• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • Ale emocjonujący film.

    szacunek... :)

    • 22 1

  • Dziwne myślenie...

    W naszym kraju wszystko a właściwie większość jest robiona od tzw. duppiiy Maryny. Na początku budowa a na końcu droga -- ktoś napisze bo ciężki sprzęt niszczy - ja myślę że stolec niszczy trudno aby droga rozpadła się od kilkudziesięciu ciężarówek z piachem. Jak się dobrze zrobi to i czołg przejedzie a koparki i ciężki sprzęt transportowane są na i z budowy ciągnikami. Ot tyle biadolenia. PANOWIE NA POCZĄTKU DROGA A PÓŹNIEJ budowa domków.

    • 32 1

  • W sprawie Świętokrzyskiej p. Piskorski nawet nie pozostawia złudzeń. (1)

    Kartuska, Słowackiego, Spacerowa - wielkie debaty, wielkie pieniądze. Świętokrzyska i Południe Gdańska to dla Adamowicza odległa kraina z której nalezy jedynie zbierać daninę.

    • 56 1

    • Południe, to "masakra" komunikacyjna ...

      Dla dzielnic Południowych (trochę dalej niż Chełm, o którym mówi dyrektor) niezbędna jest realizacja planowanych od dawna ul. Nowej Świętokrzyskiej i Nowej Małomiejskiej oraz stworzenie alternatywnej drogi dla Traktu św. Wojciecha, którą miała być ul. Nowa Chmielna wraz z Nową Sandomierską. Pan Piskorki mówi coś o jakiś drogach, które i tak bezpośrednio nie komunikują rejonów powstałych osiedli (min. właśnie ul. Niepołomicka). Obecnie ul.Starogardzka codziennie jest „zapchana” samochodami od „słynnego” mostu na kanale aż po mleczarnie (zdarza się, że aż do granicy miasta). Władze miasta mają jakąś obsesje z Armią Krajową, myślą, że jedną drogą rozwiążą problem.

      • 14 1

  • spoko, będzie ECS :)

    szkoda, że do niego nie dojedziemy, bo auta nam się po "drodze" rozlecą :)

    • 39 5

  • Niepołomicka problemem ? (2)

    Przynajmniej nie ma na niej korków.
    Za to Armii Krajowej, Świętokrzyska, Kartuska i królowa zestawienia - Łostowicka to horrory niezależnie od pory dnia powoli.

    • 31 2

    • To chyba dawno nie byłeś (1)

      Bo codziennie, jadąc do pracy, stoję właśnie w korku na Niepołomickiej. Następnie pod wieczór, jadąc na kurs jezykowy - zgadnij, co? Tak! Stoję w korku na Niepołomickiej! Auta na Świętorzyskiej poruszają się szybciej... Ale na rok-dwa wystarczyłaby zmiana ustawienia świateł - kilka sekund więcej dla wyjazdu z Niepołomickiej mogłoby częściowo rozładować korek.

      • 10 0

      • Dziś rano było wyjątkowo pięknie

        Korek aż do jeziora przy szkole, bo nie działały światła przy wyjeździe na Świętokrzyską. MASAKRA. :(

        • 1 0

  • nowa ta nowa tamta wszystko to budyniowe bajeczki - TRZEBA PRZEWIETRZYĆ KORYTARZE UM GDAŃSK!!

    Nowa Bulońska Północna, Nowa Jabłoniowa i Nowa Podmiejska -Nowa Małomiejska - to trzy kluczowe fragmenty planowanego podstawowego układu drogowego w dzielnicy Gdańsk-Południe. To one najefektywniej wpłyną na poprawę ruchu w tej dynamicznie rozwijającej się dzielnicy. Dlatego w latach 2014-2020 w ramach inwestycji drogowych zrealizowane zostaną w pierwszej kolejności. Jako kolejne realizowane będą ulice: Nowa Świętokrzyska, Nowa Warszawska lub Unruga.
    Nowa Bulońska Północna, Nowa Jabłoniowa i Nowa Podmiejska-Nowa Małomiejska - te trzy ulice przejmą największą część ruchu z zatłoczonych obecnie ulic, takich jak: Warszawska, Jabłoniowa, Świętokrzyska, Łostowicka, Trasa W-Z, Małomiejska, czy Podmiejska - najsilniej przeciążonych zwłaszcza w godzinach szczytu. W ten sposób budowa tych fragmentów układu komunikacyjnego wpłynie na poprawę warunków ruchu i bardziej równomierne wykorzystanie wszystkich najważniejszych ulic układu transportowego dzielnicy.

    Inwestycje drogowe, ujęte w Strategicznym Programie Transportowym Dzielnicy Południe w Gdańsku*, realizowane będą w latach 2014 - 2020. Dlatego plan działań inwestycyjnych na te lata zbudowany jest w oparciu o układ komunikacyjny w postaci, jaką będzie on miał w 2014 roku. Zakłada więc funkcjonowanie fragmentów układu, które zrealizowane zostaną do tego czasu, czyli ulic: Łostowicka, o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda), Nowa Łódzka 2x2, cała Trasa W-Z 2x2 (Armii Krajowej), Nowa Bulońska (odcinek środkowy) 2x2 łącząca ul. Kartuską i Jabłoniową z Trasą WZ poprzez nowy węzeł uliczny.

    Planowane na lata 2014-2020 środki na inwestycje drogowe w dzielnicy Południe to 520 mln zł, w tym przewidziane dofinansowanie unijne w wysokości 120 mln zł.

    • 24 2

  • (3)

    odpowiedź Piskorskiego to kpina
    to co się dzieję obecnie w dzielnicach południowych i np. na Osowej to jest jakaś masakra.
    Pomijając już dramatyczny stan i układ dróg, o czym wszyscy alarmują, trzeba też powiedzieć, że te dzielinice są zabudowywane zupełnie chaotycznie. Obok wielkich blokowisk, powstają osiedla szeregowców lub domków jednorodzinnych, kompletnie nie współgrające ze sobą. Np. taka Osowa straszy poziomem architektonicznym nowych budynków.
    A co ciekawe nawet przed wojną można było budować planowo i sensownie

    • 46 2

    • (1)

      To już deweloperom i inwestorom indywidualnym należy się poskarżyć - jest popyt, podaż się pojawia. A że klient byle g.... kupuje, nie bacząc na architekturę, miejsca parkingowe, fakt, że dróg przez lata nie będzie (bo miasto ma więcej potrzeb niż tylko i wyłącznie komfort ludzi kochających przedmieścia) itd - tym lepiej dla dewelopera ;)

      • 5 4

      • jak zezwolisz na haszysz to też będzie popyt i co będziesz dilerów winił....

        • 2 3

    • kris

      ale za to z wypowiedzi Piskorskiego wreszcie dowiedziałam się, że jesteśmy na światowym poziomie: "...Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie." !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 7 0

  • Mowimy o czasie 2014-2020, a w 2014 powiedza o kolejnym horyzoncie czasu ktory bedzie w 2020-2024

    • 12 1

  • Co za bzdurna odpowiedz nie na temat

    Co to za odpowiedz nie na temat?!!! Przez 20 lat poprawiano plany istniejace od 30 lat i sa zaskoczeni, ze miasto sie rozwija. Parodia. Koles powinien podac sie do dymysji.

    • 47 1

  • Kolejność realizacji nowych dróg w południowych dzielnicach (1)

    Wszystko fajnie, na pewno realizacja nowej ul. Łódzkiej wraz z przebudową Łostowickiej i Kartuskiej bardzo poprawi dojazd z Ujeściska, Łostowic, Kowal itd. do centrum.

    Problem jednak będzie istnieć powyżej ul. Łódzkiej. Dalsze plany Dyrekcji Rozbudowy Gdańska już takie przemyślane nie są. Przewidziana jest realizacja przebudowy ulicy Małomiejskiej przed budową objazdu ulicy Świętokrzyskiej od węzła Augustowska do Kowal.

    Efekt będzie taki, że na już teraz zakorkowanej Świętokrzyskiej będzie jeszcze gęściej, bo wpadnie w wąską ulicę tam ruch z 2 dwupasmowych arterii. Popołudniowy ruch "do góry" nie ulegnie poprawie. Tymczasem ruch w stronę centrum pozostanie bez zmian, bo korki na Małomiejskiej nie sa spowodowane niską przepustowością tej ulicy, tylko świateł na skrzyżowaniu z Traktem Św. Wojciecha (tzw. "punkt") i przebudowa ulicy niewiele tutaj pomoże.

    Zdecydowanie sensowniej było by najpierw wybudować nową ulicę Świętokrzyską na trasie Łódzka-Wielkopolska-Guderskiego, jako kontynuację Nowej Łódzkiej, co skanalizowało by ruch wjazdowy do miasta z kierunku Kowal, Straszyna i Kolbud oraz ułatwiło dojazd do osiedli przy Świętokrzyskiej, Niepołomickiej i Ofiar Grudnia. Inwestycja tym łatwiejsza do zrealizowania, że nie trzeba wyburzać budynków, jak na Oruńskim Przedmieściu.

    • 32 3

    • A dlaczego mamy poprawić dojazd do miasta mieszkańcom spoza Gdańska?
      Potem mając dobre drogi dojazdowe zaczną domagać się likwidacji zieleni,bo muszą gdzieś parkować.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane