- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (92 opinie)
- 2 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (36 opinii)
- 3 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
- 4 Z dworca na Jasień 80 zł (608 opinii)
- 5 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 6 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (74 opinie)
Kamień węgielny na budowie Forum Gdańsk. Dwa lata prac w centrum miasta
We wtorek wmurowano kamień węgielny pod budowę Forum Gdańsk. Kompleks handlowo-usługowy ma powstać do końca 2017 roku na blisko 6-hektarowej działce w centrum Gdańska.
Po pięciu latach przygotowań, budowa rusza pełną parą. W związku z tym we wtorek nastąpiło uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego na placu budowy.
Rewolucja przestrzenna w centrum miasta
- To będzie pozytywna rewolucja dla tego miejsca - zapewnia Tomasz Matusiak, dyrektor firmy deweloperskiej Multi Poland i pełnomocnik spółki Forum Gdańsk. - Od lipca ruszą pełną parą prace drogowe i wznowione zostaną prace przy budowie płyty nad torami kolejowymi. Ruszy budowa obiektu, który będzie wielofunkcyjnym kompleksem, złożonym z kilku wolumenów architektonicznych. Całość wykreuje wrażenie pierzejowej zabudowy miasta. Powstaną wielkowymiarowe, ciekawie urządzone, wielopoziomowe i śródmiejskie place publiczne. W drugim etapie powstanie zabudowa biurowa.
Forum Gdańsk ma powstać w ciągu dwu i pół roku na blisko 6-hektarowej działce przekazanej przez miasto w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, na terenie Targów Siennego i Rakowego . Inwestor, holenderska firma Multi Corporation, we wrześniu zeszłego roku uzyskała już pozwolenie na budowę.
Pod koniec zeszłego roku kontrakt na budowę kompleksu zdobyła spółka Warbud, w naszym regionie znana z budowy mostu wantowego na Martwej Wiśle, centrum handlowego Klif, hotel Qubus czy Muzeum Miasta Gdyni.
Połączenie starego i nowego
W zeszłym roku na tym terenie rozpoczęły się badania archeologiczne. Deweloper odkupił też zabytkowy budynek Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety, w którym przez wiele lat funkcjonowało także przedszkole. Budynek zostanie wkomponowany w nowy kompleks.
- Otwieramy na nowo drogę królewską. Udostępniamy część publiczną, w tym ciekawy plac spotkań dla gdańszczan. Będzie można w końcu usiąść przy kanale Raduni i napić się kawy - podkreśla Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
I wylicza kolejne zalety miejsca: bardzo dobrze skomunikowana przestrzeń, istniejący przystanek SKM Śródmieście, zapowiadana budowa nowego Podwale Grodzkiego na poziomie torów kolejowych, węzeł przesiadkowy w ciągu Armii Krajowej.
- Na samą przebudowę układu drogowego w tym rejonie musielibyśmy mieć 180 mln zł- dodaje zastępca prezydenta. A tak koszty tej inwestycji pokryje prywatny partner.
Inwestycja za 800 mln zł
Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Wartość 6-hektarowej miejskiej działki oszacowano na 130 mln zł. W zamian za nią, inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Centrum zaprojektowało studio Kwadrat.
Natomiast nad projektem całego nowego kompleksu czuwa warszawska pracownia Sud Architekt Polska, jako krajowy koprojektant holenderskiej firmy T+T Design, działającej na zlecenie Multi.
Powierzchnia całkowita Forum Radunia wyniesie blisko 144 tys. m kw., z czego powierzchnia najmu będzie stanowić ok. 62 tys. m kw. W skład Forum Gdańsk wejdzie centrum handlowe, w który pomieści ponad 200 lokali handlowych i usługowych, a także dziewięciosalowe kino. Zaplanowano siedem kondygnacji naziemnych oraz jedną podziemną.
