Fakty i opinie

Stacje ładowania aut na prąd powstaną w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Tak wygląda Fiat 126 na miarę XXI wieku

Podobne instalacje jak ta na terenie Radia Gdańsk pojawią się wkrótce w Gdańsku. Skorzystać będzie mógł z nich każdy kierowca auta elektrycznego.
Podobne instalacje jak ta na terenie Radia Gdańsk pojawią się wkrótce w Gdańsku. Skorzystać będzie mógł z nich każdy kierowca auta elektrycznego. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Gdańsk zbuduje trzy stacje ładowania samochodów elektrycznych. Choć inwestycja jest realizowana z myślą o pojazdach służbowych dla urzędników, do specjalnej ładowarki swoje auto będzie mógł podłączyć każdy posiadacz takiego pojazdu.



Czy właściciele pojazdów na prąd powinni mieć specjalne przywileje, np. darmowe parkowanie i ładowanie?

tak, przecież ich auta nie zatruwają środowiska 39%
tak, ale wyłącznie po uiszczeniu odpowiednio atrakcyjnej opłaty abonamentowej 14%
nie, taki samochód zabiera tyle samo miejsca co "zwykły" 23%
nie, miasto nie powinno dzielić kierowców na lepszych i gorszych 24%
zakończona Łącznie głosów: 619
Stacje, a właściwie stanowiska do ładowania pojazdów powstaną w trzech lokalizacjach - przy ul. Partyzantów zobacz na mapie Gdańska (obok siedziby Zarządu Dróg i Zieleni), w pobliżu wejścia do ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska oraz przy ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska (kilka minut pieszo od siedziby Straży Miejskiej). Lokalizacje te są ściśle powiązanie z uwarunkowaniami technicznymi oraz przede wszystkim z planami zakupu pojazdów na prąd dla wspomnianych instytucji.

- O wyborze lokalizacji decydowały trzy czynniki: koszt doprowadzenia zasilania od złącza energetycznego, możliwość dozorowania i stałego monitoringu tych miejsc oraz instytucje, które zakupią pojazdy elektryczne i będą je testowały - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, który koordynuje budowę stacji.

Czytaj też: Gdańsk zamówi auta elektryczne. Czy to początek eko zmian w Trójmieście?

Ze stacji będzie mógł jednak skorzystać każdy posiadacz auta na prąd. Miasto nie planuje bowiem pobierać opłat ani limitować dostępu do specjalnego "gniazdka". Nadmiernego zainteresowania nie należy się jednak spodziewać - w ubiegłym roku w Gdańsku zarejestrowanych było tylko 24 pojazdów elektrycznych oraz 15 hybryd.

- Ze stacji skorzystać będzie mógł każdy bez wyjątku. Utrzymanie urządzeń oraz opłaty za prąd regulować będzie gmina - zapewnia Kaczmarek.

Stacje ładowania gotowe mają być najpóźniej do 29 sierpnia br. O wyborze wykonawcy decyduje cena. Musi on też zagwarantować trzyletnie świadczenie usługi serwisowej urządzeń.

Zapomnijmy o benzynie - apeluje gdański inżynier.



Przeczytaj także historię inżyniera, który w Gdańsku przerabia samochody spalinowe na elektryczne.

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • po co? (12)

    Zabawa w wydawanie dla wizerunku. Kolejny ECS.

    • 66 58

    • A po to... (11)

      że są ludzie, którzy zastanawiają się nad kupnem elektrycznego samochodu. Takich ludzi jak ja, będzie z roku na rok co raz więcej, a barierą kupna na chwilę obecną są właśnie gniazdka.

      • 32 20

      • (1)

        a ile kosztuje takie auto?

        • 6 1

        • w pyte +jeszcze troche ;]

          • 6 3

      • znaczy ze bardzo dobrze ci sie powodzi skoro myslisz o elektryku.. moje szczere gratulacje...

        ja niestety biedny jestem i nie stac mnie na inne auto niz benzynowe... ale w pradzie przyszlosc...

        • 9 5

      • jeśli jesteś eko i masz full kasy to ok (7)

        ale nas na takie samochody nie stać!!!! zakup małego elktryka to kilkanaście tysi róznicy do benzyny (i już w tym momencie zakup jest nieopłacalny)
        Baterie są leasingowane, a wiec kolejny koszt miesięczny od 300 do 400zł.
        Nie widzę plusów dla takich samochodów ponieważ po 5latach trzeba wymienić akumulatory na nowe, a póki co utylizacja jest bardzo droga i nieekologiczna.
        Zostają nam samochody z silnikami spalinowymi i tutaj trzeba się skupić na ich ulepszaniu.

        • 4 10

        • a kogo to obchodzi, przekwalifikuj sie i do roboty nierobie (6)

          • 2 7

          • tylko frajer (5)

            kupi eko samochód i bedzie szpan za grube tysiące na wiosce

            • 3 8

            • jak cie biedaku nie stac to co sie plutasz ze zaradniejsi moga sobie na taki wydatek pozwolic??? (4)

              • 1 6

              • Ekhem (2)

                Radze poczytac czym w istocie jest elektryczne auto. Ok i tak nie poczytacie: wielka bateria ktora kiedys trzeba bedzie zutylizowac. Bardziej ekologiczne jest kupienie golfa 2 w dieslu o jezdzenie nim przez 5 lat.

                • 6 1

              • to kup sobie i lej olej z biedronki

                • 1 2

              • Dlatego chwałą bogu niedługo takim palantom podniosą stawki tak, że się skończy smrodzenie po mieście

                • 0 0

              • to niech zaradniejsi za swoje tankuja

                • 0 0

  • pierdu pierdu niech lepiej zezwola na silniki diesla ktore pala 3 litry (4)

    po co ja blokuja w produkcji?

    • 57 32

    • 3L to propaganda samych producentow.

      • 14 5

    • Wsadź sobie leb do rury wydechowej z tego diesla,

      bo i tak już spaliny Ci zatruły mózg.

      • 8 12

    • taaaa

      3 litry w mieście. chyba w cinquecento:)

      • 13 6

    • I diesle dają chooroby - głównie rak

      Najwięcej na pomorzu jest chorych.

      • 0 0

  • Mam rower elektryczny. (6)

    Czy również będę mógł ładować tam akumulator ? O jakiś transformatorek zatroszczę się we własnym zakresie (znam się na tym), więc podajcie tylko jakie będzie napięcie na wyjściu.

    • 41 2

    • Jak znasz się na tym to zmierzysz

      • 17 0

    • będziesz parkował rowerek

      przez 8godzin aby go naładować???
      To już lepiej użyj pedałów

      • 8 5

    • Zawsze jest z gniazdka po 230V, każdy to wie. (2)

      Toż samochody EV i rowery EV oraz akumulatory rozruchowe spalinowców ładujemy ze zwykłego gniazdka.

      • 2 6

      • to nie są zwykłe gniazdka

        one są niezwykłe i musza mieć akcept uni ojropejskiej i wszystkich świętych

        • 4 2

      • haha

        A prostownik to taki przyrząd do prostowania włosów? Oczywiście że 14V na wyjściu prądu stałego

        • 1 1

    • Napiecie to

      30 000 GV

      • 3 1

  • Fajne,ale tylko na miasto i jak się ma sponsora! (10)

    Kilka faktów:

    -zużycie energii na 100km to przeciętnie 15-25 kWh dla małego/średniego auta.

    -pakiet akumulatorów przeciętnego auta ma ładunek energii od 30 do 90 kWh

    -zasięg auta około 100-200 km

    A co do ładowania:

    -ładowarka standardowa: moc 10kW, czas ładowania 5-10 godzin

    -ładowarka szybka: moc 45 kW, czas ładowania 2-3 godziny

    Życzę powodzenia na trasie, gdy zabraknie prądu!

    (BTW: ilu, nawet tych mających domki, ma przyłącze energetyczne 50-100 kW, z możliwością przyłączenia szybkiej ładowarki?)

    • 44 32

    • Mało tego

      szybsze ładowania skraca czas użytkowania akumulatorów (ich żywotność).

      • 23 1

    • No i jeszcze warto wspomnieć o kosztach baterii (2)

      Koszt akumulatorów to około połowy ceny auta. Przy czym takie akumulatory po 4 latach jazdy nadają się już do wymiany wiec.... kupujesz nowy samochód i po 4 latach chcesz go sprzedać tyle że nikt go nie kupi bo żeby nim jeździć musiałby wpakować w niego połowę wartości nowego samochodu. Świetna inwestycja.

      • 16 12

      • jak kupujesz

        nowy samochodzik elektryczny to się nie martwisz o baterie bo one są leasingowane okolo 300zł za miesiąc
        KOszty są tak duże, ze tylko bogacze mogą sobie pozwolić na wywalanie pieniędzy w błoto.

        • 6 1

      • nie masz wogóle pojecia a sie wypowiadasz

        Co ty myślisz, że instalują tam akumulatory takie jak masz w swoim blachosmrodzie ? Tamte akumulatory mają gwarancje 10 lat a działają jeszcze dłużej np. w takim hybrydowym Priusie

        • 0 2

    • (5)

      Obecny hit rynkowy elektryczna Tesla Model S:
      http://www.teslamotors.com

      Ma następujące parametry:
      Zasięg: 300 mil (ok. 480 km)
      Przyspieszenie do 100km/h: 4.2 s
      Bateria: 85 kWh
      Gwarancja na baterie: 8 lat, bez limitu kilometrów

      • 17 5

      • Cena, czas ładowania i jaka wartość zmniejszenia się pojemności baterii uważa się za normę nie podlegającą gwarancji?

        • 10 0

      • Fajna zabawka...dla milionerów. (3)

        Ceny w USA:
        (w Polsce jak nic będą o 50% wyższe)

        Najtańszy Model S z 40 kWh bateriami to wydatek 57400 USD.
        Przy średniej prędkości 55 mph (amerykańskie standard) ma zasięg 258 km i rozpędza się do 60 mph w 6.5 s, osiągając maks. 177 km/h.

        Za 10 tys. USD ekstra mocniejsze baterie 60 kWh zwiększą zasięg do 370 km, przyspieszenie spadnie do 5.9 s, a prędkość maks. wyniesie 193 km/h.

        Tesla Model S - cena i specyfikacjaTesla Model S - cena i specyfikacja
        Dopłacając do modelu podstawowego dumne 20 tys. USD otrzymamy 80 kWh akumulatory, będące w stanie wydłużyć zasięg do 482 km i prędkość zwiększyć do 201 km/h, zaś przyspieszać będzie w 5.6 s. To oczywiście same wersje silnikowe, bo będzie jeszcze odmiana usportowiona Performance z 85 kWh zestawem baterii i prędkością zwiększoną do 209 km/h.
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Czyli ten samochodzik, o którym napisano powyżej (85kWh), to spokojnie >100tys USD!

        • 10 0

        • tak jak pierwsze samochody (2)

          pierwsze komputery pierwsze telefony pierwsze ....
          JAK WSZYSTKO!!
          drogie jest to co nowe i dopiero wchodzi co cie o to głowa boli, bogaci pokupują produkcja się rozkręci to i ceny spadną, przynajmniej nie będziemy wąchać spalin i zatykać uszu od hałasu dziurawych tłumików

          • 11 5

          • Prywatne samoloty też są tylko dla wybranych bogaczy...

            a większość sie ciśnie w komunikacji zbiorowej. Podobnie jest właśnie z pojazdami elektrycznymi i akurat nic w tej dziedzinie się szybko nie zmieni chyba ze chce się poruszać małym, niewygodnym pojazdem o krótkim zasięgu.

            • 8 1

          • Tyle, ze elektryczne samochody to zadna nowosc. Kombinuje sie w tym kierunku praktycznie od poczatku motoryzacji, poki co bez sukcesow. Tzn. sukces jeden jest - melexy. Najwidoczniej tylko w tym segmencie naped elektryczny ma praktyczny sens.

            • 11 2

  • Zamiast stacjo ladowania dla ekologow miasto powinno budowac tak potrzebne parkingi

    • 30 31

  • Ja nie zrobię obejścia??? (2)

    Potrzymaj mi piwo...

    • 63 1

    • Najnowsze badania z University of Onion (1)

      Dowodza ze najczesciej wypowiadanym zdaniem przed wypadkiem jest ,,potrzymaj mi piwo '' :D

      • 22 2

      • przepraszam chyba pobrudzilem panu dres

        • 0 0

  • (8)

    aby wyprodukować prąd trzeba spalić węgiel (najczęściej) lub dokonać reakcji atomowej. To oczywiście zanieczyszcza środowisko ale sam samochód już nie. Tego nikt nie bierze pod uwagę ale wg trendów panujących w UE jest się ekologicznym.
    Poza tym skoro taki samochód jest ekologiczny i neutralny dla środowiska dlaczego jego cena nie jest niższa od ceny samochodu spalinowego?? Wtedy spalinowy odszedłby do lamusa. Odpowiedzcie sobie sami dlaczego tak jest

    • 56 26

    • Po pierwsze energia atomowa jest znacznie czystsza od węglowej. Po drugie sprawność elektrowni i silnika elektrycznego jest o wiele większa niż silnika spalinowego. Energia elektryczna jest czystsza. Kłopot pojawia się w postaci akumulatorów których wytworzenie i utylizacja mało mają wspólnego z ochroną środowiska.

      • 26 9

    • (1)

      lepiej, jak zanieczyszczenie koncentruje się koło elektrowni, niż ma zalegać w skupiskach ludzkich. Doczekamy myślę całkiem niedługo czasów, gdy spalinowy silnik w pojazdach stanie się anachronizmem. Gdyby nie kwestia ładowania baterii, już dawno silniki elektryczne wyparłyby spalinowe. Czy ktoś wyobraża sobie Segwaya odpalanego na kopa?

      • 12 4

      • Gdyby nie kwestia ładowania... ale własnie to ładowanie jest olbrzymim minusem

        Jak już ten problem rozwiążą to luz ale do tego czasu nie co sobie zawracać głowy.

        • 7 1

    • kiedyś samochód spalinowy wart był tyle co cały tabun koni

      sam sobie odpowiedz dlaczego tak było/jest

      • 7 3

    • Piszesz BREDNIE !!!

      Nie masz najmniejszego pojecia o produkcji energii elektrycznej a duzo sie madrkujesz. BREDNIE WYGADUJESZ!!!

      • 3 4

    • (1)

      Aby wyprodukować paliwo do silnika spalinowego, trzeba je wydobyć, przetransportować z drugiego końca świata, przerobić w rafinerii, dostarczyć do stacji benzynowej. Nawet jeśli potrzeby podobnej ilości energii do ww. i do wyprodukowania i przesłania energii elektrycznej w ilości potrzebnej do naładowania takiego samochodu, to myślę,że i tak warto ponieważ sprawność napędu elektrczynego samochodu jest znacznie wyższa niż silnika spalinowego.

      • 1 0

      • Ale dlaczego porównujesz sprawność silnika spalinowego

        i napędu elektrycznego? Porównaj sprawność od paliwa do ruchu. Czyli np elektrownia+silnik w samochodzie w porównaniu do silnika spalinowego. Możesz jeszcze dorzucić wydobycie paliwa jego transport plus (dla elektryka) przesył elektrownia-stacja ładowania.

        • 0 1

    • Na wytworzenie paliwa potrzeba dużo więcej prądu

      niż do jazdy elektrycznym autem na tym odcinku, dlatego też silnik spalinowy jest gorący.

      • 0 0

  • Zastanówcie się ! (4)

    "tak, przecież ich auta nie zatruwają środowiska"

    Zastanówcie się nad źródłem prądu do tych aut (gdzieś ten prąd się produkuje a wraz ze wzrostem zapotrzebowania produkuje się go więcej). Nad ilością akumulatorów i ich żywotnością (w kontekście odpadów cyklicznie trafiających do środowiska).

    Dlaczego znów dzieli się ludzi na lepszych i gorszych ?
    Dlaczego znów robione jest to za pieniądze podatników ?

    A czy w przetargu w którym decyduje cena również uwzględniona jest cena za serwis czy będzie przestrzeń na "odrobienie z nawiązką" ?

    • 37 18

    • brednie wypisujesz (2)

      w ciagu dnia uzytkujesz auto elektryczne a jak spisz - pojazd sie laduje z sieci. Wplywa to korzystnie na eksploatacje sieci gdyz noca wystepuje tzw nadwyzka energetyczna. Ale co tam... ty wiesz lepiej co i jak

      • 5 1

      • człeniu (1)

        nigdzie nie wspomniałem o porze ładowania ...

        czytaj ze zrozumieniem !

        jeszcze raz ci wyjaśnię w odniesieniu do twojego komentarza:
        niezależnie od pory (czasu) prąd w sieci elektroenergetycznej musi się w niej pojawić ze ŹRÓDŁA (być dostarczanym na bieżąco)

        o stratach w wytwarzaniu, zamianie, przesyle, magazynowaniu energii elektrycznej nie będę pisał ...

        • 0 0

        • Uwzględnij koszt (finansowy i ekologiczny) wydobycia ropy naftowej, jej transportu, przetwarzania na paliwo (jakie straty energii i emisja gazów do atmosfery), transportu paliwa, dystrybucji paliwa, sprawności silników spalinowych, marne możliwości odzysku energii hamowania. Okazuje się, że pojazdy elektryczne jednak są lepsze.

          • 1 0

    • prąd jest przecież z gniazdka, ze ściany

      • 0 0

  • Auta na wodór to jest przyszłość (8)

    politycy blokują zmiany, a takie samochody już są produkowane i jeżdżą w Niemczech i USA

    • 46 9

    • Uwielbiam samochody w kórych jednego dnia tankuję a w nocy... (5)

      ... ulatnia się połowa zbiornika paliwa.

      • 6 8

      • masz na myśli złodziejaszków z Pobiedziska ? (4)

        oni biorą całość a nie połowę baku

        • 12 3

        • Nie. (3)

          Mam na myśli fakt że wodór bardzo trudno się magazynuje bo zwyczajnie przenika przez ściany zbiornika.

          • 9 6

          • (1)

            przez ścianki jak Koperfild vel Copperfield ?

            • 3 10

            • Nie.

              Jak najmniejszy atom w przyrodzie który nie ma problemu aby pod ciśnieniem przecisnąć się przez ścianki zbiornika zbudowanego z wielkich cząsteczek miedzy którymi są wolne przestrzenie.

              • 7 4

          • nie problem z paliwem

            tylko z silnikem który wystarcza na 5 lat.
            a to jest koszt nowego samochodu wiec nikt o zdrowych zmysłach nie kupi takiego badziewia

            • 2 3

    • Auta na żródło ogniwo paliwowe z wodoru

      są autami elektrycznymi.

      • 5 0

    • nie zgadzam się

      auta na wodór to znów kolejne paliwo. Pojazdy elektryczne generalnie są super rozwiązaniem - ciche, nie ma się za bardzo co psuć, dobre przyspieszenie. Sam mam skuter elektryczny to coś wiem o tym. Jedynym problemem są akumulatory i jest to problem do rozwiązania, tylko trzeba chcieć. Gdyby teraz nastąpił jakiś poważny kryzys paliwowy, to w 3 lata by go ostatecznie rozwiązali i jeździlibyśmy wszyscy elektrykami.

      • 2 1

  • Pod przykrywką "dla każdego" robi sie coś za nasze pieniądze bez korzyści dla nas (8)

    Napisaliście, ze w Gdańsku jest zarejestrowanych aż :) 24 elektrycznych samochodów. Znacie kogoś kto taki ma prywatnie? Wiem, ze Radio Gdansk, że np Energa. To ile z tych 24 aut mają obywatele?

    • 49 12

    • (3)

      przerób swój zarejestruj i możesz ładować za free :D

      • 6 8

      • Czytaj ze zrozumieniem (2)

        Za chwile jazda bogatsza firma kupi sobie elektryczne auto, odpisze sobie leasing od podatku po czym na koszt gdańskich podatników bedą sobie ładować auta za darmoche! A wam mówią, ze tu o ekologię chodzi wiec sie zgadzacie to finansować. Właśnie dlatego nas tak władza dyma!!!

        • 11 4

        • Ładowanie nie bedzie za darmochę. (1)

          • 3 6

          • Czytałeś?

            Ze stacji będzie mógł jednak skorzystać każdy posiadacz auta na prąd. Miasto nie planuje bowiem pobierać opłat ani limitować dostępu do specjalnego "gniazdka".

            • 3 0

    • (2)

      ja mam 3 szt.
      Pzdr
      D.

      • 1 1

      • czego 3 szt.? (1)

        majtek czy pampersów

        • 1 1

        • 3 rowery

          Z Decathlonu i wsciekly wyraz twarzy

          • 2 0

    • jak straz miejska czy inna "komorka" bedzie jezdzic, tanio, bez smrodu i cicho to jest korzysc.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.