• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostaną rozebrane podczas budowy Kolei Metropolit.

Maciej Naskręt
21 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Z myślą o tych, którym trudno dotrzeć na dawny szlak Kolei Kokoszkowskiej, pokazujemy panoramy niewyburzonych dotąd wiaduktów. Jednak po rozpoczęciu budowy linii PKM obiekty przejdą do historii. Z myślą o tych, którym trudno dotrzeć na dawny szlak Kolei Kokoszkowskiej, pokazujemy panoramy niewyburzonych dotąd wiaduktów. Jednak po rozpoczęciu budowy linii PKM obiekty przejdą do historii.

Prezentujemy panoramy sześciu wiaduktów, wznoszących się do dziś na szlaku Kolei Kokoszkowskiej, które przejdą do historii wraz z początkiem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestor budowy zamierza zlecić ich rozbiórkę.



Przebieg Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.
Udaliśmy się na teren dawnej Kolei Kokoszkowskiej, by zatrzymać w kadrze istniejące - niewyburzone działaniami wojennymi i wykonane w latach 60. - wiadukty. Prezentujemy panoramy (360 stopni) obiektów, które niebawem znikną z krajobrazu Gdańska za sprawą budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Co ciekawe, na szlaku dawnej Kolei Kokoszkowskiej, który niebawem zostanie zajęty przez budowlańców, wciąż spaceruje wielu gdańszczan. Atmosfera tam jest identyczna do tej na szlakach górskich. Wiele osób mówi sobie: "Cześć!", "Dzień Dobry!". Pozostali rozmawiają o tym, jak zmieni się krajobraz, gdy powstanie linia kolejowa PKM, łącząca dwoma torami Osowę z Wrzeszczem.

By uruchomić poniższe panoramy, przeglądarka internetowa musi posiadać zainstalowaną wtyczkę Sliverlight.

1. Wiadukt w ciągu ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska.

Obiekt z lat 60. w trakcie prac budowlanych przy budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie rozebrany. Przez lata służył on za dojazd do mieszczącej się nieopodal bazy paliwowej poligonu wojskowego. Wiadukt posiada konstrukcję betonową i wznosi się na wysokość ok. 4 metrów. Jego przyczółki są zbyt blisko, by mogły zmieścić dwa tory nowej linii.

2. Wiadukt przy ul. Marzeń zobacz na mapie Gdańska.

To jeden z najgorzej zachowanych wśród wszystkich obiektów, które przetrwały działania wojenne prowadzone w ciągu Kolei Kokoszkowskiej. Jaka jest przyszłość tego obiektu w związku z budową nowej linii? Również rozbiórka. Z obiektu korzystają głównie spacerowicze i rowerzyści.

3. Wiadukt w ciągu ul. Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska.

Wykonany ok. 1912 r. ceglany wiadukt kolejowy czeka podobny los w trakcie planowanej budowy PKM. Wykonawca będzie musiał go rozebrać. Jest on zbyt wąski, by mógł pomieścić dwa tory planowanej linii. Poszerzeniu i wzmocnieniu będą też podlegać nasypy.

4. Wiadukt w ciągu ul. Dolne Migowo zobacz na mapie Gdańska.

To pierwszy tak malowniczy obiekt na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, idąc od obwodnicy. Miejsce to było jeszcze piękniejsze, gdy wiadukt otaczała liczna roślinność. Obiekt ten za parę miesięcy przejdzie do historii - inwestor PKM postanowił go rozebrać z uwagi na małą przestrzeń pod przęsłem.

5. Wiadukt przy dawnej stacji paliw w Brętowie zobacz na mapie Gdańska.

Wiadukt kolejowy z 1912 r. przetrwał działania wojenne na terenie Gdańska w 1945 r. Jego ceglana - solidna - konstrukcja sprawiła, że przejazd lub przejście pod nim możliwe jest do teraz. Niestety, po rozpoczęciu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie rozebrany.

6. Wiadukt nad ul. Ogrodową zobacz na mapie Gdańska.

Obiekt nad ul. Ogrodową ma podobną historię jak ten powyżej. W jego pobliżu w 2011 r. saperzy odnaleźli szczątki ludzkie.

7. Wiadukt Weisera przy ul. Gomółki zobacz na mapie Gdańska.

A w zasadzie kładka dla pieszych, prowadząca do nieistniejącej już zagrody i dawnego żwirowiska. Obiekt został upamiętniony na okładce książki Pawła Huelle "Weiser Dawidek". Obiekt o konstrukcji betonowej został oddany do użytku w 1913 r., czyli rok przed uruchomieniem linii. W czasie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 100-letni obiekt zostanie wysadzony. Nowa kładka będzie konstrukcyjnie nawiązywać do dzisiejszego obiektu.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

  • popularne murki

    najbardziej szkoda ceglanego "Gdyńskiego" na którym poprowadzonych jest kilkadziesiąt wariantów dróg wspinaczkowych. W zamian powstanie, co najwyżej, żelbetowe przejście dla pieszych:(

    • 12 1

  • latami sie po nich wspinałem, żal się patrzy co tam się dzieje ale trudno:(

    • 9 1

  • pewie standard (1)

    jak za czasu remontowanej obwodnicy poszlo tyle szmalu na bok ze mozna bylo zobic 3pasy od poczatku do konca ale po co .... i teraz mysla znowu jak poszezyc i kolejne pieniadze i znowu ktos sie nachapie...

    • 21 25

    • My ze szwagrem zrobili byśmy cztery pasy

      I trzypoziomowe węzły, że się chowa Sośnica i Pekin, o!

      • 12 0

  • smutna refleksja

    Pan Redaktor N. napisał: "Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut.".
    dziwne, bo już teraz do stacji Osowa (z Gdyni) jedzie się długo, a ten odcinek nie będzie już modernizowany (pozostaje jeszcze odcinek do Rębiechowa)...

    • 7 8

  • ?

    Ciekawe, ile kto ostatecznie zgarnie?

    • 24 16

  • Zniszczyć najlepsze tereny spacerowe i piekne zabytki po to, żeby puścić dziadowską kolej. Takie rzeczy tylko w Polsce... :(

    • 36 70

  • Mamy bardzo dobrze rozbudowaną sieć torów kolejowych w Polsce

    ale jak się tylko osobiście przejdzie PKP to ma się wrażenie, że jesteśmy sto do tyłu.

    Taki polski paradoks.

    • 32 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane