- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (199 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (95 opinii)
- 3 Napad na bank czy głupi żart? (86 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (683 opinie)
- 5 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (108 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (195 opinii)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej lub w okolicy zoo.
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie wybrane
-
2024-04-12 07:18
Trzeba myśleć kreatywnie (24)
W świecie takie innowacje się dzieją i miasta się przeobrażają a efekt zachwyca
W Gdyni też by się taka przydała z Wiczlina i Kaczych Buków- 358 50
-
2024-04-13 23:11
Szkoda, że nie ma już Łucyka
On załatwiłby taką kolejkę wiadrem farby...
- 1 0
-
2024-04-13 10:29
Wina planowania.
Wiczlino, Kacze Buki jak i każde inne miejsce w Polsce w jakich widziałem nowo powstające budynki mieszkaniowe to przede wszystkim wina braku planowania. Idealny przykład to Wiczlino lub Pogórze/Obłuże. Najpierw buduje się ogromne ilości mieszkań, ale nikt nie planuje budowy/remontu dróg. Wszystko od d**y strony. Są przykłady ze świata, że można
Wiczlino, Kacze Buki jak i każde inne miejsce w Polsce w jakich widziałem nowo powstające budynki mieszkaniowe to przede wszystkim wina braku planowania. Idealny przykład to Wiczlino lub Pogórze/Obłuże. Najpierw buduje się ogromne ilości mieszkań, ale nikt nie planuje budowy/remontu dróg. Wszystko od d**y strony. Są przykłady ze świata, że można inaczej.
Oczywiście super gdyby miasto wybudowało kolej linową łącząca dzielnice z centrum, ale przede wszystkim władze powinny zapobiegać takim sytuacją jak powrót 5 km do domu przez ponad godzinę. Kolejna sprawa to czas remontu dróg. Jadąc przez Szwajcarię widziałem remonty dróg które również trwały w nocy, a u nas o 15 widać tylko słupki blokujące pasy i żywej duszy na budowie. I rozumiem, że za pracę w nocy i nadgodziny trzeba zapłacić dodatkowo, ale czy ktoś policzył przepalone paliwo w autach stojących w korku, czy ktoś policzył niepotrzebnie stracony przez nas wszystkich czas?
Martwi mnie brak logiki podejmowanych decyzji w imię krótkowzrocznej ekonomi.- 4 0
-
2024-04-12 20:19
Nie ma jak wypisywanie wypocin ktore nigdy sie nie zrealizują.Tak jak latami wypisywali o oceanarium ktore miało powstać na Letnicy a hó........o z tego wyszło,aż wstyd .Przestańcie w końcu pisać głupoty żeby tylko zapełnić rubrykę.Liczą się konkrety a tych w tójmieście brak ,oprócz deweloperki z której mieszkańcy i turyści nie maja nic.
- 4 4
-
2024-04-12 17:22
Z miasta nanobkuzenoksywie i babie doly
- 0 0
-
2024-04-12 12:56
Bujanie w głupocie to lepszy tytuł Kolejka nie nadaje sie do miasta jako komunikacja jest za wolna i za mała!! (2)
Ale kazdy moze sie głupota chwalic poza atrakcja turystyczna nie spełnia zadnego zadania!!
- 11 12
-
2024-04-12 20:02
Bzdura. Jak najbardziej nadaje się do miasta
Wam wieśniacy kojarzy się tylko z Kasprowym
- 3 4
-
2024-04-12 18:49
Wystarczy 25km/h
Bez zatrzymywania i masz najszybsze połączenie. ( poza metrem)
- 1 3
-
2024-04-12 12:42
Na Babie Doły chyba
- 3 1
-
2024-04-12 11:31
Trzeba myśleć kreatywnie.
Tylko stacja teleportacji!
- 10 0
-
2024-04-12 09:53
A także z Pogórza do Centrum. (1)
- 2 1
-
2024-04-12 11:05
Z Oksywia do placu Gombrowicza powinna prowadzić zwodzona (wysokowodna) kładka pieszo rowerowa
umożliwiająca dojazd rowerem także dalej - do Placu Kaszubskiego. Z Osowej nad obwodnicą powinna prowadzić stała kładka pieszo - rowerowa tak by można było komfortowo i bezpiecznie dojeżdżać rowerem (ewentualnie rowerem wspomaganym elektrycznie) do Oliwy.
- 4 1
-
2024-04-12 09:45
dobry pomysł, ale lepiej wybudować od razu tramwaj podziemny (2)
Gdańsk ma 480 tysiecy a Norymberga w Niemczech ma 520 tysiec i ma 3 linie tramwaju podziemnego/metra wiec to nic wielkiego na zachodnia Europę.
Tramwaj podziemny byłby rozwiązaniem na wiele lat i zrobiłby z Osowej atrakcyjna dzielnice- 5 5
-
2024-04-12 10:57
Ale linowa ma ładniejsze widoki z okna. Dochodzi walor turystyczny.
- 6 1
-
2024-04-12 10:04
trojmiasto nie ma miejsca na metro/podziemny tramwaj.
- 4 3
-
2024-04-12 09:40
W Gdyni moznaby zrobic tez krotsza z Oksywia/Obluza nad portem do srodmiescia - tylko trzeba byloby sie spieszyc poki sa w okolicach miedzytorza jesze jakies tereny niezabudowane na ktorych moznaby postawic stacje. Wystarczyloby 2.5-3km.
- 6 1
-
2024-04-12 09:37
Kolejka
Tak do Zakopanego a ulice dziurawe brawo
- 4 4
-
2024-04-12 09:30
Mylisz kreatywnosc z głupota
- 7 4
-
2024-04-12 08:32
Początek trasy w Chwaszczynie - pierwszy słup już gotowy (1)
- 9 1
-
2024-04-12 08:55
I na wysokości Dąbrowy pierwsze sprzątanie wagonika :)
- 7 2
-
2024-04-12 08:29
I jeszcze kolejna
Mogliby też zrobić z Wejherowa śmiechowa do Wejherowo centrum :) ;)
- 6 1
-
2024-04-12 07:57
Proponuję kolejkę z Warszawy na sopockie molo. (1)
Murowany hit. Warszawiacy już przebierają nogami.
- 17 13
-
2024-04-12 08:10
dokladnie
w tyłkach sie poprzewracało...
- 8 9
-
2024-04-12 08:00
Taa (1)
Kolejki jeżdżą co 7,5 minuty, a autobus dowozowy co 20! Może zajmijmy się podstawami, a nie kolejkami linowymi, piętrusami na Westerplatte czy wyjątkowo drogimi wodorowcami.
Albo robimy komunikację miejską albo wodotryski.- 22 9
-
2024-04-12 08:09
Kolej w Tuluzie
Proszę spojrzeć na kolejkę w Tuluzie: https://www.youtube.com/watch?v=Ln96RxKrEvY
- 5 3
-
2024-04-12 07:18
Ciekawy pomysł na przyszłość! (18)
Póki co to proponuję wykorzystać w pełni potencjał PKM. To wstyd aby kolejki w stronę lotniska jeździły rzadko i nieregularnie! Trasa Wrzeszcz - lotnisko - Gdynia powinna być obsługiwana z częstotliwością co najmniej co 15 minut przez całą dobę, a między 1 a 4 co pół godziny. Wtedy zarówno Osowa, południowe dzielnice Gdańska a także duża część
Póki co to proponuję wykorzystać w pełni potencjał PKM. To wstyd aby kolejki w stronę lotniska jeździły rzadko i nieregularnie! Trasa Wrzeszcz - lotnisko - Gdynia powinna być obsługiwana z częstotliwością co najmniej co 15 minut przez całą dobę, a między 1 a 4 co pół godziny. Wtedy zarówno Osowa, południowe dzielnice Gdańska a także duża część Gdyni zyskałaby komunikacyjny szkielet jakim jest teraz SKM.
A kolejka linowa? Tak! Pod kątem turystycznym byłaby wielką atrakcją. Ale czy na pewno Osowa - Oliwa??? Widzę ją na trasie: Góra Gradowa - Stocznia Cesarska - Polski Hak czy nawet do Ołowianki. Przypuszczam, że byłaby to jedna z największych atrakcji Gdańska.- 519 32
-
2024-04-12 23:52
(1)
Proszę z nieba zejść na ziemię...Kadra kolejarska czeka...nauczycieli brak...szkół kolejowych jak na lekarstwo...chętnych też mało...ludzie przemęczeni - zwłaszcza ci pracujący na kolei - warto szanować tych ciężko pracujących ludzi
- 3 1
-
2024-04-13 19:31
nie jezdze ale,ije pasazerow PKM na tej trasie wozi,co 15min.dla 10ciu osob!!
- 0 2
-
2024-04-12 15:07
Dokładnie!
- 3 0
-
2024-04-12 13:09
I do tego jeszcze trzeba człowieka z wyobraźnią
Który "zrobi" komunikację miejską od nowa !!! Skm, pkm jako szkielet a autobusy i tramwaje jako dodatek !!!
- 8 0
-
2024-04-12 13:06
Ja mam lepszego pomysły zrobic kolejke krzesełkowa i to na trasie do Gdyni przez Sopot bedzie tansza i szybsza (1)
A jak bedzie padac to mozna rozdawac parasole odbierane na stacji :) To bedzie wtedy taka kolejka linowa metropolitalna idealnie nadaje sie do systemu Fala :)
I co autor jest ograniczony ja to dopiero mam Pomysla :)- 5 7
-
2024-04-12 18:26
Chyba ktoś tu nie wie czym jest kolejka linowa jak chce parasole rozdawać
- 4 1
-
2024-04-12 10:33
przedewszystkim tunel pod pacholkiem (2)
a na latajace koleje to bedzie jeszcze czas
- 7 9
-
2024-04-12 11:41
tunel nie powstanie (1)
a nawet gdyby miał powstać to wszystko by stało na Gospody i Czyżewskiego, więc jaki to sens?
- 8 5
-
2024-04-12 13:51
tunel ma wychodzic jako czesc drogi zielonej do Grunwadzkiej. Wlasnie po to aby odciazyc Czyzewskiego i cala Oliwe
- 5 3
-
2024-04-12 09:53
Jak o tym pisałem na początku PKM, to zalała mnie fala hejtu
A kursowanie (jak najczęstsze) PKM na trasie Gdańsk Gdynia (oczywiście po trasie PKM a nie SKM jak obecnie niektóre połączenia), to podstawa logicznego i sprawnego systemu.
Do tego stacja przesiadkowa w Osowej obsługującą także częstsze kursy na Kaszuby i wszyscy sa zadowoleni.
Ale nie, musi być inaczej i gorzej, tak by dojazd z punktu A do B stanowił prawdziwe wyzwanie.- 22 2
-
2024-04-12 09:37
Wszyscy się zgadzają (1)
ale proszę sprawdzić czemu kolejki jeżdżą tak rzadko i nieregularnie. Podpowiem: brak fizycznych pociągów, dodatkowo brak elektryfikacji po stronie linii PKP. Jak PKP zabierze się za elektryfikację to będzie można jeździć częściej, bo takie pociągi łatwiej dostać (przy okazji: właśnie w produkcji są pociągi hybrydowe, które mają częściowo ten problem załatać).
- 11 0
-
2024-04-12 10:06
dlatego w pierwszej kolejnosci piniadze powinny byc przekierowane na PKM. Pozniej mozna myslec of kolejkach linowych
- 9 0
-
2024-04-12 09:31
Najwiekszy dzban podpisuje sie tym kim sam jest (3)
- 0 7
-
2024-04-12 10:12
(2)
Napisał największy z największych dzbanów.
- 3 1
-
2024-04-12 16:11
To Czarnek odwiedza ten portal?
- 1 2
-
2024-04-12 13:07
tak dzieciaku najwiekszy znajwiekszych hahaha a ty hiper hoper wiekszy hahahaha
i co teraz biedaku przelicytujesz ? :) bo taki masz poziom umysłowy
- 1 0
-
2024-04-12 09:26
Nie w tym miescie taka atrakcja szanowna redakcjo :)
- 2 0
-
2024-04-12 09:24
w tym mieście nie da się załatać dziur w asfalcie po zimie nie mówiąc o gruntownych remontach
wiec może zejdźmy na ziemię z takimi pomysłami
- 10 0
-
2024-04-12 07:30
Jestem na tak! (1)
Mi się ten pomysł naprawdę podoba. To jest godny pomysł, a nie zwężanie dróg przy przystankach autobusowych.
- 80 25
-
2024-04-12 07:38
Jeden i drugi bez sensu.
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.