• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę. Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.



U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej. U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej.
Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride. Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride.
Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus. Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus.
Na drugie spotkanie z mieszkańcami poświęcone nowej trasie na Morenę przyszło raptem 30 osób, ale pozwoliło to skupić się na kwestiach technicznych.

Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.

- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo zobacz na mapie Gdańska - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.

- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.

Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.

Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).

Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Czy często korzystasz z przesiadek autobus-trolejbus-tramwaj - SKM?

W przypadku, gdyby zaszła potrzeba zakończenia biegu dwóch tramwajów jednocześnie w ciągu ul. Bulońskiej, manewr będzie wykonywany w odwrotny sposób, czyli PKM - do tyłu w ul. Bulońską - przodem w kierunku ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.

Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.

Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.

Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.

Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa do 2015 roku. Jest to ściśle powiązane z planowanym uruchomieniem w tym czasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W pierwszym etapie powstanie odcinek od pętli Siedlce do stacji PKM Brętowo wraz z trójkątem torowym w ul. Bulońską. Szacunkowy koszt realizacji wynosi ok. 130 mln zł.

W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • Jazda przodem, jazda tyłem, jazda do góry nogami... ale jazda! (14)

    • 245 5

    • Pomysł debila albo upośledzonego księgowego (5)

      Ta zabawa w trójkąty zablokuje całkowicie skrzyżowanie Bulońska/Rakoczego, które już teraz stoi od 7.30 do 9 rano.

      • 25 2

      • A nie prościej połączyć dwa tory na Rakoczego torem zjazdowym z jednego na drugi? (4)

        Wtedy moga sobie na pasie zieleni zwyczajnie zawracać i nie przeszkodzą przy tym samochodom. Wtedy też wystarczy, że motorniczy przejdzie z jednego końca na drugi tylko jeden raz, a nie będzie sie kręcił dwa razy - to znacznie wydłuży czas trwania manewru...

        • 12 2

        • jednokierunkowy? (3)

          ciekawe, jak

          • 2 2

          • Na tej trasie maja jeździć tramwaje dwukierunkowe (2)

            więc w czym problem?

            • 5 1

            • dwukierunkowego taboru zwyczajnie nie starczy (1)

              w tym problem

              • 2 0

              • Ale razem z trasą są planowane są ich zakupy.

                więc problemu nie ma (oczywiście kasa pewnie będzie kolejnym twoim problemem, ale skoro projektują taką docelowa trasę i jej zakończenie, a nie inną, to znaczy, że kupno odpowiedniego taboru też zaplanowali i kasę na ten zakup)

                • 0 1

    • a my mamy trolejbusy! (3)

      a wy nie!

      • 4 26

      • chyba autobusy na szelkach :)

        • 12 3

      • haha (1)

        i całe szczęscie ze tego badziewia w GDA nie ma;) ;) ;)

        • 20 3

        • Macie tramwaje -.-"

          brawo, sukces? no nie wiem

          • 0 13

    • co 15min to zadko jak autobus jest co 5,10min na Targ Sienny (1)

      • 8 5

      • "zadko" chodziłeś do szkoły

        • 22 1

    • ... jazda z napedem na cztery koła

      bo stromizny są tam alpejskie ???

      • 4 0

    • bydło wybrało

      bydło ma

      • 11 4

  • Węzeł Prezydenta BOJANOWSKIEGO (1)

    Proponuję już dziś tak nazywać skrzyżowanie ulic Bulońskiej i Rakoczego, które stanie się WĘZŁEM GORDYJSKIM po wprowadzeniu nań tramwajów WYCOFUJĄCYCH SIĘ z prędkością max 15 km / h. Autorytatywnym orędownikiem takiej koncepcji jest miłościwie nam panujący Prezydent Bojanowski odpowiedzialny za finanse miejskie i również .... samozwańczy ekspert od transportu publicznego i ruchu drogowego. Jesteśmy świadkami, jak pozostaje głuchy na ostrzeżenia ze wszystkich środowisk projektantów transportowych o niedopuszczalności takiego rozwiązania tramwajowego akurat na tym, już dziś niebezpiecznym i niewydolnym skrzyżowaniu. Ma jeszcze czas na opamiętanie się. Mam nadzieję, że pomogą mu w tym opamiętaniu dziennikarze branżowi, żądając od niego wyliczeń przepustowości tego skrzyżowania i analiz bezpieczeństwa ruchu w realnym związku z nietypowymi manewrami tramwajów oraz wzrostem natężenia ruchu samochodowego z kierunku „poligonu” i z kierunku przyszłej Nowej Bulońskiej. A póki co, wszystkim stojącym na co dzień rano w kilkusetmetrowych korkach na dojeździe do Węzła Prezydenta Bojanowskiego zalecam jego wspominanie. Nie ma nic gorszego dla jego kariery politycznej-samorządowej jak wspominanie go w kontekście tego węzła gordyjskiego.

    • 10 0

    • Popieram! A na środku obelisk w kształcie korka!

      Wszystko za co się pan Bojanowski nie weźmie to schrzani!

      • 2 0

  • Przebudować od razu skrzyżowanie Rakoczego-Bulońska (5)

    Ten cały schemat w literkę 'Y' jest do d... Jest to chyba drugie pod względem kolizyjności w tej chwili skrzyżowanie w Gdańsku. Tu powinno być rondo z 2ma pasami ruchu.

    • 17 3

    • To skrzyżowanie jest ruchowo bardzo proste... (3)

      trzeba być ślepym debilem, żeby tam wyłapać dzwona. Z Potokowej w Bulońską w prawo - bezkolizyjnie, prosto - bezkolizyjnie. Z Bulońskiej w prawo do Rakoczego - lewe lusterko i jazda. Z Bulońskiej w lewo w Potokową - puszczasz "prawych", przeskakujesz 10m, puszczasz "lewych", wjeżdżasz na lewy (trzeci) pas, przyśpieszasz, włączasz się do ruchu przy równej prędkości. Z Rakoczego w Potokową - bezkolizyjnie, z Rakoczego w lewo w Bulońską, puszczasz "prawych" i jedziesz.

      • 1 1

      • Tak prosto jest tylko w niedzielę i święta od 6.00 do 7.00...

        W pozostałych godzinach:Z Potokowej w Bulońską korek, z Bulońskiej w Rakoczego korek na dwóch pasach (chociaż fizycznie jest tylko jeden), z Bulońskiej w lewo korek od Myśliwskiej, z Rakoczego w Bulońską korek od Jaśkowej Doliny. Jeden wielki korek!To skrzyżowanie powinno mieć imię Adamowicza a na środku pomnik korka!

        • 1 0

      • W teorii to pieknie wygląda...

        Niestety, to skrzyżowanie jest fatalnie zorganizowane i wymaga poprawki.

        • 0 1

      • tak? jak jest takie proste to dlaczego tam są wypadki. dlaczego auta nie zatrzymują się na stopie?? Tylko rondo !!!!! Miejsca tam jest od zarąbania. a tramwaj przed i na rondzie wpuścić w ziemie.

        • 2 1

    • I z planu wynika, że właśnie bęzie tam 2 pasmowe rondo.

      • 0 0

  • yfg;kjb/

    manewr trójkątowania??? dortmundy stare??? no... takie kupiliście... podobno są ślyczne fantastyczne bo tanie i takie po remoncie... się chwaliliście, że super... a tera stare...

    • 1 2

  • parking przesiadkowy dla 40-50 kierowców????? bez jaj

    • 3 1

  • Tramwaje.... (23)

    W każdym samochodziku siedzi rano przeważnie jedna du...ka,......tak sobie jadę tramwajem i patrze.....żeby to towarzystwo z drogi zgarnąć, to by sie zmieściło w jedym tramwaju...no może dwóch...i po korkach.....marzenie ścietej głowy....ale wtedy w tramwaju byłby tłok....hmm...tak źle i tak niedobrze....:))

    • 21 4

    • Ładnie to brzmi, ale... (1)

      zapewnij mi tramwaj, którym w kilka godzin zrobię po mieście w ciągu dnia 150km (tyle jeżdżę w interesach) i nigdzie się nie spóźnię planując dojazdy. Teraz, jak się umawiam z klientem, liczę przestoje, przewiduję korki i zawsze dojeżdżam na czas. Jak się przesiądę na komunikację, to wystarczy, że jeden bimbaj mi wypadnie i wszystkie połączenia "i wylądował w pi....u"... Poza tym, tramwaje nie jeżdżą tam, gdzie z reguły muszę ja.

      • 2 2

      • Miki auta wymaga twa praca, to co innego

        Tu tylko mowa o wypadku, gdy ktoś jeździ do biura spędza tam 8h i wraca. Ja także jeżdzę autem w pracy, ale i tak często z KM korzystam.

        • 0 0

    • Tylko jeszcze niech bilet normalny na tramwaj kosztuje 50 gr tak jak kiedyś ! (15)

      • 6 5

      • Przy obecnej cenie benzyny cena biletu wcale źle nie wygląda. (14)

        Do tego dodaj, że cena miesięcznego wypada jeszcze lepiej i taniej, to masz rozwiązanie swych oszczędności.

        • 7 2

        • Nie wiedziałem, że tramwaje też są na benzynę... (4)

          Cały czas człowiek musi się uczyć...

          • 2 6

          • A kto powiedział, że są (3)

            To było porównanie ceny benzyny (dla użytkowników aut) do ceny biletu, aby im uzmysłowić, że bilet jest dużo tańszy niż ich koszt podroży autem. Ale dla Ciebie było najważniejsze dogryźć nie zastanawiając się czy ma to sens,

            • 11 0

            • Nie do końca. (2)

              Kupiłem nowiutkiego disla. Do 20 km bardziej opłaca mi się jeździć nim, niż komuną miejską.

              • 0 0

              • .... (1)

                Niby jak?? No niech Twój diesel spali na 20km 1,2-1,5 litra w mieście, co daje 6-8zł.To tylko koszt paliwa, a gdzie koszt eksploatacji i utrzymania pojazdu? To dodatkowe 1-2 zł/20km. Wychodzi ok 8-9zł/20km. Za tą cenę masz 3 normalne bilety ZTM.

                • 2 0

              • Nie przesadzajmy masz 2 bilety

                Jednakże jak najbardziej się z Tobą zgadzam.

                • 0 0

        • (8)

          TO PRZEWIEŹ CAŁĄ RODZINĘ TRAMWAJEM - TANIOCHA CO?

          • 2 2

          • Rozumiem, że do pracy jeździsz z całą rodziną (5)

            Nie sądzę. Ale nawet jeżeli policzymy całą rodzinę to mamy 2x88zł+2x44zł=264zł. A twoje średnie wydatki na benzynę oscylują pewnie w granicach 600zł lub więcej. Nagle życie okazuje się prostsze, a wystarczyło tylko policzyć.

            • 10 0

            • TANIEJ NIŻ SAMOCHODEM,OMIJASZ KORKI I KIEROWAĆ NIE TRZEBA (2)

              • 4 0

              • Ale trzeba wstawać dużo wcześniej (i to na wcześniejszy autobus niż nam pasuje - bo i tak ten sie spóźni, więc trzeba jechać (1)

                wcześniejszym) Trzeba też moknąć na deszczu/śniegu i marznąć na przystankach, wdychać dym papierosowy osób, które nie raczą odejść na te 15m od przystanku.

                • 2 2

              • A samochody nie dymią? Jak staniesz za germańskim szrototirem sprowadzonym za flaszkę sznapsu przez pana Heńka, to módl się o obieg zamknięty :)

                • 1 0

            • (1)

              do tego trzeba dorzucic dodatkowe koszty. Ja na samochod wydaje ok. 2300 miesięcznie (polowa to spłata kredytu) a wcale nie jeżdze dużo. Jakies 1300km/m-c

              • 3 0

              • PODEJRZEWAM, ŻE U NIEKTÓRYCH 2/3 DOCHODU IDZIE NA WOŻENIE PUPY SAMOCHODEM

                DLA MNIE TO MARNOWANIE PIENIĘDZY SKORO SĄ ALTERNATYWY...NO ALE TO KWESTIA INDYWIDUALNYCH PRIORYTETÓW...

                • 3 0

          • NO PEWNIE!

            • 2 0

          • kup żonie i dwójce dzieci po samochodzie bedzie jeszcze taniej

            a jak o tej samej porze wyjedziecie to macie korek "rodzinny"

            • 3 1

    • jak mi chłopie podprowadzisz tramwaj w okolice pruszcza... (1)

      jak w temacie to ja chetnie do ciebie sie dosiade

      • 5 2

      • Tramwaj w Pruszczu nazywa się SKM. I tak, powinna jeździć 2x częściej.

        • 2 0

    • (1)

      Byłby tramwaj na Morenie to bym jeździł tramwajem, nie ma tramwaju, to jeżdżę samochodem, przepraszam. Przez 2/3 roku korzystam z roweru, ale do komunikacji autobusowej nie wsiądę, bo szkoda mi życia na stanie na przystanku.

      • 6 1

      • A MI SZKODA ŻYCIA,NERWÓW I PIENIĘDZY NA CEREGIELE Z SAMOCHODEM

        CIĄGLE TYLKO PŁACIĆ,SPRAWDZAĆ I WYMIENIAĆ I MODLIĆ SIĘ ŻEBY NIE ZAP...LI ALBO ZNISZCZYLI...

        • 3 0

    • Bo teraz tłoku nie ma, prawda? Ja przypominam sobie, że o godzinie siódmej na przykład wyjeżdżając z pętli na Chełmie te du...ki w samochodach pojedyncze to najwyżej rozmiażdżonymi na szybie gałkami ocznymi mógłbym obserwować, gdybym miał szczęście być przez tłum przyparty do szyby właśnie, a nie miażdżony gdzieś w środku klaustrofobicznych tramwajów nieprzystosowanych do pospolitego ruszenia które muszą wozić....

      • 2 3

  • I Każda z tych "jednych pup" nie musi siedzieć w takim smrodzie jak ty "ew112"

    • 0 1

  • Te wszystkie plany budowy sa ekstra (6)

    szkopuł w tym że odbiorcy tych inwestycji żyli w Gdańsku w latach 80 i na początku lat 90. Obecnie odbiorcami takich inwestycji jest najuboższa warstwa społeczeństwa oraz oszczędzający emeryci. Młodzi ludzie albo wyjechali albo nie są zainteresowani korzystaniem z komunikacji miejskiej a tym bardziej mieszkaniem na Morenie.

    • 19 118

    • Ciekawe rzeczy piszesz (2)

      Bo ja akurat znam wielu ludzi młodych mieszkających właśnie na Morenie, a także wielu, którzy właśnie chca tam kupić mieszkania. Ciekawe czy ty w ogóle na osiedlu "Morena" kiedyś byłeś.

      • 25 1

      • ja byłem. ba! mieszkałem. (1)

        w czasach lat 80,90 i nawet nowego stulecia.w tamtych czasach było tam spokojnie.teraz te nowe osiedla to nie są mieszkania a sypialnie.ci co tam teraz mieszkają (też mam znajomych co tam teraz kupili sypialnie) wiedzą jak uciążliwa jest to dzielnica. blok na bloku a droga jedna.

        • 2 1

        • Morena od lat 90-tych prawie się nie zmieniła. Piszesz jakieś banialuki.

          Wzmorzył się ruch samochodowy, ale to dotyczy wszystkich dzielnic, przybyło też budynków, co dotyczy całego miasta, bo przybywa ludzi. O co ci biega - pojęcia nie mam....

          • 0 0

    • Pomijając już nawet to, że twój wpis mija się z faktami, to czy "najuboższa warstwa społeczeństwa oraz oszczędzający emeryci" nie zasługują na tramwaj? Chyba właśnie szczególnie, bo często nie stać ich na zakup i utrzymanie samochodu, a na bilet sieciowy owszem...

      • 12 1

    • stuknij sie w główkę

      bzdury piszesz..

      • 3 1

    • odbiorcami sa ludzie

      a nie jakas warstwa spoleczenstwa... puknij sie w lepetyne.

      • 29 2

  • baju, baju..... (2)

    będziesz w raju, jak mawiała moja babcia. Może moje dzieci tego dożyją, ale ja to raczej nie. No ale powodzenia.

    • 18 23

    • ten tramwaj tak samo pojedzie jak VAT mial byc nizszy za

      rządow PO - mamy +1% a od 2012 bedzie + 2% czyli 24% VATU - WBILISCIE SIE W BAGNO TO TERAZ BEDZIECIE PLACIC -a na tramwaj nie ma kasy! nawet na projekt nie ma! wiec nie wiem po co te debaty - kasa ledwo starczy na kolej metropolitalna i to tylko do LOTNISKA. Nauczcie sie liczyc bo tych samych 150mln nie da sie 2 x wydac!

      • 0 1

    • Czy e ankiety musza głupio sformułowane być tą

      • 0 0

  • park&ride to wielopiętruś na min 1,5 tys DLATEGO ŻĄDAM weryfikacji urzędasów

    jeśli któryś z nich legitymuje się dyplomem - to albo sfałszowany lub zdobyty u badaczy pisma w dwa tygodnie

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane