aktualności 24h

Trzy samoobsługowe toalety staną w centrum Gdańska (244 opinie)

Tydzień smoczych łodzi na Motławie wideo (35 opinii)

Dobrze jest zadbać o własne podwórko (90 opinii)

Rusza śledztwo w sprawie tunelu pod Martwą Wisłą. Nasze informacje potwierdzone (152 opinie)

sport

Klub nie przedłuży umowy z trenerem (223 opinie)

Oby nie trzeba ich było już stosować (13 opinii)

Natalia Małaszewska poprowadzi grę koszykarek (4 opinie)

Żółto-niebiescy nie odpuszczą Pogoni (95 opinii)

Gra licencjami w II lidze (63 opinie)

Plejada gwiazd w Sopocie i Gdańsku (3 opinie)

Michniewicz zastąpi Janasa?! (148 opinii)

IX Gdańskie Otwarcie Sezonu Żeglarskiego (1 opinia)

Trwa gdyński kompleks Trefla (209 opinii) LIVE!

Tuzin przyłożeń biało-zielonych (41 opinii)

dziecko

Euro Mamy na Wzgórzu atrykuł sponsorowany

Wolontariusze pomagają w gdańskich żłobkach (29 opinii)

aktywne trójmiasto

Błękitne flagi zawisną na siedmiu kąpieliskach w Trójmieście wideo nowość (51 opinii)

Wędrówka szlakiem Źródła Marii (40 opinii)

Back To Basket zdobywa sopockie molo (4 opinie)

rozrywka

Open'er: silna reprezentacja Trójmiasta nowość (13 opinii)

Planuj tydzień: rozmaiło się imprezami (22 opinie)

biznes

W jaskini smoka. Pułapki w handlu z Chinami (18 opinii)

Widok Energia kupuje nowy zakład (5 opinii)

kultura

Jak się odnaleźć w świecie materii? Rusza Festiwal Alternativa (18 opinii)

Artysta nie chce być głodny. Strajk galerii w Trójmieście (242 opinie)

Jordi Savall zagra na festiwalu Actus Humanus (10 opinii)

praca

Rozwiązanie umowy o pracę - wypowiedzenie kontra porozumienie stron (17 opinii)

zdrowie

Brodawki - jak skutecznie się ich pozbyć

rowery

Zmierz się z najlepszymi kolarzami podczas Skandia Maraton Lang Team w Gdańsku ! (11 opinii)

nauka

Bieganie po wodzie i lewitacja na Bałtyckim Festiwalu Nauki wideo (17 opinii)

deluxe

Po godzinach o giełdzie papierów wartościowych (12 opinii)

kryminalne

12 lat więzienia dla policjanta zabójcy (90 opinii)

korki

Weekendowe utrudnienia na ul. Kościuszki (2 opinie)

fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Jeden chromosom wiele zmienia. 21 marca światowym dniem zespołu Downa

"Co myślisz, kiedy na mnie patrzysz?" - to tytuł jednego z zagadnień programu "Popatrz-jesteśmy", realizowanego przez gdyńskie stowarzyszenie "Dom Marzeń".

fot. Urszula Kaczmarek

"Co myślisz, kiedy na mnie patrzysz?" - to tytuł jednego z zagadnień programu "Popatrz-jesteśmy", realizowanego przez gdyńskie stowarzyszenie "Dom Marzeń".

Trzy kopie chromosomu 21, charakterystyczne dla osób z zespołem Downa, sprawiły, że 21 marca wybrano dniem osób z tym schorzeniem.



Obawa i strach przed osobami niepełnosprawnymi rodzi się najczęściej z niewiedzy na ich temat. Krzywdzące przekonania i stereotypy wciąż pokutują w społeczeństwie. Paradoksalnie, uderzają one najczęściej w osoby z Zespołem Downa, stosunkowo najmniej dotknięte "innością". Dlaczego? W wielu przypadkach ich upośledzenie jest na tyle niewielkie, że pozwala dotkniętym nim wieść stosunkowo samodzielne życie w społeczeństwie. Dlatego widujemy ich w tramwajach, sklepach, na ulicach. Widujemy - i odsuwamy się.

Tymczasem, choć wychowywanie dzieci z zespołem Downa oraz opieka nad dorosłymi dotkniętymi tą przypadłością jest ogromnym wyzwaniem, to... daje też wiele radości.

- Przebywając z osobami z zespołem Downa, nie słyszałam narzekania i użalania się nad sobą. Ujrzałam natomiast entuzjazm i radość, zapał i energię. Postawa tych ludzi może być inspiracją dla nas, zdrowych - przekonuje Urszula Kaczmarek, która uczestniczyła w działaniach Gdyńskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie "Dom Marzeń".

Efekty jej spotkań z podopiecznymi stowarzyszenia można zobaczyć na zdjęciach. Więcej zdjęć na fotoblogu Urszuli Kaczmarek.

"Dom Marzeń" to idea, która pojawiła się 6 lat temu w Gdyni. Pozornie, wydawałoby się, niemożliwa do zrealizowania, ale małymi krokami jej założycielka dąży do celu. Skąd taki pomysł? Samodzielność dziecka jest ważna zarówno dla niego samego, jak i rodziców. W ten sposób powstało stowarzyszenie skupiające dzieci i młodzież niepełnosprawną intelektualnie. Jego celem jest stworzenie miejsca - zbudowanie domu, który zabezpieczy ich samodzielną przyszłość. Droga do tego domu jest jeszcze długa, ale już teraz jego przyszli mieszkańcy integrują się ze sobą i uczą się samodzielności.

fot. Urszula Kaczmarek

"Dom Marzeń" to idea, która pojawiła się 6 lat temu w Gdyni. Pozornie, wydawałoby się, niemożliwa do zrealizowania, ale małymi krokami jej założycielka dąży do celu. Skąd taki pomysł? Samodzielność dziecka jest ważna zarówno dla niego samego, jak i rodziców. W ten sposób powstało stowarzyszenie skupiające dzieci i młodzież niepełnosprawną intelektualnie. Jego celem jest stworzenie miejsca - zbudowanie domu, który zabezpieczy ich samodzielną przyszłość. Droga do tego domu jest jeszcze długa, ale już teraz jego przyszli mieszkańcy integrują się ze sobą i uczą się samodzielności.

W zeszłym roku, w ciągu zaledwie dwóch miesięcy, przygotowano przedstawienie w języku angielskim "Happy House", w którym wszyscy wystąpili na scenie przed widownią Centrum Kultury w Gdyni na Łowickiej. Był to wielki sukces i zachęta do dalszej pracy. W tej chwili wspólnie pracują nad rozszerzoną wersją przedstawienia, które będzie można zobaczyć w maju tego roku.

fot. Urszula Kaczmarek

W zeszłym roku, w ciągu zaledwie dwóch miesięcy, przygotowano przedstawienie w języku angielskim "Happy House", w którym wszyscy wystąpili na scenie przed widownią Centrum Kultury w Gdyni na Łowickiej. Był to wielki sukces i zachęta do dalszej pracy. W tej chwili wspólnie pracują nad rozszerzoną wersją przedstawienia, które będzie można zobaczyć w maju tego roku.

Wszyscy nazywają ich dziećmi, choć nie bardzo wiadomo, dlaczego. Większość z nich ma ponad 20 lat, ale nikt nie zatracił dziecięcego entuzjazmu i widzenia świata.

fot. Urszula Kaczmarek

Wszyscy nazywają ich dziećmi, choć nie bardzo wiadomo, dlaczego. Większość z nich ma ponad 20 lat, ale nikt nie zatracił dziecięcego entuzjazmu i widzenia świata.

Adam jest Anglikiem, pochodzi z Birmingham. Od pewnego czasu nauka języka jest elementem terapii. Lekcja przebiega aktywnie, z udziałem zabaw ruchowych i śpiewu. Nauka poprzez wspólną zabawę pomaga budować więź.

fot. Urszula Kaczmarek

Adam jest Anglikiem, pochodzi z Birmingham. Od pewnego czasu nauka języka jest elementem terapii. Lekcja przebiega aktywnie, z udziałem zabaw ruchowych i śpiewu. Nauka poprzez wspólną zabawę pomaga budować więź.

Cała grupa kibicuje drużynie Prokomu, w ramach projektu Klub Kibica Domu Marzeń. Zasiadają na trybunach przynajmniej raz w tygodniu. Krzyś jest podekscytowany dzisiejszym meczem.

fot. Urszula Kaczmarek

Cała grupa kibicuje drużynie Prokomu, w ramach projektu Klub Kibica Domu Marzeń. Zasiadają na trybunach przynajmniej raz w tygodniu. Krzyś jest podekscytowany dzisiejszym meczem.

Paweł kibicuje razem z rodzicami.

fot. Urszula Kaczmarek

Paweł kibicuje razem z rodzicami.

Poprzez wyjście do świata zmieniają samych siebie. Zazwyczaj lubią chodzić utartymi ścieżkami, ale zmiany działają bardzo korzystnie na wzrost samodzielności i rozwój osobowości.

fot. Urszula Kaczmarek

Poprzez wyjście do świata zmieniają samych siebie. Zazwyczaj lubią chodzić utartymi ścieżkami, ale zmiany działają bardzo korzystnie na wzrost samodzielności i rozwój osobowości.

Marta jest wielką fanką zespołu, zbiera wszystkie autografy na swojej koszulce. Razem z zespołem cieszy się ze zwycięstw i przeżywa niepowodzenia.

fot. Urszula Kaczmarek

Marta jest wielką fanką zespołu, zbiera wszystkie autografy na swojej koszulce. Razem z zespołem cieszy się ze zwycięstw i przeżywa niepowodzenia.

Marta jak zwykle pobiegła po autograf...

fot. Urszula Kaczmarek

Marta jak zwykle pobiegła po autograf...

Kasia Karczewska, założycielka "Domu Marzeń", z córką Martą. Ma jeszcze trzy córki, z których Marta jest najstarsza. Gdy robiłam zdjęcia, Marta widziała mnie drugi raz w życiu, ale pamiętała, jak mam na imię i już nie wstydziła się tak jak na angielskim tydzień temu.

fot. Urszula Kaczmarek

Kasia Karczewska, założycielka "Domu Marzeń", z córką Martą. Ma jeszcze trzy córki, z których Marta jest najstarsza. Gdy robiłam zdjęcia, Marta widziała mnie drugi raz w życiu, ale pamiętała, jak mam na imię i już nie wstydziła się tak jak na angielskim tydzień temu.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 106)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376668 2011-03-21 06:21 Wszystko ok. (28)

Super inicjatywa na przełamanie barier i stereotypów.
Jednak gdy widzę osoby dotchnięte upośledzeniem umysłowym to nie przeszkadza mi ich zachowanie (najogólniej to przyjmę), a... ubiór. Może słowo "przeszkadza" nie jest zupełnie właściwe... Nie wiem jak to nazwać.
Ubierają się po prostu dziwnie, inaczej, wbrew wszystkiemu. Wyróżniają się przez to z tłumu prowokując niewybredne komentarze i śmiech.
Dziwi mnie to tym bardziej, że garderobę pewnie im zapewnia opiekun.
Na moim osiedlu właśnie tak to wygląda: Mamusia ubrana elegancko, z gustem. A syn? Kurtka adihash w kolorze różowym, spodnie w kratę i zielona czapeczka. I to wcale nie jest jakiś odosobniony przypadek.

Szymon

popieram opinię 133 / nie zgadzam się 21

zgłoś do moderacji opinię 3376669 2011-03-21 06:42 czapeczki sa najlepsze

wyszukane, najlepiej z dzianiny opasające głowę zostawiając tylko twarz na wierzchu. Oczywiście z obowiązkowym daszkiem jak u pastereczki. To one wzbudzają śmiech i litość, a nie charakterystyczna twarz jej właściciela.

Chociaż... Zauważyłem, że takie czapeczki stały się modne wśród gimnazjalnego dresiarstwa.

popieram opinię 11 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 3376670 2011-03-21 06:48 też się nad tym zastanawiam:)

d

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3376673 2011-03-21 07:12 No jak to?

Proste, że opiekunowie wolą kupić jakieś szmatki w lumpeksie, niż wydawać jakieś duże sumy na ubiór.

Ania

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 17

zgłoś do moderacji opinię 3376675 2011-03-21 07:18 nie strój zdobi człowieka

wiec nie narzekaj

popieram opinię 24 / nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 3376677 2011-03-21 07:50

Skąd wiesz, że sam własciciel nie marzył o zielonej czapeczce i różowej kurtce? To, ze większość Polaków ubiera sie w szaro-bure markowe szmaty, nie znaczy, że jest to kanon estetyki. Wyróżniają się, ale socjalizm i unifikacja podobno już minął.

popieram opinię 26 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376678 2011-03-21 07:55 a może to podopieczni wybierają i domagają się takich strojów? (6)

d

popieram opinię 22 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376679 2011-03-21 08:04 tak sądzę (1)

to taki dziecięco-radosny strój, trochę jak w innych krajach

popieram opinię 16 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376751 2011-03-21 22:15 hahaha, ale teksciarz!

dziecieco radosny jak w innych krajach!!!!
Juz dawno sie nie posikalem w moje malodzieciecoradosne spodnie

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376723 2011-03-21 18:18 w zeszłym roku w gdyni był pokaz mody dla niepelnosprawnych (3)

troche sie rozczarowalem, ze nie bylo modeli z zespolem downa, bo to jest jak dla mnie powaznt problem - dresy podciagniete pod szyję...

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376724 2011-03-21 19:39 (2)

pieprzycie bzdury aż smutek bierze...dla rodzin z dzieckiem z zespołem akurat moda nie jest najważniejszym problemem i zmartwieniem...pustaki...a często też nie starcza już na nic więcej niż rehabilitację i opiekę nad dzieckiem, bo z reguły osobnik taki wymaga przynajmniej jednego rodzica ciągle w domu a nie w pracy...ale mamy rozbestwione społeczeństwo nie do wiary eheheh i sądzę również, iż dla rodziny z dzieckiem dotkniętym zespołem, te spodnie podciągnięte pod szyje są zapewnieniem, że dziecku jest ciepło, że nagle, może nie powyłazi mu wszystko z portek i się nie rozbierze samo...co wy wiecie o tym z resztą, żenada róbcie sobie rewię waszym kotom i chomikom lepiej

dobreee

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376729 2011-03-21 19:51 tanie ubrania nie są brzydkie (1)

brzydki jest tani gust.

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376733 2011-03-21 20:13

gust a funkcjonalność to dwie sprawy...a i coś takiego jak gust rzadko jest prblemem ludzi zmagających się z tą chorobą i ich rodzin...i nie rozumiem po jaki gwizdek tu w ogóle gada się o guście...to jakby rozpatrywać chorobę i problem ludzi w błahych i płytkich aspektach

dobreee

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376681 2011-03-21 08:31

Ja tez lubię, gdy ludzie są dobrze ubrani, ale gusta są różne, możliwości też, oprócz finansowych, także sylwetka i sposob poruszania utrudniają czasem elegancki wygląd. Znam z (przyjemnego) wyglądu lekko upośledzonego młodego człowieka, zawsze z gustem, smakiem i elegancją ubranego - i to prawda, to jest dla niego (i jego rodziców) duży plus. Ale tez prawda, ze osoby z upośledzeniami mają swoją wizję tego, co jest ładne i rodzinie trudno to przewalczyć.
A dla równowagi - znam( niestety bezpośrednio) osobę pięknie ubierającą się (stać ją zresztą na to), ale o tak wstrętnym charakterze, że naprawdę wolę kontakt z łagodnym, dziwnie ubranym Downem, niż z nią

zs

popieram opinię 23 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3376682 2011-03-21 08:50 Bardzo rozsądnie ująłeś problem. coś w tym jest.. Pozdrawiam.

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376683 2011-03-21 08:58 RADOSNE KOLOROWE UBRANIA!!! - JESTEM ZA !!! :) (3)

jesteś chłopie bardzo przyziemny i wnioskuję że ubierasz się jak reszta społeczeństwa tzn na jedną modłę to co ci poddadzą bilboardy reklamowe , kto ma coś przeciwko temu aby każde dziecko nie tylko upośledzone ubireało sie kolorowo inaczej orygianlnie, no kto? tylko człowiek bez wyobraźni, szara polska masa uliczna.... życzę Ci więcej radości życia i wyobraźni na innych ludzi!

MAGIK

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376686 2011-03-21 09:37 Ehh... Oceniając mnie po wypowiedzi... (2)

Skoro po krótkiej wypowiedzi oceniłeś mnie jako przyziemnego chłopa to raczej o Tobie świadczy. W sumie może i jestem przyziemny, dobrze mi z tym. Ale sformułowałeś to w mało kulturalny i dość wulgarny sposób.
Ja nikogo nie obraziłem, a jedynie wyraziłem swoją pierwszą myśl związaną z tematem artykułu. Idąc dalej widać, że nie tylko ja mam takie zdanie, więc coś w tym jest.
Pewnie że mamy wolność. Ale jesteśmy społeczeństwem które stosuje się do wielu niepisanych norm. Mnie nie dziwi że każde odstępstwo od "normy" jest szczególnie postrzegane przez resztę jako dziwotę.
Jednak w tym przypadku to jest jak wskazywanie palcem na upośledzoną osobę, jaka to ona jest nienormalna. Takie wyróżnienie przez jaskrawy kolor że TO ON - KORKI - TO ON. Ja bym nie miał serca żeby w ten sposób potraktować swojego podopiecznego.

Szymon

popieram opinię 18 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376691 2011-03-21 10:32 dla ścisłości

ode mnie otrzymałeś kciuk w gorę za ogólna mysl "często wyróżniają się strojem" ale nie uważam, ze jest w tym coś niewłaściwego.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3376790 2011-03-22 10:35 >>>

pojedź wsteczniku chociażby do Londynu to zobaczysz co to znaczy tolerancja dla innych i nie pieprz mi tu głupot o społecznych niepisanych normach! przez takich jak ty ten kraj to fabryka bezmyślnych robotów bez wyobraźni. z takim podejściem zawsze będziemy zaściankiem tolerancji, jaj nie masz po prostu aby odbić od szarej smutnej polskiej masy! szkoda mi ciebie serio!

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376684 2011-03-21 09:03

Troche otwartości nigdy jeszcze nie zaszkodziło
Tolerancja nie daje wyboru kogo sie toleruje a kogo nie, nie ważne czy to osoba z zespołem równa czy inaczej ubrana
Ps moim zdaniem Polacy w ogóle nie maja gustu i wszyscy sie źle ubierają

Tomek

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3376690 2011-03-21 10:32 Dużo racji. Inwalidę nie robi kalectwo, lecz jego NAJBLIŻSZE otoczenie

znałem swego czasu środowisko "niepełnosprawnych", którzy na wózkach inwalidzkich podróżowali SAMI po całej Polsce i Europie, samodzielnie mieszkali, robili zakupy, bawili się, czyli robili wszystko to co zdrowi ludzie. Czasem tylko potrzebowali pomocy i wtedy o nią prosili. Natomiast bardzo często widzimy osobę niepełnosprawną, ale ze sprawnymi w 100% rękami, w wieku około 20 lat, siedzącą na wózku pod kocykiem, którą pcha mama lub babcia. Osoby te chociaż mogły by sme poruszać się na wózku, same załatwiać swoje sprawy - są ograniczane przez rodzinę, nie pozwala im się na samodzielne podróże, zakupy, spacery itp. To środowisko tworzy inwalidów, oni sami są w stanie doskonale sobie radzić, trzeba im tylko dać szanse!

mg

popieram opinię 20 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376715 2011-03-21 17:14 zespoł (2)

a czy to jest ważne jak ktoś się ubiera?ludzie różnie się ubierają na różowo,niebiesko ,modnie ,w starym stylu ,i co to zmienia?nie kumam takiego podejścia

zwierzak

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376720 2011-03-21 17:34 Okropnie ważne! Każdy poradnik savoir vivre podaje jak się ubierać na różne okazje (1)

w tym na rzecz totalnie trywialną jak wyprowadzenie pieska. Nie mów mi, że porządne ubranie niepełnosprawnego umysłowo jest droższe niż pełnosprawnego. W lumpeksach tak fajne ciuchy jak i byle jakie kosztują tyle samo.

Stary satyr

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3376791 2011-03-22 10:54 od przepisowego ubioru na spacer z pieskiem znacznie ważniejszy jest takt i uprzejmość wobec innych - na tym polega sedno

savoir-vivre czytam Twoje opinie i sądzę, że savoir-vivre jest Ci ogromnie daleki.

i tyle.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376753 2011-03-21 22:24 coś w tym jest

ale myślę, że to wynika np. z ich odmiennej budowy ciała. mają wąskie ramiona, szerokie biodra; pewnie trudno im znaleść coś pasującego w "normalnym" sklepie. często taki człowiek z zespołem Downa ma np. deformacje stóp co zmusza do noszenia specyficznego, niekoniecznie atrakcyjnego wizualnie obuwia ortopedycznego. ponadto osoby te miewają zaburzenia hormonalne, zaburzenia przemiany materii, co za tym idzie tendencje do otyłości (a tkanka tłuszczowa rozmieszczona jest dość nietypowo, odmiennie), więc wola założyć luźne, obszerne ciuchy, niż dopasowane dodatkowo podkreślając swoją odmienność. do tego czasem dochodzą na pewno kompleksy, które sprawiają że po prostu nie chce im się dbać o swój wygląd; oni często wbrew pozorom nie są aż tak ograniczeni, jak się zdrowym ludziom wydaje i niestety zdają sobie sprawę ze swojej odmienności.

r

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376770 2011-03-21 23:35

Zgadzam się co do dziwnego ubierania. Dzisiaj jednak (przyznaje nie wiedziałam, że dzis Ich dzień) miałam przyjemność oglądać młodych ludzi z zespołem Downa jako widzów spektaklu "Dziewczyny z kalendarza". Elegancko ubrani, niektórzy "normalni" powinni wziąć przykład...

iiipppssaa

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376781 2011-03-22 08:39 (2)

DZIECI CZESTO SAME WYBIERAJA TAKIE STROJE, BO NIE ROZUMIEJA O CO KAMAN W TEJ MODZIE, ALE JEZELI OPIEKUN BY NA TO ZWROCIL ODPOWIEDNIA UWAGE (NP POOGLADAL GAZETY MLODZIEZOWE ITP) TO BY UBRAL NAWET W LUMPIE ELEGANCKO DZIECIAKA, TYLKO ZOBACZCIIK E CO MASSMEDIA PRZEDSTAWIAJA CYCE NA WIERZCHU ALBO MODNE ZURZYTE SPODNIE... A STARSZE POKOLENIE(CZESTO OPIEKUNOWIE TYCH STARSZAKOW CZY DOROSLYCH ) NIE LUBIA TAKIEJ LACHMANIARSKIEJ MODY.
I KUPUJA CIUCHY WEDLE MODY Z LAT 80TYCH.
A JAK MAJA NP DRES NA W-F TAKI BYLE BYL A PODOPIECZNY SIE UPRZE ZE CHCE SIE W TO UBRAC NA SPACER TO CO ONI MAJA ZABRONIC SIE TAK UBRAC?!?!?!?

Nell

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376784 2011-03-22 10:19 Jeśli dziecko wybiera okropne ubranie, rodzic ma obowiązek przycisnąć by chodziło normalnie pośród ludzi. (1)

Człowiek jest istotą stadną. Jednostki dostosowują się do stada. Odrażające ubranie, to brak szacunku wobec społeczeństwa. Jasne, dzieci mają na to za małe móżdżki. Ale rodzice już chyba odpowiednie?

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376785 2011-03-22 10:21 może zamieść nam swoje codzienne ubranko

a my je ocenimy?

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376687 2011-03-21 09:40 Grunt, to miec serce i potrafic zrozumiec!

a swoja droga, wszystkim ktorzy maja stycznosc z ta choroba zycze
wiele cierpliwosci i wytrwalosci.

popieram opinię 50 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376688 2011-03-21 09:48 Ludzie z zespolem Downa to bardzo mili i inteligentni ludzie. (9)

ale w polskim spoleczenstwie oczywiscie panuja stereotypy i uprzedzenia...nawet zdawaloby sie wyksztalceni, powazni i wogole na poziomie "dorosli" uzywaja slow by kogos obrazic: Ty Downie...smutne ale niestety prawdziwe. Nie zdaja sobie sprawy ze swoich słów...

tj

popieram opinię 49 / nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376697 2011-03-21 14:09 (7)

Oni są bardzo mili, ale nie są inteligentni. Żeby było jasne: ich niższa inteligencja wcale mi nie przeszkadza - nie kazdy musi byc geniuszem. Po prostu nie pisz bzdur.

dadasiek

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376702 2011-03-21 14:27 bez sensu - nie sa inteligentni, ich nizsza inteligencja... (3)

o co ci chodzi ?

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376703 2011-03-21 14:31 (2)

czego dokładnie nie zrozumiałeś /-aś?

dadasiek

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376704 2011-03-21 14:36 czytac nie umiesz czy jak?

wiesz co to jest inteligencja ?

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376706 2011-03-21 14:47 jak umiesz to czytaj

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376705 2011-03-21 14:46 (1)

Inteligencja jest już mierzona od lat w standardowych testach. Wyniki są podawane według wielkości nazywanej ilorazem inteligencji, IQ. Oddaje to zdolność dzieci do wnioskowania , tworzenia nowych idei czy do myślenia.
Pomiędzy ludnością jest szeroki rozrzut w zakresie mierzonej inteligencji IQ. Badania wykazały, że dziewięćdziesiąt pięć procent populacji ma "normalną" inteligencję, z IQ pomiędzy 70 do 130. Dwa i pół procenta ludzi ma nadzwyczajną inteligencję, z IQ powyżej 130. Oraz dwa i pół procenta ludzi ma inteligencję poniżej normalnej, z IQ mniejszym niż 70. Osoby, które mają wynik poniżej normalnego zakresu są uważane za opóźnione umysłowo.
Tak jak jest zakres dla normalnej inteligencji, tak też opóźnienie umysłowe podaje się w stopniach. Uważa się, że człowiek ma łagodne upośledzenie umysłowe, jeśli jego IQ jest pomiędzy 55 a 70. Średnie upośledzenie oznacza, że IQ jest między 40 a 55. Przy głębokim upośledzeniu umysłowym IQ jest w zakresie między 25 a 40. Rysunek 12 pokazuje pełny zakres ludzkiej inteligencji na krzywej dzwonowej. Większość dzieci z zespołem Downa cechuje średnie lub łagodne upośledzenie umysłowe. Niektóre dzieci są w większym stopniu upośledzone umysłowo, inne mają inteligencję niemal na normalnym poziomie.

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376725 2011-03-21 19:40 no nie do końca

najpopularniejszy test na inteligencję ma skalę do 120, co nie przeszkadza np. Dodzie mieć 150. Jest mnóstwo różnych testów, jednak bez podawania skali np. 150/300 lub dokładnie nazwy testu, taka informacja jest bezwartościowa. Tak czy siak, nazywanie ludzi z downem inteligentnymi to przesada.

koleś git

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376732 2011-03-21 20:11 oj, to ty się mylisz....

nie każda osoba z Zespołem jest uposledzona umysłowo! mity należy obalać...

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376717 2011-03-21 17:16 Bez najmniejszych wątpliwości, chorujący na zespół Downa są uprzejmi.

To dla nich być albo nie być. Ale przepraszam! We wszystkich encyklopediach napisane jest, że mogą wykonywać tylko nieskomplikowane zawody.

I nawet gdyby nie fakt, że skromy odsetek jest płodny, za nic nie mogą wychowywać dzieci. Więc co? Kto pisze encyklopedie?

Stary satyr

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376689 2011-03-21 10:03 w naszym spoleczenstwie wiecej jest tolerancji dla gejow (8)

niz dla osob uposledzonych, a oni tez sie tacy urodzili jak to geje tlumacza, tez nie maja wplywu na to jacy sa.
moze winny jest ogolny trynd, ze trendy jest znac geja i sie z nim prowadzac, osoby chore za to spycha sie na margines.

popieram opinię 55 / nie zgadzam się 14
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376693 2011-03-21 11:25 Tu bym się nie zgodził. Tolerujemy niepełnosprawnych, nie lubimy gejów. (1)

Gejów się toleruje tylko medialnie, politycznie i europejsko. W rzeczywistości w naszym społeczeństwie prawie nikt ich nie lubi. Ja na przykład rozumiem, że ktoś może mieć taką przypadłość (być homoseksualistą), i akceptuję jego cichą odmienność. Ale jeżeli ten ktoś chce mi narzucić swój światopogląd i wmówić, że takie rzeczy są normalne, potrzebne i dobre i jeszcze się z tym obnosi, to mówię mu "won zboczeńcu!!!".
Wobec niepełnosprawnych ludzie są może na dystans, jakby się trochę bali, ale tak naprawdę każdy pomoże niepełnosprawnemu bez wahania i jeszcze będzie dumny.

sam jestem niepełnosprawny

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3376694 2011-03-21 11:30 mnie osobiscie irytuje nachalne promowanie homoseksualizmu jako normy

moge sie zgodzic z tym ze w spoleczenstwie oni gdzies tam sa nikomu nie szkodza ale niestety sa jakims tam marginesem mniejszym czy wiekszym.
gdyby te wszystkie wysilki dotyczace rzekomej homofobii ludzi skanalizowac na uswiadamianie istnienia w spoleczenstwie ludzi niepelnosprawnych ktorzy potrzebuja od nas pelnosprawnych realnej pomocy a czasem zwyklej zyczliwosci, wowczas mysle bylby to doskonaly keirunek dzialan, ale gejostwo jest teraz wrecz modne, swiat stanal na glowie...

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376742 2011-03-21 21:26 (5)

Tryndy i dżezi to jest w Polsce jechanie po gejach przy każdej możliwej okazji, podkreślając przy tym, jakim to się jest "niepoprawnym politycznie".

ślimak na zboczu

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376746 2011-03-21 21:35 slimak spoko ty swoje dziecko poslij na teczowy oboz (4)

aby w wieku 12 lat uswiadomilo sobie jaka ma orientacje seksualna...
sorry, homoseksualizm norma nie jest jesli jest nia to co zawiera sie w granicach dwoch odchylen standardowych na krzywej gaussa, a tlumaczenie ze ktos sie taki urodzil jest od czapy, pedofile tez rodza sie ze sklonnoscia do pozadania dzieci, zoofile zwierzat i tak dalej, moze i tu powinnismy znalezc poklady bezmiernej tolerki dla takich wynaturzen.
homo wdziera sie gwaltem w umysly wiekszosci osob, nie ma juz normalnych filmow, sztuk teatralnych bez gejowskich wtretow, nie ma rozmowy o tolerancji bez gejostwa, jest tego po dziurki w nosie i ludzie maja dosyc.
naprzeciwko mamy takie osoby jak opisane w artykule, dla ktorych nasze spoleczenstwo tolerancji nie zywi bo nie jest ona w tak natretny sposob reklamowana, napisze dosadniej, dzieciaki z artykulu jak dla mnie bardziej zasluguja na tolerancje i zrozumienie niz gejstwo rozbierajace sie i paradujace nachalnie po centrach miast...

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376747 2011-03-21 21:45 (1)

Jasne - dzieciaki z artykułu jak najbardziej zasługują na tolerancję i zrozumienie.
Nawet na krztę tolerancji i zrozumienia nie zasługują za to poglądy podobnych tobie obrońców "moralności", ziejących bez najmniejszej odrobiny zastanowienia i refleksji jadem i nienawiścią do ludzi, którzy nigdy nie wyrządzili im żadnej krzywdy. Życzę ci, żebyś kiedyś zmądrzał i zaczął patrzyć na ludzi przez pryzmat tego, kim są, a nie własnych uprzedzeń.

ślimak na zboczu

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3376787 2011-03-22 10:25 nie ogarniasz

ja nie zieje jadem i nietolerancja do gejow
lata mi dokumentnie to jaka kto ma orientacje seksualna do momentu do ktorego nie postanawia w sposob nachalny promowac swojej jedynie slusznej pozy.
i naukowo geje nie sa norma, sa jej marginesem tak jak inni ludzie dotknieci rzadkimi przypadlosciami z pogranicza patologii takimi jak np albinizm.
moze sie starzeje, ale nie chce dla moich dzieci swiata pelnego teczowej obsceny i promocji czegos co jest poza norma (jezeli jeszcze normy wyznacza sie dla gejow w sposob normalny).
sama slownie znam jedna pare gejowska ktora zachowuje sie normalnie ze swoja orientacja, ale sa w mniejszosci niestety, bardziej widac obscenicznych czajniczkow na paradach obsciskujacych sie w zenujacy sposob ze swoimi chloptasiami - co noc inny...
jesli sa norma niech sie zachowuja normalnie, norma nie potrzebuje promocji w tak nachalny sposob

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376752 2011-03-21 22:16 Byłem na tęczowym obozie wraz z przyjaciółmi, było bardzo sympatycznie (1)

dziewczyny i chłopacy śpiewają razem przy ognisku, zwiedzają ciekawe miejsca, jeśli chcą to nawet razem gotują dla kilku namiotów, itp. Żadnych gorszących rzeczy tam nie ma. Nie zabiera sie tam również osób niepełnoletnich.
Tolerancji sobie, Tobie i Wszystkim życzę.

znudzony twoją głupotą

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3376788 2011-03-22 10:27 super, tyle ze jesli ktos ma odmienna orientacje seksualna to chyba sam o tym wie

nie trzeba go do tego przekonywac...

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376695 2011-03-21 12:44

Dobranie ubrań dla osób niepełnosprawnych. zwłaszcza ruchowo, to nie jest łatwa sprawa-te ubrania muszą być przede wszystkim wygodne. Efekt jest taki, ze mój syn przebywa w przedszkolu w znienawidzonych przeze mnie rajstopkach i bodziaku. Tylko takie ubranie zapewnia mu pełną swobodę ruchu. Ja natomiast beż przerwy chodzę w spodniach i płaskich butach, ponieważ wkładanie i wyciąganie wózka z samochodu wymaga odpowiedniego stroju. Ubolewamy jednak z innymi rodzicami dzieci niepełnosprawnych, że rzeczy dla niepełnosprawnych są tak nieestetyczne, ale to się na szczęście zmiena.

k

popieram opinię 28 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376696 2011-03-21 13:51 Co sobie myślę, kiedy na Was patrzę? Że dostaję szału, gdy ktoś pokazuje mi język (11)

i zostawia za sobą ślinę, kiedy chodzi. Oduczcie się tego, to może Was polubię.

Stary satyr

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 55

zgłoś do moderacji opinię 3376698 2011-03-21 14:11

dzieci z zespołem Downa mają odrobine inną budowe anatomiczną gardła

popieram opinię 11 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376699 2011-03-21 14:11

Nawet najzdrowszy czlowiek, moze miec niepelnosprawne dzieci . Albo ulegnie sie wypadkowi, ktory przykuje do inwalidzkiego wozka na reszte zycia. Wtedy sie okaze czy nasze poglady nie kopia nas samych....
Uczmy sie pokory wobec zycia.

Kasia

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376701 2011-03-21 14:26 nikt wcale nie potrzebuje, zebys kogos lubil...zdechniesz w samotnosci ;)

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376708 2011-03-21 16:03 jakbyś wiedział dlaczego tak jest to byś tak nie myślał (7)

Ludzie z zespołem mają słabsze napięcie mięśni, co jest przyczyną otwierania się buzi i wysuwania języka. Nie robią tego ani złośliwie ani specjalnie. Jak małe dziecko się ślini nikt nie widzi w tym nic złego, bo wiemy że to naturalne. Teraz już wiesz że to też jest natura tych ludzi i po prostu uczmy się tolerancji.

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376721 2011-03-21 17:39 Nie wszyscy jednak tak robią. Bo pewnie suchy język jest szkodliwy dla zdrowia. (6)

Muszą tylko włożyć wysiłek w ćwiczenia. Mięśnie słabną, kiedy nie pracują. Co na to począć? Zmusić się do wysiłku.

Skoro należny jest im szacunek od pełnosprawnych członków społeczeństwa, uprzejmie proszę o odwzajemnienie tego. Nie mogę przeboleć tego! To wielki brak szacunku!

P.S. Dziecko może się ślinić najpóźniej do drugiego roku życia. Po tym, trzeba mieć mocny żołądek, aby to znieść.

Bardzo chętnie przyjmę od Ciebie naukę tolerancji. Naukę, nie zmuszanie. Czuję się jako pełnosprawny, stopniowo dyskryminowany :-( Przechodzenie z jednej skrajności w drugą.

Stary satyr

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3376749 2011-03-21 21:57 Widziałem kiedyś kolczyk na język w kształcie hantelka.

To chyba pomogłoby.

Walet, a nawet As

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376776 2011-03-22 07:58 (1)

Aberracja chromosomów powoduje charakterystyczny wyglad i mniej widoczne róznice anatomiczne w budowie zatok, krtani oraz inne, kłopoty z oddychaniem itp. Nie chodzi tylko o mniejsze napięcie mięśni.
zapewne wobec ludzi ze schorzeniami neurologicznymi i niesprawnych ruchowo też wnosisz pretensje, że mają takie niezborne ruchy??

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376789 2011-03-22 10:29 Wnoszę pretensje za to, że jako pełnosprawny jestem dyskryminowany.

Jak szacunek, to tylko obustronny. A od chorych na ten zespół nie wymagam niczego ponad siły. Żeby wzmocnić mięśnie, trzeba je trenować. Może niech sobie zrobią kolczyki na językach? Będą robić za hantelki. A co mają do tego niepełnosprawni ruchowo? A na schorzenia neurologiczne są leki.

Wystawianie języka społeczeństwu jest obrzydliwe.

Stary satyr

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376780 2011-03-22 08:19 (2)

ciekawe satyrze, co będzie z Tobą na starość, kiedy przestaniesz być pełnosprawny, a być może staniesz się żenująco niepełnosprawny?

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376786 2011-03-22 10:25 To jest argumentum ade personan. Czy jakoś tak. (1)

Porządni ludzie atakują argumenty, a nie osoby. Bo ataki osobiste są prostackie.

Tak, jestem pełnosprawny. Bardzo za to przepraszam!

Stary satyr

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3376792 2011-03-22 11:00 ps. zmień się, to może Cię polubię

i tyle

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376709 2011-03-21 16:06 dlatego potrzebne sa badania prenentalne i aborcja (11)

po co sie maja takie uszkodzone dzieci rodzic? w normalnym swiecie natury zostaly by usuniete albo same zmarly zaraz po narodzeniu. Po co tracic czas i pieniadze na uszkodzony material genetyczny, jak jest tyle biednych normalnych dzieci, ktory moglyby osiagnac tyle wiecej?

jacek

popieram opinię 13 / nie zgadzam się 55

zgłoś do moderacji opinię 3376711 2011-03-21 16:22 ty tez jestes uszkodzony

a wiesz chociaz o tym ???, no widzisz...a inni jednak to widza..

uusi

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3376712 2011-03-21 16:58

Jesteś chory człowieku i to ciebie powinni rodzice usunąć !

Sirox

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3376713 2011-03-21 16:59 okrutne i wstrętne jest to co piszesz

brr...

fado

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376714 2011-03-21 17:02 Skoro Bóg zdecydował, że mają się urodzić, to znaczy że uszkodzenie w okresie prenatalnym (2)

mieściło się w normie.

Stary satyr

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376726 2011-03-21 19:47 Satyr (1)

to Bóg też zdecydował, że miliony ludzi rodzi się aby głodować czy umierać na aids czy przez wojny. To też mieści się w normie? Tępy fanatyk.

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3376730 2011-03-21 19:59 Bóg, Wielki Architekt, albo Sprawca Wielkiego Wybuchu

Na jedno wychodzi. Idąc twoim tropem, biedacy...

Stary satyr

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376716 2011-03-21 17:16 zycie ludzkie zasadniczo jest platanina przypadkow, badania prenatalne

wcale nie gwarantuja urodzenia zdrowego dziecka, przy porodzie moze dojsc do niedotlenienia, ciezkiego uszkodzenia OUN w jego wyniku, przy tym ZD to male miki...
tobie na starosc nie zycze jakiegos zespolu otepienngo bo dzieci wychowane na taka modle przez postepowego tatulka szybko cie zutylizuja, dostaniesz drewniany talerz i won do przytulku...
ile wlozysz tyle wyjmiesz, taka karma

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376735 2011-03-21 21:11

Sam jesteś uszkodzony intelektualnie skoro takie rzeczy wypisujesz

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376739 2011-03-21 21:19 Jakie

ty masz szczęście, że matka cię nie usunęła. pewnie teraz żałuje czytając twoje wypociny...

gcba

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376766 2011-03-21 23:16 SAM JESTEŚ USZKODZONY

jak masz pisac takie głupoty idioto to lepiej się zamknij!!!!!!!!!! To są wspaniali ludzie a nie uszkodzony materiał genetyczny. Uszkodzony to ty jesteś debilu!!!!!!!!!

Beata

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376782 2011-03-22 09:24 Pytanko

Po co istnieją osoby okrutne, jeśli mogły by istnieć tylko te co kochają bliźnich?

?

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376710 2011-03-21 16:17 to nie ONI tylko polskie spoleczenstwo jest uposledzone

w innych krajach osoby z Down-syndrom sa zintegrowani w spoleczenstwie zaczynajac od przedszkola, szkole i prace,czesto pracuja w gastronomi,prowadza nawet cale hotele dla niepelnosprawnych i pracuja z wieksza dyscyplina i zapalem niz inni zdrowi

tik

popieram opinię 23 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376719 2011-03-21 17:29 i wyobrazcie sobie drodzy rodacy (4)

ze osoby z Down-syndrom, maja takie same potrzeby jak kazdy inny czlowiek, jedza, pija, oddychaja, i przychodzi pora w zyciu ze chca byc szczesliwi z kims bliskim, ze milosc tez istnieje w ich sercach, ze byc moze nawet i potomstwo z tego wynniknie, NO I CO ???, pytam sie, dlaczego niby nie, maja takie same prawa i potrzeby do szczescia jak i kazdy z nas.

tik

popieram opinię 14 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376727 2011-03-21 19:49 (1)

zgadzam sie ze wszystkim oprocz posiadania dzieci.

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376728 2011-03-21 19:49

z reszta tak samo w temacie gejow.

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376731 2011-03-21 20:04 z tego co wiem (1)

nie moga miec potomstwa

emi3city

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3376738 2011-03-21 21:17 moga miec potomstwo

kobiety z down-syndrom i ze zdrowym mezczyzna moga miec dzieci w 50% zupelnie zdrowe, za to mezczyzni z down-syndrom uchodzili przez wiele lat jako nieplodni, dzisiejsza medycyna na podstawie badan zmienila zdanie , w krajach zachodnich jest wiele dokumentacji z zycia codziennego malzenstw z down-syndrom.Poza tym chce tylko dodac. ze to jest malutki procent w spoleczenstwie i dziwne , ze tak malo akceptancji i zrozumienia jest dla tych ludzi, wszedzie na swiecie sa ci INNI, ktorzy byc moze sa sprawdzianem naszego czlowieczenstwa.

tik

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376736 2011-03-21 21:11 A WIECIE, ZE WSROD MURZYNOW NIE WYSTEPUJE CHOROBA DOWNA? (4)

TAKA CIEKAWOSTKA TYLKO. POZDRAWIAM.

J.

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3376755 2011-03-21 22:28

A skąd te informacje bzdurne? Oczywiście, że istnieją czarnoskóre osoby z zespołem Downa!

mesz

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376756 2011-03-21 22:29 A ciąża świni trwa 3 miesiące 3 tygodnie i 3 dni

to też ciekawostka.

Shittylips McCrapstain

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3376777 2011-03-22 08:04 (1)

To nie ciekawostka Tylko BZDURA!
Zespół Downa dotyka każdą rasę.

Magda

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3376793 2011-03-22 22:37 Proponuje jednak sie douczyc, a potem komentowac w internecie.

J.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

dodaj swoją opinię

Warte uwagi: