• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku powstanie białoruski port

Kuba Łoginow
26 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdański Port ma ambicje stać się atrakcyjnym miejscem przeładunkowym dla białoruskiej gospodarki. Gdański Port ma ambicje stać się atrakcyjnym miejscem przeładunkowym dla białoruskiej gospodarki.

W mieście odbyły się rozmowy, dotyczące utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańskim. Utworzenie w Gdańsku białoruskiego "przyczółka" istotnie zwiększy przeładunki portu i przyniesie miastu tak potrzebne nowe miejsca pracy.



Jak twierdzą władze gdańskiego portu, jest o co walczyć, gdyż Białoruś jest największym europejskim krajem pozbawionym dostępu do morza, a jej gospodarka wbrew pozorom ma się całkiem nieźle. - Białoruś przeładowuje w zagranicznych portach morskich aż 15 milionów ton ładunków. Gdyby udało nam się przejąć choćby część tego obrotu, a mamy do tego warunki, byłaby to dla portu bardzo dobra wiadomość - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Portu Gdańsk.

Regionalne Białorusko-Pomorskie Forum Gospodarcze odbyło się na Pomorzu już po raz trzeci i zgromadziło czołowych polityków i biznesmenów z naszego regionu. W Forum wzięli udział m.in. wicemarszałek województwa pomorskiego Wiesław Byczkowski, wicewojewoda pomorski Michał Owczarczak, konsul generalny Republiki Białoruskiej w Gdańsku Rusłan Jesin, wicegubernator obwodu mohylewskiego Wiktor Niekraszewicz oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza Janusz Baran.

W Forum uczestniczyli również przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA z prezesem Zarządu Ryszardem Strzyżewiczem. I to właśnie oferta Portu, który zaproponował Białorusinom utworzenie swoich "autonomicznych" terminali i centrum logistycznego w atrakcyjnym miejscu w pobliżu terminalu DCT, spotkała się wśród białoruskich gości z największym zainteresowaniem.

Jak twierdzi rzecznik Portu, aby przyciągnąć białoruski biznes, należy mu zaproponować coś więcej, niż tylko zwykły przeładunek. Tylko w takim wypadku gdańska oferta może być konkurencyjna wobec oferty portów Litwy i Łotwy, z których Białorusini obecnie korzystają.

- Sprzedać tych terenów nie możemy, gdyż zabrania nam tego ustawa o portach morskich. Istnieje natomiast możliwość długoterminowej dzierżawy lub utworzenia polsko-białoruskiej spółki, która będzie zarządzać Białoruskim Centrum Towarowo-Logistycznym i zarabiać na operacjach transportowych i logistycznych. Teren jest niezwykle atrakcyjny, gdyż w sąsiedztwie mają powstać nowe szlaki komunikacyjne, w tym Trasa Sucharskiego i Obwodnica Południowa - mówi Janusz Kasprowicz.

Jak dodaje rzecznik gdańskiego portu, w przyszłym białoruskim kompleksie portowym mają być przeładowywane przede wszystkim kontenery, dowożone z/na Białoruś koleją. - Perspektywy są wysokie, tym bardziej, że teraz w kontenerach wozi się praktycznie wszystko - nawet towary masowe, zapakowane w worki - tłumaczy Kasprowicz.

Spośród grup towarowych, które Białoruś eksportuje drogą morską, można wymienić m. in. nawozy sztuczne (kombinat w Salihorsku jest jednym z większych na świecie), autobusy, traktory, drewno, żywność oraz paliwa i produkty ropopochodne, przetworzone w białoruskich rafineriach (w Nowapołacku i Mozyrze).

Bardzo perspektywiczny jest również eksport towarów wyprodukowanych w specjalnych strefach ekonomicznych w Grodnie i Brześciu, skomunikowanych z Gdańskiem linią kolejową polskiej szerokości. W strefach tych zainwestowało już wiele zachodnich przedsiębiorstw w celu obniżki kosztów produkcji, a wśród inwestorów nie brakuje też firm z Pomorza.

Zdaniem ekspertów, szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia są duże, ale pod warunkiem dobrego skomunikowania gdańskiego portu z białoruskim zapleczem. A obecnie jest z tym kłopot, ze względu na różną szerokość torów (polskie tory dochodzą tylko do Grodna i Brześcia) oraz fatalny stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, czyli pomiędzy Gdańskiem a Białorusią. To się jednak może zmienić, gdyż istnieje koncepcja modernizacji tej trasy - marszałkowi Janowi Kozłowskiemu wspólne działania na tym kierunku zaproponował podlaski wicemarszałek Ignacy Jasionowski, pomysł ten wspierają też niektóre warmińsko-mazurskie samorządy.

Natomiast w pokonaniu problemu różnej szerokości torów pomóc ma system SUW-2000, funkcjonujący już z powodzeniem na granicy z Ukrainą. - Osobiście uważam, że należy ten wynalazek wdrożyć również na granicy polsko-białoruskiej. Bez tego, a także bez inwestycji w poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej, gdańskie przedsięwzięcie może się nie udać, gdyż mamy wielu konkurentów nie tylko w portach bałtyckich, ale również nad Morzem Czarnym. Czeka nas wiele pracy, ale wszystko jest do zrobienia - komentuje Kazimierz Zdunowski, Dyrektor Generalny Polsko-Białoruskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Warszawie.

Opinie (93) 3 zablokowane

  • ruskie i niemcy to dzieki im trwa patryiotyczne polski uczucie laknące nieróbstwa i latwej kasy, oddać port bo polacy sami nic nie wymyślą , w naszych stoczniach obce państwa robią sobie co chcą i się z nas śmieją , nie tylko z kaczyńskich kochani ale też i z was bo żeście na niego zagłosowali , najpierw pijak kwaśniewski obiecywał każdemu mieszkanie tylko nie powiedział za jakie pieniadze a teraz kaczynski filozof i historych szukający winnych z drugiej wojny światowej by zaostrzyć prawo i powiekszyć sprawiedliwość.

    • 0 2

  • super

    to naprawdę duży krok Białorusi w stronę zachodu! oczywiście też zależy, jakie znaczenie będzie miał ten port.

    • 4 2

  • gdzie się zapodziali PISnięci i ich buterier.Toż z reżimem nie można zawierać umów

    chyba PISuar robi przekop przez mierzeję i przegapił umowę z reżimem tego satrapy z Biełarusi.

    • 0 1

  • Do abc

    baranku jeden a co tu ma polityka do tego. Jesli jest okazja do ciekawego biznesu i do nowych miejsc pracy to bardzo dobrze. Wy pisiory macie to do siebie. tylko ideologia i ideologia

    • 0 0

  • Białoruś żąda dostępu do morza! :-)

    • 2 0

  • Przyłączyć Gdańsk do Białorusi!!! (2)

    Sprzedajmy Danzig Białorusinom. Po co nam takie badziewie? A im się przyda...

    • 4 1

    • Słusznie!

      • 0 0

    • Odpada, niestety

      Bym się ewentualnie zgodził gdyby nie to że na Białorusi Lechijka byłaby max w trzeciej lidze.

      • 0 0

  • No to będziemy mieli w Gdańsku lotnisko im. Wałęsy i port im. Łukaszenki. ;-)

    • 4 0

  • sie macie sieroty PO cudzie? no to zaczynamy koncert życzeń tego co POwstanie w gdańsku!! 1. aqupark 2. tivoli 3. słowackiego (1)

    4. tunel POd motławą 5. trasa sucharskiego i........... na koniec dworzec białoruski w POrcie olaboga ha ha ha ha ha
    od tych cudownych i pełnych ROZMACHU INWESTYCYJNEGO wieści z budyniówka zapycha mi sie twardy dysk!!!

    • 1 3

    • :)

      http://www.trojmiasto.pl/galeria/grisza-siole-gallux-jozefa-bolo-2547.html?&id_w=164

      • 1 0

  • Nie dal portu białoruskiego

    Oddać w długoletnią dzierżawę? PO CO?????

    • 1 1

  • Czy ktoś z Was był kiedykolwiek

    na Białorusi? Więc proszę nie krytykować jak kraju nie znacie.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane