• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku

Aleksandra Nietopiel
12 kwietnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (464)

Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.



Kolejka linowa z Osowej do Jelitkowa to:

Pomysł nie jest nowy, ale jeszcze nikt nie poszedł w jego prezentacji tak daleko. Poza tym ma on swoje historyczne korzenie właśnie w Gdańsku. Pierwsza kolej linowa na świecie powstała w mieście cztery wieki temu, o czym pisaliśmy na naszym Portalu w 2020 r.

Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
  • Tak kolejkę linową w Gdańsku widzi Sztuczna Inteligencja.

Nowoczesne rozwiązanie



Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.

Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowejMapka lub w okolicy zooMapka.

Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.

- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.

Jaka trasa, jaki koszt?



- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał. Kolej linowa w Tuluzie działa od kilku lat, to dobry przykład na rozwiązanie komunikacyjne dla Gdańska - przekonuje mieszkaniec Osowej, pan Michał.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.  

Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów. Trasa Osowa-Oliwa to codzienna próba cierpliwości dla kierowców i pasażerów.

Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.

Piękne widoki



Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.

- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.


Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji



Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.

Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.

W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.

Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej. Od 11 lat kolejka gondolowa "Polinka" wozi pasażerów miedzy campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.

Opinie (464) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kolej linowa Osowa - Oliwa - Jelitkowo

    czy czasem kogos cos nie uwiera (2)

    • 47 33

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kolej linowa Osowa - Oliwa - Jelitkowo

      Kiedys powiedzieli by glupiec, obecnie wizjoner.

      • 9 6

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kolej linowa Osowa - Oliwa - Jelitkowo

      Tak uwiera go pustak we łbie :)

      • 3 2

  • Marzenie ściętej głowy. (5)

    Przy naszych wiatrach, często sztormowych ? Nieźle by się tam dyndało.

    • 66 22

    • Ale zauważyłeś może ,że od jakiegoś czasu mamy prognozy pogody? (2)

      Wystarczy zawiesić przejazdy w taką pogodę. Samoloty też nie latają jak zbyt mocno dmucha Bobciu.

      • 9 13

      • Jeżeli mieszkańcy Osowej mają być regularnie odcinani od połączeń z centrum bo za mocno wieje, to jest to żart a nie środek transportu

        • 22 6

      • Prognozy

        mniej się sprawdzają niż w latach 80 ubiegłego stulecia. Taki to postęp.

        • 5 3

    • Eksperci od budowy kolejek linowych.
      Załamać ręce tylko nad Wami. Może trzeba zdemontować te najpopularniejsze na świecie. Np ta w Nowym Jorku nad oceanem

      • 1 0

    • co ty wiesz o kolejkach , na Kasprowym w Solinie nie wieje ?

      • 0 0

  • Szklane domy ;) (1)

    • 50 11

    • trzeba myśleć przyszłościowo, a nie zaściankowo

      • 7 3

  • Opinia wyróżniona

    A mi się podoba. (21)

    Ciekawy pomysł. To by był turystyczny hit.

    • 289 53

    • Turystyczny? (3)

      A co tam ciekawego dla turystów jest w Osowej?

      • 27 7

      • Tam akurat tylko parking

        • 9 1

      • Majaland będzie (1)

        • 12 1

        • to niech majaland za to placi

          • 0 4

    • Dla turystów tak ale w innym miejscu

      • 5 4

    • To przede wszystkim dla mieszkańców (2)

      połączenie górnego tarasu z dolnym

      • 10 2

      • (1)

        Pkm pewnie szybciej pojedzie do wrzeszcza z osowej niz ta cała kolejka

        • 1 0

        • ale ludzie nie chca jezdzic do wrzeszcza tylko do oliwy

          • 0 0

    • Turystów tu akurat więcej nie potrzeba.

      • 12 7

    • Najpierw niech naprawia jezdnie i chodniki

      • 13 2

    • Ktos

      Turystycznym hitem jest Złota Brama obłozona pażdzierzem

      • 27 0

    • Inteligent mamy najgorsza komunikacje w Polsce a to byłby tylko turystyczny kaprys oszołoma kosztowny i bez znaczenia dla

      A niestac nas na kaprysy robione pod turystow

      • 10 6

    • żarcik z tą trasą (2)

      Turyści jadący na Osową. HIT :D

      • 18 4

      • W sumie gdyby ta stacja była blisko PKM to miałoby sens

        • 4 0

      • Nie na Osową tylko z zoo na plażę

        • 2 1

    • jeśli już to tylko turystyczny. Nikt w Osowej nie będzie jeździł na Kukawkę żeby zjechać do Oliwy

      • 8 2

    • tia, turyści będą dylać tramwajem do oliwy, żeby siedzieć w wagoniku i obejrzeć stumetrowe wzgórza.

      • 9 3

    • Niema zadnej wartosci dla komuniakcji w miescie zato koszty sa ogromne a miasto jest dla ludzi a nie dla turystów

      • 8 3

    • No właśnie przede wszystkim o to chodzi

      Pustostany stoją niewyremontowane, większość ludzi nie stać na wynajem ani nie posiada zdolności kredytowej do kupna nieruchomości... nieważne, zróbmy najpierw kolej linową, a biedaki niech się wyprowadzą z miasta.

      • 3 3

    • Wiadomo, że nikt nie będzie jeździł na Osową, ale trasa Oliwa-Zoo albo Plaża - Zoo byłaby na 100% hitem

      • 1 4

    • Hit, jak kolejka górska w Gdyni ;)

      • 1 0

  • (3)

    Myślę że jest wiele innych spraw na które trzeba zwrócić uwagę.Np fatalny stan dróg I brak zieleni w mieście.

    • 48 29

    • Racja ja też piję rano i bredzę tak jak ty

      • 7 1

    • Ludzie wybrali starą władzę

      To widocznie stan dróg im nie przeszkadza

      • 6 1

    • Brak zieleni? To w jakim ty mieszkasz mieście?

      • 1 0

  • Jeszcze tej na gradowej nie zbudowali

    A takie były plany

    • 48 3

  • A da się nią przewieźć samochód? (1)

    Jak nie, to mieszkańcy nie będą zainteresowani...
    Przecież trzeba samochodem...

    • 55 18

    • Prawda

      Hahaha prawda, Polacy nie wiedzą co to życie bez samochodu

      • 2 2

  • Osowa jest odcięta od Gdańska, to dakt! (5)

    Trzeba coś zrobić z tematem górnego tarasu, który jest odcięty od Gdańska.

    • 41 13

    • sami się odcięli, skoro im wszystko nie pasuje

      niech się przepisza do chwaszczyna, będzie lepiej

      • 13 11

    • przecież osowa chce do gdyni, niech więc w tamtą stronę zrobią kolejkę

      • 8 6

    • albo PKM albo tunel pod pacholkiem (a najlepiej oba) a nie kolej na linach...

      • 3 4

    • Wyłączyć z Gdańska i po sprawie ;)

      • 3 2

    • Tunel pod pochołkiem on dekad planowany

      • 2 0

  • Bardzie głupiego i nieracjonalnego pomysłu nie widziałam. (12)

    • 75 76

    • Argumenty, Królewno? (8)

      • 5 13

      • Czas budowy i ogólne skomplikowanie, odcinek pierwszy idzie dosyć blisko Rembiechowa, z 70 metrowymi słupami może być kiepsko, (3)

        a odcinek do Jelitkowa leci nad terenem gęsto zabudowanym, będziemy burzyć domy pod słupy? Wszystko na prąd, dostęp straży pożarnej do wagonika w razie zatrzymania niemożliwy, u nas są niższe temperatury niż we Francji, koszty będzie wielokrotnie wyższy niż tam.

        • 18 4

        • dokladnie

          juz widze zadowolenie mieszkancow Zabianki czy Oliwy z 70 metrowych slupow i lin nad glowami bo Osowa chce do Jelitkowa :D :D :D

          • 13 4

        • (1)

          To nie jest na kierunku dolotu do lotniska. Z żadnej strony.

          • 2 3

          • Co nie znaczy, że nie wymyślą, że im działania sprzętu nie zakłóci . Nie chcę teraz tego szukać, ale między tym obiektem a Rembiechowem nie ma tak wysokich obiektów.

            • 2 1

      • wystarczy pomyslec logicznie ,ale jak widac jest ci to obce królewiczu (3)

        • 7 8

        • To jest logika pod hasłem "na pewno się nie uda, bo..." (2)

          Zamiast szukać pozytywów - bardzo kołtuński mental.

          • 5 7

          • Przy takich pomysłach należy szukać pozytywów, ale przede wszystkim negatywów i potem sprawdzić czy ogólny rozrachunek przynosi większe korzyści niż straty.

            • 7 2

          • Dzbanek ty o logice niemasz pojecia swiadcza o ty twoje wpisy to sa wyłacznie kapryssy głupoty i nic wiecej niema to zadnej

            niema zadnej wartosci dla miasta poza wartoscia turystyczna i wszystko sie da ajk masz kase to prosze bardzo buduj za własne pieniadze!
            Mieszkancy tego nie potrzebuja i oczekuja sprawnych i nowoczesnych rozwiazan a nie zabawek na poziomie małych dzieci

            • 5 2

    • Bo?

      • 2 1

    • Fala, rydwan ......

      Mevo 1 ....

      • 0 0

    • Nowa kadencja władz miejskich dopiero się rozpoczyna! ;)

      • 0 0

  • dopisałbym do tego s-f nową świętokrzyską (1)

    • 18 4

    • Zrobić kolejkę zamiast Nowej Świętokrzyskiej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane