• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • nie

    nie wsiadaj ,bo cie roszadzi bomba - już nie długo flaki prysną ci w twarz - twoje flaki

    • 0 1

  • powinni pomyśleć

    Gdańsk jak i całe trójmiasto jest atrakcyjne turystycznie , takie są opinie turystów , jednak komunikacja jest beznadziejna .Uważam , że trzeba powiększać i rozbudowywać infrastrukturę komunikacyjną .Transport jest ważny (drogi), dla mieszkańców jak i turystów poszerzenie transportu miejskiego też jest zawsze sukcesywnym rozwiązaniem , współczuję mieszkańcom Nowego Portu i Brzeźna dla mnie te rejony są całkiem pozbawione porządnego transportu wliczając również nowe osiedla Gdańska poza Gdanskiem .Urzędnicy prosimy o usprawnianie życia Gdańszczanom i tak pewnie Was rozliczymy..........

    • 1 0

  • Niech oni się tak nie podniecają...

    Niech oni się tak nie podniecają nowymi torami bo co z tego że mamy nową trasę jak tramwaje się palą. Dzień bez awarii dniem straconym!

    • 2 0

  • (7)

    W przyszłym roku początek budowy linii na Orunię Górną (pętla przy Łódzkiej i Świętokrzyskiej

    • 55 13

    • Psu na budę ta pętla w tym miejscu!!!Ma sens,ale faktycznie na GÓRNEJ!

      Ludzie czekają na zjazd szybki i sensowny z GÓRNEGO tarasu-Platynowa, Uranowa.Stamtąd jest łącznik dla ludzi z niższego tarasu-Perłowa,Piaskowa itd. To ma sens,a nie pętla w polu!

      • 0 0

    • Potrzebna jest linia przez Sikorskiego na Orunię Górną! (2)

      • 11 1

      • I będzie

        Aktualnie prowadzone są prace projektowe nad przedłużeniem Sikorskiego (przy Tesco) do ul. Małomiejskiej. Będą po dwa pasy + tramwaj, a przy Małomiejskiej pętla.

        • 1 0

      • Jasne, ale z uwagi na ukształtowanie terenu moe nie bz moliwa budowa. wysokościowo to prawie kolejka na Gubałówkę.

        • 1 0

    • chyba pod Orunię Górną (1)

      średnio każdy z tego osiedla będzie miał 1 km do tej pętli.

      • 14 0

      • średnio? Głupie stwierdzenie, bo nie każdemu można podprowadzić tramwaj pod blok.
        Część mieszkańców z bloków przy ul. Sosnkowskiego będzie miala przez ulicę na pętlę, a mieszkańcy z budynków przy stacji shell to musza kawałeczek podejść.

        Zobacz na linię na chełm. Sam jestem mieszkańcem, i chodzę do tramwaju (sztybkim krokiem) ok. 7-9 min. co daje ok. 1,3 km. i uważam, że to jest blisko, bo czas na dojście zyskuję nie stojąc w porannych i popołudniowych korkach.

        A poza tym ta linia nie jest tylko dla Orunii Grn, ale też Ujeściska i dalszych dzielnic - to będzie węzeł integracyjny typu park&ride.

        • 7 1

    • za tramwajem

      uwazam ze powinno sie budować linie tramwajowe im wiecej tymv lepiej, bo rozłduje to korki. Sama jeździłabym tramwajem gdyby był juz na łódzkiej, zaoszczędziłabym czas i pieniądze!!! Przy okazji jak już będą budować pętle na łódzkiej to niech zbuduja duzy parking.

      • 12 0

  • tak tak świetne te tramwaje

    Własnie przejechałem jednym 5 m i sie skonczył prąd.

    ZKM ZAPŁĄĆ ZA PRĄD!

    Pasażerowoe bekowi. Cyt:
    "o , pod kosciołem nas zatrzymał. Mamy sie pomodlic za ZKM"
    "Monika spóźnie sie, zkm nie opłącił rachunków"
    "dobrze ze monopolowy niedaleko"
    Po ok 7 min.
    "najwyzszy czas wyrwać drzwi"

    • 1 1

  • Ja wiem że wszystkiego nie da się natychmiast wykonać. Ale przydałoby się chociaż coś takiego jak "tu nic nie budujemy bo w przyszłości jak będą środki to będzie droga" a zamiast tego buduje się wszędzie a potem bezradnie rozkłada ręce "gdzie droga niby? przecież osiedle stoi".

    Rozumiem, że nie ma pieniędzy na wszystko. Ale plany i zdrowy rozsądek nie wymagają wielkich nakładów.

    • 0 0

  • Państwo dba o Nasze dobro. (4)

    "Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową." - z tym, że ciąg pieszo - spacerowy dotyczy tylko emerytów i rencistów.

    Kolejne udogodnienie dla tych grup społecznych zaraz obok możliwości przechodzenia przez nich na czerwonym świetle.

    • 8 50

    • Tramwaj to najbezpieczniejszy środek transportu - w razie porwania i tak wiadomo gdzie porywacze pojadą.

      • 2 1

    • no mam (2)

      nadzieję że nie dożyjesz wieku emerytalnego !!!

      • 0 2

      • Zdaje sie, ze nie wyczułeś ironii.

        • 1 0

      • Nie pisz takich rzeczy, bo nie wiesz co czynisz.

        Gromie to co napisałeś i nie zgadzam się z tym.

        • 1 1

  • Właśnie byłem w Poznaniu. Tramwaje tam są imponujące! Widać wyraźnie, że jak się CHCE i UMIE to można, naprawdę można inwestować w komunikację tramwajową. Budowanie kolejnych dróg to w większości strata czasu i pieniędzy - co najwyżej korki będą szersze (więcej pasów) a i tak nie będzie gdzie zaparkować po wjeździe do centrum.
    Mam nadzieje, że znajdzie się odważny kandydat na prezydenta który powie "P******** samochody, stawiamy na komunikację zbiorową".

    • 7 1

  • (5)

    A po co komu tramwaje, prawdziwy facet jezdzi samochodami a nie komunikacja. tylko nieudancznik jezdzi czyms takim. Nawet piwa nie mozna sie w autobusie napic a w samochodzie nikt mi nie zabroni

    • 2 11

    • D-ex (4)

      Dokładnie tak samo myślę. Ja swoim Hummerem wszędzie jeżdżę. Policja boi się mnie zatrzymać, bo nie wie kim ja jestem. Zresztą mam ciemne szyby i nie widać że piję drogie whiskey (piwa nie pijam)

      • 1 6

      • ten Hummer na ktorym jezdzisz to zapewne Twoja stara xD

        • 1 0

      • Masz symulator Hummera? (2)

        Ja też mam. Po Iraku fajnie sie jeździ

        • 1 0

        • A ja am symulator Ogorka. Pojezdzimy?

          • 2 0

        • Mam prawdziwego Hummera

          Symulator ale Jumbo Jeta ma syn. Zaraz wróci z tenisa zresztą.

          • 1 2

  • Gdańsk - Gdynia......, Gdynia - Gdańsk (1)

    Czytam te żałosne komentarze Gdynian jadących na Gdańsk i Gdańszczan na Gdynię, złośliwe, pełne jadu i kompleksów - zastanawiam się skąd się to bierze.
    Tylko ignorancja czy możę jednak umysłowy imbecylizm ?
    Tak ciężko zauważyć, że gramy w jednej drużynie pod nazwą Trójmiasto, że musimy razem konkurować z Warszawą, Krakowem, Silesią, Wrocławiem czy Poznaniem ?
    Nie - lepiej obrzucać się nawzajem durnymi komentarzami.

    • 4 1

    • Kraina Gdynia...

      Może Ty grasz w jednej drużynie z betonowo wojskową Gdynią, my z nimi nie chcemy mieć nic wspólnego.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane