• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdjęcia wnętrza niedostępnego dworca podmiejskiego w Gdyni. Otwarcie w wakacje

Patryk Szczerba
7 marca 2024, godz. 21:00 
Opinie (58)
  • Zdjęcia z wnętrza dworca podmiejskiego SKM
  • Zdjęcia z wnętrza dworca podmiejskiego SKM
  • Zdjęcia z wnętrza dworca podmiejskiego SKM
  • Zdjęcia z wnętrza dworca podmiejskiego SKM
  • Zdjęcia z wnętrza dworca podmiejskiego SKM
  • Zdjęcia z wnętrza dworca podmiejskiego SKM

- Kiedy otwarcie dworca podmiejskiego SKM w GdyniMapka? - pytają pasażerowie. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że opóźnienie wynika z faktu, że wykonawca natrafił na elementy konstrukcji, których nie było w ewidencji i potrzebny były zmiany w projekcie. Na aktualnych zdjęciach można zobaczyć wnętrza dworca podmiejskiego.



Czy brakuje ci dworca SKM w Gdyni?

Przypomnijmy: w ramach wartych ponad 62 mln zł robót wykonawca pracuje nie tylko przy dworcu SKM Gdynia Główna.

Prace są związane także z montażem nowego Systemu Informacji Pasażerskiej i monitoringu na całej linii SKM. Inwestycja powinna być już zakończona latem 2023 roku.



Dworzec podmiejski w Gdyni: prace wciąż trwają



Wtedy się nie udało, a przedstawiciele SKM jako nowy termin podawali jesień. Ta minęła, podobnie jak zaraz minie zima, a końca prac nadal nie widać. Nieznany pozostaje też termin otwarcia budynku.



W zakres prac za 62 mln zł wchodzi:
  • przywrócenie blasku zabytkowemu budynkowi Dworca Podmiejskiego
  • budowa w nim centrum monitoringu
  • modernizacja peronu Gdynia Główna i wymiana torów
  • montaż nowego Systemu Informacji Pasażerskiej i monitoringu na całej linii SKM: Gdańsk Śródmieście - Rumia Janowo


Zapytaliśmy SKM o aktualne postępy prac. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że podczas prac rozbiórkowych okazało się, że w narożniku budynku, w którym znajdował się lokal gastronomiczny, pierwotnie był otwarty podcień.

SKM: potrzebny był projekt zamienny



- Jako że budynek wpisany jest do rejestru zabytków i objęty jest opieką konserwatorską, a nasza spółka dba o przywrócenie historycznego kształtu obiektu, po stwierdzeniu tego faktu konieczna była konsultacja z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, który zalecił odtworzenie historycznego podcienia w tym miejscu. Niestety, jako że jest to zmiana istotna, wymagało to wykonania wielobranżowego projektu zamiennego oraz uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę. W związku z tym prace na tym odcinku oraz te, zależne od nich, musiały zostać wstrzymane do czasu pozyskania tych dokumentów - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
To nie jedyne "niespodzianki", na jakie natrafiono. Problematyczna okazała się też konstrukcja sufitu w hallu głównym.



Trzeba było zdemontować sufit



- Wedle planów miała być to solidna betonowa konstrukcja, tymczasem okazało się, że został on wykonany z otynkowanej, cienkiej, metalowej siatki podwieszonej do stropu. Montaż oświetlenia czy instalacji technicznych do takiej siatki byłby niezgodny z przepisami, ponadto taka siatka ze względu na swój stan techniczny mogłaby nie utrzymać dodatkowego obciążenia. Sufit trzeba więc było zdemontować i po montażu instalacji systemów ppoż. bezpośrednio do betonowego stropu, odtworzyć oraz zainstalować na nim oświetlenie - dodaje Złotoś.
Trzeba było wykonać dodatkowy projekt, uzyskać uzgodnienie konserwatora zabytków oraz zrealizować wspomniane wcześniej wykonać roboty dodatkowe. Powyższe czynniki spowodowały też konieczność wstrzymania innych prac zależnych od tych przedmiotowych.

- Ich wznowienie ich było możliwe dopiero po zakończeniu prac odtworzeniowych związanych z sufitem i wymuszonej tymi pracami przebudowie elementów systemów teletechnicznych w stosunku do tego co pierwotnie zakładano. Ostatecznie ma to przełożenie na czas zamknięcia budynku dla pasażerów - tłumaczy Tomasz Złotoś.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.
  • Remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Prace wciąż toczą się także na zewnątrz.

Dworzec podmiejski w Gdyni: co wykonano, co zostało do wykonania?



Dworzec Podmiejski w Gdyni: Najważniejsze już zrealizowane prace:
  • w piwnicach położono nowe tynki, odpowiednio zaimpregnowano i odgrzybiono ściany,
  • wykonano nowe instalacje wentylacyjne, wod.-kan. oraz elektryczne, odwodnienie oraz nowe przyłącza do sieci miejskiej, wymienione zostały instalacje C.O.,
  • wykonano nowe poszycie dachu wraz z posadowieniem masztu antenowego zapewniającego radiołączność,
  • ułożono trasy kablowe w budynku, zamontowano szafy serwerowe, systemy gaszenia oraz urządzenia klimatyzacyjne w serwerowni, wykonano podniesione podłogi techniczne,
  • zmodernizowano istniejące oraz wykonano nowe węzły sanitarne, przystosowując je dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • odtworzono zabytkowy sufit w holu głównym, zamocowano konstrukcję szybu windy,
  • odebrano prace związane z wdrożeniem systemów bezpieczeństwa oraz informacji pasażerskiej na peronach: Gdynia Redłowo, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Żabianka-AWFiS, Gdańsk Zaspa, Gdańsk Oliwa, Sopot, Sopot Wyścigi, Gdańsk Politechnika, Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, Sopot Kamienny Potok, Gdynia Chylonia oraz Gdynia Leszczynki.


Dworzec podmiejski w Gdyni: najważniejsze elementy pozostałe do wykonania:
  • wykończenie wszystkich pomieszczeń, wyposażenie meblowe, instalacja i uruchomienie urządzeń w serwerowni, wykonanie systemów teletechnicznych i bezpieczeństwa (m.in. monitoring, kontrola dostępu, systemy alarmowe, przeciwpożarowe, ściana wizyjna, stanowiska dla operatorów), uruchomienie i optymalizacja systemu PSIM (Physical Security Information Management - system zarządzania bezpieczeństwem),
  • dokończenie prac na peronie SKM Gdynia Główna, głównie ułożenie do końca nowej nawierzchni,
  • prace montażowe na pozostałych peronach, uruchomienie i optymalizacja systemów, integracja systemów z centrum monitoringu w Gdyni wraz z podłączeniem do systemu PSIM i optymalizacja działania wszystkich systemów i urządzeń.

- Jeśli nie pojawią się nowe okoliczności, to zakończenie modernizacji peronu SKM Gdynia Główna i oddanie do użytku Dworca Podmiejskiego powinno nastąpić na przełomie 2 i 3 kwartału 2024 r - kończy Złotoś.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (58)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane