• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tester oprogramowania punktuje błędy systemu Fala

Adrian
31 stycznia 2024, godz. 17:15 
Opinie (291)
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Falomaty zostały aktywowane w zeszłym tygodniu. Nasz czytelnik od razu sprawdził, jak działają, i ma sporo uwag. Falomaty zostały aktywowane w zeszłym tygodniu. Nasz czytelnik od razu sprawdził, jak działają, i ma sporo uwag.

W zeszłym tygodniu zostały aktywowane falomaty w tramwajach i trolejbusach w Trójmieście. Nasz czytelnik sprawdził, jak działają. Okazuje się, że jest sporo niedociągnięć.


Korzystałe(a)ś już z Fali?

Oto spostrzeżenia pana Adriana:

Zawodowo zajmuję się testowaniem oprogramowania. W dniu uruchomienia możliwości zakupu biletów w tramwajach w systemie Fala postanowiłem przeprowadzić prosty test. Korzystając z tramwaju, sprawdziłem, jak nowy system działa w praktyce, oraz czy prawidłowo rozpoznaje bezpłatne przejazdy.

Mimo mojego ogólnego wsparcia dla systemu muszę niestety wyrazić rozczarowanie obecnie funkcjonującym rozwiązaniem. Prace nad nim trwają od pewnego czasu, a mimo to występują w nim dość trywialne błędy. Poniżej przedstawiam kilka zauważonych przeze mnie kwestii.


1. Brak integracji między aplikacją internetową a aplikacją na smartfonie (w moim przypadku iOS).

Karta płatnicza dodana poprzez portal internetowy nie jest widoczna w aplikacji na smartfonie.

2. Brak uwzględniania zatwierdzonej zniżki na koncie użytkownika.

Skoro zniżka została wcześniej zaakceptowana, to płatność z karty nie powinna być pobrana, natomiast przejazd powinien zostać zarejestrowany. Wydaje się to logiczne.

Jak mam więc zasygnalizować systemowi, że rozpocząłem podróż i mam bezpłatny bilet, nie przykładając karty? Czy kontroler uwierzy mi na słowo? Mam wątpliwości.

3. Opóźnienie w blokadzie środków na karcie.

Zaraz po zakupie biletu sprawdziłem, czy są jakiekolwiek blokady na karcie - nie było. Założyłem więc, że zniżka działa, jednak okazało się, że płatność została pobrana następnego dnia. Warto dodać, że celowo użyłem zarówno zwykłej karty, jak i karty zapisanej w wirtualnym portfelu Apple.

4. Brak historii transakcji na portalu internetowym i w smartfonie

Podsumowując, po tylu miesiącach prac i znacznych nakładach finansowych oczekiwałbym, że aplikacja będzie działać bezbłędnie. Choć zdaję sobie sprawę, że wartość biznesowa może być relatywnie niska, to jednak wartość społeczna jest niezwykle istotna.

Mam zatem nadzieję, że niniejszy artykuł zmotywuje interesariuszy, jak i dział IT do przeprowadzenia bardziej szczegółowej analizy i wprowadzenia na rynek produktu, który spełni oczekiwania użytkowników, przynosząc zadowolenie i poprawiając ogólną użyteczność społeczną.


Komentarz spółki Innobaltica, która wdraża system Fala



W odniesieniu do sytuacji pokazanej na filmiku w tym artykule tester powinien po wprowadzeniu zmian do Systemu FALA poprzez portal odświeżyć aplikację po to, by wprowadzone zmiany do systemu centralnego były widoczne w aplikacji. Optymalnym rozwiązaniem jest uruchomienie ponowne aplikacji.

Jeśli chodzi o blokadę środków na koncie to warto zaznaczyć, że system ma ograniczenie w tej chwili do 30 zł. System na bieżąco rejestruje transakcje mając podpiętą kartę. Rozlicza wszystkie transakcje i wysyła do banku celem pobrania należności. W Systemie FALA obowiązuje rozlicznie dobowe dlatego płatność zeszła po północy.

Uwaga, jeśli nie było transakcji w trybie tzw. e-Commerce (w czystej postaci), czyli pasażer nabywa bilet w urządzeniu, przykłada do niego kartę, to taka transakcja będzie widoczna w koncie spersonalizowanym z opóźnieniem.

Warto zaznaczyć, że podpięcie karty płatniczej jako metodę płatności to nie jest identyfikacja pasażera. Popularne zastosowanie metody płatności kartą płatniczą pozwala Systemowi FALA na obciążenie karty za przejazdy, zamiast konieczności doładowywania ePportmonetki. Jest to wygodna opcja dla posiadaczy kart FALA.

Wyjątkową funkcjonalnością Systemu FALA jest również to, że kartą płatniczą można zastąpić kartę FALA. Należy dopiąć do konta JAKO IDENTYFIKATOR (nie tylko jako metodę płatności). Ta opcja pozwala na korzystanie z karty płatniczej (plastikowej) jako identyfikator. W portfelu jedna karta mniej. Identyfikując się w pojeździe, w POK lub przy kontroli biletowej kartą płatniczą pasażer ma takie same możliwości jak przy dedykowanej karcie FALA. Zachowuje on zdefiniowane na koncie zniżki i ulgi.

Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?



Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA, np. bez Karty FALA, karty płatniczej lub odczytania z aplikacji mobilnej QR kodu (dostępnego w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera).

W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta FALA, odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej.

Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.

Warto założyć konto w Systemie FALA



Konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą można wykorzystać do podróżowania na liniach obsługiwanych przez ZTM w Gdańsku, w tym na liniach podmiejskich.

Posiadacze aplikacji mobilnej, Karty FALA lub płatniczej, podpiętej jako identyfikator w Systemie FALA będą mieć wszystkie bilety dostępne w jednym miejscu. Korzystając z Systemu FALA podróżni będą mogli kupić bilet w aplikacji mobilnej czy portalu systemfala.pl, a także w urządzeniach znajdujących się w pojazdach.

W przyszłości System FALA ułatwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach i peronach na terenie całego województwa pomorskiego.

Warto pamiętać



System jest w fazie testowania w warunkach rzeczywistych. Jesteśmy wdzięczni pasażerom za udział w testach, dzielenie się z nami doświadczeniami oraz konstruktywną krytyką. Zachęcamy użytkowników Systemu FALA do zgłaszania uwag, problemów dotyczących funkcjonowania systemu oraz zgłaszania reklamacji pocztą elektroniczną na adres info@systemfala.pl
Adrian

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (291)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane