• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.



Czy włączasz światła awaryjne na widok korka lub wypadku na drodze?

Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło ok. godz. 8 na prawym pasie w kierunku Letnicy. Na wyjeździe na rondo przy Marynarki Polskiej utworzył się kilkusetmetrowy korek. W stojące w nim auto marki Renault Megane nagle uderzyło auto dostawcze - nie zdążyło zmienić pasa z prawego na lewy.

Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.

Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.

W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.

Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu

Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu. Czytelnicy o awaryjnych światłach po wypadku w tunelu.

Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo



- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.

W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się. W tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się.

Co na to prawo?



Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?

- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:

  • poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
  • na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"

Opinie (308) 10 zablokowanych

  • kierowce za ryj a nie awaryjki !!!!!

    przeciez zapitalal jak wariat

    • 3 1

  • Przecież tam

    Przecież w tunelu obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się! Mandaty wszystkim tym co stali w korku. To przecież z ich winy ten wypadek. Dodatkowo nie włączyli jeszcze awaryjnych.

    • 3 3

  • Oj Trójmiasto

    Namaiwcie do łamania przepisów.

    • 3 0

  • Taaa

    Na pierwszy rzut oka widać że zapierniczał...

    • 5 0

  • (3)

    W całej Europie jak jest takie hamowanie do zera włączają awaryjki i nikt nie ma z tym problemu tylko tutaj wiecznie problem z logicznym myśleniem ...
    Proponuję również nauczyć się czytać ze zrozumieniem ponieważ jest napisane, że jechał 70 czyli jechał dozwoloną prędkością ..

    • 2 9

    • Fajnie. Wjechał z dozwoloną prędkością w inny pojazd.

      • 5 1

    • (1)

      przy awaryjnym hamowaniu należ zająć się hamowaniem a nie włączaniem awaryjnych światełek

      • 6 1

      • dziwne, że w całej Europie ludzie nie mają z tym problemu tylko tutaj mają problem dlatego jesteśmy w średniowieczu i będziemy w nim tkwić ..

        • 2 2

  • Nie było tutaj gwałtownego hamowania-stałem tam w korku. (1)

    Samochody dojeżdżały do następnych aut i zatrzymywały się-gdyby kierowca dostawczaka uważał i gapił się na drogę przed sobą, nie było by problemu. Może gapił się w telefon ? Co jest nagminne pomimo kar.

    • 16 1

    • W osobowkach to samo

      Widac to jak jezdze autobusem. 7 kierowcow na 10 pisze smsa w trakcie jazdy albo oglada filmy.

      • 2 0

  • To tak jak z autobusami... (1)

    W Gdyni kierowcy autobusow stojac w zatoczce i wypuszczajac pasazerow maja wlaczony... prawy kierunkowskaz. Przekaz jasny: stoje, pasazerowie wysiadaja.

    Jest to umowne ale jakze pomocne :)

    • 3 2

    • o! Jak w Niemczech, tam autobus stojąc na przystanku ma obowiazek to sygnalizowac prawym migczem, tylko taki wolno wymijać

      • 0 1

  • błagam..

    ... wyjazd z tunelu jest pod górę cały pas widać z daleka zwłaszcza z dostawczaka . Człowiek nie zachował bezpiecznej odległości i tyle w temacie. Już widzę jak wszyscy w korku na awaryjnym stoją bo pan redaktor mylnie interpretuje przepisy.

    • 11 0

  • Szukamy kozła?

    Tutaj żadne światła by nie pomogły. Jedynie izolacja szaleńca od społeczeństwa. Nie wiem też dlaczego obsługa tunelu nie reguluje ilości wpuszczanych aut za pomocą sygnalizacji. Wystarczy głowa i paluch.

    • 9 0

  • Na filmie

    Na filmie widać jak kierowca dopiero po kolizji zaczyna chamowac. (patrz na światła stopu)

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane