• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: mniej pociągów poza szczytem, więcej Sprinterów, możliwe droższe bilety

Michał Sielski
8 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Kolejkami SKM jeździ mniej pasażerów, niż w ostatnich latach. Czy ten trend się odwróci? Kolejkami SKM jeździ mniej pasażerów, niż w ostatnich latach. Czy ten trend się odwróci?

Pół miliona mniej pasażerów przewiezie Szybka Kolej Miejska w 2010 roku. Spadek w stosunku do zeszłego roku na pewno odbije się na częstotliwości kursowania pociągów oraz - być może - na cenach biletów.



Jak oceniasz zapowiadane zmiany w kursowaniu SKM (poza zmianą cen biletów) ?

13 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy SKM. Odpada 14 pociągów w dni robocze i dwa w soboty. Stracą przede wszystkim Pruszcz Gdański (w weekend) i dzielnice oraz miasta między Gdynią Główną a Wejherowem. W weekendy nie będzie już dodatkowych pociągów do Pruszcza Gdańskiego. Trasę obsłuży linia Gdańsk-Tczew.

- Zdarzało się, że jeździło nimi dwóch pasażerów, albo nawet sama obsługa. Okazało się bowiem, że ruch - i to coraz większy - jest tylko w dni powszednie. Wielu mieszkańców Pruszcza Gdańskiego pracuje i uczy się w Trójmieście, więc w dni powszednie pociągi pozostają - podkreśla Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów SKM.

Zmienią się za to godziny odjazdów z Gdańska - dwa pociągi zamiast w południe, odjadą wieczorem. Poza tym pociągi z Pruszcza nie będą kończyły biegu w Gdańsku Głównym i bez przesiadki będzie można nimi jechać dalej.

Mimo nowej linii SKM notuje spory spadek przewozu pasażerów. W 2009 roku spółka chciała przewieźć 39 mln osób. Nie wiadomo jeszcze czy plan zostanie zrealizowany, ale plan na 2010 rok jest już skromniejszy: ok. pół miliona pasażerów mniej. - Ma na to wpływ upadek Stoczni Gdynia, ale także spowolnienie gospodarcze - mówi Bartłomiej Buczek.

Także dlatego ograniczone zostaną kursy w Trójmieście poza szczytem. W godz. 8-13:30 pomiędzy Gdańskiem a Gdynią pociągi będą kursować co 10 minut, a w szczycie (godz. 6-8 i 13:30-18:30) nadal co 7,5 min. Pociągi kończące bieg w Chyloni, będą jeździły tylko do Gdyni Głównej, a ruch za Gdynią obsługiwać będą składy jeżdżące do Wejherowa (w weekendy co 30 minut, w dni powszednie tylko w szczycie co 15 min.) i Słupska.

- Trzeba też liczyć się z okresowymi zmianami spowodowanymi remontami torów przez Polskie Linie Kolejowe. O wszystkich będziemy na bieżąco informować - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

Są też jednak dobre informacje. Zwiększa się ilość pociągów "Sprinter", które pozwalają skrócić czas podróży z Gdańska do Rumi o 20 minut - będą o dwa więcej na trasie Tczew - Słupsk, kolejne cztery na trasie Gdańsk - Słupsk i jeden dodatkowy pomiędzy Gdynią i Słupskiem.

Mogą jednak podrożeć bilety. Wprawdzie władze SKM jeszcze nie planują konkretnej podwyżki, ale też nie zaprzeczają, że w 2010 roku może być drożej.

- Trwają analizy ekonomiczne i nie mogę tego wykluczyć, musimy bowiem wykonać plan ekonomiczny. Zrobimy jednak wszystko, by podwyżka była ostatecznością - podkreśla Bartłomiej Buczek.

Opinie (285) 7 zablokowanych

  • Dyrektorek SKM (1)

    niech sie sam przejedzie w weekend w ciagu dnia lub wieczorem skmka..
    dziwi mnie czemu SKMki leca jedno skladowe w momentach kiedy jest taki sciask ze szok !!!
    a 2 skladowe pociagi leca w godiznach kiedy natężenie jest najmniejsze... :/
    przepraszam ale czy ktos w dyspozytorni ma tam mózg ???

    • 1 0

    • raf

      A to jest inna sprawa. Zapamiętaj jedno: Zarząd PKP S.A. jest częścią lobby motoryzacyjnego, które chce wykończyć kolej. Szefowie jeżdżą limuzynami, więc mają w dupie pociągi i połączenia.

      • 0 0

  • Auto kontra SKM

    Prosty wyliczenie. Pracuję w Gdyni. Droga do pracy jadąc samochodem w jedną stronę zabiera mi ok. 1 godziny. Razem na dojazd tracę więc dziennie 2 godziny. Korzystając z komunikacji miejskiej w ty SKM 1, 5 godziny, czyli tracę 3 godziny. Więc jadąc autem zaoszczędzam godzinę. Jak się coś zmieni, chętnie przesiądę się, na SKM. Póki, co auto.

    • 3 0

  • SKM to dno! (1)

    W sobotę tę SKM będzie jeździć co... pół godziny. Takie sa realia. Polacy nie potrafią niczego zorganizować sami. Polakom trzeba nadzorcy!

    • 0 0

    • przyłączmy się do Niemiec, może nam też tak pomogą jak w NRD

      tyle hajcu to przy polskim sprycie będzie eldorado

      • 0 0

  • SKM jest nierozwojowa,moim zdaniem powinni tak zrobić rozkłady jazdy

    żeby co 30min w szczycie i co 60min poza szczytem, były sprintery. Ludzie cenią szybkość, każdy wybierając SKM zamiast auta przekonałby się, że można szybko dojechać np. z Gdańska do Gdyni, ale jak sie jedzie napchanym pociągiem i stacje co chwile, wielu pasażerów wybiera auta.

    • 1 0

  • Powinna być większa częstotliwość jazdy pociągów.

    Moim zdaniem SKM jest skazana na zwiększenie ilości pasażerów. Przy obecnych korkach i parkometrach jeżdżenie samochodem po 3-mieście jest męczące, czasochłonne i ekonomicznie nieopłacalne.

    • 0 0

  • Stracą dzielnice między Gdyni Glówną a Wejherowem (4)

    Nigdy nie byłam w stanie zrozumieć, dlaczego mieszkając w Gdyni Cisowej, jestem skazana na półgodzinne przerwy w kursowaniu pociągów. Przecież to chore w czasach tworzenia (pseudo) metropolii. Skm też ma tendencję do puszczenia jednego składu w tym pociągu, który łaskawie przyjedzie po pół h,więc w środku jest pot i łzy.
    Idę na kurs prawa jazdy.Oferta skm nie zachęca mnie do proekologicznych środków transportu.

    • 4 1

    • Załatw większy popyt, będą jeździć co minutę (2)

      Albo daj dużo pieniędzy jako darowiznę. Prąd elektryczny, smary, klocki hamulcowe nie rosną na drzewach. Kolejarze nie wyżywią się swoim hobby.

      • 1 1

      • niech sobie wymienią te złomy na energooszczędne konstrukcje (1)

        a do tego czasu - wyłączą ogrzewanie w dni powyżej 0 st C. To juz będzie znaczna oszczędność na elektro.

        • 0 1

        • Nawet gdyby tak zrobili, za częste pociągi

          i tak byłoby marnotrawstwem.

          • 0 1

    • Załóż firmę przewozową. Zobaczymy, czy opłaci Ci się co 5 minut

      brać garstkę ludzi, zamiast odczekać aż uzbierze się ich więcej.

      • 0 0

  • chyba ich popie@#$

    z tym skasowaniem kolejek do chylonii, czas sie przerzucic na samochod, nie mam zamiaru wysiadac w gdyni glownej i sie przesiadac na autobus albo czekac po godziny na skm do wejherowa i jechac w scisku

    • 1 0

  • wrrr (1)

    Szczyt poranny od 6 do 8! Wolne żarty! Dziwnym trafem między 8 a 9 ścisk jak w metrze pekińskim!

    • 6 0

    • masz kartę stałego pobytu chinczyku?? nawet jeżeli tak nie chwal się skąd przybyłeś/aś

      5 minut i kontenerem wracasz do swojego metra

      • 0 0

  • Wygląda na to że przydało by się rozdzielić funkcje organizatora i wykonawcy przewozów w przypadku SKM, tak jak to ma miejsce w Gdańsku. W Gdańsku przewoźnika (czyli ZKM) nie interesuje, która trasa jest rentowna a która nie bo wpływy ma takie same.
    Jeśli SKM będzie się kierować tylko wynikiem finansowym to zaczną znikać połączenia w nocy, potem w weekendy i tak dalej, zostaną tylko w godzinach szczytu. W przypadku SKM to miasta powinny zlecać i płacić za częstotliwość kursów, wtedy pojedyncza kolejka SKM będzie mogła z czystym sumieniem wozić dwoje ludzi. Uważam że prędzej czy później takie rozdzielenie nastąpi.

    • 2 0

  • jest coraz gorzej!

    Ciekawe, to co miało być rozkładem na czas remontów, właśnie staje się regułą. Chylonia to sypialnia Gdyni, mnóstwo ludzi tam mieszka. Coraz więcej ludzi dojeżdża też z Rumii. A teraz rano w godzinach szczytu będą kolejki co 15 minut!? W weekendy co pół godziny?! Kto to wymyślił? I niech nie piszą bzdur o pustych kolejkach - pociągi do Chyloni jeżdżą pełne. Teraz będą przepełnione.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane