- 1 Samolot nie zabrał do Rzymu 14 osób (347 opinii)
- 2 Splądrowali mu grób. Powtórny pochówek z honorami (76 opinii)
- 3 Ogromny zbiornik retencyjny na Oruni (62 opinie)
- 4 Sędzia odwiedzi byłego szefa Amber Gold (128 opinii)
- 5 Fałszywe alerty RCB o powodzi (54 opinie)
- 6 Policjant wyjaśnia, dlaczego stanął na rękach (183 opinie)
Stłuczki ciężarówek paraliżują obwodnice. Brakuje miejsc do ich kontroli
Prawie 400 kolizji i wypadków z udziałem samochodów ciężarowych odnotowano na trójmiejskich ekspresówkach od początku 2019 roku. Skutkiem większości z nich był paraliż ruchu na trasach S6 i S7, nierzadko na długie godziny. Wpływ na bezpieczeństwo mają kontrole ciężkich pojazdów. Punktów, w których TIR-y mogą być sprawdzane, jest jednak zbyt mało.
To jeden z kilku śmiertelnych wypadków z udziałem samochodów ciężarowych, do których doszło w ostatnich latach na trasach S6 i S7. Dużo częściej TIR-y biorą udział w mniej groźnych stłuczkach, jednak ich następstwem jest paraliż kluczowych dla Trójmiasta tras. Usuwanie skutków takiego zdarzenia z obwodnicy nierzadko trwa długie godziny.
Mundurowi z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku wyliczają, że na obu ekspresówkach w ostatnich latach doszło do prawie 400 kolizji i wypadków: 49 w 2021 r., 117 w 2020 r. i 124 w 2019.
Do tego należy doliczyć wypadki i kolizje z udziałem ciężarówek na gdyńskim odcinku trójmiejskiej obwodnicy. W 2019 r. było ich 35, rok później 40, a od początku tego roku - już 21.
O prawie 28 ton za dużo ważyła ciężarówka z kontenerami. Mat. z 2020 r.
Z tachografu w pojeździe zatrzymanym przez inspektorów z Inspekcji Transportu Drogowego wynikało, że 250-kilometrowy odcinek ciężarówka pokonała w... dwie minuty.
Każdy wypadek jest inny, ale stan pojazdu może być kluczowy
Przyczyny majowego wypadku wyjaśniają policjanci. Podkreślmy: każda taka sprawa rozpatrywana jest przez służby indywidualnie i przyczyny zdarzeń są różne. Wina nie zawsze leży po stronie kierującego ciężkim pojazdem. Nie da się jednak ukryć, że na bezpieczeństwo w ruchu samochodów ciężarowych ogromny wpływ ma zarówno stan techniczny pojazdów, jak i stan samych kierowców.
Mowa tu nie tylko o tak oczywistych aspektach jak trzeźwość osób, które wsiadają za kierownicę, ale również przestrzeganie godzin pracy, z uwzględnieniem efektywnego wypoczynku.
Korek po zderzeniu ciężarówek na obwodnicy. Nagranie z 2020 r.
Sprawdzaniem tego zajmują się przede wszystkim funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego. Od 2020 roku do tej pory na trasach S6 i S7 wykryto w sumie 46 naruszeń przepisów Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Przeprowadzono też 48 kontroli drogowych.
Czytaj też:
Zbyt ciężka ciężarówka na A1
- Większość naruszeń dotyczyła umieszczenia na pojeździe ładunku powodującego przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej kontrolowanego pojazdu, stwierdzono też brak badania tachografu, rejestrowanie przez kierowcę czasu swojej pracy na karcie innego kierowcy - wylicza Przemysław Gradomski, zastępca pomorskiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.
I choć każde naruszenie przepisów kończyło się karą pieniężną, przyłapani kierowcy ciężarówek stanowią zaledwie ułamek spośród wszystkich, którzy łamią prawo i unikają kontroli.
Punktów kontroli ciężarówek jest mało i są... niebezpieczne
W skuteczniejszym wyłapywaniu nieodpowiedzialnych kierowców mogłoby pomóc utworzenie większej liczby punktów kontrolnych, na których ciężarówki są sprawdzane. Na liczącej ponad 66 km trasie S6 znajdują się bowiem tylko dwa.
W 2020 r. ciężarówka uderzyła w wiadukt na obwodnicy.
Pierwszy zlokalizowany jest pomiędzy węzłem Karczemki a węzłem Matarnia (jadąc w kierunku Gdyni). Drugi w Gdyni-Chyloni przed końcem Obwodnicy Trójmiasta.
Sęk w tym, że z tego drugiego punktu służby kontrolne nie korzystają. Dzieje się tak ze względów bezpieczeństwa, gdyż położony jest on za zakrętem. W przeszłości doszło w tym miejscu do śmiertelnego wypadku z udziałem funkcjonariusza policji, który próbował zatrzymać pojazd do kontroli.
- Pierwszy punkt ma infrastrukturę pozwalającą na ważenie pojazdów i wykorzystywany jest głównie do kontroli pod tym kątem. Wymaga dynamicznego zatrzymywania pojazdów - tłumaczy Przemysław Gradomski.
Również na trasie S7 znajdują tylko dwa punkty kontrolne. Pierwszy położony jest na wysokości Koszwał (jadąc w kierunku Warszawy), a drugi po przeciwległej stronie (z kier. Elbląg na kier. Gdańsk) na MOP Żuławy.
Co ciekawe, i w tym przypadku z pierwszego punktu służby nie korzystają, gdyż nie jest on oddzielony barierami technicznymi od pasów ruchu i nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa kontrolujących i kontrolowanych.
- Punkt na MOP Żuławy wykorzystywany jest głównie do kontroli pod kątem sprawdzania mas i nacisków osi kontrolowanych pojazdów i wymaga dynamicznego ściągania pojazdów do kontroli - wyjaśnia Przemysław Gradomski.
Z kolei na S6 w stronę A1 całkowicie brakuje bezpiecznego punktu kontroli pojazdów, podobnie jak na trasie S7 w stronę Warszawy.
Bez lepszej infrastruktury trudno o lepsze kontrole
- Robimy, co możemy, i pracujemy, na czym możemy. Ale przy zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa jesteśmy w stanie wykorzystać tylko te punkty kontroli pojazdu, które nie zakłócą płynności ruchu i jednocześnie będą bezpieczne dla innych uczestników. "Ściągnięcie" jadącej drogą ekspresową ciężarówki na kontrolę nie jest taką łatwą rzeczą - podkreśla jeden z funkcjonariuszy ITD, który prosi o zachowanie anonimowości.
I podsumowuje:
- Dopóki nie powstanie odpowiednia infrastruktura, więcej punktów kontrolnych ciężarówek, trudno będzie wyłapać większą liczbę kierowców, którzy nie szanują przepisów, jeżdżą ze zbyt ciężkim towarem albo przekraczają czas pracy.
Skutki majowego wypadku z udziałem ciężarówki, do którego doszło na obwodnicy.
Opinie wybrane
-
2021-05-31 07:05
(6)
Bez większej liczby punktów kontroli kierowcy tirów dalej będą jeździć zdezelowanymi albo za ciężkimi samochodami. A potem płacz ze tragedia, albo co najmniej korek
- 70 10
-
2021-05-31 10:55
Kierowca w większości przypadków nie wie ile naprawdę waży kontener!!! Widzi tylko deklaracje wpisaną w dokument!!!!
- 2 1
-
2021-05-31 08:51
w USA punkty kontrolne są tylko na wjeżdzie do stanu (4)
tam a TiRowcy sami skrupulatnie badają wagę swojego składu - bo jak go już na terenie stanu złapią z nadwagą - to kary są gigantyczne
..podobnie za jazdę zdezelowaną ciężarówką ... tam nie ma tego, że 5min wcześniej już był za to mandat - i można tego samego dnia dostać drugi, trzeci, czwarty, piąty - wszystkie za to samo.- 6 0
-
2021-05-31 09:37
W USA maja tez KKK i BLM, (3)
- 1 0
-
2021-05-31 09:57
A ty z PiS, że chcesz z każdego kraju ściągać tylko to co najgorsze? (2)
- 3 0
-
2021-05-31 11:39
Nie, nie z PiS, ale tez nie od Was, jak widac po formie. (1)
- 0 0
-
2021-05-31 12:57
No tak, zapomniałem że jest jeszcze partia szariatu.
Która nienawidzi krajów arabskich, z zazdrości jak pięknie wprowadzili państwo wyznaniowe...
- 0 0
-
2021-05-31 09:21
Nic dziwnego (8)
Bo to panowie dróg robią co chcą i jak chcą. Prędkość łamana to norma, wyprzedzanie również. Kiedyś jeden kierowca mi mówił że mają ograniczniki prędkości to ciekawe bo często jedzie tir np.120.
A w nocy na zjeździe z obwodnicy w stronę obłuża to juz jest masakra pędzą ile fabryka dała a tam jest ograniczenie do 50 dla sam. ciężarowych.- 28 32
-
2021-05-31 10:52
(6)
Gdzie ty gościu widzisz szybkość ciężarówki 120??? Bredzisz na potrzeby wpisu!!! Ogarnij się !!!!!
