• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Betonowanie na budowie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Jednorazowe, 24-godzinne betonowanie na budowie wiaduktu nad ul. Słowackiego.


W piątek rano nad ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska rozpoczęło się największe jednorazowe betonowanie wiaduktu kolejowego na budowie 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W ciągu 24 godzin do szalunków przyszłych podpór zostanie wlanych 800 metrów sześc. betonu.



Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej praca wre. Trwa wykonywanie konstrukcji obiektów mostowych. W piątek firma Budimex rozpoczęła jednorazowe betonowanie wiaduktu nad ul. Słowackiego, które ma trwać aż dobę. To ze względów konstrukcyjnych, bowiem oba dźwigary łukowe wiaduktu wraz z centralną górną płytą muszą być wykonane bez żadnych przerw technologicznych.

- To największy element, jaki muszą wykonać konstruktorzy na budowie. Aby podołać temu zadaniu potrzeba ponad 800 m sześc. betonu, który dowiezie ponad 100 betonomieszarek. Wewnątrz konstrukcji wiaduktu ułożono wcześniej ok. 300 ton stali zbrojeniowej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa - PKM S.A., która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Betonowanie jest prowadzone jednocześnie przy pomocy dwóch pomp, ustawionych przy obu przyczółkach wiaduktu. Na szczęście podjeżdżające pod pompy betoniarki nie blokują ruchu na ul. Słowackiego.

- Betonowanie powinno zakończyć się w sobotę rano - mówi Konopacki.

Żelbetowy wiadukt łukowy nad ul. Słowackiego jest czwartym co do wielkości obiektem inżynieryjnym na trasie PKM - po estakadzie przy lotnisku, estakadzie przy ul. Wita Stwosza i wiadukcie nad ul. Rakoczego, a jednocześnie pierwszym, jeśli chodzi o rozpiętość łuku - ma aż 80 metrów. W najwyższym punkcie wysokość łuku tego wiaduktu wynosi ok. 5,5 m, natomiast jego najmniejsza tzw. skrajnia drogowa to 4,7 m.

Co ciekawe, prace przy betonowaniu wiaduktu nad ul. Słowackiego prowadzą... górale. Postanowili pracować nad morzem, bo - jak mówią - na północy kraju są po prostu lepiej opłacani. Ponadto w okolicach Chyżnego, Nowego Targu i Nowego Sącza nie ma zbyt wiele pracy na budowach. Dla nich weekend rozpoczyna się 10-godzinną podróżą z Trójmiasta właśnie na południe kraju.

Co nowego jeszcze na budowie? W tym tygodniu rozpoczęło się już układanie pierwszej warstwy asfaltu na nowej drodze dojazdowej do ogródków działkowych "Akacja" na Matarni, będącej przedłużeniem ul. Jesiennej. Wykonanie nowej drogi było niezbędne w związku z przecięciem przez nasyp kolejowy PKM dotychczasowego dojazdu ul. Sąsiedzką.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Zobacz betonowanie estakady przy lotnisku pod koniec ubiegłego roku.


Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.


Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (130) 7 zablokowanych

  • Niech się zajmą najpierw syfem na Trawki! (3)

    Niech najpierw Budimex zajmie się syfem który robią ciężarówki na ulicy trawki! To co oni wyprawiają woła o pomstę do nieba, chmury kurzu na wysokość kilku metrów lub błotniste bagno jak pada deszcz, a samochody w okolicy do mycia co drugi dzień....

    • 6 8

    • Sorry, taką mamy budowę... ;)

      - jakby powiedziała jedna pani minister. ;)

      • 5 2

    • Oj nie czepiaj sie.

      Mi tez ulice pod nosem rozwalaja, wszystko zapylone, ale sie ciesze ze gierkowska dziurawa partanina wreszcie zostanie zlikwidowana.

      • 3 1

    • Naprawią drogę jak skończą budowę. Trochę bez sensu jest naprawienie jak jeszcze jej używają.

      • 2 1

  • osowa (2)

    W Osowej nic sie nie dzieje moze za rok zaczna cos robic

    • 3 4

    • W Osowej nic robić nie będą, przynajmniej PKM. Infrastruktura należy do PKP PLK.

      • 1 1

    • Dzięki za info

      już dzwonię do kierownika

      • 2 0

  • (4)

    nikt w pl nie jest dobrze oplacany. zasilki na 4 os rodzine w uk siegaja ok 6000 zl. a jak sie pracuje w zawodzie to sie zarabia 15000 na reke. w pl to nie do pomyslenia...

    • 3 6

    • załóż działalność

      i płać sobie 15000

      • 5 1

    • (2)

      Porównaj koszty życia tam i tu.

      • 1 1

      • (1)

        porownuje i w Pl jest ogolnie drozej...

        • 1 1

        • Czyli chleb, masło, ser, wędlina, woda, ścieki, gaz, prąd są droższe w Polsce? Dziwię się, że jeszcze nie mieszkam w lepiance z lampami na naftę i żywię się samymi korzonkami.

          • 0 0

  • Ciekawe jakie ugjecie bedzie mial na srodku gdy bedzie na nim pociag.

    80m z tak plaskim lukiem to trudny temat, wyglada imponujaco.

    • 3 2

  • Mam nadzieję, że

    jak Putin zacznie nadchodzić nikt tego wiaduktu nie wysadzi.

    • 2 2

  • zabetonować cały gdańsk

    • 4 2

  • A ja...

    jestem dumny!!jestem dumny, dumny z tego że pomimo wszystkich przeciwności, bo wiadomo, Polska to dziwny kraj, buduje się domy, drogi, mosty. Ktoś kto tego nie widzi ma klapki na oczach.

    • 7 3

  • I co jajogłowy profesorku z ASP warto było? Kolej powstanie, ale ty już na zlecenia z Miasta nie masz co liczyć... HA HA HA HA HA HA HA !

    • 4 4

  • Czy we Wrzeszczu będzie przesiadka?

    Znając zamiłowanie władz Gdańska do tworzenia węzłów przesiadkowych może tak być,że do Wrzeszcza trzeba będzie dojechać tramwajem,autobusem ,lub SKM i przesiąść się na PKM.

    • 4 2

  • betonowanie to jest to co udaje sie najbardziej (3)

    ale tylko do najblizszych wyborów. Struk z Adamowiczem do odstawki

    • 5 3

    • zaproponuj alternatywę misiu (2)

      • 2 3

      • prowokujaca propozycja ale zapodaje (1)

        nalezy skreslac kazdego na liscie partyjnej ktory jest na czele az do 10 pozycji. głosowac na tych z głebi list. i nie trzeba zmieniac barw partyjnych przy tym sposobie głosowania. Trzba zmienic tylko myslenie i odrzucic BETON

        • 2 0

        • Skreślać, czyli zaznaczyć krzyżykiem w kratce? W ten sposób głos jest nieważny i w sumie z takim sposobem myślenia równie dobrze można zostać w domu.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane