• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zajezdni dla nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
16 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz budowę myjni dla tramwajów i montaż 700 metrów torów postojowych.



Zajezdnia tramwajowa przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska przechodzi gruntowną przebudowę. Za ok. 30 mln zł zostanie przystosowana do obsługi nowoczesnego taboru.



Prace budowlane w zajezdni powstałej w latach 30. ub. wieku rozpoczęły się w maju 2010 roku. Obecnie koncentrują się przede wszystkim na montażu torowisk: nowych torów postojowych oraz wjazdów do hal. Są one usadawiane na ławie betonowej oraz mocowane z wykorzystaniem dodatkowych elementów wygłuszających.

- W tej chwili torów wymienianych w zajezdni jest ok. 700 metrów. Dodatkowo montowane są nowe zwrotnice - 15 sztuk, podczas gdy w całej zajezdni funkcjonuje ich ok. 50 sztuk - informuje Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ZKM Gdańsk ds. technicznych.

Większość z nowych zwrotnic zostanie przystosowana do sterowania zdalnego, to jednak nie pojawi się od razu. Do czasu pozyskania dodatkowych środków finansowych, motorniczowie nadal będą musieli ustawiać szyny ręcznie.

Tuż obok nowych torów postojowych trwają prace nad zupełnie nową myjnią dla tramwajów. Proces mycia został zautomatyzowany, a błyszczący tramwaj wyjedzie z tej hali już po ok. 10 - 15 minutach.

- Dotychczas wykonane zostały prace konstrukcyjne. Trzeba jeszcze wykonać torowisko i zagospodarować przestrzeń oraz zamontować mechanizm myjni, która jest elementem gotowym, dostarczanym przez producenta - dodaje Krawczyk.

Dużo bardziej zaawansowane są prace w hali, gdzie będą dokonywane m.in. okresowe przeglądy techniczne tramwajów. Tu pojawiły się specjalne podesty, po których pracownicy mogą się łatwo dostać do mechanizmów tramwajów zamontowanych na dachu. W niskopodłogowych pojazdach to właśnie tam zlokalizowana jest większość urządzeń. Ponieważ w zajezdni stacjonować będą jednak także Dortmundy wymagającego łatwego dostępu do podwozia, remontowane są również kanały rewizyjne.

Czy byłeś(aś) kiedyś na terenie zajezdni tramwajowej?

Ponadto, dla łatwiejszego dostępu do elementów umieszczonych między wózkami tramwajów (i do nich samych), zakupione zostały specjalne podnośniki kolumnowe - dwa komplety po 12 sztuk każdy. Co ciekawe, podniesienie Dortmunda będzie wymagać użycia tylko ośmiu sztuk, podczas gdy Pesy - całego kompletu. W podniesieniu tramwaju na trasie pomoże natomiast zakupiony specjalny dźwig.

Bardzo ważnym urządzeniem, które pojawiło się w zajezdni, jest tokarka podtorowa. To urządzenie służące do regeneracji kół w tramwajach - likwidacji płaszczyzn i nierówności, objawiających się charakterystycznym stukotem, drganiami oraz przyczyniające się do niszczenia samego torowiska.

- Przetoczenie kół całego tramwaju z użyciem tego urządzenia zajmuje ok. ośmiu godzin. To bardzo krótki czas, gdyż w tradycyjny sposób, przy zdejmowaniu kół, cały proces trwa ok. trzy - cztery dni - mówi Krawczyk.

Modernizacja zajezdni pozwoli na pomieszczenie ok. 90 składów, z czego 40 proc. stacjonować może pod dachem. Zakończenie prac planowane jest już na czerwiec br. - Koszt modernizacji zajezdni wynosi ok. 30 mln zł, z czego 59 proc. stanowią środki z funduszy europejskich. Co ważne, wszystkie prace wykonywane są przy normalnie funkcjonującym ruchu - kończy Alicja Mongird, rzecznik prasowy ZKM Gdańsk.

Miejsca

Opinie (100) 3 zablokowane

  • Zajezdnia Wrzeszcz to coś pięknego :) (6)

    • 80 7

    • :) (1)

      Byłem w zajezdni w Warszawie, zwiedziłem ją sobie mimo ,że byłem w sprawach służbowych. Ciekawych rzeczy się dowiedziałem o konstrukcji koła trajtka, niezłe urządzonko:) Niestety w naszej zajezdni nie byłem .Ankieta nie pasuje do rzadnej z moich odpowiedzi , więc nie zagłosuję w niej :)

      • 1 3

      • trajtek to trolejbus

        a koło tramwaju to duorail - fakt, ciekawe, ale dla laika

        • 1 1

    • Czy chodzi o Zajezdnię na Strzyży ? (3)

      To przecież zajezdnia Strzyża, a nie Wrzeszcz.

      • 4 11

      • idz do fryzjera

        i ostrzyz sie na lysa pale:)

        • 9 2

      • cały czas ta zajezdnia jest we Wrzeszczu

        przed wojną w Langfur

        • 8 3

      • Dokładnie to Strzyża

        • 3 3

  • szkoda tylko... (8)

    szkoda tylko,że tramwaje, a szczególnie autobusy, nie jeżdżą punktualnie. co mi po nowej zajezdni jak marznę na przystanku.....

    • 28 71

    • miej pretensje do osobówek za to,że tworzą korki, gdyby nie one twój autobus byłyby na czas (3)

      • 23 4

      • chyba do tych co rozkłady układają (2)

        jak to możliwe że autobus na przejechanie trasy ma dokładnie tyle samo czasu co wczesnym rankiem, późnym wieczorem jak i w godzinach szczytu komunikacyjnego?

        • 20 8

        • cud...

          • 0 0

        • bo nikt nie umie przewidzieć długości korka na mieście

          • 0 0

    • to się Cieplej ubierz :]

      • 7 1

    • to się ubierz -jak jest zima to musi być zimno. ośle!!! (2)

      • 1 2

      • (1)

        niech więcej pasażerów kupuje bilety u kierowcy lub u motorniczego to na pewno wszystko będzie jeździć punktualnie

        • 9 0

        • automaty do biletów też potrafią zawodzić, np. zawieszony system lub komunikat-brak papieru

          • 1 1

  • Za te 30 mln można kupić nowe tramwaje a nie klecić jakąś bude (5)

    • 7 133

    • za te 30 milionów mamy zaplecze dla takiego taboru. Powoli się kończą czasy młotka, przecinaka i taśmy izolacyjnej. Przetoczone koła to nie tylko cichsza jazda tramwaju. To także zmniejszenie obciążeń wibracjami jego pudła.

      • 41 0

    • DOBRZE MÓWI

      polać mu samogonu!

      • 11 6

    • i tyle

      kuźwa same płaczki, i tyle

      • 17 0

    • SPRZEDAĆ TEREN W CENTRUM (1)

      A ZAJEZDNIE WYBUDOWAĆ NA NIEUŻYTKACH W LETNICY LUB STOGACH

      • 0 1

      • Stogi są za daleko, a Letnica lansuje się na nowoczesną dzielnicę i gdzie tu tramwaje..

        • 0 1

  • Lepsze jest metro albo trolejbusy,ekologiczne,ciche i tańsze ,powinni już teraz się zbierać kase żeby za 20 lat (14)

    zbudować linie metra

    • 12 84

    • masz skm, za parę lat kolej metropolitalną to po co ci jeszcze metro? poza tym brak kasy (7)

      wystarcza,że panowie są metrose...alni

      • 17 0

      • (6)

        Inwestycja w metro to inwestycja w światową metropolię Gdańsko-Gdyńską. Metro przyciąga firmy zagraniczne.

        • 2 26

        • : ) (3)

          Jaką metropolię Polska pomału się wyludnia poza tem jak w Warszawie przez 50 lat nie skończyli metra to myślisz że w Gdańsku zdonżą?: )

          • 7 2

          • Zdążą, człowieku zdążą !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)

            • 11 1

            • I pan zdanża.

              • 3 4

            • : )

              specjalnie tak napisałem żeby sprawdzić czujność: )

              • 2 2

        • Co ty za głupoty gadasz... (1)

          Jaką przewagą nad SKM miało by metro? Żadną?
          Na górne tarasy nie puścisz trasy z powodu różnic poziomów.

          • 2 0

          • I tu się mylisz, metro jest odporne na różnicę poziomów

            W jednym miejscu może być na powierzchni, w drugim płytko zakopane, a na takim Chełmie np. głębiej pod ziemią.

            • 0 2

    • trolejbusy?

      jesteś idiotą jak widzę..

      • 16 0

    • Metro (1)

      I znów to samo. Metro to nie tylko kolej pod ziemią, metro to kolej metropolitalna (patrz np Chicago!) U nas role metra spełnia SKM!

      • 8 0

      • Trolejbusy ekologiczne ???????

        • 3 0

    • Trolejbusy ekologiczne ?????? (2)

      To że dymi gdzie indziej , to nie ekologia !!!

      • 2 1

      • i co, że dymi? (1)

        na kominie elektrowni założysz filtry odpylające. Większe od tramwaju. Ucieka tylko CO2, które groźne jest tylko w analizach paru naukowców.

        • 1 1

        • Do tej pory nikt jednoznacznie nie potrafi ocenić wpływy CO2 na środowisko. Jest kilka teorii na ten temat ale żadna nie daje jasnej i jednoznaczniej odpowiedzi na pytanie o wpływ CO2 na środowisko!

          • 1 0

  • Może zaintestować z trolejbósy? (8)

    ale nieeeee, Gduńsk stoleca Kaszeb jak zwykle musi się pasjonować tym że ma dwie trasy tramwajowe na krzyż... żałość ogarnia me serce, gdy widzę nieudolność w zarządzaniu komunikacjią miejscką.

    • 6 131

    • (3)

      tramwaj przynajmniej nie stoi w korku jak trojelbus, bardzo nieudolna sprawa pewnie ;P

      • 35 1

      • (1)

        no nie wiem,a przy operze albo na mickiewicza

        • 1 12

        • Przy operze w normalnym ruchu potrafi stać w kolejce 8 tramwajów, bez awarii

          Bo przystanki obsługują po jednym składzie.

          • 1 0

      • No tak, ale jak już jest awaria to stoi 10 w jednym rządku, no i nie ma jak wrócić ;>

        • 1 1

    • Sam jesteś trolejbós!

      • 14 0

    • Marna prowokacja!

      • 11 1

    • pozdrawiamy gdynie!

      • 10 2

    • od kiedy Gdańsk jest stolica kaszub ????????????

      • 6 1

  • znowu beszensowna budowa (2)

    i dlaczego przebudowa starej rudery? dofinansować budynie nowe budowy - choćby centrum ECS albo teatr szekspiroski, a nie jakieś stare budy. kto to zarządza?!

    • 7 76

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • : ) (1)

    Super-- PKP może się od Was uczyć...

    • 41 4

    • A od Ciebie każdy mentor

      Twoje rady są wszechwspaniałe i nie zastąpione ..... A komentarze odkrywcze i błyskotliwe

      • 0 0

  • Wydają 30mln to narzekają.. (2)

    ..nie wydaliby, to byłoby gadanie że stara infrastruktura itd. Polakowi nie dogodzisz..

    • 63 2

    • (1)

      zastanawiają mnie te wszystkie sumy, 30 mln za co ??
      to są tory ze złota czy o co chodzi ?

      na wszystko idą grube miliony, wszyscy rzucają tylko sumami,
      a gdzie jakieś szczegółowe rachunki ??

      • 1 0

      • na torowisko, myjnie, tokarkę remont hali oraz na WYKONANIE tych prac. To nie jest tak drogo na taką skalę a przydatność tego jest wielka.

        • 0 0

  • JAKO PREZES JEZDZE TYLKO MAYBACHEM ! A NIE JAKIMS PUDELKIEM PODLACZONYM DO SZNURKA NA PRAD :) (1)

    nawet se cygara zapalic tam nie mozna i szampana z kawiorem pojesc. Ja was widzialem w tych tramwajach co sie po szynach tocza jak zółw. Przeciez gdybyscie jedli kawior to by tramwaj szybciej jechal bo kawior to zdrowie ! na zdrowie !!!

    • 16 25

    • ojciec dyrektor nauczył się obsługi neta?

      że takie komentarze wali?

      • 10 3

  • Ale to że w Gdańsku komplet helmutów (1)

    to trojmiasto.pl się nie pochwali

    • 6 16

    • Dortmund to nie Helmut...

      ...i jest w treści, wystarczy umieć czytać :D

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane