• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unia krytycznie o inwestycjach w lotniska. Gdańsk pozytywnym wyjątkiem

ms, PAP
16 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują. Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują.

Inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków UE przynoszą znikome korzyści w stosunku do kosztów - uznali audytorzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Na tle innych państw Polska wypada nieźle, a lotnisko w Gdańsku - bardzo dobrze.



Czy Polska mądrze rozbudowuje swoją infrastrukturę transportową?

Kontrolę portów lotniczych, które otrzymały unijną pomoc na rozbudowę, przeprowadzono od maja 2013 r. do października 2014 r. W Polsce zbadano lotniska w Gdańsku i Rzeszowie.

- Skontrolowaliśmy projekty inwestycyjne w 20 portach lotniczych - w Estonii, Grecji, we Włoszech, w Polsce i Hiszpanii - na które w latach 2000-2013 przeznaczono ponad 600 mln euro ze środków UE - powiedział dziennikarzom główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Luc T'Joen.

Roztrwonione miliony

Ogólna konkluzja jest taka, że inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków unijnych nie doprowadziły do oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów.

Przykłady? Grecki port lotniczy w Kastorii miał w latach 2005-2012 jedynie 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły w tym czasie 7,7 mln euro. Na rozbudowę drogi startowej w Kastorii przeznaczono dodatkowo 16,5 mln euro, ale nie skorzystał z niej żaden samolot takiego typu, dla jakiego przewidziana była modernizacja.

Z kolei przez port lotniczy w hiszpańskiej Kordobie przewinęło się 7 tys. pasażerów (2013 r.), choć sporządzone na potrzeby inwestycji prognozy przewidywały 179 tys.

  • Ten barak to terminal portu lotniczego w Kastorii. W latach 2005-2012 miał on 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły 7,7 mln euro.
  • Port lotniczy w greckiej Kastorii.
  • Lotnisko w Korobie chciało obsługiwać rejsowe samoloty i ponad 170 tys. pasażerów rocznie. Dziś deklaruje, że "powstało do obsługi general aviaton", a w zeszłym roku przewinęło się przez nie 7 tys. pasażerów.


Lotniska za blisko siebie i zbyt duże dla lokalnych społeczności

Urzędnicy stwierdzili, że ze środków UE dofinansowano budowę portów lotniczych, z których część była położona zbyt blisko siebie. Niektóre projekty budowlane były też za duże w stosunku do liczby samolotów i pasażerów.

Dodatkowo - zdaniem urzędników - działalność niektórych portów lotniczych w dłuższej perspektywie nie jest rentowna, niektóre z nich nie są dostatecznie wykorzystywane, a część nie była wykorzystywana wcale.

Polska i Gdańsk wyróżniają się pozytywnie

Zdaniem kontrolerów finansowanie nie zostało dobrze skoordynowane przez państwa członkowskie. W Estonii, we Włoszech i w Hiszpanii nie sporządzono strategicznych długofalowych planów rozwoju portów lotniczych. Tylko Polska przedstawiła wizję strategii rozwoju portów lotniczych.

Jednym z jasnych punktów tej ponurej analizy są polskie porty lotnicze. Kontrolerzy uznali, że lotnisko w Gdańsku jest jednym z czterech - spośród 20 przebadanych - samowystarczalnych finansowo.

W ostatnich latach Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał z Unii Europejskiej ok. 200 mln zł pomocy na sfinansowanie inwestycji zwiększających jego przepustowość oraz bezpieczeństwo. Pomoc wyniosła ok. 40 proc. wszystkich, szacowanych na ponad 400 mln zł wydatków, dzięki którym w Rębiechowie powstał nowy terminal pasażerski wraz z wyposażeniem, droga kołowania, płyta postojowa, doposażono też lotniskowe służby ratunkowe (m.in. straż pożarną).

Inwestycje jeszcze się nie zakończyły: cały czas trwają prace przy powiększeniu nowego terminalu oraz instalacja systemu wspomagającego lądowanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych.

Także drugi ze skontrolowanych polskich portów lotniczych nie ma powodów do wstydu: urzędnicy UE umieścili lotnisko w Rzeszowie na liście siedmiu portów lotniczych, które mają szanse być dochodowe w średnioterminowej perspektywie.

Jak powiedział T'Joen, audytorzy nie zajmowali się przypadkiem portu w Gdyni, gdyż w tej sprawie wypowiedziała się już Komisja Europejska. KE nakazała bowiem, by port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 21,8 mln euro (91,7 mln zł) pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo.

Materiał z czerwca 2014 r.

Okiem żurawia: lotniskowy terminal i estakada Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

ms, PAP

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • spoko Tusk teraz wszystko przyblokuje ale Gdynia sie nie da !!!!

    Widać po wyborach jacy jestesmy silni i solidarni

    • 9 19

  • 44 rocznica Grudnia 70 w Gdańsku a tu ni wzmianki o tym!!!!! (2)

    Skandal i to jest właśnie pokłosie braku rozliczeń . Bagatelizowanie i relatywizacja wydarzeń z naszej historii. Zginęli ludzie coraz mniej o tym ludzi pamięta choć paradoksalnie wiele tym niewinnym ofiarom zawdzięczamy. Na samych uroczystościach też coraz mniej ludzi..... A w Gdańsku nawet szkoły nie ma imieniem tych tragicznych wydarzeń. Niestety tracimy pamięć i kto wie za chwilę i tożsamość a może to tylko stare dzieje. Tak czy siak dobrze ,że ktokolwiek jeszcze przychodzi i dziękować im za to.
    pozdrawiam
    Mariusz 41-letni z Gdańska

    • 11 5

    • ten kto dał łapkę w dół to chyba jakiś obywatel Nigerii jest i nie bardzo rozumie o co chodzi

      :)

      • 0 3

    • Robaczku jak już to wydarzenia grudniowe zaczęły się już 14-go

      proklamowano strajk
      15 grudnia podpalono KW w Gdańsku, dworzec PKP
      a "czarny czwartek" w Trójmieście nadszedł 17 grudnia /środa/ ...
      poczytaj,
      a artykuł nie o tym...

      • 3 0

  • Kochani Gdynianie proszę opuście ten artykuł, niech się Gdańszczanie nim onanizują (2)

    zostawcie ich. Nam nie potrzebne są niskiego lotu prowokacje, nawet te robione przez kolesie, kolesiów z KE jacyś tam czekający na premie T'Joen'y :))

    My i tak wiemy swoje i róbmy swoje, tak aby pokazać, że unia krów na naszym lotnisku pasać nie będzie, choć pewnie by bardzo chciała :))

    • 10 15

    • To robisz z kumplami z psychiatryka zrzutkę na kontynuację budowy szczurodromu?

      Cenna inicjatywa, bardzo cenna...

      • 3 0

    • no, no Marych ujawnił swoje doświadczenia lotniskowo-seksualne

      • 1 0

  • dawać hejt, że wszystko wina Tuska i zabiorom Kosakowo

    dawać Szczurki, lubicie to

    • 10 3

  • (1)

    Gdanskie lotnisko jest najgorsze co do obsługi pasarzerów ,obsługa odnosi się hamko jakby byli nie zastąpieni , na pytanie odpowiadają jak się nie podoba to se zmien linie lotnicze, to jest zawsze jedyna odpowiedź. A co do odprawy jest miła nawet tylko brak dodatkowej obsługi , jedna kobiet na bramke kontrolną lub mężczyzna co spowalnia całą odprawę przez co są takie kolejki w szczególności w okresie po świątecznym że czeka się godz. lub więcej ale wiem że to nie ich wina bo małe jest obsada ludzi na stanowisku. Niestety to są polskie realia ale jak prezes lotniska powiedziaľ na otwarciu nowego termitala że to najnowoczniejsze lotnisko w europie to chyba go troche poniosło z emocjami

    • 5 10

    • Obsluga jest mila do czasu.

      Gdy pasazer okaze sie chamem i burakiem, to wtedy juz nie.

      • 7 1

  • wolny rynek (1)

    Wielu tutaj powoluje sie na " wolny ryek " . Ludzie co za glupoty piszecie . Zobaczcie jak " wolny r ynek " obnizyl cene za barylke . Kilku gostkow sie zmowilo i w pare dni onizyli cene , to tez " wolny rynek " ?

    • 4 6

    • Pomyśl trochę zanim coś napiszesz. W przypadku ropy wolny wynek jest bardzo mocno ograniczony

      Nie słyszałeś o kartelu OPEC? To oni sztucznie zawyżali cenę ropy ustalając między sobą poziom wydobycia. Po pojawieniu się w ostatnim czasie na rynku dużej ilości ropy z łupków OPEC postanowił wykosić łupkową konkurencję zmniejszając ceny tak by wydobycie z łupków się nie opłacało. Jak już wszystkich wykończą ceny znowu wzrosną.

      • 6 0

  • ciekawe jakie konkluzje byłyby po przebadaniu finansowania autostrad (2)

    nie wiem czy kryteria jakie sie przyjmuje akurat dla lotnisk sa bardzo sensowne

    jesli zakłada się samowystarczalność, to można pozegnać sie z dostepnoscia

    za PRLu okecie też było samowystarczalne - i chyba to nikogo nie dziwi

    poza tym zauwazam, ze w polsce przebadano jedynie DWA lotniska, a co z reszta...? O ile wiem prawie wszystkie nie sa samowystarczalne

    • 5 3

    • (1)

      W Polsce zbadano te lotniska, które dostały dofinansowania unijne na rozwój. A co do samowystarczalności lotnisk, to na plusie są Poznań, Katowice, Kraków, Gdańsk i Okęcie. Wrocław jest prawie na zero a reszta mocno pod kreską.

      • 2 0

      • ciekawe - a skad takie informacje?

        bo ja niedawno czytałem, ze bodaj oprócz Okecia, Modlina, Gdańska i Krakowa, to inne lotniska nie wychodzą na zero

        • 1 0

  • sprawa nakręcana

    bo choc kosakowo nie było objete dochodzeniem to jednak urzednik prowadzacy wypowiedział sie w temacie.
    szukac nalezy drugiego dna. Kto nadal sprawe.

    • 6 4

  • Kłamstwo!!! (2)

    Lotnisko Gdynia-Kosakowo nie korzystało nawet z 1 euro dotacji unijnych. Z tego powodu do dziś nie rozumiem jakim prawem jakaś tam komisja z Brukseli ma prawo ingerować w finanse samorządu w Polsce. To jak to jest jesteśmy krajem suwerennym czy nie?

    • 5 7

    • suwerenny? (1)

      chyba prowokujesz, suwerenny kraj to moglismy byc przed wejsciem do uni ale juz za pozno...

      • 0 1

      • na szczęście

        • 0 0

  • Port Lotniczy Kosakowo - bez dotacji unijnej (3)

    w przeciwieństwie do Gdańska Gdynia buduje port lotniczy z własnych środków i nie korzysta z pomocy unijnej. Może urzędasy z Brukseli wytłumaczą po co wtykają nos tam gdzie nie zainwestowano ani jednego Euro z kasy Unii. Drugie dno w sprawie Kosakowa to pewnie destrukcyjne działania naszych "przyjaciół" z Gdańska

    • 8 8

    • Ale korzysta z pomocy publicznej.

      Gdańsk ma was w d*pie. Sami na siebie donosicie do UE a później zrzucacie winę na Gdańsk bo na kogoś trzeba. Ot tacy gdyńscy przyjaciele

      • 4 0

    • bo widać nikt w Polsce nie miał jaj do stopowania samorządów (1)

      ciesz się więc, że jaja miała Bruksela, bo inaczej by się druga Łodzią czy Lublinem skończyło.

      • 2 0

      • Myśle, że jeszcze gorzej. Drugim Radomiem

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane