostawców - takie miejsca rezerwowali. Po wejściu w życie przepisów dotychczasowe miejsca będą musiały zniknąć.

Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy przedstawić przede wszystkim orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Opinie (282) 1 zablokowana

  • Więcej, więcej, więcej

    kasy ściągać z ludzi i łupić ich na każdym kroku, do tego sprowadza się rządzenie w tym mieście!

    • 24 4

  • Twoje dni na tym stołku (5)

    są juz policzone herr budyń

    • 43 7

    • (3)

      Przez takich jak ty będę musiał wbrew sobie znowu głosować na budynia, bo mam alergię na moher.

      • 6 12

      • ja nie trawie moherów i pełowców

        • 4 4

      • i widziesz efekty takiego rozumowania czy slepys?
        precz z tym "dwupartyjniactwem"

        • 3 5

      • strasznie ci współczuję :P

        • 1 4

    • a taki uj!;]

      • 0 0

  • znacyz się kolejny podatek (3)

    a jeszce nawet nie weszła podwyżka 500% od śmieci

    brawo...

    • 28 4

    • to nie jest podatek, ale forma internalizacji kosztów zewnętrznych motoryzacji (2)

      nie myl pojęć

      • 1 3

      • (1)

        Internalizacja, uwewnętrznianie mechanizm polegający na przyjmowaniu za własne narzucanych z zewnątrz postaw, poglądów, norm i wartości /za Wikipedią/
        Może weź się urzedniczyno za robotę bo nawet wpisy na forum trojmiasto cię przerastają. Wracaj do przekladania papierków.

        • 0 2

        • co innego internalizacja emocji

          co innego internalizacja kosztów zewnętrznych. Prosta zasada: obciążający kosztami swego zachowania innych płaci.

          • 0 0

  • Nie ma co się dziwić że są wprowadzane takie strefy. (10)

    Np.na Przymorzu pobudowali wiele biurowców ale o parkingach zapomnieli.Ludzie mieszkający w tej okolicy mają ograniczony dostęp do własnych domów bo krawaciarze parkują gdzie się da.Nawet przy torach SKM blokując wjazdy do garaży.
    Tylko gdzie teraz będą stawać samochody?Pewno na parkingu praktikera.
    Może czas się przesiąść do komunikacji miejskiej w innym wypadku będziecie parkować kilometr albo dalej od pracy.

    • 20 10

    • (9)

      rozumowanie logiczne kompletnie z d.py.

      Jak platny parking rozwiaze problem braku miejsc postojowych ???

      Gosciu, ty powinienes poslem zostac, takie durnoty wypisujesz

      • 10 3

      • chyba czegoś nie kumasz (3)

        wpływy za parkowanie można przeznaczyć np. na poprawę jakości chodników, zakup lepszego taboru komunikacji miejskiej by częściej jeździła, na budowę dróg i parkingów rowerowych wreszcie. Można ją wydać także na programy edukacyjne, wyjaśniające, że miasto się udusi, a samochody będą stały w korkach, jeśli wszyscy będą chcieli wszędzie jeździć samochodami i wszędzie parkować za darmo.

        • 5 5

        • (2)

          ale latwiej bedzie przeznaczyc na zatrudnienie wiekszej ilosci kontrolerow i pramie dla odpowiednich ludzi niz te wymienione wyzej?:P

          • 5 3

          • Gdyby nie takie kontrole to taka swołocz jak ty parkowałaby na środku chodnika. (1)

            • 6 5

            • po czym oceniasz? chyba po sobie....
              wystarczy zobaczyc jak nasze wladze przeznaczaja pieniadze
              patrz ile jest w budzecie przewidziane wplywow z mandatow itp

              ps.obrazac to umie, ale juz wnioskowanie slabo wychodzi

              • 5 5

      • Parkował będzie tylko ten co musi. (4)

        A nie każdy.
        Pozostali mogą przyjechać do pracy autobusem czy skm.

        • 7 1

        • ale mieszkaniec też musi (2)

          dlaczego ma pod swoim domem płacić? Niech tylko przyjezdni płacą!

          • 7 3

          • Bo pod swoim domem ale na gruntach miasta. (1)

            • 2 3

            • chodzę po chodniku

              który jest ułożony na gruncie miasta, wprowadzić opłatę od używania chodników!

              • 4 2

        • jak sie zmieszczą do skm

          • 3 1

  • strefa

    pamietajmy o tym przy najblizszych wyborach, pora pogonić całe to towarzystwo

    • 33 6

  • Straty na Przymorzu (2)

    Czyli mieszkańcy i reszta, do tej pory spokojnie parkujący gdziebądź, przeniosą sie na parkingi Reala i Alfy. Po ok. miesiącu, w trosce o klientów, te markety wprowadzą opłaty "za możliwość robienia zakupów" po czym stracą część kilentów. Najbardziej straci kino...

    • 23 3

    • Wystarczy wprowadzić pierwszą godzinę darmową. (1)

      I bezpłatny parking dla posiadających ważny bilet do kina.

      • 11 1

      • ale chyba tak już jest co nie?

        • 1 0

  • a ja proponuje wybudowac na wjezdzie do miasta parkingi (3)

    na wszystkich wjazdach, cale miasto objac strefa platnego parkowania, godzina MINIMUM 10zl, kolejna 15zl itd, mieszkancy karty powinny otrzymywac za koszt wydania, miasto nie powinno zarabiac w ten sposob, oczywiscie trzeba poprawic komunikacje miejska i KORKI by zniknely, tak samo problem z miejscami do parkowania, a jezeli nie, to 20zl za godzine parkowania itd

    • 13 18

    • i miasto umrze .... (2)

      Brawa! To mówię, ja ...

      • 5 4

      • od stania w korkach (1)

        miasto nie odżywa, od ruchu pieszego owszem

        • 3 6

        • miasto dlugie i szerokie
          nie da sie go objac tylko i wylacznie ruchem pieszym i (slabo) dzialajaca komunikacja

          • 3 1

  • Takich stref powinno byc coraz więcej. (17)

    Przejść nie można chodnikiem,wszystko pozastawiane.

    • 14 43

    • strefy nie spowodują (13)

      że samochody rozpłyną się w powietrzu. Raczej powinno się zadbać o komunikację miejską, żeby ludziom przestało opłacać się jeździć samochodem. Samo wprowadzanie opłat za parkowanie nie pomaga ludziom, a jedynie ładuje portfele władz.

      • 18 5

      • Tramwaje i autobusy mamy w Gdańsku najnowsze w Polsce. (7)

        Gdyby choć część ludzi zaczęła jeździć komunikacją to by korki były zaraz mniejsze.

        • 8 9

        • sa wazniejsze (2)

          jeszcze jest cos takiego jak czestotliwosc, dostepnosc, punktualnosc, odpowiednie trasy, cena w porownaniu do jazdy samochodem itp

          • 7 5

          • Pewnie na zadupiu to problem. (1)

            Ale trzeba było o tym pomyśleć wcześniej.

            • 3 3

            • obys nigdy pracy nie zmienil:)

              • 4 3

        • Gdyby tylko 20% jeżdżących przesiadło sie do komunikacji miejskiej (3)

          to stałaby się ona niewydolna :(

          • 5 4

          • Zawsze można kupić wiecej autobusów. (2)

            To nie jest problem.
            Problem jest w tym że nawet 10% jeżdżących się nie przesiądzie,bo nie i już.

            • 3 3

            • wielu się już przesiadło (1)

              więc nie musisz powielać głupiego gadania. Dzięki opłatom może przesiądzie się jeszcze więcej.

              • 2 4

              • szczegolnie jak benzyny stanialy a bilety drozeja...

                • 3 0

      • samochód służy nie tylko do dojazdów do pracy (4)

        nawet darmowa komunikacja nie sprawi, że pojadę na duże zakupy autobusem czy na niedzielny obiad do tesciów tramwajem! Poza tym do pracy dojeżdża się też w takie miejsca, gdzie komunikacja nie kursuje albo kursuje tragicznie rzadko. Wprowadzenie opłat w tak szerokiej strefie Górnego Wrzeszcza uważam za skandal. Wiele z tych kamienic jest komunalnych, podniesiono nam o 100 % czynsze rok temu, a teraz jeszcze mamy płacić za postawienie samochodu pod swoim miejscem zamieszkania??? Ukryty podatek od luksusu normalnie...

        • 11 5

        • samochód to luksus (1)

          twoim zdaniem? Obudź się, każdego stać dzisiaj na samochód.

          • 0 5

          • wiem, cała moja wypowiedź o tym świadczy

            a sarkazmu byś nie poznał nawet jakby cie w d*pę ugryzł

            • 8 1

        • od dojazdu tramwajem na obiad do teściowej korona ci z głowy nie spadnie (1)

          albo miasto dla ludzi albo dla samochodów. Trochę może przeginam, ale to jest dobre hasło.

          • 3 5

          • gdybym jechała sama, to owszem

            ale z dwójką dzieci, może jeszcze w wózku, to się robi wyprawa. Stać i marznąć, czekając na tramwaj, tłuc się w ścisku 40 minut i jeszcze płacić za tę "przyjemność" 15 zł? Dziękuję, ale raczej nie :) Samochodem szybciej, taniej, cieplej i wygodniej dla całej rodziny! I żadne chore opłaty za miejsce pod własnym domem nie zniechęcą mnie do sprzedania samochodu i "przesiąścia się" na komunikację!

            • 8 1

    • generalnie masz rację, ale (2)

      1. nie zastawiam chodników
      2. nie parkuję tam gdzie jest to zabronione
      3. do pracy samochodem jeżdżę rzadko
      4. parkuję samochód na prywatnej posesji

      a jednak mam uiścić 300zł rocznie
      za co?
      jeśli są zastawione chodniki to może należy ścigać tych co na nich parkują a nie stosować odp. zbiorowej

      • 10 2

      • skoro parkujesz na prywatnej posesji, (1)

        to za to nie płacisz. Ale jak parkujesz na cudzej, to nie dziw się, że właściciel żąda opłaty.

        • 2 3

        • z treści wynika, że będę musiał płacić za parkowanie

          na swoim

          • 3 1

  • 76 zł za śmieci + 30 zł za abo na parkowanie

    106 zł dla urzędu

    a ile od przyszłego roku rosną podatki od gruntów i nieruchomości?

    • 24 3

  • Hossa też kasuje (1)

    Nie tylko "miasto" jest pazerne taki potentat jak Hossa tez kasuje za miejsca dla niepełnosprawnych a dodatkowo wyżebrała od miasta dodatkowe powierzchnie na około swojego osiedla GARNIZON

    • 7 1

    • Nie polecam tego dewelopera

      Sprawdziła, zawiodłam się. Relacja cena do jakości jest niestety nie do zaakceptowania. Wybrałam inny apartament. Proponuję dokładnie poznawać podsuwana w Hossie umowę.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane