• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel tonie w pyle węglowym. "Jeśli wysiądzie wentylacja, trzeba będzie go zamknąć"

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023, godz. 15:40 
Opinie (447)
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.

Pył węglowy wydostający się z niezabezpieczonych ciężarówek z węglem zagraża bezpieczeństwu w tunelu pod Martwą WisłąMapka. Jeśli sytuacja szybko się nie poprawi, pył może uszkodzić wentylację tunelu. W konsekwencji systemy bezpieczeństwa zmuszą zarządcę do zamknięcia podwodnej przeprawy.



Co mogłoby ograniczyć brud w mieście spowodowany transportem węgla?

Miał i pył węglowy to w ostatnich tygodniach zmora zarządcy tunelu pod Martwą Wisłą. Osad zbiera się nie tylko na jezdni i ścianach tunelu, ale też na chodnikach, znakach i zieleni w Letnicy oraz od strony Stogów.

Problemem jest to, że wiele przewożących węgiel ciężarówek nie ma odpowiednich zabezpieczeń, choćby plandek.

Ale to nie tylko kwestia estetyki. Brud z ciężarówek przewożących węgiel zagraża całej infrastrukturze odpowiedzialnej za bezpieczeństwo wszystkich kierowców w tunelu.

- Chodzi głównie o wentylatory i o system przeciwpożarowy - wskazuje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Jeśli pył pochodzący z ciężarówek transportujących węgiel uszkodzi choćby jeden z elementów odpowiedzialnych za wentylację, systemy bezpieczeństwa nie pozwolą na dalsze funkcjonowanie tunelu. Innymi słowy - tunel trzeba będzie całkowicie zamknąć dla ruchu do momentu usunięcia usterki.
Jeśli dojdzie do awarii, nie da się jej usunąć od ręki. Części, które są najbardziej narażone na usterki, nie da się kupić w zwykłym sklepie. Trzeba ją zamówić i poczekać - prawdopodobnie kilka tygodni - na realizację zamówienia.

  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.

Kurtyny mogłyby uszkodzić karoserię



Aby temu zaradzić i nie doprowadzić do najbardziej skrajnego scenariusza, inżynierowie ruchu próbowali już problem minimalizować. Rozważano m.in. instalację kurtyny wodnej na wjeździe do tunelu, która zraszałaby wjeżdżające do niego ciężarówki. Ciśnienie takiej myjki okazało się jednak zbyt silne dla samochodów osobowych, które po przejechaniu pod zraszaczem byłyby narażone na uszkodzenia karoserii.

Duży ruch ciężarówek do składu węglowego w porcie



- Ruch samochodów ciężarowych, kursujących do i ze składu węglowego, znajdującego się przy nabrzeżu węglowym w porcieMapka, jest w ostatnich tygodniach bardzo duży. Są dni, że zatory w tunelu pod Martwą Wisłą notujemy nawet kilka razy dziennie. Stoi wówczas cała nitka tunelu - ponad kilometr podwodnej przeprawy (1377 m), rondo nie odbiera natężenia tirów, a skład węglowy nie jest w stanie obsłużyć na bieżąco tylu pojazdów - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Ponieważ Co więcej, przewożony ładunek niejednokrotnie nie jest przykrywany plandeką. Tunel i infrastruktura na trasie jest więc zanieczyszczona węglem z transportów. Sytuacja ta wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zanieczyszcza infrastrukturę w tunelu i poza nim też (pobocza, znaki drogowe, zieleń) a Gdańszczanie nie mogą w przewidzianym czasie dojechać do pracy. Przy takich zatorach też utrudniony może być przejazd służb ratowniczych.

Wideo archiwalne

Spotkanie miasta, portu i służb ws. ruchu ciężarówek z węglem



Kilka dni temu w tej sprawie odbyło się spotkanie urzędników z przedstawicielami portu. W Urzędzie Miejskim pojawili się też przedstawiciele Policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Straży Miejskiej. Jak mówi Kiljan, celem spotkania było wspólne wypracowanie rozwiązań, aby zminimalizować negatywne skutki masowej dystrybucji węgla.

Co zrobić z TIR-ami z węglem Co zrobić z TIR-ami z węglem

- Zdajemy sobie sprawę, że transporty muszą się odbywać, ale organizacja dostaw nie może powodować aż tak negatywnych skutków dla mieszkańców. Pracujemy nad zmianami w organizacji ruchu, które zakładają na przylegającym układzie drogowym stworzenie miejsc, gdzie kierowcy ciężarówek mogliby oczekiwać na swój moment załadunku węgla nie tamując ruchu - dodaje.
W tym roku parkingu dla działkowców nie będzie, bo trzeba zabezpieczyć miejsca postojowe pod ewentualne korki ciężarówek oczekujących na wjazd do portu. W tym roku parkingu dla działkowców nie będzie, bo trzeba zabezpieczyć miejsca postojowe pod ewentualne korki ciężarówek oczekujących na wjazd do portu.

Nie będzie sezonowego parkingu dla działkowców



Pomóc ma m.in. przekształcenie części ulic m.in. ul. AndruszkiewiczaMapka (tzw. starej Sucharskiego) w ulice jednokierunkowe, gdzie jeden z pasów ruchu będzie mógł pełnić funkcje pasa postojowego.

Z powodu zapewnienia rezerwy miejsc postojowych dla ciężarówek podjęto też decyzję o rezygnacji ze zwężenia ul. Marynarki PolskiejMapka w kierunku Wyzwolenia. W ostatnich latach w sezonie prawy pas zamieniał się w parking dla działkowców. W tym roku prawy pas ma być dostępny, by w razie korków do portu ciężarówki miały się gdzie zatrzymać.

  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.

Myjki będą, ale w punktach przeładunkowych



Deklaracje poprawy sytuacji z pyłem węglowym i zminimalizowania zanieczyszczeń w tunelu padły też ze strony portu. Punkty przeładunkowe mają zostać wyposażone w dodatkowe myjki. Ponadto port apeluje do spedytorów o zakładanie plandek także na puste naczepy, z których wywiewa pył węglowy.

- Rozmawiamy też o współfinansowaniu bieżących działań związanych z usuwaniem pyłu i innych nieczystości z jezdni, chodników i poboczy, będących efektem transportu węgla - dodaje Kiljan.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (447)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane