- 1 Kobieta zginęła w wypadku na obwodnicy (66 opinii)
- 2 Kierowca wpadł do kanału portowego (46 opinii)
- 3 Narkotykowa piwnica na Chełmie (43 opinie)
- 4 Najludniejsze ulice w Trójmieście (112 opinii)
- 5 W tym roku odstrzelono 90 dzików (108 opinii)
- 6 700 nowych mieszkań w centrum miasta (302 opinie)
Trójmiejscy urzędnicy wracają za biurka, ale nie wszyscy
Liczba zakażeń koronawirusem od tygodni regularnie spada, a w związku z tym życie zawodowe wraca na normalne tory. Wiele firm i instytucji wróciło już do pracy w trybie stacjonarnym. Sprawdziliśmy więc, czy znoszenie covidowych obostrzeń i powrót za służbowe biurka dotyczy też trójmiejskich urzędów. Okazuje się, że nie wszystkich.
Kobieta próbowała ostatnio załatwić sprawę w Zakładzie Oczyszczania Miasta w Sopocie. Chodziło o banał - złożenie deklaracji. Problem w tym, że sama deklaracja jest dość zagmatwana, niektórym potrzebna jest pomoc w jej prawidłowym wypełnieniu.
- Owszem, na dole można było złożyć deklarację, osoba, która je przyjmowała, nie była jednak w stanie pomóc w jej wypełnieniu. Chciałam więc zobaczyć się z urzędniczką, polecono mi umówić się z nią telefonicznie. Dosłownie wybłagałam ją o termin kilka godzin później, ale tego samego dnia. A przecież kontakt z urzędnikiem jest tu kluczowy, jak złożymy źle wypełniony dokument, to tak, jakbyśmy go nie złożyli - zauważa nasza czytelniczka.
Urzędy i instytucje w Trójmieście - lista wszystkich
Jak dodaje, podobny problem miała w ostatnim czasie w innych urzędach, także w Gdańsku.
- Wszyscy wracamy do normalnej pracy, a urzędy działają jak w środku pandemii. Rozumiem obostrzenia, ale w większości urzędów umówić się online nie sposób, sprawę w teorii załatwić można przez telefon, ale wówczas nie dostajemy żadnej zwrotki, potwierdzenia, miałam już przypadek, że czegoś nie zaksięgowano i miałam później problem - wskazuje.
Sprawdziliśmy więc, jak sytuacja wygląda w trójmiejskich urzędach. Zaczynamy od przywołanego przez naszą czytelniczkę Sopotu. Okazuje się, że urzędnicy wrócili już tu do pracy w urzędzie - praca zdalna i systemy zmianowe to już przeszłość.
Urzędnicy wrócili, ale polecają kontakt telefoniczny i umawianie wizyt
- Od 1 czerwca zarówno Urząd Miasta, Zakład Oczyszczania Miasta, jak i ZDiZ pracują w pełnym wymiarze. Jeżeli chodzi jednak o załatwianie spraw w urzędach, to wciąż polecamy kontakt telefoniczny i wcześniejsze umówienie się na wizytę. Oczywiście, w nagłych przypadkach możliwe jest załatwienie sprawy od ręki, czasem też prosimy osobę, która przyjdzie do urzędu, o kontakt telefoniczny z danym działem z naszego telefonu z przedsionka urzędu. Generalnie zależy nam na tym, aby nie generować tłoku. Co prawda większość urzędników jest już zaszczepiona, ale nie wiemy, jak z interesantami - mówi Katarzyna Alesionek z sopockiego magistratu.
Czy w najbliższym czasie można spodziewać się zmian i powrotu do normalnej obsługi interesantów w Sopocie?
- Na razie nie ma takiej decyzji - mówi krótko Izabela Heidrich, rzecznik sopockiego urzędu.
Gdynia: coraz więcej zaszczepionych urzędników. Zmiany od lipca
W Gdyni nadal trzeba umawiać się z urzędnikami na konkretną godzinę. I będzie tak na pewno do końca czerwca.
- Sytuacja epidemiczna jednak jest coraz lepsza, a 75 procent pracowników urzędu deklaruje, iż jest już zaszczepionych przynajmniej pierwszą dawką, więc niebawem wrócimy do normalnego trybu obsługi mieszkańców - mówi Rafał Klajnert, sekretarz miasta Gdyni.
Podkreśla jednak, że wszystkie e-usługi uruchomione podczas pandemii będą cały czas aktywne.
- Dążymy do sytuacji, w której mieszkańcy będą mieli możliwość wyboru - załatwić każdą sprawę, rozmawiając osobiście z urzędnikiem lub przez internet, nie wychodząc z domu - podkreśla Rafał Klajnert.
Więcej gości na ślubie
Już od 26 czerwca zmienią się natomiast obostrzenia dotyczące limitu osób, które mogą się pojawić na ceremonii ślubnej w Urzędzie Stanu Cywilnego. Obecnie maksymalna liczba uczestników to pięć osób. Od soboty może już być jedna osoba na 10 m kw. powierzchni, czyli w gdyńskim Urzędzie Stanu Cywilnego będzie mogło przebywać 10 osób. Do limitu nie będą wliczane osoby w pełni zaszczepione przeciw COVID-19.
Młode pary wciąż mogą też korzystać z bezpłatnego internetowego streamingu ceremonii ślubnej. Gdynia oferuje tę usługę od lutego. Od tego czasu do końca maja z usługi skorzystało ponad 100 par. W niektórych przypadkach transmisje oglądało nawet kilkaset osób.
Gdański urząd przyjmuje klientów, ale są ograniczenia
Urząd Miejski w Gdańsku od początku pandemii cały czas obsługiwał mieszkańców, ale w ograniczonym obostrzeniami zakresie.
Przed pandemią każdego dnia obsługiwanych było niemal 4 tys. osób. W trakcie pandemii ta liczba zmniejszyła się. Mieszkańcy w tym czasie rzadziej korzystali z usług świadczonych w zespołach obsługi i szukali innych rozwiązań, takich jak usługi elektroniczne.
- W ostatnim roku odnotowaliśmy ogromny wzrost liczby spraw załatwianych właśnie w ten sposób. Było to szczególnie widoczne w przypadku takich spraw jak np. wymiana dowodu osobistego czy dopisywanie do spisu wyborców przed wyborami prezydenckimi 2020 roku. Mimo wszystko nasze pięć zespołów obsługi mieszkańców przyjmuje wszystkich klientów. Żeby zabezpieczyć mieszkańców oraz pracowników urzędu przed ryzykiem zarażenia, wprowadzone zostały dodatkowe zabezpieczenia w postaci pomiaru temperatury, dezynfekcji rąk czy zabezpieczenia stanowisk - mówi Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Ograniczona została również liczba osób jednocześnie przebywających na salach obsługi. Klienci umawiali się na wizyty w urzędzie drogą elektroniczną lub za pośrednictwem Gdańskiego Centrum Kontaktu.
Część spraw bez konieczności wcześniejszego umawiania się
- Obecnie obserwujemy, że liczba chętnych do korzystania z usług wzrasta. W związku z tym, analizując aktualną sytuację, na bieżąco wprowadzamy usprawnienia. Dlatego m.in. dla takich usług jak odbiór dowodu osobistego dajemy możliwość załatwienia tej sprawy bez konieczności wcześniejszego umawiania się. Dotyczy to również takich spraw jak np. rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Jeżeli zaobserwujemy wzrost zainteresowania mieszkańców innymi usługami, natychmiast umożliwimy wizytę zainteresowanym bez konieczności wcześniejszego umówienia się - zapewnia Sieliwończyk.
Urząd Miejski w Gdańsku jest otwarty i wszyscy urzędnicy pracują już w trybie stacjonarnym. W dalszym ciągu obowiązują jednak środki bezpieczeństwa, w tym zachowanie bezpiecznych odległości i limit osób.
- Dlatego pracownicy ochrony dbają o to, aby w jednym czasie i miejscu nie kumulowało się zbyt wiele osób. W dalszym ciągu będziemy zachęcać do rezerwowania wizyt, dzięki czemu czas spędzony w UMG zajmie zaledwie kilkanaście minut. W urzędzie nadal funkcjonują specjalne bramki, które mierzą wszystkim wchodzącym temperaturę oraz wykrywają brak założonej maseczki. W wielu miejscach rozstawione są też dezynfektory - wskazuje Sieliwończyk.
W Urzędzie Wojewódzkim wciąż hybrydowy system pracy
Do normalnego trybu pracy nadal nie wrócił Pomorski Urząd Wojewódzki.
- W Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku wciąż obowiązuje system pracy hybrydowej. Nie zmieniły się także zasady umawiania i przyjmowania klientów urzędu (reżim sanitarny, umawianie klientów na godziny itd.). O ewentualnym poluzowaniu obostrzeń mającym wpływ na obsługę klientów będziemy informować z wyprzedzeniem. Ze względów bezpieczeństwa w tej chwili jeszcze nie planujemy pełnego otwarcia urzędu - informuje Marcin Tymiński z biura prasowego wojewody.
Urząd Wojewódzki zajmuje się sprawami paszportowymi. Jak poinformowało ostatnio Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, wojewodowie w całym kraju dostali dyspozycję wydłużenia godzin pracy, by umożliwić załatwienie tych spraw wszystkim zainteresowanym.
Paszporty będzie można załatwić też w soboty
Wnioski paszportowe we wszystkich urzędach wojewódzkich, w tym także w Gdańsku, będzie można składać także w soboty, natomiast w dni powszednie obsługa będzie się odbywać w wydłużonych godzinach.
- Urzędy będą dostępne dla obywateli od najbliższej soboty, 26 czerwca br., do końca lipca (łącznie w jedną sobotę czerwca i pięć sobót lipca). Wydłużenie godzin pracy w tym zakresie nastąpi również w dni powszednie - informuje Paweł Szefernaker, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.
W Urzędzie Marszałkowskim nie ma ograniczeń w liczbie przyjmowanych osób
W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego urzędnicy wrócili do pracy stacjonarnej, ale nadal jest obowiązek noszenia maseczek, jeśli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba.
- Przedłużono do odwołania obowiązek zakrywania ust i nosa przy pomocy maseczki w częściach wspólnych przestrzeni urzędowej, tj. na korytarzach, w toaletach, w sekretariatach, natomiast decyzję co do noszenia maseczek w pomieszczeniach - na stanowiskach pracy, gdzie pracownicy wykonują swoje codzienne zadania - pozostawiono dyrektorom departamentów odpowiadających za bezpieczeństwo podległych pracowników - mówi Michał Piotrowski, rzecznik marszałka.
Jak dodaje, do minimum ograniczane są spotkania bezpośrednie w urzędzie. Pracownicy korzystają z wideokonferencji, a w przypadku konieczności odbycia spotkania bezpośredniego egzekwują zasadę zachowania dystansu dwóch metrów.
- Kontakty pomiędzy pracownikami ograniczono w większości do kontaktów telefonicznych, mailowych. Jeśli chodzi o pracę zdalną, to urząd powrócił do normalnej działalności i tylko w sytuacjach incydentalnych pracownicy realizują zadania w formie pracy zdalnej. Dzięki temu, że zdecydowana większość pracowników została już zaszczepiona albo zdążyła nabyć odporność w związku z przechorowaniem koronawirusa - dziś nie odnotowujemy żadnych przypadków zachorowania na COVID-19 wśród naszych pracowników - mówi Piotrowski.
Zakres spraw, którymi zajmuje się Urząd Marszałkowski, nie wymaga tak częstego kontaktu z mieszkańcami, jak w przypadku spraw lokalnych realizowanych przez gminę czy powiat. Jednak ci, którzy mają tam coś do załatwienia, mogą to zrobić bez ograniczeń.
- Aktualnie klienci urzędu mogą osobiście załatwiać sprawy w urzędzie, nie stosujemy ograniczeń w liczbie osób przebywających w urzędzie - zaznacza Piotrowski.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-25 07:15
Dajcie spokój, powinni pracować już dawno stacjonarnie (6)
A kasjerzy,kasjerki, kurierzy, dostawcy w czasie epidemii, pandemii musieli pracować. Kontakt z setkami ludźmi dziennie i jakoś dali radę. Załatwić jakaś sprawę to czekałeś tygodniami,ale nie na wizytę tylko na szanownego obywatela który się tym zajmuje bo przecież jest na zwolnieniu,pracy zdalnej i Broń Boże żeby go ktoś zastąpił.
- 235 10
-
2021-06-25 07:23
(1)
To jest fear factor:
Maseczki
Zdalna praca
Nazewnictwo typu reżim dystans i td
Trzeba uwiarygadniać coś czego nie ma.- 24 9
-
2021-06-25 21:26
No właśnie. W Biedronkach pracują non stop, bez względu na epidemię, a przemiał ludzi nieporównywalny. I co? I jakoś przeżyli.
- 0 0
-
2021-06-25 08:51
Urzędnicy są delikatni ale za to mają długie ręce do wyciągania naszej kasy
- 27 1
-
2021-06-25 09:15
jak wyobrażasz sobie pracę kuriera czy kasjerki z domu? (1)
- 3 14
-
2021-06-25 09:48
a urzędnika?? nic nie robią i jeszcze nie można się załapac na rej samochodu..
co to za urzędnik z domu?? połowa nie obsługuje skanów, maila i z kompem ma kłopot
- 16 2
-
2021-06-25 09:24
Sek w tym, ze urzednicy maja mozliwosc pracy zdalnej. Kurierzy, kasjerki juz nie.
Jesli mogli tak pracowac, a moglo to ograniczyc rozprzestrzenianie wirusa. to warto to bylo zorganizowac wlasnie w ten sposob.- 9 14
-
2021-06-25 07:27
UM Sopot (4)
Nie wiedząc, że trzeba się umawiać telefonicznie, przybywam do urzędu. Miły Pan z recepcji odsyła mnie do aparatu telefonicznego przy schodach. Rozmawiam z urzędniczką dłuższą chwilę, nie wydaje się, żeby miała innych interesantów skoro odbiera telefon. Nikomu nie wolno wejść do pokoi, interesanci są obsługiwani przy biurkach w holu. Mam w ręku
Nie wiedząc, że trzeba się umawiać telefonicznie, przybywam do urzędu. Miły Pan z recepcji odsyła mnie do aparatu telefonicznego przy schodach. Rozmawiam z urzędniczką dłuższą chwilę, nie wydaje się, żeby miała innych interesantów skoro odbiera telefon. Nikomu nie wolno wejść do pokoi, interesanci są obsługiwani przy biurkach w holu. Mam w ręku komplet dokumentów, ale nie mogę wejść, chociaż pani ma czas. Umawia mnie za 3 dni. Wracam za 3 dni na umówioną godzinę. Składam wniosek o rutynowe zaświadczenie, które składa się z jednego zdania. Czekam ponad 20 minut. Kurtyna.
- 119 8
-
2021-06-25 09:28
To chyba zależy od Urzędnika, bo mnie po rozmowie telefonicznej przyjęto od razu. Kobieta podała mi tylko numer stanowiska, na które się mam podejść i tyle w temacie.
- 9 3
-
2021-06-25 09:39
(2)
trzeba było wniosek złożyć elektronicznie..
ale skoro nie lubimy albo nie umiemy nadążać za współczesnością to czekamy.- 4 19
-
2021-06-25 09:58
Bez przesady, nie każdy ma możliwość korzystania z form elektronicznych.. tym bardziej, że przecież mailowo nie da się potwierdzić tożsamości
- 12 0
-
2021-06-25 10:12
wniosek elektroniczny
Niestety ten wniosek elektronicznie można złożyć tylko jako "pisam różne", a na zaświadczenie nie zawsze można czekać miesiąc. Osobiste załatwienie sprawy dawało większą gwarancję, że document będzie na czas.
- 8 0
-
2021-06-25 07:39
Urząd miejski w Gdańsku (11)
Jakiś czas temu potrzebowaliśmy z mężem zaświadczenia o zameldowaniu do ważnej sprawy osobistej. Wolne terminy były za ponad miesiąc, no ale co zrobić. Zacisnęliśmy zęby i umówiliśmy 2 wizyty, po 1 dla każdego z nas. Dzień przed umówioną wizytą Pani z urzędu zadzwoniła żeby odwołać jego wizytę, oczywiście bez podania przyczyny. Poszłam do urzędu z
Jakiś czas temu potrzebowaliśmy z mężem zaświadczenia o zameldowaniu do ważnej sprawy osobistej. Wolne terminy były za ponad miesiąc, no ale co zrobić. Zacisnęliśmy zęby i umówiliśmy 2 wizyty, po 1 dla każdego z nas. Dzień przed umówioną wizytą Pani z urzędu zadzwoniła żeby odwołać jego wizytę, oczywiście bez podania przyczyny. Poszłam do urzędu z dwoma wnioskami i z nadzieją, że skoro odwołali na ostatnią chwilę to przyjmą mi na 1 wizycie wniosek mój i męża. Usłyszałam od oburzonej urzędniczki, że właśnie po to odwołują żeby mieć mniej pracy. Nie powiem, krew mnie zalała. Ostatecznie Pani z wielką łaską, rozmawiając przy tym przez 15 minut przez telefon o swoich prywatnych sprawach z koleżanką z piętra wyżej, kliknęła 2 razy w systemie i wydrukowała mi zaświadczenia. Trwało to dosłownie minutę, chociaż przy okienku spędziłam 20 minut słuchając jej rozmowy telefonicznej. No i musiałam wyprosić wydanie tego zaświadczenia dla męża. I najlepsze, że też jestem urzędnikiem tylko pracuje w zupełnie innym urzędzie - nigdy w życiu nie zachowalabym się tak do klienta. To jak oni zachowują się w urzędzie miejskim to po prostu kpina.
- 196 5
-
2021-06-25 07:45
Takie typowo prl-owe, urzędnicze podejście zdecydowanie ma/miało swoją falę powrotu podczas covidu...
- 29 1
-
2021-06-25 08:03
Bo im sie w d*pach poprzerwracało
- 33 2
-
2021-06-25 08:54
Ludzie ogarnijcie się i wyp.... ich podczas wyborów.
Potraficie tylko narzekać. Naród niewolników.
- 29 2
-
2021-06-25 09:33
Dokładnie. Najprostsza spawa - miesiąc czekania
Proponuję, aby urzędnicy w sklepach spożywczych też umawiali się z miesięcznym wyprzedzeniem.
- 20 0
-
2021-06-25 09:36
Warto napisac skarge - bo taka sytuacja spotka kolejne osoby + kierownictwo powie ze nic nie wiedzieli.
- 17 0
-
2021-06-25 10:45
A gdzie będą mieli lepiej ....
na zawołanie mają odpowiedz "covd i zdalne " nic nie muszą pod drzwiami petentów nie ma to i zwolnić można przecież covid , nikt tam nie dąży do powrotu do normalności bu to złoty czas dla urzędników ....
- 10 0
-
2021-06-25 12:24
Ryba psuje się od głowy.
Kto rządzi w UM?
- 5 1
-
2021-06-25 13:51
Myślę, że ta pani bardzo mija się z prawdą (1)
Czemu mi nigdy nie przytrafiają się takie przypadki?
- 2 6
-
2021-06-25 21:54
Ta pani podziwia w takim razie, że Ty nie miałeś takich przypadków. I zawsze tak powinno być! - bez niepotrzebnej szarpaniny, proste załatwienie swojej sprawy.
- 0 0
-
2021-06-26 10:28
Zglos
I.ie i nazwisko tej gwiazdy biurokracji do Dulskiej
- 0 0
-
2021-06-28 12:27
nieprawda co piszesz
wymyślasz nieprawdę, terminy na wizytę są kilkudniowe, więc nie pisz nieprawdy. Prawda jest taka, że już od długiego czasu nie masz męża
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.