• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • Kajetan sie obudzil!!

    Pytam sie co Pan Kajetan robil do tej pory?? Najwyrazniej nie pisal esejow o tym,zeby nie ramontowac zanim do remontu doszlo. A bylo o tym dosc glosno . Czego sie spodziewal?? Ruchomych schodow czy wind? Byl na to taki a nie inny budzet i wiadomo nylo ,ze wind dla niepelnosprawnych nie bedzie. Mogl protestowac przedtem.
    N iech sie cieszy ,ze mu go nie zasypali bo by zapitalal "kilkaset" metrow dalej aby przejsc przez uilice . " Kilkaset" metrow bo wiadomo ,ze dla przecietnego polaka jak ma nadrobic troche drogi to hanba i zniewaga. I pchali by sie pod kola aut i autobusow. A jak tragedia to miasto jest winne bo akurat czesto nagrzany polaczek sie spieszyl na trolejbus i go rozjechali.

    • 13 6

  • (1)

    Tak samo tunel jest potrzebny,jak lotnisko. Szczurek postradał zmysły? Rozumiem, źe miłość jest ślepa, ale to są pieniądze mieszkańców Gdyni!

    • 11 7

    • Kto zablokowal lotnisko moze sobie odpowiedz na to pytanie a pozniej sie wymadrzaj.

      TUNEL -jest potrzebny wadzi tylko komus kto w przyszlosci chcialby ten kawalek terenu wykorzystac pod siebie.

      • 0 0

  • (1)

    700 tysięcy poszło na remont a to coś nadal wygląda tragicznie

    • 7 6

    • Wyglada tragicznie?Tragicznie to wygladal przed remontem .

      • 0 0

  • oj tam Kajetan, odpuść...

    Tunel jest fajny, podobno Wardęga ma kręcić tam następne pranki

    • 6 1

  • Są tunele na świecie.

    na których rżnęli więcej w jeden rok.
    Osiolki otumanione.

    • 3 2

  • nie narzekajcie

    ten tunel to przyszłość. Nie macie tej wizji, którą mieli urzędnicy. Bo ten tunel to taki Miś na miarę naszych czasów -jak zresztą wiele innych urzędniczych wizji.
    Gwarantuję, że będzie takich Misiów więcej.

    • 5 2

  • a jaka firma to remontowała ?... (1)

    • 6 1

    • pewnie ta co zawsze w Gdyni

      • 2 1

  • Lotnisko w Gdyni (1)

    A kiedy spłacimy inwestycje pana Szczurka w Babich Dołach?Ile miesięcznie idzie na tą lewiznę pieniędzy z budżetu miasta?

    • 8 2

    • Odwal sie od lotniska.

      Zablokowaly osly lotnisko w Gdyni to nie wpitalaj w to SZczurka.Moze od razu oddajmy je na licytacje....wygra ten co ma wygrac i lotnisko niewiadomym codem ozyje....gdy przejmie je prywatna ,zagraniczna spolka lub podstawiony mis ,ktory odsprzeda to lotnisko z duzym zyskiem?O TO WAM CHODZI?

      • 1 1

  • Koszt wykopania dziury

    oraz obłożenie jej betonem. Ciekawe ile to pochłonęło pieniędzy na prawdę. Nie istotne czy tunel jest potrzebny czy nie, ale ile ktoś przyciął na tej dziurze. Tak giną nasze pieniądze.

    • 2 2

  • czy wielki problem zrobić łagodne zejście do tunelu

    miejsca full - po prostu wydłużyć. Jakaś tępa dzida wymyśliła kąt rzędu 40%, schody i zjazd byłyby dostępne dla mniej sprawnych osób.
    Samo tunel jest ok bo czekanie na światłach to żadna przyjemność - zwłaszcza na światłach z gdańską automatyką.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane