• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu lepiej uważać. Najniebezpieczniejsze przejścia dla pieszych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni. Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni.

W ciągu ostatnich trzech lat w 239 wypadkach zginęło sześć osób, a 245 zostało rannych. To statystyki z Gdańska, Gdyni i Sopotu, które dotyczą tragicznych zdarzeń na przejściach dla pieszych. Choć z roku na rok spad liczba podobnych incydentów, policjanci wskazują "czarne punkty" na mapie Trójmiasta. Sprawdziliśmy, na których przejściach dla pieszych dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji z udziałem pieszych.



Ustępujesz pierwszeństwa pieszym czekającym przy przejściu?

Na trójmiejskich drogach jest coraz bezpieczniej - wynika z policyjnych statystyk. Wpływ na to mają działania podejmowane przez miejskich urzędników: krok po kroku ograniczana jest prędkość również głównych arterii miast. Otwarcie mówi się także o priorytecie dla pieszych względem zmotoryzowanych.

Nadal jest jednak sporo do zrobienia. Z policyjnych statystyk wynika, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, nie brakuje "czarnych punktów" - niebezpiecznych miejsc, w których dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji. Wśród nich są również przejścia dla pieszych.

Poprosiliśmy policjantów o wskazanie najbardziej niebezpiecznych przejść na trójmiejskich drogach. Mundurowi wyliczają, że:

  • w Gdańsku dotyczy to ulic Elbląskiej, Hallera, Kielnieńskiej, Kołobrzeskiej, Piastowskiej i Traktu św. Wojciecha;
  • w Gdyni - al. Zwycięstwa, Chwaszczyńskiej i Władysława IV;
  • w Sopocie - Armii Krajowej, Haffnera, Powstańców Warszawy.

Na przejściach dla pieszych na tych drogach najczęściej poszkodowani byli przechodnie.


Wypadki i kolizje na przejściach dla pieszych w Trójmieście



Tylko w 2021 roku policjanci odnotowali:

W Gdańsku:
  • 44 wypadki na przejściach dla pieszych
  • dwie osoby zginęły
  • 45 było rannych

Doszło także do 22 kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
W Gdyni:
  • 21 wypadków
  • dwie osoby zginęły
  • 20 było rannych

Doszło do 16 kolizji

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
W Sopocie:
  • trzy wypadki
  • trzy ranne osoby

Doszło do czterech kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.

Na przejściach dla pieszych najpierw piesi



Na koniec warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2021 r. kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Skrzyżowania, których kierowcy "nie ogarniają"



Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • Kiedy pojawi się sygnalizacja świetlna na Kołobrzeskiej?!!! (2)

    Kiedy wreszcie na odcinku Kołobrzeskiej między Chłopską a Kaczyńskiego (za torami tramwajowych w stronę plaży) pojawi choć jedno (!) przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną ?! W środku osiedla, na drodze do sklepów, przychodni, kościoła, którą porusza się mnóstwo starszych osób?! Do ilu jeszcze tam ma dojść potrąceń pieszych?! Każdy z Was, drodzy kierowcy ( z taką nienawiścią często komentujący wypadki z udziałem pieszych), wysiądzie kiedyś z tych bryk...

    • 4 8

    • (1)

      Ale zdajesz sobie sprawę że na Kołobrzeskiej zastosowano najnowsze technologie kosmiczne uspokojenia ruchu. Poszła na to grupa kasa. Tam każde przejście jest dwu etapowe wystarczy nie wpychać się pod koła.

      • 2 1

      • Wystarczy ustepowac pieszym pierwszenstwa jak nakazuja przepisy

        Proste jak cep

        • 2 0

  • Dalej jeżdzą jak nienormalni tyle że wolniej. (1)

    • 9 4

    • wolniej bo specjalnie się korkuje ulice żeby było bezpieczniej

      puść kierowce samopas to ci pokaże ile daje rade jechać. 80kmh przez strefę zamieszkania to dla niego nie problem. To przecież tylko 4x tyle ile można.

      • 1 1

  • Sopot-oba przejscia w strefie ograniczenia do 30 km!!!

    przejscia oswietlone, podwyzszone, brakuje jedynie fotoradarow, tylko one zadzialaja,
    policja tez tam nie zaglada z radarem, nigdy ich nie bylo przed lub za przejsciem na Haffnera,
    stoja czasem na Powstancow, gdzie wypadkow nie ma.

    • 3 3

  • Ale Chwarznieńska jest niebezpieczną ulicą na Witominie

    • 4 1

  • Na swietojanskiej um zrobil taki chaos ze nie wiadomo kto skad moze jechac.

    I zlikwidowali swiatla przy starbaksie.. tam to są indie

    • 6 2

  • Ostatnio wychodzi na prowadzenie

    Hutnicza w gdyni.dwa potrącenia w tydzień,brak oświetlenia przejść,brak jakiegokolwiek oświetlenia,rozkopane i dziurawe wszystko i wisienka na torcie:pieszy wychodzi z budowy o 6.00 zza piachu bo kawałek przejścia ze znakiem został.brawo dla ekipy remontujacej

    • 7 0

  • czytanie dużej części zamieszczonych tu opinii skłania do zauważenia zjawiska "wiktymizacji ofiar" (5)

    kierowcy szukają usprawiedliwień swojego stylu jazdy albo podkreślając niezgodne z ich oczekiwaniami zachowania pieszych, albo też próbując "symetryzować": szukać winy po obu stronach sytuacji drogowej. W dobrze prowadzonej promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego stosowane są dwie zasady: "odpowiedzialność silniejszego" (wiadomo, że są to kierujący pojazdami) oraz "automatyczna odpowiedzialność cywilna kierowcy" przed rozstrzygnięciem szczegółów sporu. Takie zasady na pewno zmniejszyły by liczbę wypadków i kolizji w naszym kraju.

    • 9 4

    • Nie zmniejszyłyby (3)

      Nie ważne jakie przewidzisz kary, jak pieszego nie widać to nie widać. Obie strony muszą być uważne, żeby błąd jednej osoby nie skutkował tragedią.

      • 3 4

      • jak może być nie widać? nie ma takiej możliwości (2)

        jak nie widzisz to nie jedziesz. zatrzymujesz się i upewniasz. proste jak konstrukcja cepa. na skrzyżowanie tez wjeżdżasz na rympał jak nie widać? na co liczysz? na farta?

        • 2 3

        • Samochody mają włączone światła, i je widać na skrzyżowaniu (1)

          Piesi ubierają się na czarno, nie mają odblasków ani tym bardziej świateł, więc czasem ich nie widać. Czego nie rozumiesz?

          • 3 2

          • A ty

            A ty czego nie rozumiesz?? Argument że ludzie ubierają się na czarno jest śmieszny... Jedynie to zgodzę się że trójmiejskie ulice są nieoświetlone. A będzie jeszcze gorzej. Więc zwalanie winy tylko na pieszych jest dziecinne.

            • 0 1

    • Dokładnie

      Dokładnie, jak zwykle wymówki i argumenty poza wszelką logiką. Najlepszy to ten że przejście dla pieszych jest dla samochodów..... Prawda jest taka że większość szkół jazdy nastawiona jest na kasę i wypuszcza buraków, chamów i nieuków którzy za kierownicą dostają jobla...

      • 0 0

  • Ewidentnie przyczyniły się media i głupie przepisy. (5)

    Wszędzie nagłaśniali, że pieszy ma bezwględne pierwszeństwo. ale również ma zachować uwagę, rozglądnąć się, nie włazić pod nadjeżdżający pojazd "bo on ma pierwszeństwo"! Jeszcze kupa młodych zakapturzonych z nosem wlepionym w telefon.

    • 12 4

    • co ty masz z tymi kapturami? (3)

      ja chodze bez kaptura, komorki nie nosze, ale notorycznie natykam sie na takich kierowcow co zajezdzjac pasy i potrafia na nich stanać by nie przepuscic na przejsciu. Zasuwanie z nadmierna predkoscia jak tusk to praktycznie codziennosć.

      • 2 5

      • złapanie Tuska na przekroczeniu prędkości to była ustawka (2)

        lekceważenie limitów prędkości to specjalność osób popierających JKM: samochód jest pojazdem, do jak najszybszego przedostania się z punktu A do punktu B, a wszelkie ograniczenia to forma ograniczenia wolności.

        • 0 5

        • a czym sie rozni jkm, tusk czy geremek? (1)

          wszyscy ciagneli kase z UE.

          • 1 2

          • tylko JKM bredził o ujemnym wpływie obowiązku stosowania pasów bezpieczeństwa

            na ciężkość obrażeń odnoszonych przez ofiary wypadków drogowych. Były także inne różnice, ale po co mnożyć byty?

            • 0 0

    • Obserwacja

      Jeżeli jako kierowca widzisz tylko zakapturzonych ludzi to lepiej oddaj prawko

      • 0 0

  • Powinno się przywrócić dawne prawo !!! (3)

    Pieszy patrzy w prawo , lewo , potem znowu w prawo i przechodzi jak jest bezpiecznie !!! to takie trudne ? jak widać dla Pis tak.

    • 6 8

    • patrze to ja przed przejsciem zanim dojdę

      i przechodze

      • 1 0

    • o fan tuska co przekracza prawo jadac 120 km/h

      w terenie zabudowanym.

      • 0 3

    • Ugryź się w t..k

      Ja zawsze się rozglądam przed przejściem. Po wprowadzeniu przepisów kierowcy zachowują się tak samo chamsko i nie przepuszczają pieszych więc jak dla mnie to różnicy nie ma. Wręcz jest jeszcze gorzej.

      • 0 0

  • patrzac na jezdzacych po trojmiejskich drogach (2)

    warto montowac progi zwalniajace przed wszystkimi przejsciami

    • 5 4

    • patrzac na jezdzacych po trojmiejskich chodnikach rowerzystów (1)

      warto mieć przy sobie kij i pchać go w szprychy.

      • 2 4

      • a czy to jest tekst o rowerzystach, kindybale?

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane