- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (266 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (215 opinii)
- 3 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (72 opinie)
- 4 Ugaszono pożar na budowie osiedla (184 opinie)
- 5 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (110 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (193 opinie)
Startuje pierwsza metropolitalna edycja Budżetu Obywatelskiego
Trójmiasto wraz z dziewięcioma miastami w regionie w tym samym czasie wyznaczyły terminy składania wniosków i głosowania w ramach Budżetu Obywatelskiego. Wnioski z pomysłami na lepszą okolicę czy miejskie inwestycje można składać od północy 1 kwietnia.
Dzięki temu ustalono takie same terminy składania wniosków, czyli od 1 do 30 kwietnia i głosowania, które odbędzie się w dniach 12-25 września 2016 r.
Jednym z powodów połączenia sił była obserwowana choćby w Gdańsku spadająca z edycji na edycję frekwencja podczas głosowania. W Gdańsku ostatnio wyniosła ona jedynie 9 proc.
Samorządowcy liczą więc na wzrost zainteresowania i większe zaangażowanie mieszkańców, a kolejną korzyścią ma być połączenie sił w kampanii promocyjnej. Choć na razie wspólną kampanię będą prowadzić jedynie cztery miasta: Gdańsk, Sopot, Gdynia i Rumia.
Wygospodarowały one 40 tys. zł (z czego połowę - 20 tys. przeznaczył Gdańsk) na reklamę metropolitalnego budżetu obywatelskiego w kolejkach SKM oraz w mediach.
Przypomnijmy, że Budżet Obywatelski to część budżetu danego miasta, która pozostaje do dyspozycji mieszkańców. Podstawą budżetu obywatelskiego są pomysły zgłoszone przez mieszkańców, czyli tzw. projekty. Następnie poprzez głosowanie wybierane są te, które w następnym roku kalendarzowym zostaną zrealizowane.
W Gdańsku w tej edycji BO do wydania będzie aż 12,5 mln zł, z czego 10 mln przeznaczone jest na projekty w dzielnicach, a 2,5 mln na projekty ogólnomiejskie, czyli takie, które swoim zasięgiem obejmują więcej niż jedną dzielnicę. Każda dzielnica dysponuje odrębną kwotą, którą mieszkańcy mogą wydać.
Czytaj też: Ile dostaną gdańskie dzielnice z budżetu obywatelskiego
Sopot, który pięć lat temu jako pierwsze miasto w Polsce wprowadził BO, w tym roku przeznaczy na ten cel 4 mln zł.
W roku 2016 gdynianie rozdysponują dokładnie 5 mln 203 tys. 543 zł - z czego 4 mln 330 tys. zł to środki przyznane na rok 2016, zaś 873 tys. 543 zł stanowią fundusze niewykorzystane w roku ubiegłym. Z kolei podwyższenie o 15 tys. zł kwoty bazowej dla dzielnic oznacza, że w tym roku jej łączna wysokość wyniesie 45 tys. zł.
W Trójmieście już od kilku lat mieszkańcy korzystają z wielu inwestycji, które zostały zrealizowane dzięki aktywności mieszkańców. Powstały nowe place zabaw, tereny rekreacyjne, boiska, siłownie, wyremontowano ulice i chodniki. W Gdańsku w poprzedniej edycji BO wśród projektów miejskich wygrała m.in. warta ponad 2 mln zł inwestycja "Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości", która zakłada przebudowę aż 20 skrzyżowań.
28 marca - 30 kwietnia 2016 r. - kampania informacyjna
1 - 30 kwietnia 2016 r. - przyjmowanie wniosków i dostępność konsultantów dla wnioskodawców w wydziałach i jednostkach miejskich
4 maja - 30 czerwca 2016 r. - ocena wniosków pod kątem wykonalności
4 maja - 22 lipca 2016 r. - weryfikacja formalno-prawna i gospodarności propozycji przez Zespół Konsultacyjny
do 10 sierpnia 2016 r. - losowanie numerów projektów na listach Baz Projektów
12 - 25 września 2016 r. - głosowanie nad propozycjami
do 28 września 2016 r. - ogłoszenie listy wybranych projektów
Opinie (132)
-
2016-04-01 06:15
Co z chodnikiem w Osowej? (8)
Na glownej ulicy wyglada to jak w Rosji.
- 50 15
-
2016-04-01 06:22
Pomyliło Ci się z Wiczlinem. Tam to jest dopiero tragedia. A chodnik dla dzieci najwcześniej za 2 lata (4)
Bo dla Szczurka ważniejsze są dodatkowe dotacje dla kolesi z muzeum
- 22 6
-
2016-04-01 06:53
Megalomanski tytuł (1)
Tytul jak to zwykle na trojmiasto. Nie metropolitalna, tylko 3 oddzielne budzety w tym samym czasie. Klotnia o kase pomiedzy osowa a wiczlinem jest zabawna. A w ogole to nie rozumiem czemu sie mieszkancy okolicznych wiosek kloca ;)
- 13 3
-
2016-04-01 12:18
ten artykuł to primaaprilisowy zart
- 4 0
-
2016-04-01 07:33
Cały dzień wczoraj wałkowałeś temat dotacji dla muzeum emigracji i dziś z rana to samo. Chory człowiek jesteś. (1)
Oczerniłeś Gdynię, Szczurka i muzeum w jednym zdaniu, ale nie ma to jak poranny hejt trolla z rana. Dla ciebie to już tak oczywiste, jak poranna kawa z rana.
- 7 6
-
2016-04-01 17:03
Sorry, ale taka jest prawda, ze Gdynia ma gdzies chodniki i bezpieczenstwo. Tak sie dzieje w calej Gdyni, nie tylko na Wiczlinie.
Urzedasy maja to po prostu gdzies. Widocznie sami sa przyspawani do samochodow i maja w .... dzieci chodzace do szkoly.- 2 0
-
2016-04-01 08:29
Bo tak ma wyglądać
Bo tak ma wyglądać
- 2 1
-
2016-04-01 09:57
Chodnik nie z budzetu
Prosty chodnik nalezy sie kazdemu mieszkancowi z budzetu miasta, nie z BO.
BO powinien byc na spelnianie marzen obywateli.- 8 1
-
2016-04-01 16:56
Juz kilka lat prosze o zapewnienie bezpieczenstwa dla dzieci ktore ida do szkoly.
Niestety zarowno ZDIZ jak i urzad miasta w Gdyni nie jest tym zainteresowany.
Wrecz wprost odpowiadaja, ze wazniejszy jest interes samochodow.
A potem zdziwieni, ze nikt juz nie chodzi do szkoly na piechote ani nie korzysta a ZTM- 3 0
-
2016-04-01 06:20
Jeszcze trochę i Sopot będzie mieć wyższy budżet obywatelski niż Gdynia (9)
Gdańsk 12,5 mln
Gdynia 4,33 mln
Sopot 4 mln- 64 10
-
2016-04-01 06:30
W Pruszczu też rusza w tym samym czasie. Do wydania jest 3,2 mln zł (2)
- 23 0
-
2016-04-01 06:34
(1)
Nieźle rozwija się ten Pruszcz . Kwota na mieszkańca chyba najwięcej w trójmieście
- 20 0
-
2016-04-02 14:20
Maja dobrego burmistrza
- 0 0
-
2016-04-01 07:10
Nie jest ważna wielkość budżetu (1)
Ważne na co jest wydawany i czy przysporzy się to towarzystwu wzajemnej adoracji.
- 12 15
-
2016-04-01 07:23
Jak będzie śmiesznie niski to ciężko jest wydać go na coś dobrego
- 8 0
-
2016-04-01 08:55
tylko nic z tego nie wynika (1)
jakoś tych inwestycji w sopocie nie widać
- 5 6
-
2016-04-01 09:19
Ciiiiii... bo Cię zakrzyczą.
Widać schody zrobione z BO koło przychodni na Chrobrego (uj że krzywe) i kawałek chodnika przy ogólniaku nr.1.
Za dobrych czasów car przylesia wygrał jakąś inwestycję.- 4 0
-
2016-04-02 04:43
Tzw. lotnisko trzeba utrzymywać, mimo,źe pierwszy regularne loty moźe w 2060 r.?
- 0 1
-
2016-04-02 09:26
Gdynia to kochane i wspaniałe miasto.
daj se na luz.jedż odpocząć do żukowa do stolicy.
- 0 0
-
2016-04-01 06:26
Wyremontujmy ul. Piastowską na Małym Przymorzu (5)
Małe Przymorze, dużo może
- 17 20
-
2016-04-01 07:24
... (4)
Piastowska jest faktycznie fatalna. Ciężka przeprawa dla zawieszenia auta, a jak się jedzie autobusem to jakby po poligonie.
- 13 4
-
2016-04-01 07:49
Piastowska
to slumsy.
- 4 16
-
2016-04-01 08:43
Jak każda w sumie droga w gdansku.... (2)
najgorzej mają rowerzyści.
Legalnie żeby przejechać z Oliwy na Pzymorze, muszą drałować przez Zabianke, Zaspe albo własnie tą nieszczęsną piastowską.- 8 7
-
2016-04-01 18:03
Kompromitujesz sie... Proponuje sprawdzić gdzie jest ul . Krzywoustego i jak tam łatwo dojechać z/na plaże itd.. (1)
A póżniej tam pojechać :) Pozdro 600
- 1 3
-
2016-04-01 20:58
ja sie kompromituje? jak chcesz na drugą stonę torów przejechać Krzywosutego?
i tak musisz zjechać na piastowską.
- 0 1
-
2016-04-01 06:35
BO w Gdańsku to tyle ile wynosi dopłata do funkcjonowania stadionu dla różnych spółeczek (4)
12,5 mln to jest śmiech, a i tak mieszkancy najczęściej chcą inwestycji w szkoly, chodniki i drogi. Sciema i tyle
- 39 19
-
2016-04-01 07:12
W Gdyni do samego PPNT dopłacają 20 mln i niewiele z tego wynika (3)
A jeszcze przecież trzeba dopłacać do nieczynnego lotniska, muzeum emigracji, hali, stadionu, szkoły filmowej, kolejki na kamienną górę, infoboxu, muzeum Gdyni i wielu, wielu innych..
Wczoraj był artykuł, że sobie znowu zwiększyli dopłaty o kilka milionów.
Jak to wszystko się ma do śmiesznie niskiej kwoty na BO?- 17 6
-
2016-04-01 07:38
Czy w Gdańsku niedopłacają do muzeów i stadionów? Trochę mniej populizmu i więcej wiedzy. (2)
- 9 6
-
2016-04-01 09:15
Gdańsk (1)
Gdańsk dopłaca dziesiątki mln zł do różnych placówek np ECS bolka
- 9 5
-
2016-04-01 09:53
Racja. Ale kolega z antypatią do Gdyni musi swoje komenatarze napisać.
I co ważne, powtarzać je przy następnych artykułach, nawet jak nie są związane z Gdynią. Zgodnie z zasadą, że kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się prawdą. I taki cel ma nasz kolega troll.
- 4 6
-
2016-04-01 06:42
Czy na budowę żłobków można zgłaszać projekt? (13)
Obecnie w Gdyni jest 6805 dzieci w wieku do 3 lat, z czego tylko dla 439 maluchów jest miejsce w żłobkach
Przecież to jest jakiś skandal! . Gdynia ma jeden żłobek publiczny z 3 oddziałami na 250 000 mieszkańców.... Tyle to by nawet w Wejherowie nie wystarczyło.
No ale mamy nieczynne lotnisko za 100 mln i muzeum emigracji..
PS Nie wiem skąd zdziwienie Szczurka, że młodzi ludzie stąd uciekają- 68 13
-
2016-04-01 07:14
Widzę, że podajesz już liczbę miejsc razem z prywatnymi żłobkami
W miejskim żłobku jest jeszcze mniej miejsc
- 21 1
-
2016-04-01 07:32
(1)
Gdańsk tak samo
- 6 5
-
2016-04-01 20:56
w Gdańsku jest wielokrotnie więcej
- 1 0
-
2016-04-01 07:35
No trollu. Dajesz, dajesz, jedziesz z krytyką od rana. (1)
- 4 13
-
2016-04-01 15:29
No to nieźle mi pojechałeś ;) Wyzywanie od troli za konstruktywną krytykę? Na więcej Cię nie stać?
- 3 0
-
2016-04-01 08:22
Poprawka
Gdynia ma już 247 000 ludzi i liczba ta wciąż systematycznie spada.
- 8 0
-
2016-04-01 08:47
Pretensje do #dojnej zmiany (1)
Za usunięcie sześciolatków ze szkół. Pani Jakubowska wam wytłumaczy co macie z dziećmi zrobić, bo ona jakoś nie widzi problemu..
- 3 3
-
2016-04-01 15:21
Nie ma miejsca nawet dla 1 dziecka na 10.
Czy z sześciolatkami czy bez w Gdyni i tak jest jeden wielki ****.
- 3 0
-
2016-04-01 09:55
Będziesz miał kolejny żłobek na Dąbrowie w 2017 jak dobrze wiesz, bo przytaczasz dane z artykułu sprzed 2 dni. (3)
Ale ty oczywiście wolisz skupić się na negatywach, a o tym, że się buduje kolejny żłobek to już cichutko. Tak wiarygodny jesteś w swoich komentarzach.
- 0 10
-
2016-04-01 10:20
2 żłobki na 247 tysięcy toz to sukces! (2)
Cała Afryka nas podziwia!
- 9 0
-
2016-04-01 13:25
I kolejna manipulacja z twojej strony. Jest w Gdyni 1 żłobek publiczny oraz 3 jego filie. Jak dobrze umiesz liczyć, to nie 2. (1)
Ale co tam, nie znasz się, a wypowiesz się.
- 0 5
-
2016-04-01 20:58
wciąż o 40 za mało
- 0 0
-
2016-04-01 13:21
Dzięki za dobry pomysł na biznes :)
- 0 1
-
2016-04-01 06:43
Budzet okrojony i gdyby nie walka p.Lieder to już w ogóle nie byłoby czym dzielić (7)
Po z tym kiedy rady dzielnic będą mogły ponownie opiniowac plany zagospodarowania przestrzennego? Adamowicz zabrał im taka możliwość. Pytanie dlaczego, bo trudniej było ustawiać się pod deweloperów?
- 14 24
-
2016-04-01 08:02
Walka o stołek posła? (6)
Z Z. szacunkiem dla . N, ale ich poseł to akurat nic nie zrobiła, by zwiększyć pulę budżetu. To zasługa PO. Oddajmy cesarzowi, co cesarskie. P. Lieder skupiła się na swojej karierze politycznej, a nie na działaniu dla mieszkańców Gdańska.
- 15 5
-
2016-04-01 09:59
Zdradzasz się ze swoimi sympatiami politycznymi kolego trollu, gdyż wychwalasz PO. Czyli dlatego na Szczurka jedziesz. (5)
- 0 11
-
2016-04-01 11:33
No tak... (4)
Bo chwalić można tylko #Dobrazmianę.. bez względu na to co robi.. Aż się PZPR przypomina...
- 3 1
-
2016-04-01 13:36
Jak bym Cię nie znał. Jesteś przewidywalny w swoich odpowiedziach. (3)
Sprowadzisz wszystko do antagonizmów politycznych, czyli jak napiszę ci, że popierasz PO, ty od razu odpiszesz w stylu "a ty z PIS". Już nawet nie potrafisz w swoich komentarzach pohamować tej zaciekłości i walki politycznej, a rzeczywistość widzisz tylko dwubiegunową.
- 1 1
-
2016-04-01 13:45
Paranoje się leczy.. (2)
A twój pierwszy wpis zdradził twoje upodobania polityczne.
Ps. Raczej nigdy nie prowadziłem z tobą dyskusji. To była odpowiedź na twoją ".n" dyskusję i fakt, że takie buce jak ty potrafią tylko narzekać na każdy pomysł platformy, choćby był najlepszy na świecie. Bo Prezes Polski kazali..
Żal mi takich umysłowych zombie, które nie pomyślą samodzielnie i tylko powtarzają propagandę wodza...- 0 0
-
2016-04-01 20:25
No właśnie. Znowu nawiązanie do prezesa Polski i wodza. Kto tu ma paranoje. (1)
- 0 3
-
2016-04-01 21:44
A kto tę propagandę antypełowską sieje..
..bez względu na to co peło robi? Korwin? Palikot? Miller?
Nie! To jaśnie nam panujący nadprezes! A tłuszcza łyka propagandę..- 1 1
-
2016-04-01 06:43
(2)
Mydlenie oczu.
Ludzie "decydują" o tysiącach złotych, a miliony się wydaje wedle widzimisię tego czy innego prezydenta.- 49 10
-
2016-04-01 07:32
Możesz próbować zostać tym czy innym prezydentem (1)
Zobaczymy czy dostaniesz wystarczająco głosów.
- 7 10
-
2016-04-01 09:21
wysyny mają dostęp do miejskiej kasy.
Dlatego wygrywają.
vide sopocki sołtys- 5 1
-
2016-04-01 06:49
Czy budzet obywatelski nie moze inwestowac w Innowacje czy nowe technologie ? (5)
Caly czas sie skupiamy na czyms tradycyjnym typu łatanie drog itp. jakby nikt nie mial innych pomysłow . Fajnie ze beda drogi itd . tyle ze te powinny byc tworzone z normalnej puli a budzet obywatelski mial byc pomyslem aby ludzie wykazali sie pomyslowoscia a nie dublowaniem sie pomyslow drogowcow bo to nonsens. Czy nie mozna tego np. inwestowac w punkty darmowego internetu , urzadzenia solarne do pozyskiwania energii oswietlajacej np. ulice osiedli , w jakies farmy solarne czy chocby pola golfowe lub urzadzenia innowacyjne oszczedzajace energie czy zuzycie wody etc. .........Tyle bylo kipiacych pomyslow po 89 a jak co do czego to drogi, drogi i pomniki ! to moze to jest budzet drogowcow a nie spoleczenstwa bo drogowcy raz dostaja z puli podstawowej a drugi raz ponownie z puli budzetu obywatelskiego wiec tak realnie ludzie nic poza tradycje nie umieja wymyslic .. Kazdy dzis gada o Innowacjach tyle ze w glowach zamiast innowacyjnego myslenia wiecznie jest PRL.
- 27 14
-
2016-04-01 08:49
(2)
Ty weź sprawdź, co jest celem Budżetu Obywatelskiego...
- 5 3
-
2016-04-01 09:34
Lepiej we frytki dla kazdego
- 0 1
-
2016-04-01 11:39
dzis 1 kwiecien )
wy to w wszystko uwierzycie )
- 2 0
-
2016-04-01 09:59
Brak świadomości
Ilość minusów przy tym wpisie świadczy o braku znajomości tematu przez obywateli miasta. Ale jak zwykle, pisza ci, ktorzy maja najmniej do powiedzenia.
- 1 1
-
2016-04-01 17:26
Solary to innowacje buahhaha. A miliony akumulatorow bedziemy za ogromna kase utylizowac u szfaba. Pomysl mega.
- 1 1
-
2016-04-01 06:50
nie dla boisk i innych szkolnych pomysłów (2)
Budżet i tak ich dotuje.
Chodniki, ulice,ścieżki,oświetlenie...to rozumiem....- 64 8
-
2016-04-01 16:21
(1)
A właśnie, że powinno się z tych pieniędzy budować jak najwięcej boisk. To jedyny sposób żeby dzieciaki odciągnąć od chorych facebooków i tym podobnych. Chodniki,ścieżki to marnotrastwo pieniędzy z BO. To bez łaski powinny miasta robić z budżetu jaki posiadają
- 0 3
-
2016-04-01 16:41
"Odciągnąć młodych od facebooków."
Pomyśl co będzie za 20 lat. Młodzi nagle przestaną korzystać z Internetu bo będzie jedno boisko więcej? Jak młodzi za dzieciaka nie będą korzystać z życia, to na starość im się przypomni. Spokojnie- 1 0
-
2016-04-01 07:06
mosir na chełmie koło ulicy Stoczniowcow bo to obraz rozpaczy (2)
wyrównać powierzchnie boisk, zrobić bieznie do okola boiska i ogrodzic porządnie, bo narazie służy to głownie jako wybieg do załatwienia się psem (mimo znaku zakazu) i wypicia piwa przez meneli. Biegać tam nie można bo te psy cie zjedzą
- 15 9
-
2016-04-01 07:31
to kup łopate i rob ! w czym klopot ?
napisano ze to inicjatywa obywatelska ma byc wiec jaki ty obywatel skoro nie pojmujesz ze to ty masz sie wykazac inicjatywa ? . Nalezy kupic grabie, lopaty i zebrac mieszkancow i zagrabic, wyrownac etc i tyle. Tak niewiele lecz trzeba chciec. Zaraz zaznaczam ze czesto sami ogarniamy swoje otoczenie bez potrzeby czekania na '' kogos '' bo to nasza wspolna wlasnosc ! Polecam ci taki tok myslenia ........ Pozdro
- 7 6
-
2016-04-01 08:46
Planują w ramach rewitalizacji Biskupiej Górki zając się tym terenem
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.