Minister Transportu ma zamiar umożliwić rejestrowanie w Polsce pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Niektórzy obawiają się, że przez to wzrośnie liczba wypadków. Czy słusznie?
nagatywnie, to jest absurd, będzie mnóstwo wypadków
39%
negatywnie, wiele osób nie potrafi prowadzić takich pojazdów
21%
pozytywnie, ale mam nadzieję, że takich aut na ulicach będzie niewiel
14%
pozytywnie, nie widze problemu
26%
- Rozpoczynamy pracę nad możliwością rejestrowania aut z kierownicą po prawej stronie. Zbyt długo utrzymujemy tę niepotrzebną barierę - napisał na Twitterze
Sławomir Nowak, minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Za zniesieniem zakazu rejestracji "anglików" przemawiają też ceny. Nowy Opel Astra (tzw. Vauxhall) z kierownicą z prawej strony jest o 20 proc. tańszy od wersji przystosowanej do polskich przepisów prawa.
Przypomnijmy: aktualnie w Polsce nie wolno rejestrować aut z kierownicą po prawej stronie. Dokonać tego może jedynie Minister Transportu, ale wyłącznie w sytuacji, gdy pojazd jest specjalistyczny lub zabytkowy. Nieliczni importerzy samochodów z Anglii decydują się na wykonanie "przekładki", ale zabieg dostosowania pojazdu z Wysp Brytyjskich do polskich norm jest bardzo drogi.
Kierowcy obawiają się o liczne
wypadki. Kierownica z prawej strony w pojeździe w ruchu prawostronnym, jaki obowiązuje w Polsce, powoduje, że kierowca musi mocno wychylać się przy m.in wyprzedzaniu, by mieć pewność, że nie nadjeżdża pojazd z przeciwnej strony.
Jeśli tym obawom ulegną firmy ubezpieczeniowe nie wykluczone, że dla aut z kierownicą po prawej stronie składka ubezpieczania OC będzie wyższa niż w przypadku tego samego samochody samochodów z kierownicą po lewej stronie.
Zmiany w przepisach dotyczących pojazdów wymusza Komisja Europejska po interwencji Polaków mieszkających na Wyspach. Jest to ponadto reakcja na liczne uchybienia polskich norm względem prawa wspólnotowego i naruszenie zasady przepływu towarów - jednej z czterech swobód Unii Europejskiej.