- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (71 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (22 opinie)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (289 opinii)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (48 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (271 opinii)
Tester oprogramowania punktuje błędy systemu Fala
W zeszłym tygodniu zostały aktywowane falomaty w tramwajach i trolejbusach w Trójmieście. Nasz czytelnik sprawdził, jak działają. Okazuje się, że jest sporo niedociągnięć.
Zawodowo zajmuję się testowaniem oprogramowania. W dniu uruchomienia możliwości zakupu biletów w tramwajach w systemie Fala postanowiłem przeprowadzić prosty test. Korzystając z tramwaju, sprawdziłem, jak nowy system działa w praktyce, oraz czy prawidłowo rozpoznaje bezpłatne przejazdy.
Mimo mojego ogólnego wsparcia dla systemu muszę niestety wyrazić rozczarowanie obecnie funkcjonującym rozwiązaniem. Prace nad nim trwają od pewnego czasu, a mimo to występują w nim dość trywialne błędy. Poniżej przedstawiam kilka zauważonych przeze mnie kwestii.
1. Brak integracji między aplikacją internetową a aplikacją na smartfonie (w moim przypadku iOS).
Karta płatnicza dodana poprzez portal internetowy nie jest widoczna w aplikacji na smartfonie.
2. Brak uwzględniania zatwierdzonej zniżki na koncie użytkownika.
Skoro zniżka została wcześniej zaakceptowana, to płatność z karty nie powinna być pobrana, natomiast przejazd powinien zostać zarejestrowany. Wydaje się to logiczne.
Jak mam więc zasygnalizować systemowi, że rozpocząłem podróż i mam bezpłatny bilet, nie przykładając karty? Czy kontroler uwierzy mi na słowo? Mam wątpliwości.
3. Opóźnienie w blokadzie środków na karcie.
Zaraz po zakupie biletu sprawdziłem, czy są jakiekolwiek blokady na karcie - nie było. Założyłem więc, że zniżka działa, jednak okazało się, że płatność została pobrana następnego dnia. Warto dodać, że celowo użyłem zarówno zwykłej karty, jak i karty zapisanej w wirtualnym portfelu Apple.
4. Brak historii transakcji na portalu internetowym i w smartfonie
Podsumowując, po tylu miesiącach prac i znacznych nakładach finansowych oczekiwałbym, że aplikacja będzie działać bezbłędnie. Choć zdaję sobie sprawę, że wartość biznesowa może być relatywnie niska, to jednak wartość społeczna jest niezwykle istotna.
Mam zatem nadzieję, że niniejszy artykuł zmotywuje interesariuszy, jak i dział IT do przeprowadzenia bardziej szczegółowej analizy i wprowadzenia na rynek produktu, który spełni oczekiwania użytkowników, przynosząc zadowolenie i poprawiając ogólną użyteczność społeczną.
Komentarz spółki Innobaltica, która wdraża system Fala
W odniesieniu do sytuacji pokazanej na filmiku w tym artykule tester powinien po wprowadzeniu zmian do Systemu FALA poprzez portal odświeżyć aplikację po to, by wprowadzone zmiany do systemu centralnego były widoczne w aplikacji. Optymalnym rozwiązaniem jest uruchomienie ponowne aplikacji.
Jeśli chodzi o blokadę środków na koncie to warto zaznaczyć, że system ma ograniczenie w tej chwili do 30 zł. System na bieżąco rejestruje transakcje mając podpiętą kartę. Rozlicza wszystkie transakcje i wysyła do banku celem pobrania należności. W Systemie FALA obowiązuje rozlicznie dobowe dlatego płatność zeszła po północy.
Uwaga, jeśli nie było transakcji w trybie tzw. e-Commerce (w czystej postaci), czyli pasażer nabywa bilet w urządzeniu, przykłada do niego kartę, to taka transakcja będzie widoczna w koncie spersonalizowanym z opóźnieniem.
Warto zaznaczyć, że podpięcie karty płatniczej jako metodę płatności to nie jest identyfikacja pasażera. Popularne zastosowanie metody płatności kartą płatniczą pozwala Systemowi FALA na obciążenie karty za przejazdy, zamiast konieczności doładowywania ePportmonetki. Jest to wygodna opcja dla posiadaczy kart FALA.
Wyjątkową funkcjonalnością Systemu FALA jest również to, że kartą płatniczą można zastąpić kartę FALA. Należy dopiąć do konta JAKO IDENTYFIKATOR (nie tylko jako metodę płatności). Ta opcja pozwala na korzystanie z karty płatniczej (plastikowej) jako identyfikator. W portfelu jedna karta mniej. Identyfikując się w pojeździe, w POK lub przy kontroli biletowej kartą płatniczą pasażer ma takie same możliwości jak przy dedykowanej karcie FALA. Zachowuje on zdefiniowane na koncie zniżki i ulgi.
Jak wygląda kontrola biletów w Systemie FALA?
Kontrolerzy są wyposażeni w specjalne urządzenia kontrolerskie. Podczas kontroli urządzenie wskaże, które bilety zostały zakupione i przypisane do danego konta po uprzednim zbliżeniu do niego identyfikatora Systemu FALA, np. bez Karty FALA, karty płatniczej lub odczytania z aplikacji mobilnej QR kodu (dostępnego w lewym górnym rogu po kliknięciu w zdjęcie pasażera).
W przypadku biletów zakupionych kartą płatniczą nieprzypisaną do konta FALA, odczyt uprawnień do przejazdu jest przeprowadzany przez kontrolera dokładnie w ten sam sposób. Co ważne, urządzenie kontrolera nie pobiera żadnych danych z karty, a kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej.
Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji, a dane karty są automatycznie szyfrowane. Kontroler podczas odczytu karty otrzymuje wyłącznie informacje dotyczące tego czy pasażer ma ważny bilet przypisany do karty płatniczej, którą dokonał zakupu.
Warto założyć konto w Systemie FALA
Konto w Systemie FALA umożliwia zamówienie bezpłatnej Karty FALA, którą można wykorzystać do podróżowania na liniach obsługiwanych przez ZTM w Gdańsku, w tym na liniach podmiejskich.
Posiadacze aplikacji mobilnej, Karty FALA lub płatniczej, podpiętej jako identyfikator w Systemie FALA będą mieć wszystkie bilety dostępne w jednym miejscu. Korzystając z Systemu FALA podróżni będą mogli kupić bilet w aplikacji mobilnej czy portalu systemfala.pl, a także w urządzeniach znajdujących się w pojazdach.
W przyszłości System FALA ułatwi zakup biletów kolejowych w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach i peronach na terenie całego województwa pomorskiego.
Warto pamiętać
System jest w fazie testowania w warunkach rzeczywistych. Jesteśmy wdzięczni pasażerom za udział w testach, dzielenie się z nami doświadczeniami oraz konstruktywną krytyką. Zachęcamy użytkowników Systemu FALA do zgłaszania uwag, problemów dotyczących funkcjonowania systemu oraz zgłaszania reklamacji pocztą elektroniczną na adres info@systemfala.pl
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie wybrane
-
2024-01-31 17:52
od kilku lat działają już różne apki, które spełniały te funkcje (22)
ba, dosłownie w kilka sekund po wejściu do pojazdu masz kupiony bilet. Max 5 kliknięć i znacznie większa przejrzystość. Po co to nowe "udogodnienie", naprawdę nie rozumiem.
- 572 19
-
2024-02-01 12:37
To nie jest udogodnienie, to jest przewał publicznych pieniędzy.
- 6 0
-
2024-02-01 10:43
Jak nie wiesz o co chodzi to chodzi o kase.
Tak właśnie się przewala kasiorę , nikomu nie potrzebna fala która i tak nie działa pochłonęła juz sporo sianka. I najlepsze jest to ze trojmiasto to promuje
- 5 0
-
2024-01-31 23:13
Bilet należy zakupić przed wejściem do pojazdu (1)
- 7 5
-
2024-01-31 23:20
Ok.
Ile wcześniej Kupić?
- 6 5
-
2024-01-31 22:21
(1)
Dokladnie apki, po co miasto ma placic prowizje (za darmo te apki tego nie robia). Jak sam moze, no i fakt, ze jest iles apek do tego samego jest dosyc dziwny, czesc kolejowych, czesc lokalnych, czesc ogolnopolskich.
- 1 20
-
2024-02-01 07:19
Nie osmieszaj sie cyrkowcu z innobaltiki:)
- 17 1
-
2024-01-31 19:26
Miś
Kasa misiu.... kasa
- 30 0
-
2024-01-31 19:25
Te apki to szajs! (6)
Ile było przypadków, że za późno kupione, nie działało, itd. Tragicznie te apki działają!
- 12 44
-
2024-02-01 10:45
Szajs to twoj telefon. (2)
Korzystam z apki ponad 2 lata i jakoś nigdy nie miałem problemu z aplikacja. Tylko raz zj..na kontrolerka się przysadzila że mam jej dowod pokazać
- 4 1
-
2024-02-06 18:10
Korzystam ze skyCash nie tylko do kupowania biletów zbiorkomu. Beznadziejnie napisana aplikacja, a aktualizacji tyle, co kot napłakał. Koniec końców działa i tylko raz zdarzyło mi się, że coś na połączeniu z systemem płatności nie działało i musiałem kupić bilet w kasie. Ale daleko jej do bycia intuicyjną i przyjazną użytkownikowi.
- 0 0
-
2024-02-06 18:11
Sam jesteś zj..ny, jeśli masz pretensję, że ktoś prawidłowo wykonuje swoją pracę, drogi książę.
- 0 0
-
2024-01-31 21:28
No to tu masz jeden test i jeden błędny wynik. 100% przypadków, że system nie działa prawidłowo.
- 18 0
-
2024-01-31 19:51
Nigdy nie mialam problemu.
- 13 11
-
2024-01-31 19:30
Wasza fala dziala wybornie:)
- 34 5
-
2024-01-31 19:05
To co robią urzędnicy szczególnie w trójmieście nigdy nie będzie lepsze (3)
od komercyjnych rozwiązań. Niestety ale takich orłów mamy co wymyślają odbijanie przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Ten kto wpadł na ten pomysł powinien mieć dożywotni zakaz pełnienia jakichkolwiek funkcji publicznych, no może czyszczenie szaletów miejskich byłoby odpowiednie do jego poziomu inteligencji.
- 89 3
-
2024-01-31 20:37
(2)
W Amsterdamie też tak funkcjonuje system w publicznej komunikacji, czyli tam też glupcy muszą pracować XD
- 7 47
-
2024-01-31 21:24
W Amsterdamie ten system został wprowadzony w 2005 roku, gdy nie było jeszcze tych apek
dlatego tam wprowadzenie OV-chipkaart wynikało z potrzeby, a u nas wprowadzenie Fali wynika z glupoty urzędników i kolesiostwa z innobalticą. Poza tym tam system powstał do obsługi metra, które ma bramki i odbijanie się na bramkach jeszcze ma jakiś sens, a u nas nie ma metra i odbijanie się wychodząc z tramwaju jest bez sensu.
- 80 2
-
2024-01-31 20:56
Jak w Gdańsku komunikacja będzie funkcjonować tak jak ta w Amsterdamie to można pomyśleć, ale na razie funkcjonuje jak w Kazachstanie
- 47 5
-
2024-01-31 18:16
No to
zrozum że trzeba było forsę na coś wydać aby boki też były zadowolone
- 55 1
-
2024-01-31 17:55
(2)
Żeby goście z innobaltica mieli pracę..
- 142 5
-
2024-01-31 18:10
Chodzi tylko o zarobki, praca to tylko niewygodny acz konieczny dodatek. (1)
- 116 1
-
2024-01-31 18:17
A fakt :)
- 71 0
-
2024-01-31 20:04
Bo to jest przewał, jak to możliwe że nie działają takie podstawowe rzeczy po tym całym czasie ? (11)
To nie prom kosmiczny, tylko rozwiązanie jakie funkcjonuje od lat w innych miastach, więc dlaczego ?
- 347 3
-
2024-02-01 22:42
Cieszę się że promu kosmicznego nie budują...
- 2 0
-
2024-02-01 13:38
To jest nielogiczne (1)
Jest ŚKUP na Śląsku, jest PEKA w Poznaniu, są inne podobne systemy na świecie działające bez zarzutu, ekspresowo i są intuicyjne. Dlaczego nie skopiowano po prostu rozwiązań, które już istnieją, dostosowując do naszych warunków? Wszystko zostało napisane od początku, podczas gdy mamy na rynku gotowe rozwiązania.
- 13 0
-
2024-02-06 18:07
Trzeba by zapytać Ślązaków i Poznaniaków, czy faktycznie wszystko działa bez zarzutu? I druga sprawa, jak to wszystko działało na starcie.
- 1 0
-
2024-02-01 11:01
To jest Polska...
Tutaj musi być drogo, trudno, po wybojach. A jak już będzie w miarę sprawnie to wejdą usprawnienia - i znów drogo, trudno, po wybojach.
- 6 0
-
2024-02-01 01:45
Fala. Wywazanie otwartych drzwi (1)
Zgadzam się, ze takie systemy działają w innych miastach . Na przykład w Singapurze . Uzywam systemu w autobusach codziennie i może po prostu kupcie tam licencję. Ponadto system jest zintegrowany z koleją miejska.
- 13 0
-
2024-02-06 18:05
Ale jak kupisz licencję, to Wiesiu, który ma firmę ajti nie zarobi. A jak to tak, nie dać zarobić znajomej mordzie?
- 0 0
-
2024-01-31 20:10
bo owce trzeba strzyc nonstop
- 32 0
-
2024-01-31 20:06
No jest przewał (3)
I co im zrobisz?
- 47 0
-
2024-02-01 01:00
Nie mamy pana płaszcza i co nam pan zrobi? (1)
- 19 0
-
2024-02-01 12:02
Ale mamy pana 160 mln
- 8 0
-
2024-01-31 20:57
Nic i nie musisz się obawiać że ktoś zapyta....
- 32 0
-
2024-01-31 19:22
pamiętam jak jeżdziłam z Mamą (9)
tramwajem w latach sześciedziątych to siedział przy wejściu taki pan w mundurku miał skórzana torbę , sprzedawał bilety padało tylko pytanie ulgowy ? normalny? pan miał ołówek owinięty gumką nabierał na to bilecik wszystko szło szybko i sprawnie Pół wieku minęło i jest pod górkę nikt nie potrafi ogarnąć prostych rzeczy
- 429 9
-
2024-02-01 21:09
Bo chłop kosztował 10k rocznie
Teraz system kosztuje kilka mln miesięcznie i nie działa czego nie rozumiesz?
- 4 0
-
2024-02-01 10:43
W Bułgarii w autobusach tak samo to wygląda :D
- 3 1
-
2024-01-31 19:40
Jest Fala nie ma szmala (3)
Uważajcie na swoje pieniądze, bo ten system nie zna umiaru w pobieraniu kasy z konta
- 62 1
-
2024-01-31 19:51
Jakieś przykłady ?? (2)
- 1 35
-
2024-02-01 13:31
(1)
tak np: 160 mln z naszych podatków.
- 7 0
-
2024-02-01 14:08
hhehehee, pieknie zaorałes typa
- 2 0
-
2024-01-31 19:33
(1)
Ten pan w mundurze mógłby dzisiaj bilety sprzedawać i wypraszać z transportu publicznego osoby nietrzeźwe, agresywne oraz śmierdzącą patologię.
- 119 0
-
2024-01-31 20:28
W Grecji w części autobusów tak właśnie jest
- 46 2
-
2024-01-31 19:31
Na fali zarobili goście z innobaltici.
Pensje za nic. Co się dziwisz
- 90 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.