Głównym elementem kompozycyjnym całego kompleksu jest pasaż Kanału Raduni. 17 m nad kanałem powstanie przezroczyste przepierzenie w formie katedralnego dachu. Sam pasaż podzieli budynek na dwie, różne w swej stylistyce części. Część wschodnia została zaprojektowana w postaci wydzielonych kubatur przykrytych dwuspadowymi dachami.
Komunikacja pomiędzy dwiema stronami kanału Raduni zapewniona będzie poprzez nadwieszone kładki, pokryte nawierzchnią drewnianą i szklaną oraz zachowany mostek.
Całość uzupełni planowana zabudowa na betonowej płycie o powierzchni 1,5 ha, która przykryje biegnącą między nasypami linię kolejową w kierunku Warszawy (poza zakresem kontraktu Warbudu).
Tory kolejowe wraz z Nowym Podwalem Grodzkim zostaną przykryte płytą betonową, a na niej usytuowane zostaną nowe budynki - parking (1,1 tys. miejsc postojowych) z częścią handlowo-usługową oraz, w drugim etapie, zespół biurowy.
Osią komunikacji pieszej będzie pasaż handlowy ze szklanym zadaszeniem na wysokości ostatniej kondygnacji, usytuowany wzdłuż Kanału Raduni. Połączy on rejon przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z drugą osią - Drogi Królewskiej.
Oś Drogi Królewskiej to przedłużenie przejścia podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi w stronę 3 Maja i Nowych Ogrodów. Jej ciągłość zostanie przerwana na wysokości ul. 3 Maja, gdzie nie przewiduje się przejścia przez ulicę ze względu na zbyt bliską odległość do skrzyżowań. Po drodze będzie trzeba pokonać także wiele schodów - z tunelu przy Bramie Wyżynnej, a następnie by wspiąć się na płytę nad torami kolejowymi, a potem schodząc z niej do poziomu ul. 3 Maja.
Brakuje także wygodne połączenia rejonu ul. Rogaczewskiego z Bramą Wyżynną. Jeszcze niedawno na wysokości tej ulicy nad wykopem kolejowym istniała kładka dla pieszych. Teraz w tym miejscu zaplanowano wjazd do parkingu. Pieszym (poza spacerem po parkingu) pozostaje nadłożenie drogi do rejonu osi Drogi Królewskiej lub obejście obiektu od strony al. Armii Krajowej.
Od strony ul. 3 Maja mają być wejścia do sklepów, ale inwestor unika deklaracji czy nie będzie to fikcją, jak w Galerii Bałtyckiej, gdzie drzwi bezpośrednio do sklepów na parterze również są - z tym, że zawsze zamknięte.
Wspomniana już al. Armii Krajowej zamieni się w wielką przestrzeń komunikacyjną. Istniejący wiadukt stanie się węzłem przesiadkowym autobus-tramwaj, zaś po obu jego stronach powstaną nowe wiadukty (tzw. uszy), które będzie przeznaczone dla ruchu samochodowego.
Niestety na uchu południowym nie przewidziano dodatkowego zejścia na przystanek SKM. Mieszkańcy Biskupiej Górki czy też pracownicy biurowców przy ul. Na Stoku będą więc musieli najpierw pokonać przejście przez nową południową jezdnię, a dopiero stamtąd zejść pod poziom wiaduktów na peron SKM.
Wygodniej niż obecnie będzie można natomiast dotrzeć z najnowszego przystanku SKM do Urzędu Marszałkowskiego i Wojewódzkiego. Wraz z przebudową skrzyżowania z ul. Toruńską i "podłączenia" do niego Nowego Podwala Grodzkiego, powstanie tutaj przejście podziemne z przystanku kolejowego na drugą stronę ul. Okopowej (na peronie zostało wykonane już zejście do niego).
Przejście podziemne powstanie także pod Huciskiem na wysokości wylotu tzw. Małego Podwala Grodzkiego i wjazdu pod Bibliotekę Wojewódzką. Spod biblioteki już w poniedziałek wycofano autobusy, kierując je na przystanki zlokalizowane na Hucisku.
Docelowo autobusy mają kursować w rejon węzła na płycie w ciągu al. Armii Krajowej. Część linii zostanie też wkrótce skróconych do powstającego węzła przesiadkowego na pętli tramwajowej Siedlce .
Opinie (292) ponad 10 zablokowanych
-
2015-06-03 02:36
Bardzo przykro patrzyć na rujnowanie Gdańska. (2)
Piętrowy parking pośród zabytkowej zabudowy - właśnie po to turyści będą przyjeżdżać do centrum.
O marnej architekturze napisano już chyba wszystko.
Jeszcze tylko do tego wszystkiego brakuje wszechobecnego tandetnego klinkieru.
Po prostu przykro. Kiedyś za to zapłacimy.
Nie rozumiem, dlaczego decyzyjne stanowiska zajmują ludzie, którzy nie wiedzą jak współcześnie planuje się centra zabytkowych miast.- 22 4
-
2015-06-03 09:01
Bo są ze wsi ...
- 5 1
-
2015-06-04 20:12
Tak, drogi Panie, tak. I jakże celnie zauważył Pan ten klinkier. To zniszczenie. Myślał Pan może - jak można to, co się tu dzieje - zatrzymać?
- 0 0
-
2015-06-03 06:56
Warbud
Czy nie można było wybrać którejś z trójmiejskich firm do realizacji tej inwestycji? Np. NDI czy Doraco, wtedy wszystkie prace podwykonawcze robiły by firmy z naszej okolicy.
- 3 1
-
2015-06-03 07:13
Bez księdza się nie liczy
???
- 6 0
-
2015-06-03 08:05
na filmiku wygląda imponująco :)
tylko czy potrzeba nam kolejnych sklepów?
szkoda że proporcjonalnie do ilości powstających sklepów nie rośnie nam pensja ;)- 6 2
-
2015-06-03 08:23
central islands rules!!!
polska myśl drogowa była, jest i będzie
brg for ever!- 5 0
-
2015-06-03 08:48
Proponuję upamiętnić toto cuś imieniem ojca chrzestnego, czyli (2)
im. Pawła Adamowicza, aby potomni wiedzieli kto spowodwał wybudowanie tego szkaradztwa architektonicznego
- 15 1
-
2015-06-03 09:31
akurat ta inwestycja to jest oczko w głowie naszego wiceprezydenta tysiąclecia, koryfeusza nauk urbanistycznych - wiesława bielawskiego
- 6 1
-
2015-06-04 20:13
A czy nie są winni ci, co wybierają takie władze?
- 0 1
-
2015-06-03 08:51
Nie martwcie się wszyscy przeciwnicy tej budowy
drzewa w lesie wytną, przyjdzie letnia ulewa i się okaże że najbardziej odporną budowlą była Gildia, a potem jak "inwestorzy" się wyniosą, brukselska kasa się skończy pojawią się odmalowane szczęki i zrobi się parking na jombach
- 5 1
-
2015-06-03 08:52
Tragedia!
To wygląda jak jakiś koszmar architekta!! Dramatyczny projekt, zero spójności, za dużo słabych pomysłów w jednym projekcie!
- 16 1
-
2015-06-03 09:00
Robicie z naszego miasta prowincję
Niektórzy twierdzą, że Gdańsk zasługuje na wysokiej jakości architekturę i przestrzenie miejskie - widocznie nie zasługuje i jako miasto de facto prowincjonalne jest skazane na architekturę hipermarketową w historycznym centrum.
- 17 2
-
2015-06-03 09:04
Makabryła 2015 (1)
Makabryła 2015 zapewniona ...
- 18 2
-
2015-06-03 20:00
no coś ty. Ten cudak będzie ukończony dopiero za 2 lata. Więc.. Makabryła 2017 :p
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.