- 4 5
-
2021-05-31 18:45
o widzę że mamy tirowca na forum
Albo troll, albo jakiś młokos któremu jeszcze koledzy nie pokazali jak się ten ogranicznik wyłącza- 0 1
-
2021-05-31 11:23
(4)
Jak jedziesz z tyłu za takim to widzisz na swoim liczniku, no nie?
- 2 1
-
2021-05-31 12:19
(3)
Każda ciężarówka ma ogranicznik na 90 km/h. Te 120 to masz na liczniku jak się do niej zbliżasz.
- 3 2
-
2021-05-31 15:11
(1)
Jeśli kierowca jedzie autem starszego typu gdzie da się podlozyc tzw magnes to ogranicznik prędkości nie działa i te 120 km na godzinę jest do zrobienia. Jadąc z górki nawet bez magnesu się da.
- 1 1
-
2021-05-31 15:35
To też swoją drogą kuriozum że jakimiś magnesami sięoszukuje jakieś tachografy a w byle aucie z wypożyczalni możesz sobie w aplikacji zobaczyć trasę i prękość...
- 1 0
-
2021-05-31 12:55
Każda ciężarówka ma też tachograf, a jakoś kierowcy potrafią się razem z TIRem teleportować :)
- 0 0
-
2021-05-31 09:36
Jest ograniczenie, nie ma fotoradaru ani policji. To chba wyjaśnia wszystko.
- 9 0
-
2021-05-31 09:15
Obecnie nawet w miastach lekko powyżej 20 tysięcy osób jest prowadzona obwodnica 2-pasmowa, u nas? (12)
mamy prawie 1 miliona mieszkańców trójmiasta, plus drugie tyle przyjeżdżających na wakacje i NAWET nie ma najmniejszej wzmianki/planów o tym aby ją poszerzyć do 3 pasów. Jak długo jeszcze będziecie udawać ślepców że 2 pasy są okej? były okej jak samochodów było 10 razy mniej.
- 76 14
-
2021-05-31 14:38
racja racja a dodatkowo gdzie są przejazdy awaryjne lub wjazdy awaryjnie żeby puszczać zablokowaną jezdnię objazdem a nie skazywać kierwowców na X godzin oczekiwania??
dlaczgo zarządca drogi nie jest do tego przygotowany?
kiedy będzie? proszę o odpowiedź- 2 0
-
2021-05-31 14:06
Kierowca
U nas zmniejszają liczbę pasów i zmniejszają dozwoloną prędkość :(
- 1 0
-
2021-05-31 09:34
Bo te obwodnice to elementy tej czy innej eski, medrcze.
- 3 0
-
2021-05-31 09:25
niestety (5)
Niestety ale do tego włodarze Gdańska chcą zwężać ulice, wprowadzać przejścia na jezdniach zamiast tuneli i kładek - będą ginąć ludzie przez to :/ Trójmiasto ma taki układ jaki ma, wymusza to konkretne rozwiązania. A Pani Dulkiewicz czy Pan Szczurek wolą wydawać kasę na strefy komfortu, aniżeli na usprawnianie ruchu drogowego. Kierowcy dla nich chyba są przestępcami i winni nawet gradobiciu...
- 19 9
-
2021-05-31 11:38
A ja jestem zniesmaczony twoją wypowiedzią koleś. (1)
- 0 0
-
2021-05-31 13:40
A kto pytał?
- 0 0
-
2021-05-31 11:04
Przyzwyczajaj się do ograniczeń dla samochodów. (2)
Już za kilka lat będą opłaty za wjazd samochodem do miasta, projekt takiej ustawy jest już w opracowaniu.
- 5 9
-
2021-05-31 11:51
Kompletnie nie potrzebuje zapuszczac sie do miasta. A wiecej sklepow etc po prostu powstanie za obwodnica.
- 1 0
-
2021-05-31 11:13
Nie przejdzie.
Tak samo jak z obniżonym wiekiem emerytalnym. Co z tego że to potrzebne i za parę lat bez tego będziemy w d*pie?
Liczą się głosy teraz.- 1 1
-
2021-05-31 09:20
(2)
Nikt nie udaje że 2 pasy są ok do tej ilości samochodów bo nie są (inna sprawa że to samochodów jest za dużo). Jednak czym innym jest prowadzenie drogi w szczerym polu a czym innym rozbudowa w takich warunkach jakie mamy.
- 5 9
-
2021-05-31 09:31
Jasne zgadzam się to nie to samo co wybudowanie drogi na pustkowiu, jednakże nie powiesz mi że jest to niemożliwe (1)
zwłaszcza porównując możliwości finansowania ( lub uzyskania dofinansowania) takiej dużej metropolii. Powinny te prace planowe już trwać, bo i tak ich rządzący nie unikną, samochody nie znikną.
- 10 3
-
2021-05-31 09:58
No zaraz, przecież ma właśnie dlatego powstać obwodnica metropolitalna.
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.