• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strzałki dla rowerzystów przy parku Centralnym nie znikną

Patryk Szczerba
28 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (259)
Najnowszy artykuł na ten temat Pomysły na "ożywienie" parkingu w centrum
Urzędnicy przekonują, że rowerzyści szybko przyzwyczają się do nowej organizacji ruchu. Urzędnicy przekonują, że rowerzyści szybko przyzwyczają się do nowej organizacji ruchu.

- Zbyt duża liczba miejsc kolizji ruchu pieszego z przebiegiem drogi rowerowej była powodem, dla którego rowerzyści nie mogą jechać najprostszą drogą przy parku CentralnymMapka - mówią gdyńscy urzędnicy. Krytykowane rozwiązania z ostatnich dni zostaną, zaś cały układ drogowy będzie przebudowany, gdy znajdą się pieniądze.



Czy nowa organizacja ruchu doprowadzi do większej liczby kolizji?

Ostatnio, zamiast otwarcia trzeciej części parku Centralnego, uwagę mieszkańców i internautów przykuwają rozwiązania zaproponowane dla rowerzystów na wjeździe na plac. Chodzi o strzałki i pasy, które kilkanaście dni temu pojawiły się przy ul. Świętojańskiej.

Urzędnicy pokazują, jak jeździć przy parku Centralnym



Urzędnicy próbują przekonywać, że nie ma problemu, tłumacząc m.in. na stronie miasta, jak poprawnie jeździć w tym miejscu. Społecznicy i aktywiści nie mają jednak wątpliwości, że to nic nie da i będzie dochodziło do kolizji.

Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku, muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę. Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku, muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę.
Oznakowanie na jezdni jak labirynt. Przy parku Centralnym można się pogubić Oznakowanie na jezdni jak labirynt. Przy parku Centralnym można się pogubić

Członkowie Rowerowej Gdyni przypomnieli, że zgłaszali projekty do BO (trzykrotnie odrzucone w weryfikacji) dotyczące utworzenia drogi rowerowej przy wiacie. Okazuje się, że najpierw negatywnie zaopiniowała pomysł Agencja Rozwoju Gdyni, a później dwukrotnie Wydział Inwestycji.



Dlaczego nie udało się poddać pomysłów społeczników pod głosowanie w Budżecie Obywatelskim?

- Projekt był sprzeczny z przygotowywaną docelową koncepcją ruchu drogowego i rowerowego dla tego obszaru - tłumaczy Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.
Aktywiści rowerowi są jednak pewni, że większość wybierze drogę przy wiacie. Aktywiści rowerowi są jednak pewni, że większość wybierze drogę przy wiacie.

Droga rowerowa była, ale została usunięta



Warto wiedzieć, że koncepcja drogi rowerowej początkowo była przeznaczona do realizacji razem z przebudową dróg.

- Droga dla rowerów za przystankiem, eleganckie wloty w Świętojańską, wygodny dojazd do Władysława IV, miejsca sporo i dla pieszych, i dla rowerzystów - wyliczają społecznicy, pokazując rysunek z dokumentacji projektowej części drogowej, która miała być realizowana razem z parkiem.
Ten element został jednak usunięty z inwestycji i to jeszcze na etapie, kiedy zakładano, że drogi będą przebudowane.

- Na wyłączenie układu drogowego w zakresie ścieżki rowerowej miała wpływ negatywna opinia specjalisty ds. dostępności, w której mowa była o zbyt dużej liczbie miejsc kolizji ruchu pieszego z przebiegiem drogi rowerowej - wyjaśnia Grzegorczyk.
Co tam droga rowerowa, pojadę sobie chodnikiem Co tam droga rowerowa, pojadę sobie chodnikiem

Rowerzystom pozostanie korzystanie ze stworzonej organizacji ruchu. Choć urzędnicy zapewniają, że nie została jeszcze ukończona, to najprawdopodobniej niewiele się zmieni.

Park Centralny: więcej informacji



Będzie przebudowa dróg, gdy znajdą się pieniądze



Nie wiadomo także, czy kiedykolwiek zapadnie decyzja, by jednak drogę rowerową poprowadzić przy wiacie. Wiadomo, że za przebudowę dróg będzie trzeba dodatkowo zapłacić.



Dlaczego nie zrobiono wszystkiego za jednym razem?

- Ze względu na sytuację finansową miasta zdecydowaliśmy się m.in. na etapowanie budowy parku. Przebudowa układu drogowego będzie elementem większej inwestycji, nad którą pracuje zespół Tempo 30, wykraczającej poza teren parku, której realizacja zwiększyłaby koszt budowy parku, a także opóźniła termin oddania terenu rekreacyjnego mieszkańcom - kończy Agata Grzegorczyk.
Quiz Rekreacyjne Trójmiasto. Czy znasz wszystkie miejsca? Średni wynik 67%

Rekreacyjne Trójmiasto. Czy znasz wszystkie miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (259)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane