• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie strefa płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Gdańska planowały wydłużyć o godzinę, czyli do godz. 18, obowiązywanie strefy płatnego parkowania w centrum. Ostatecznie zrezygnowały z tego pomysłu. Władze Gdańska planowały wydłużyć o godzinę, czyli do godz. 18, obowiązywanie strefy płatnego parkowania w centrum. Ostatecznie zrezygnowały z tego pomysłu.

Przed strefą płatnego parkowania wybroniła się Oliwa, ale już nie Siedlce i Przymorze oraz nowe fragmenty Wrzeszcza. Z 320 do 500 zł miesięcznie wzrośnie abonament za postój w strefie.



Światło dzienne ujrzał projekt uchwały Rady Miasta Gdańska w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych, stawek tych opłat oraz zasad ich pobierania. Rada Miejska ma go przegłosować w tym tygodniu, 29 listopada. Nowe przepisy miałyby wejść w życie w październiku 2013 r.

Postanowiliśmy sprawdzić, jakie ostateczne zmiany w strefach płatnego parkowania szykują władze Gdańska.

Najpoważniejszą zmianą jest wprowadzenie trzech nowy stref płatnego parkowania. Pierwsza, o której pisaliśmy wielokrotnie, ma powstać na Siedlcach. Mają nią zostać objęte częściowo - od strony centrum - ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska, ul. Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańskaul. Pohulanka zobacz na mapie Gdańska. W całości do strefy wejdą: ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ul. Strzelecka zobacz na mapie Gdańskaul. Bema zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne miejsce, w którym zostanie wyznaczona strefa płatnego parkowania, to obszar między ulicami: Śląską zobacz na mapie Gdańska, Kołobrzeską zobacz na mapie GdańskaSzczecińskązobacz na mapie Gdańska. O wprowadzeniu w tej części Przymorza opłat za parkowanie władze miasta mówiły najmniej. Ponadto zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu. Tam kierowcy będą musieli zapłacić zatrzymując się w obrębie ulic: Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska, Białej zobacz na mapie GdańskaDanusi zobacz na mapie Gdańska.

Ponadto rozszerzona zostanie strefa w centrum Gdańska. Objęta nią zostanie ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska od wysokości budynku Komendy Wojewódzkiej Policji do Motławy. Strefy parkowania w dzielnicy Wrzeszcz Górny, Aniołki pozostaną w obecnym kształcie.

Zmieniają się godziny obowiązywania stref płatnego parkowania. Teraz w Aniołkach kierowcy za parking płacą w godz. od 8 do 16. Po wejściu w życie nowych przepisów opłatę będzie trzeba uiszczać w parkomacie między godz. 9 a 15. Podobnie ma być w nowo utworzonej strefie na Siedlcach. We Wrzeszczu, Śródmieściu i na Przymorzu opłatę będzie trzeba uiszczać w godz. 9 - 17.

Nie zmieni się opłata za jednorazowe parkowanie. I tak za pierwszą godzinę kierowcy nadal będą płacić 3 zł. Kolejne 60 minut będzie kosztować 3,60 zł. Natomiast następna - trzecia godzina pochłonie 4,30 zł. Opłata za parkowanie za czwartą i kolejną godzinę będzie wynosić 3 zł. Oznacza to, że jeśli zaparkujemy samochód na osiem godzin, to zapłacimy 25,90 zł. Władze Gdańska utrzymują, że tak przyjęte opłaty mają zapewnić rotację samochodów w strefie.

Rewolucja jednak czeka te osoby, które do tej pory korzystały z abonamentów za parkowanie w strefie. Za pozostawianie samochodu na płatnych miejscach postojowych za wyjątkiem centrum kierowcy płacą teraz 320 zł za każdy miesiąc. Natomiast po znowelizowaniu przepisów opłata za ten abonament wzrośnie aż do 500 zł.

Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, znikną na dobre abonamenty na okaziciela, umożliwiające parkowanie strefie większej liczbie samochodów, ale nie jednocześnie. Ich koszt aktualnie wynosi 270 zł.

30 zł będzie kosztować abonament za parkowanie samochodów w strefie dla lokatorów budynków, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie właśnie wspomnianej strefy. Nabyty abonament nie będzie uprawniał do wolnego i wskazanego konkretnie miejsca postojowego. Ci, którzy zdecydują się wykupić taki abonament na okres jednego roku, zapłacą 300 zł i zaoszczędzą tym samym ok. 60 zł. Abonamenty są przypisane do auta, stąd trzeba uważać, bo jeśli w czasie obowiązywania abonamentu przeprowadzimy się w inne miejsce, możemy nie odzyskać wpłaty za niewykorzystane miesiące. Abonamenty nie uprawniają do parkowania pojazdów w innych strefach.

Kto może ubiegać się o abonament dla mieszkańców? Właściciel lub współwłaściciel jednocześnie pojazdu i nieruchomości położonej w sąsiedztwie strefy płatnego parkowania. Abonament otrzymają także ci właściciele nieruchomości, którzy poruszają się autem na podstawie umowy użyczenia bądź leasingu. Uchwała nie przewiduje sprzedaży abonamentów osobom wynajmującym lokale.

Miasto także wycofuje się z pomysłu płatnych i wyznaczonych miejsc postojowych w strefach - tzw. kopert. Nie będzie można więc po wejściu w życie nowej uchwały zarezerwować i wyznaczyć miejsca do parkowania. To może utrudnić wielu przedsiębiorcom pracę, bowiem to oni najczęściej - głównie dla swoich klientów i dostawców - takie miejsca rezerwowali. Po wejściu w życie przepisów dotychczasowe miejsca będą musiały zniknąć.

Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy przedstawić przede wszystkim orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Opinie (282) 1 zablokowana

  • a ja się grzecznie k----a pytam gdzie są te pieniądze, bo napewno nie widać ich na drogach! (1)

    • 23 4

    • bo między innymi za dużo pieniędzy przeznacza się na drogi szybkiego ruchu w mieście

      i obudowuje je często niepotrzebnymi ekranami dźwiękochłonnymi, które kosztują masę pieniędzy. Lepiej więcej kasy przeznaczać na remonty dróg, a nie ich poszerzanie, które nie likwiduje korków, tylko je przesuwa gdzie indziej.

      • 2 0

  • Wreszcie Przymorze to centrum ! He . He ...

    • 6 0

  • nieroby w UM poczekajcie na wybory

    dostaniecie zapłatę

    • 23 2

  • Samochód w mieście (12)

    Może w końcu do niektórych zacznie docierac, że samochód w mieście generuje więcej problemów niż rozwiązuje. To jest plaga, z którą trzeba walczyć. Jest jak rak, który zostawiony bez kontroli rozrasta się, zajmuje każde dostępne miejsce i wszystko niszczy. I strefy płatnego parkowania są elementem takiej kontroli. Następnym etapem będzie płatny wjazd do centrum. Oby jak najszybciej.

    • 14 43

    • nie stać cię na samochód zazdrośniku (10)

      to się nie odzywaj

      • 9 9

      • (4)

        Co za prymitywne myślenie... to jeśli ktoś ma samochód to nie może być zwolennikiem regulacji jego używania? A osoby bez samochodu nie mają nic do powiedzenia w kwestii kształtowania przestrzeni publicznej?
        Samochód mam, ale terroryzmu autoholików nie lubię. Korzystasz z czegoś (miejsca) to za nie płacić. Stać mnie na auto, garaż dla niego i opłatę za parkowanie w centrum, jeśli już czasami muszę tam nim pojechać.
        A jeśli ciebie nie stać na utrzymanie auta (oopłatę parkingową) to je sprzedaj. Będzie więcej miejsca dla wszystkich.

        • 8 5

        • opłata parkingowa (pod własnym domem!!) to koszt utrzymania auta?? (2)

          Hahahahahahahahahaaaaa. Jaki z Ciebie frajer...

          • 5 5

          • (1)

            pod Twoim domem, to znaczy, że Twoje? Wykupiłeś sobie to miejsce?

            • 6 2

            • jak ma obowiazek odsniezac i ma ryzyko z odszkodowawcze to moze by mogl tam postawic samochod chociaz

              • 3 1

        • Terroryzm sieją przeciwnicy samochodów

          Nieśmiało przypominam, że kierowcy płacą ogromne podatki związane z akcyzą, podczas gdy do komunikacji publicznej dokłada się z budżetu.
          Jakby nie patrzeć to kierowcy są ofiarami systemu - najwięcej płacą i nic z tego nie mają. Tak w Polsce wygląd sprawiedliwość społeczna - równanie w dół, niech wszyscy mają gorzej

          • 6 2

      • Stać cię na samochód to i na prakowanie wysupłaj. (4)

        • 6 4

        • a mnie nie stać na fajne auto (3)

          jeżdżę 13 letnim rzęchem przerobionym na gaz, ale w ogólnym rozrachunku jest taniej i wygodniej niż dojazdy rodziny (wszędzie-nie tylko do pracy i szkoły) komunikacją. Auto jest dzisiaj w mieście koniecznością i żadna opłata tego nie zmieni ani nie zmusi mnie do całkowitej rezygnacji z samochodu. Płacę wszędzie za parkometr, gdzie muszę coś załatwić-w urzędach, sądach itp. Teraz mam płacić za parkowanie pod swoim domem? To taki ukryty podatek od luksusu chyba...

          • 4 3

          • auto jest w mieście koniecznością tylko dla niektórych (2)

            Sensowna polityka miasta polega na obciążaniu korzystających z samochodów kosztami, którymi kierowcy obciążają innych (pieszych, pasażerów transportu publicznego i innych kierowców). W jej skład wchodzi system opłat za parkowanie.

            • 3 5

            • (1)

              Możęsz wytlumaczyć o ostojo mądrości tego forum podpisujący się wieloma nickami jakimi to kosztami jako kierowca obciążam pieszych??? Ja widze to jako cos zupełnie przeciwnego. Podatki "zdzierane" z kierowców stanowią 20 % ogólnych wpływów do budzetu państwa. To znaczy że na każdy 1 km chodnika 200 m wykonano za pieniadze kierowców. 1 na 5 autobusów kupiono za podatki zabrane kierowcom. Ciekawe czy wielkopoddanczo tez piałbyś zachwycony nad "sensowną polityką miasta" gdyby w ramach ratowania budżetu podniesiono np. ceny biletów zkm lub wprowadzono płatne ścieżki rowerowe?

              • 7 1

              • wiesz, niektorzy obudza sie jak bedzie za pozno
                jak zedra wszystko z kierowcow i bedzie trzeba znalezc nowy cel

                • 2 0

    • strefy płatnego parkowania już dawno wyszły poza centrum miasta

      • 6 1

  • Wogóle nie liczą się z ludzmi ich zdaniem. (3)

    Powinni urzędasy za to zapłacić.

    • 20 4

    • jak udajesz, że nie rozumiesz prostych argumentów (2)

      oskarżasz innych ,że nie liczą się z twoim zdaniem. Zauważ, że są tutaj różne zdania i różne argumenty. Poczytaj, może zrozumiesz.

      • 2 2

      • argumenty, chyba argument (1)

        KASA

        • 2 2

        • za żądaniem kasy stoi wiele argumentów

          wystarczy poczytać inne posty

          • 1 1

  • Gdańsk- miasto nieprzyjazne mieszkańcom (4)

    Myślą tylko jak tu wyciągnąc jakąś kasę. Ale,żeby coś od siebie zrobic,to nie ma. Drogi sto razy gorsze niż w Gdyni,dziura na dziurze.

    • 28 6

    • miasto przyjazne bardziej kierowcom niż mieszkańcom poruszającym się (3)

      po mieście inaczej niż samochodem, jest miastem postrzeganym jako nieprzyjazne dla wszystkich. Miasto musi uwzględniać różne opcje i obciążać kosztami wygodnickich, którzy chcą zajmować jego przestrzeń za darmo, parkując samochody gdzie im się zachciewa.

