• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Wolne Miasto Gdańsk - Modelarnia

  • sobota, 13 grudnia 2008, godz. 18:00
  • Lokalizacja
    Gdańsk, Modelarnia Stocznia Gdańska ul Doki 1145 b
  • Bilety
    20 ,
    ulgowy 15
maj 3

piątek, godz. 16:00 - 18:00

Gdańsk, Przed Domem Browarnika ul....
bilety 45 zł
ulgowy 20 zł
przedsprzedaż 35 zł
maj 4

sobota, godz. 16:00

Wstęp wolny
Wolne Miasto Gdańsk miało swoją pierwszą edycję już w 2002 roku. Data rozpoczęcia festiwalu połączona została z rocznicą powołania do życia Wolnego Miasta Gdańska. Nie chodziło jednak o prowokację polityczną. "Wolne" znaczy również nieskrępowane i pełne inwencji.
Na pierwszej edycji w nieistniejącym już dziś, ale już wtedy kultowym Cotton Clubie obecnych było kilkaset osób. Ludzie ci przyszli posłuchać poezji i prozy m.in. Doroty Masłowskiej, Marcina Cecko, Michała Kaczyńskiego, Jarosława Lipszyca, Cezarego Domarusa i kilku młodych autorów z Trójmiasta.

koncerty w Trójmieście


Literackie prezentacje były przeplatane koncertami takich fenomenów warszawskiej bohemy artystycznej jak Usta, Baaba i Paweł Dunin-Wąsowicz.
W 2004 roku przy okazji WMG po raz pierwszy w Gdańsku zagościł slam.

Jak to jednak z poezją i niesforną strofą bywa, lubi pobłądzić, czasem pogrąży się w melancholii, zaśnie w szufladzie pod kołderką kurzu i przesiedzi tam kilka lat...

W roku 2008 kurz zostaje wymieciony, tomiki wracają z szuflad w objęcia spragnionych liryki (?) Gdańszczan. Trochę sentymentalnie, na poły nostalgicznie, na poły romantycznie organizatorzy pragną powrócić do takiej formuły imprezy, z wiarą że w Gdańsku przyda się fuzja poezji z muzyką alternatywną w takiej dawce. Drugi powód to choćby pragnienie zobaczenia w Trójmieście zjawisk na ogół w nim nieobecnych takich jak: 19 Wiosen czy Ballady i Romanse lub niezbyt często występujący Bajzel oraz kilka muzyczno-literackich ciekawostek. Ostatnim ważnym akcentem, tak dla przełamania stylu, będą koncerty zarówno weteranów, jak i nowicjuszy polskiej sceny electro.

Konieczne jest wcześniejsze zgłoszenie wejścia na sobotnie wydarzenia w Modelarni na terenie Stoczni Gdańskiej pod adresem: kk@ug.gda.pl lub przybycie z ulotką imprezy do bram Stoczni.
Wejście bramą historyczną przy placu Trzech Krzyży.


W programie:

13 grudnia (sobota) godz. 18.00
Modelarnia, Stocznia Gdańska, ul. Doki 1/145 b


Slam Poetycki

Organizacja slamu poetyckiego w Gdańsku to odkrywanie nowych talentów, młodych ludzi osadzonych w przestrzeni miasta; osobowości, które w przyszłości będą mogły mieć wkład w kształtowanie kultury nie tylko Gdańska, ale i całego kraju i staną się wizytówką naszego miasta jako przedłużenie jego literackiej tradycji. Zderzenie twórczości obiecujących, młodych twórców z uznanymi osobistościami gdańskiego światka kulturalnego z pewnością wniesie wiele w literacki pejzaż miasta.

Sama idea slamu daje możliwość zaprezentowania swojej twórczości każdemu, kto jest na to gotowy i ma ochotę skonfrontować się nie tylko z opinią doświadczonych krytyków, ale przede wszystkim z żywą, spontanicznie reagującą publicznością. W poetykę slamu wpisany jest performance i nieskrępowana wolność słowa.

Dlatego też tegoroczny slam organizowany będzie w konwencji kiczu. Umożliwi to uczestnikom, którzy będą zobowiązani przygotować co najmniej dwa (u)twory poetyckie, zdystansowanie się do poezji, swojej twórczości. Każdy z autorów, ubiegający się o tytuł „Króla Poezji”, czy też „Królowej Poezji”, będzie musiał przebrać się i podczas występu wykazać talentem aktorskim. Te trzy aspekty prezentacji będą oceniane przez publiczność, co jest wpisane w zasady funkcjonowania idei slamu. Oprócz nagrody głównej (500 zł) i tytułu „Króla” lub „Królowej Poezji”, przyznane zostaną także wyróżnienia za Najlepsze Przebranie (100 zł) i – co jest inicjatywą bezprecedensową – za Najgorszy Wiersz (100 zł). Wcześniej jednak jury, którego przewodniczącym będzie młody poeta – Mariusz Więcek, a członkami m.in. enigmatyczny dr Manzzini z Instytutu Filologii Polskiej UG oraz Tajemniczy Gość, dokona preselekcji. Całość wydarzenia nabierze formy happeningu za sprawą działań artystów z Ośrodka Praktyk Twórczych HELLSKA 2/2, którzy zaprezentują „pokazy akrobatyczne”, „fireshow”, „koncert Janis Joplin”, instruktarz ręcznego wykonywania kserówek klasycznych dzieł literackich i inne wydarzenia w bardzo złym guście. A to poetyckie szaleństwo będzie próbował ogarnąć Wojciech Boros, naczelny wodzirej poetycko-slamowy, ważna postać trójmiejskiego środowiska literackiego.
Ten slam będzie inny od wszystkich tego typu wydarzeń, do których przyzwyczajona jest trójmiejska publiczność. Przełamiemy stereotyp, w myśl którego do poezji należy podchodzić na kolanach i z nabożeństwem – poezja to zabawa słowem i konwencją, a poeta, poza talentem, musi też mieć umiejętność zdystansowania się względem siebie i własnej twórczości.

Slam ogłoszenie, dla potencjalnych uczestników:

Jeśli jesteś Poetą, lub też piszącą osobą wrażliwą na rzeczywistość, jeśli chcesz zostać Królem lub Królową Poezji zapraszamy na jedyny, niepowtarzalny SLAM!

Warunkiem jest przyjście! Przeczytanie własnego (u)tworu poetyckiego! I przebranie!

GŁÓWNA NAGRODA:

500 zł (oceniane będą wiersz, kostium, i potencjał dramatyczny kandydata, oczywiście autorskie pomysły)

WYRÓŻNIENIA:
- za najlepsze, najbardziej twórcze przebranie – 100 zł
- za najgorszy wiersz - 100 zł

SLAM jest organizowany w ramach projektu Wolne Miasto Gdańsk.
Wszelkie informacje, wątpliwości, refleksje kierować na: e-mail: zellent@op.pl

Koncerty:
Parosovl (Gdańsk)
Ballady i romanse (Warszawa)
19 wiosen (Łódź)
Bajzel (Poznań)
Muariolanza (Zagłębie)

Parasovl (Gdańsk)
Rockowe trio z Trójmiasta, założone w maju 2008. Muzyka bardzo charakterystyczna, łączy w sobie melodię, seks, moc i ogień. Żywe rytmy, prawdziwe słowa oraz niesamowita aura to znamienne cechy zespołu. Nawet jeden występ grupy może działać silnie uzależniająco.

Bajzel (Poznań)

Solowy projekt muzyka, który przy pomocy zapętlania sampli perkusyjnych, gitar oraz vocali granych i śpiewanych przez niego na żywo tworzy muzykę do złudzenia brzmiąca jak kilkuosobowa formacja. Trudny do określenia styl muzyczny, zahacza o takie nurty jak rock’n roll, big beat, funk, techno, disco, reggae, muzykę brazylijska, hip-hop i jest wypadkową wielu nurtów bajzlowionych w głowie jednego człowieka. Sam artysta pytany jaki styl uprawia po prostu mówi – bajzel. Począwszy od roku 2004 BAJZEL ma na swoim koncie ponad 200 koncertów w kraju i zagranica, podwójna trasę z zespołem POGODNO, suporty przed zespołami LAO CHE, BAABA, TYMON & THE TRANSISTORS, KOBIETY, KASIA NOSOWSKA. Występy na statku STUBNITZ w Dunkierce podczas festiwalu "GOOD BLESS THE CRANES" i na polskich festiwalach "GARAZ", "OPEN..ER" i "OFF". Zwieńczeniem tego okresu jest debiutancka płyta, wydana w lutym 2008 roku w niezależnej wytwórni BIODRO RECORDS. Piosenka "WINDOW" promująca album doczekała się profesjonalnie zrealizowanego teledysku w SAN FRANCISCO, który otrzymał nagrodę na YACH FILM FESTIVAL 2008 za najlepsza reżyserię.

19 Wiosen (Łódź)

19 WIOSEN to zespół z Łodzi, którego początki siegają 1992 roku. Dziś to grupa muzyków, którzy utrzymują się z grania apokaliptycznego dancingu do zatrutego kotleta. Jesienią 2008 roku zaczynają swoje jak informuje "press book" ostatnie tournee związane z płytą pod tytułem "Pożegnanie ze światem" (planowany termin wydania jesień 2008).

Ballady i romanse (Warszawa)

"Ballady i Romanse" to tytuł płyty zespołu Ballady i Romanse, którego powstanie jest pokłosiem nagrania przez siostry Barbarę i Zuzannę Wrońskie piosenki do wiersza Władysława Broniewskiego "Ballady i Romanse", w którym poeta ten odwoływał się do wierszy Adama Mickiewicza zatytułowanych "Ballady i Romanse". Tamto nagranie powstało trzy lata temu w ramach projektu galerii Raster "Broniewski", dziś Raster prezentuje cały album z 14 autorskimi piosenkami skomponowanymi, napisanymi, zagranymi i zaśpiewanymi przez siostry Wrońskie.

Płyta powstała późnym latem 2008 roku, kiedy to Zuza wygnała swego faceta i dziecko na wieś, i w zamienionej na studio nagraniowe wielkiej kuchni w kamienicy przy ulicy Polnej w Warszawie razem z siostrą smażyła przez dwa tygodnie te piosenki. I tak, jak w nagraniach innego siostrzanego zespołu CocoRosie, niektóre efekty perkusyjne otrzymywane były poprzez uderzenia w domowe sprzęty, między którymi dziewczyny wcisnęły pięć albo i więcej instrumentów klawiszowych.

Teksty piosenek mówią o różnych sposobach spędzania czasu i napięciach, jakie rodzą się między ludźmi w XXI-wiecznej Warszawie. Skądinąd Zuza jest zawodową pisarką - liznęła trochę polonistyki, pracuje jako copywriter w agencji reklamowej, a Basia jest profesonalnym muzykiem - gra i śpiewa w grupie Pustki. Rodzice Ballad i Romansów są muzykami, a dziadek był kiedyś nawet rektorem Akademii Muzycznej. Już jako 14-latka Basia śpiewała w zespole Powolny, w którym cztery lata starsza Zuza była pianistką - w 1997 r. wystąpiły razem na pożegnaniu żoliborskiego kinoteatru Tęcza na jednej scenie między innymi z Partią, Grabażem, Muńkiem Staszczykiem i Marcinem Świetlickim.

Muriolanza (Zagłębie)

Muariolanza gra ambient-jazz. 9 kwietnia 2008 r. nakładem firmy W Moich Oczach ukazała się druga płyta, „Po drugiej stronie Przemszy” - zespół nagrał ją w jeden dzień, podczas pięciogodzinnej sesji. Debiutancka płyta „Muarioland” ukazała się w 2006 r. Dwa utwory z „Muariolandu” wybrano do spektaklu Teatru Telewizji „Bezład” Witolda Adamka (premiera w czerwcu 2007). Zespół grał m.in. na Off Festivalu 2007, Bielskiej Zadymce Jazzowej 2008 i w warszawskim Akwarium (koncert transmitowany przez PR2). „Ta muzyka jest totalnie transgresyjna. Muariolanza odkrywa nowe oblicze jazzu” - napisał diapazon.pl.
Muariolanza to pierwszy w Polsce przedstawiciel muzyki ambient-jazz, łączącej ambientowe przestrzenie z jazzową improwizacją. W ich muzyce znaleźć też można elementy rocka, reggae, funku i dużo transowego brzmienia.
Zespół wydał dwie płyty, które miały znakomity odbiór i recenzje, m.in. w Jazz Forum, Machinie, Gazecie Wyborczej, Dzienniku, Ultramarynie, na muzycznych portalach internetowych (m.in. diapazon.pl).
„Po drugiej stronie Przemszy” to druga płyta ambient-jazzowej Muariolanzy, ale tak naprawdę pierwszy wspólny album zespołu. Nagrał ją w jeden dzień, podczas pięciogodzinnej sesji.
Płyta zawiera nie tylko krążek z muzyką, ale też grę planszową „Muariolanza gra” (autorem okładki i projektu graficznego gry jest Paweł Garwol, plastyk wyróżniony m.in. na biennale Bielska Jesień 2005).

Skład: Mariusz Orzełowski (gitara), Marcin Babko (głos, pogłos), Dominik Mietła (trąbka), Sylwester Walczak (bas), Pierre (perkusja), yla (wizualizacje)

Opinie