- 1 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (112 opinii)
- 2 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (163 opinie)
- 3 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (56 opinii)
- 4 Masz interes? Zostaw kartkę (174 opinie)
- 5 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (147 opinii)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (247 opinii)
Tramwaju wodnego nie ma, ale zostały przystanki. GOS chce je oddać w dzierżawę
Gdański Ośrodek Sportu chce oddać w dwuletnią dzierżawę trzy przystanki, jakie pozostały po tramwajach wodnych. Jak tłumaczą urzędnicy, powodem oddania ich w prywatne ręce są wysokie koszty ich utrzymania.
Aby uporządkować kwestię cumowania jednostek na przystankach, niezbędne było zawarcie pisemnej umowy z GOS. Dopuszczała ona postój przy przystanku nie dłużej niż 15 minut. Każdorazowe przybicie do przystanku tramwaju wodnego wyceniono na 30 zł. Bezumowne skorzystanie z przystanku (do 15 min) to koszt 100 zł. Za każdą minutę powyżej dozwolonego kwadransa trzeba było zapłacić 20 zł.
- W ubiegłych latach możliwość cumowania do przystanków miały wszystkie podmioty, które zawarły z Gdańskim Ośrodkiem Sportu odpowiednią umowę. Część tych podmiotów korzystała z nich na zasadzie stałego, ustalanego z GOS oraz pozostałymi użytkownikami harmonogramu, pozostałe miały możliwość cumowania tzw. okazjonalnego, ograniczonego miesięczną liczbą przybić - precyzuje Grzegorz Pawelec, rzecznik prasowy Gdańskiego Ośrodka Sportu.
Ruszają sezonowe rejsy. Na Hel drożej, do przekopu dopiero od wakacji
Zmiana zasad ze względów ekonomicznych
Na początku tego roku podjęto jednak decyzję, by uporządkować kwestię cumowania jednostek przy trzech najpopularniejszych przystankach:
- przy Targu Rybnym na ul. Wartkiej,
- przy Zielonym Moście na ul. Powroźniczej
- przy Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów
Plan zakłada, by wspomniane trzy przystanki oddać chętnym podmiotom w dwuletnią dzierżawę.
Skąd taka decyzja?
- Oddanie przystanków w dzierżawę na potrzeby tego typu działalności usługowej ma uzasadnienie przede wszystkim ekonomiczne - podkreśla Pawelec. - Obecnie GOS ponosi wysokie koszty bieżącego utrzymania infrastruktury. Te zobowiązania dotyczące eksploatacji i utrzymania stanu technicznego przystanków przejmą podmioty wyłonione w przetargu. Ma to przede wszystkim uzasadnienie na poziomie operacyjnym. Regularna obecność jednostek pływających oraz pracowników firm przewozowych umożliwi im bieżące dbanie o stan infrastruktury, ograniczając jednocześnie konieczność pośrednictwa GOS w tych działaniach.
Zapytaliśmy, więc jak wysokie są koszty utrzymania przystanków i ile wynosiły wpływy z cumowania przy nich jednostek. Danych jednak nie otrzymaliśmy.
- Ze względu na trwające postępowanie przetargowe nie możemy ujawnić tych kwot - usłyszeliśmy.
Według ostrożnych szacunków na jednym przystanku dziennie może cumować średnio ok. 20 jednostek. Przy stawce 30 zł za postój daje to kwotę 600 zł dziennie. W sezonie jeden przystanek może generować ponad 10 tys. zł przychodu miesięcznie.
Dzierżawa ograniczy dostępność?
W branży wodniaków pojawiły się głosy, że zmiana zasad korzystania z przystanków może mieć negatywny wpływ na firmy przewożące pasażerów i przyczynić się do ograniczenia dostępu do istniejącej infrastruktury.
GOS nie podziela jednak tych obaw.
- Wprowadzane zmiany w zakresie funkcjonowania infrastruktury przystanków nie wpłyną na lokalny rynek wodnych przewozów pasażerskich - zapewnia nasz rozmówca. - Przyczynią się natomiast do najbardziej efektywnych możliwości wykorzystania miejskiej infrastruktury przez lokalnych przedsiębiorców, co przełoży się na rzecz realizacji usług dla mieszkańców i turystów oraz rozwoju turystyki. Możliwość zawarcia umów na dłuższy okres sprawia, że przewoźnicy mają możliwość planowania strategii i działań rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej.
Najcenniejszy przystanek przy Targu Rybnym
Minimalne stawki miesięczne netto czynszu za dzierżawę następujących przystanków tramwaju wodnego wynoszą:
- Przystanek Targ Rybny przy Wartkiej - 5 349,92 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 16.049,76 zł
- Przystanek Zielony Most przy ul. Powroźnicza - 1 949,39 zł/mc,
- Wadium w wysokości: 5 848,17 zł
- Przystanek Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wiosny Ludów - 397,47 zł/mc
- Wadium w wysokości: 1 192.41 zł
- Umowy, które zostaną zawarte z przyszłymi dzierżawcami, regulować będą precyzyjnie zakres ich obowiązków. GOS będzie nadzorować poprawność wykonywania postanowień umów, w tym w szczególności dbałości o infrastrukturę oraz ograniczeń związanych z prowadzeniem działalności, w tym w szczególności przestrzegania porządku czy działań reklamowych - dodaje Pawelec.
Ustna licytacja stawek odbędzie się w poniedziałek, 13 maja, o godz. 10:00 w Gdańsku przy ul. Traugutta 29 (pokój nr 12).
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-05-09 20:15
(11)
Całe życie to koszty....ale żeby pół mln Gdańska nie było stać na utrzymanie kładki...i serwisu jakiś fajnych nowoczesnych promików?Toć to wstyd,takie tradycje morskie....ręce opadają,kolejny przykład kompletnej niegospodarności włodarzy.
- 236 14
-
2024-05-10 21:29
Pół milionowy Gdańsk zalicza się do kategorii małych miast.
A małe miasta mają mało kasy. Gdańsk ma potencjał na zostanie miastem grubo ponad milionowym czyli Gdańszczanie - płódźmyż się. No tak, muszę zadzwonić do Iwony.
- 0 2
-
2024-05-10 16:54
Kasę mają. (1)
Na rydwan za 150 tyś. zł., okrągły stół za 147,6 tyś. zł., garaż dla rydwanu vel "Nomus" za jedyne 3 mln zł.
Ale kto by zwracał uwagę na takie błachostki, kiedy budowa przejścia przy Uniwetsytecie Medycznym kosztowało 3 200 000 zł?
Rozrzutność?
Cóż?
Zobaczymy jaki sukces przyniesie system "Fala"?
Czy będzie równie drogim i słomianym projektem jak tramwaje wodne albo tristar?
To jest właśnie układ małej Sycylii, aby tworzyć stanowiska "dla swoich".- 6 1
-
2024-05-10 21:31
Patrzysz na swój wiszący na gwoździu waciak i stojące po nim gumofilce i nic nie rozumiesz.
- 1 2
-
2024-05-10 08:05
Jakichś, bo to liczba mnoga. Co do merytoryki pełna zgoda.
- 2 0
-
2024-05-10 06:30
Skowyt PiSowskiego złodzieja z nowogrodzkiej Sycyli
- 5 15
-
2024-05-10 03:07
(1)
Wstydem jest, że nie odróżniasż "jakiś" od "jakichś". Jak można walić takie byki.
- 9 3
-
2024-05-10 06:19
To najmniejsza przewina tego głąba. To co pisze ogółem, to jest dramat i kompromitacja
- 6 3
-
2024-05-09 22:08
Największe koszty to gdańscy urzędnicy, chętnie ich oddam w dzierżawę niech wreszcie pójdą do jakiejś pracy
- 29 4
-
2024-05-09 20:48
przeciez 75% glosowalo na obecnego cwoka to niech jest - to co wszyscy chcieli. (1)
- 20 7
-
2024-05-09 21:05
25%....50% nie POszło na wybory)
- 5 6
-
2024-05-09 20:26
Bo to trzeba na spokojnie, w gdansku to 3 urzednikow debatuje czy ci mandat dac bo miales 1 minute przerwy miedzy parkowaniem, ile glow trzeba, aby pomyslec o zagospodarowaniu takiego miejsca?
- 11 2
-
2024-05-09 20:07
głupota urzędników nie zna granic (5)
Aj waj - utrzymywać trzeba. Infrastrukturę trzeba utrzymywać, przystanki autobusowe i drogi też oddacie w dzierżawę? Obecny model jest najlepszy, bo umożliwia korzystanie z infrastruktury wszystkim zainteresowanym. Dzierżawa spowoduje, że z danego przystanku będzie mogła korzystać tylko jedna firma i nikt więcej.
- 170 7
-
2024-05-10 10:58
jakby tam jeszcze było pełno zainteresowanych do korzystania...
pomost na rzece tym się różni od przystanku autobusowego, że nie służy mieszkańcom, Gdańsk to nie Amsterdam, tu nie ma sensu pływać statkami przy codziennych dojazdach, statki są dla turystów więc miasto nie powinno utrzymywać infrastruktury dla nich, te koszty powinni ponosić organizatorzy rejsów i po to własnie jest dzierżawa - żeby obiekty nie przynosiły strat tylko zyski
- 1 6
-
2024-05-10 10:12
tak działało w patologicznym Gduńsku wiele parkingów
gdzie jakieś szemrane z d firmy przejmowały place w centrum i jakiś złamas kasował kasę za to
- 3 1
-
2024-05-10 09:39
I tu jest właśnie problem, GOS nie dostał od Rady Miasta środków na utrzymanie, do tego ma utrzymać pracownika od rozliczania tych opłat i płacić za utrzymanie tych przystanków. Lepiej wydzierżawić i skasować opłatę z punktu widzenia GOS.
- 4 0
-
2024-05-09 22:28
Geszeft
- 5 0
-
2024-05-09 22:08
Ale przejścia naziemne robić, fale wprowadzać, owce to są pieniądze, jak można było na nich głosować
- 20 3
-
2024-05-09 21:01
Miasto nad wodą (10)
A tak od tej wody odwrócone - albo się nie opłaca, albo ceny z kosmosu. Niewykorzystywanie tego potencjału to jak lizanie lizaka przez witrynę sklepową.
- 178 3
-
2024-05-10 08:48
AMEN ! lepiej bym tego nie ujeła
wstyd ze gdansk nie umie wykorzystac atutu jakim jest dostep do wody
- 13 1
-
2024-05-10 07:25
Nowy Port Kiedyś była taka akcja w Nowym Porcie --O promie wróć (4)
Nawet małego promu nie ma od lat.
- 9 1
-
2024-05-10 08:21
Po co?? (3)
Jest tunel.
- 1 9
-
2024-05-10 12:07
Tylko dla samochodów.
- 3 0
-
2024-05-10 10:52
nie każdy lubi (1)
jeździć samochodem
- 4 0
-
2024-05-10 12:07
Nie mam samochodu,a promem popłynąć z NP to była fajna wycieczka.
- 3 0
-
2024-05-10 06:58
Ta decyzja dobije (3)
Ideę transportu wodnego w Gdańsku! Dlaczego istnieje taki z powodzeniem w Sztokholmie czy Kopenhadze? A u nas nie ma szans? Nie tylko pieniądze ale brak wizji i organizacji zintegrowanego transportu miejskiego! Dlaczego przystankami tramwaju (komunikacji!!!!) zarządza GOS a nie ZTM???? porażka!!!!
- 13 1
-
2024-05-10 11:03
Gdy patrzę na mapę Gdańska i Amsterdamu to widzę wyraźne różnice (1)
w szczególności np taką że na całej mapie Gdańska widzę dokładnie trzy miejsca gdzie połączenie promowe może mieć dla mieszkańców sens: zlikwidowany Nowy Port - Wisłoujście, istniejący Świbno - Mikoszewo (szkoda że tylko w sezonie) i nigdy nie funkcjonujący Górki Zachodnie - Wschodnie, gdy się popatrzy na mapę Amsterdamu to widać znacznie więcej miejsc gdzie promy są potrzebne i stąd znaczące różnice w funkcjonowaniu transportu wodnego
- 3 0
-
2024-05-10 12:10
Nowy Port O promie wróć
Nabrzeża wyremontowane i przystanek tramwaju wodnego,tylko promu brak.
- 2 0
-
2024-05-10 10:13
Oni nie są w stanie dogadać się jak ma wiata przystankowa wyglądać albo kosz na śmieci w centrum za jakieś chore sumy
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.