Fakty i opinie

stat

Trzy dworce do remontu: Wrzeszcz, Oliwa i Gdańsk Główny

Prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobną kwotę będzie kosztował remont zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.



Jak często korzystasz z dworców kolejowych?

bardzo często, ponieważ podróżuję koleją na co dzień 28%
rzadko, bo choć podróżuję koleją, to bilety kupuję w internecie, a z poczekalni nie korzystam 27%
sporadycznie, rzadko korzystam z kolei 32%
w ogóle lub prawie w ogóle 13%
zakończona Łącznie głosów: 1705
O podpisaniu umowy na remont dworca Gdańsk Główny PKP pisaliśmy dwa tygodnie temu. Za 99,6 mln przebuduje go Mostostal Warszawa.

Zakres prac jest szeroki. We wnętrzach odtworzone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe z drewna dębowego, jak na początku XX wieku. Przywrócone zostanie historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli, zrekonstruowane zostaną kartusze z herbami pomorskich miast. Posadzka zostanie wyłożona żółtymi, granitowymi płytami.

Z kolei na zewnątrz oczyszczona zostanie cała elewacja i wymieniona zostanie stolarka okienna. Dach nad północną częścią budynku zyska formę czterospadową, a dach wieży zegarowej zyska nowe okrycie. Nad barem McDonald's powstanie taras. Cały budynek zostanie iluminowany.

Tunel prowadzący pod Podwalem Grodzkim zostanie przedłużony aż do głównego wejścia do budynku.

Prace rozpoczną się we wrześniu i potrwają dwa lata i trzy miesiące.

Gdańsk Wrzeszcz PKP: 7,8 mln na przebudowę. Efekt za 2 lata



O ile dworzec Gdańsk Główny PKP zachowa swój obecny kształt, to budynek dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz zyska zupełnie nową formę.

- Budynek dworca zostanie gruntownie przebudowany. Wyburzona zostanie część dworca tak, aby otworzyć wyjście z obiektu w stronę ul. Dmowskiego. Lokal usługowy zostanie przeniesiony, a w jego miejsce powiększona zostanie poczekalnia. W obiekcie staną biletomaty, skrytki bagażowe i paczkomaty - informuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z PKP SA.
Dzisiejszy dworzec Gdańsk Wrzeszcz PKP to brzydki i mało wygodny dla pasażerów obiekt, który przez lata rozrastał się przez dobudowywanie kolejnych części.
Dzisiejszy dworzec Gdańsk Wrzeszcz PKP to brzydki i mało wygodny dla pasażerów obiekt, który przez lata rozrastał się przez dobudowywanie kolejnych części. fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl
Planowane jest przeniesienie pomieszczeń sanitarnych, aby były bezpośrednio dostępne dla pasażerów z poczekalni. Przebudowana zostanie również część dworca po drugiej stronie tunelu, jako całkowicie niezależna część komercyjna.

Kolejarze właśnie wybrali projektanta tych zmian. Za 303 tys. zł projekt wykona firma TPF z Warszawy. Przetarg na prace budowlane planowany jest dopiero latem 2020 roku. Planowany koszt inwestycji to ok. 7,8 mln zł.

Gdańsk Oliwa PKP: zmiany na dworcu i przed nim



Szczegółowy charakter zmian na dworcu Gdańsk Oliwa PKP poznamy dopiero za jakiś czas, bo PKP dopiero pod koniec maja podpisało umowę na jego projekt. Za 346 tys. zł wykona go również firma TPF. Wiadomo jednak, że ze względu na zabytkowy charakter dworca przebudowa zostanie wykonana zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków.

Dworzec PKP w Oliwie renowację przeszedł kilka lat temu. Teraz czeka go bardziej gruntowny remont.
Dworzec PKP w Oliwie renowację przeszedł kilka lat temu. Teraz czeka go bardziej gruntowny remont. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl
- Celem przebudowy jest stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, stworzenie w obrębie dworca atrakcyjnych, wzajemnie się uzupełniających przestrzeni publicznych oraz komercyjnych, zwiększenie bezpieczeństwa na dworcu, zminimalizowanie oddziaływania obiektu na środowisko oraz zminimalizowanie kosztów utrzymania i eksploatacji - wylicza Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z PKP SA.
Konkretnie przekłada się to na wymianę okien i drzwi, naprawa i wymiana istniejących izolacji oraz wykonanie izolacji termicznej, której jak dotąd budynek był pozbawiony. Wymienione zostanie poszycie dachu.

We wnętrzu dworca wreszcie pojawią się udogodnienia dla pasażerów z prawdziwego zdarzenia: hol dworcowy z poczekalnią, ogólnodostępnymi toaletami i lokalami usługowymi.

Co szczególnie ważne nie tylko dla pasażerów, ale i wszystkich mieszkańców Oliwy, PKP zagospodaruje też przestrzeń wokół dworca. Pojawią się tu elementy małej architektury, które uczynią przydworcowy plac nieco bardziej przytulnym.

Planowany termin realizacji inwestycji to koniec 2021 roku. Jej koszt szacowano kilka lat temu na ok. 7-8 mln zł.

Opinie (123) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.