      • 4 5

      • co ty chrzanisz? (2)

        jakie zajmowanie przestrzeni gdzie mi się zachciewa? Samochód nie jest widzimisię ani wygodnictwem ale koniecznością, szczególnie gdy posiada się rodzinę. Wszędzie, gdzie muszę coś załatwić-urzędy, sądy itp, płacę za parkometr. Teraz mam jeszcze bulić za parkowanie pod własnym domem? Pewnie studiujesz i rodzice cię utrzymują, to sobie dojeżdżaj skmką, ala ja nie zamierzam taszczyć zgrzewki mleka czy worka ziemniaków tramwajem czy autobusem z marketu. A ta absurdalna opłata wcale nie sprawi, że ludzie pozbędą się samochodów.

        • 5 4

        • wielu się nie pozbędzie (1)

          wielu się zastanowi. To że twój popyt na korzystanie z samochodu nie jest elastyczny, to nie znaczy byś nie korzystał z faktu, że inni zrezygnują z posiadania z samochodu. Ale jak wierzysz w swój samochód jak w bóstwo, to znaczy że masz problem emocjonalny i kłopot ze zrozumieniem prostych argumentów

          • 3 6

          • pojechałaś...wierzysz jak w bóstwo, dobre...

            życzę powodzenia w dźwiganiu zakupów np 3 kg proszku do prania, zgrzewka mleka, i cała siata pomniejszych rzeczy-z marketu do autobusu, tam sobie postoisz w ścisku na jednej nodze a potem jeszcze z autobusu do domu. Jesteś pewnie młoda, więc może jeszcze możesz tak dźwigać, ciekawe kiedy ci wysiądzie kręgosłup...

            • 5 3

  • Taniej na strzeżonym

    To już taniej wychodzi kupić sobie abonament na parking strzeżony w okolicy - wyjdzie max 300 PLN.

    • 16 1

  • ZŁODZIEJE !!! (5)

    • 26 4

    • ci co parkują (4)

      nieodpłatnie korzystając/niszcząc infrastrukturę zbudowaną za wspólne publiczne pieniądze? Mogę się zgodzić.

      • 1 9

      • chodzisz po chodniku

        zbudowanym na gruncie miasta za wspólne publiczne pieniądze-płać opłatę za korzystanie!

        • 7 2

      • sam sobie przeczysz ... jakie k...a nieodpłatnie? (2)

        sami własnymi podatkami zapłaciliśmy za wybudowanie tych miejsc? a może lisicki z budyniem z własnej kiesy wysupłali na ulice? a teraz jeszcze za korzystanie mamy płacić!

        boże, czytasz i nie grzmisz? skąd się taki matoły biorą?

        • 11 2

        • ale te podatki płacili również ci, (1)

          co z tych miejsc parkingowych nie korzystają.

          • 2 1

          • jestes zwolennikiem czy przeciwnikiem sciezek rowerowych?
            bo finansowane sa w wiekszosci przez tych co z nich nie korzystaja
            wiec czemu stosowane sa podwojne standardy?

            • 5 0

  • Koko koko, ełro spoko. Budyń sięgnie w kieszeń głęboko.

    Podwyżki wszystkiego mieszkańcom dowali
    Na swoim fejsie sukcesami się chwali.

    By żyło się lepiej, Jeszcze dwa lata i znowu lemingi będziecie mogli zagłosować na cesarza.

    • 18 3

  • to zwyczajny skandal

    tak duża strefa we Wrzeszczu, to chore. To są w większości kamienice komunalne. Widać, musimy zapłacić podatek od luksusu-za mieszkanie bez ogrzewanej kuchni i łazienki i za jeżdżenie 13 letnim samochodem. To, że wprowadzi mi się opłatę za parkowanie pod domem nie sprawi przecież, że pozbędę się samochodu!

    • 14 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane