- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (610 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (37 opinii)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 5 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (366 opinii)
- 6 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
W Gdańsku powstanie białoruski port
W mieście odbyły się rozmowy, dotyczące utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańskim. Utworzenie w Gdańsku białoruskiego "przyczółka" istotnie zwiększy przeładunki portu i przyniesie miastu tak potrzebne nowe miejsca pracy.
Jak twierdzą władze gdańskiego portu, jest o co walczyć, gdyż Białoruś jest największym europejskim krajem pozbawionym dostępu do morza, a jej gospodarka wbrew pozorom ma się całkiem nieźle. - Białoruś przeładowuje w zagranicznych portach morskich aż 15 milionów ton ładunków. Gdyby udało nam się przejąć choćby część tego obrotu, a mamy do tego warunki, byłaby to dla portu bardzo dobra wiadomość - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Portu Gdańsk.
Regionalne Białorusko-Pomorskie Forum Gospodarcze odbyło się na Pomorzu już po raz trzeci i zgromadziło czołowych polityków i biznesmenów z naszego regionu. W Forum wzięli udział m.in. wicemarszałek województwa pomorskiego Wiesław Byczkowski, wicewojewoda pomorski Michał Owczarczak, konsul generalny Republiki Białoruskiej w Gdańsku Rusłan Jesin, wicegubernator obwodu mohylewskiego Wiktor Niekraszewicz oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza Janusz Baran.
W Forum uczestniczyli również przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA z prezesem Zarządu Ryszardem Strzyżewiczem. I to właśnie oferta Portu, który zaproponował Białorusinom utworzenie swoich "autonomicznych" terminali i centrum logistycznego w atrakcyjnym miejscu w pobliżu terminalu DCT, spotkała się wśród białoruskich gości z największym zainteresowaniem.
Jak twierdzi rzecznik Portu, aby przyciągnąć białoruski biznes, należy mu zaproponować coś więcej, niż tylko zwykły przeładunek. Tylko w takim wypadku gdańska oferta może być konkurencyjna wobec oferty portów Litwy i Łotwy, z których Białorusini obecnie korzystają.
- Sprzedać tych terenów nie możemy, gdyż zabrania nam tego ustawa o portach morskich. Istnieje natomiast możliwość długoterminowej dzierżawy lub utworzenia polsko-białoruskiej spółki, która będzie zarządzać Białoruskim Centrum Towarowo-Logistycznym i zarabiać na operacjach transportowych i logistycznych. Teren jest niezwykle atrakcyjny, gdyż w sąsiedztwie mają powstać nowe szlaki komunikacyjne, w tym Trasa Sucharskiego i Obwodnica Południowa - mówi Janusz Kasprowicz.
Jak dodaje rzecznik gdańskiego portu, w przyszłym białoruskim kompleksie portowym mają być przeładowywane przede wszystkim kontenery, dowożone z/na Białoruś koleją. - Perspektywy są wysokie, tym bardziej, że teraz w kontenerach wozi się praktycznie wszystko - nawet towary masowe, zapakowane w worki - tłumaczy Kasprowicz.
Spośród grup towarowych, które Białoruś eksportuje drogą morską, można wymienić m. in. nawozy sztuczne (kombinat w Salihorsku jest jednym z większych na świecie), autobusy, traktory, drewno, żywność oraz paliwa i produkty ropopochodne, przetworzone w białoruskich rafineriach (w Nowapołacku i Mozyrze).
Bardzo perspektywiczny jest również eksport towarów wyprodukowanych w specjalnych strefach ekonomicznych w Grodnie i Brześciu, skomunikowanych z Gdańskiem linią kolejową polskiej szerokości. W strefach tych zainwestowało już wiele zachodnich przedsiębiorstw w celu obniżki kosztów produkcji, a wśród inwestorów nie brakuje też firm z Pomorza.
Zdaniem ekspertów, szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia są duże, ale pod warunkiem dobrego skomunikowania gdańskiego portu z białoruskim zapleczem. A obecnie jest z tym kłopot, ze względu na różną szerokość torów (polskie tory dochodzą tylko do Grodna i Brześcia) oraz fatalny stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, czyli pomiędzy Gdańskiem a Białorusią. To się jednak może zmienić, gdyż istnieje koncepcja modernizacji tej trasy - marszałkowi Janowi Kozłowskiemu wspólne działania na tym kierunku zaproponował podlaski wicemarszałek Ignacy Jasionowski, pomysł ten wspierają też niektóre warmińsko-mazurskie samorządy.
Natomiast w pokonaniu problemu różnej szerokości torów pomóc ma system SUW-2000, funkcjonujący już z powodzeniem na granicy z Ukrainą. - Osobiście uważam, że należy ten wynalazek wdrożyć również na granicy polsko-białoruskiej. Bez tego, a także bez inwestycji w poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej, gdańskie przedsięwzięcie może się nie udać, gdyż mamy wielu konkurentów nie tylko w portach bałtyckich, ale również nad Morzem Czarnym. Czeka nas wiele pracy, ale wszystko jest do zrobienia - komentuje Kazimierz Zdunowski, Dyrektor Generalny Polsko-Białoruskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Warszawie.
Opinie (93) 3 zablokowane
-
2009-10-26 12:46
ruskie i niemcy to dzieki im trwa patryiotyczne polski uczucie laknące nieróbstwa i latwej kasy, oddać port bo polacy sami nic nie wymyślą , w naszych stoczniach obce państwa robią sobie co chcą i się z nas śmieją , nie tylko z kaczyńskich kochani ale też i z was bo żeście na niego zagłosowali , najpierw pijak kwaśniewski obiecywał każdemu mieszkanie tylko nie powiedział za jakie pieniadze a teraz kaczynski filozof i historych szukający winnych z drugiej wojny światowej by zaostrzyć prawo i powiekszyć sprawiedliwość.
- 0 2
-
2009-10-26 13:08
super
to naprawdę duży krok Białorusi w stronę zachodu! oczywiście też zależy, jakie znaczenie będzie miał ten port.
- 4 2
-
2009-10-26 14:14
gdzie się zapodziali PISnięci i ich buterier.Toż z reżimem nie można zawierać umów
chyba PISuar robi przekop przez mierzeję i przegapił umowę z reżimem tego satrapy z Biełarusi.
- 0 1
-
2009-10-26 15:39
Do abc
baranku jeden a co tu ma polityka do tego. Jesli jest okazja do ciekawego biznesu i do nowych miejsc pracy to bardzo dobrze. Wy pisiory macie to do siebie. tylko ideologia i ideologia
- 0 0
-
2009-10-26 18:20
Białoruś żąda dostępu do morza! :-)
- 2 0
-
2009-10-26 19:06
Przyłączyć Gdańsk do Białorusi!!! (2)
Sprzedajmy Danzig Białorusinom. Po co nam takie badziewie? A im się przyda...
- 4 1
-
2010-05-17 17:39
Słusznie!
- 0 0
-
2012-03-15 10:24
Odpada, niestety
Bym się ewentualnie zgodził gdyby nie to że na Białorusi Lechijka byłaby max w trzeciej lidze.
- 0 0
-
2009-10-26 19:37
No to będziemy mieli w Gdańsku lotnisko im. Wałęsy i port im. Łukaszenki. ;-)
- 4 0
-
2009-10-26 20:21
sie macie sieroty PO cudzie? no to zaczynamy koncert życzeń tego co POwstanie w gdańsku!! 1. aqupark 2. tivoli 3. słowackiego (1)
4. tunel POd motławą 5. trasa sucharskiego i........... na koniec dworzec białoruski w POrcie olaboga ha ha ha ha ha
od tych cudownych i pełnych ROZMACHU INWESTYCYJNEGO wieści z budyniówka zapycha mi sie twardy dysk!!!- 1 3
-
2009-10-26 20:57
:)
http://www.trojmiasto.pl/galeria/grisza-siole-gallux-jozefa-bolo-2547.html?&id_w=164
- 1 0
-
2009-10-26 21:33
Nie dal portu białoruskiego
Oddać w długoletnią dzierżawę? PO CO?????
- 1 1
-
2009-10-26 22:07
Czy ktoś z Was był kiedykolwiek
na Białorusi? Więc proszę nie krytykować jak kraju nie znacie.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.