• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Krzysztof Koprowski
1 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta. Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta.

Czy Szybka Kolej Miejska w przyszłości zyska własne torowisko aż do Tczewa? Kolejarze na razie chcą sprawdzić czy i jakim kosztem możliwa będzie rozbudowa sieci kolejowej w kierunku południowym wraz z nowymi przystankami.



Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście. Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście.

Czy SKM powinna częściej kursować na południe od Trójmiasta?

Pomysł przedłużenia trasy z własnym torowiskiem SKM z powstającego już przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska aż do Tczewa to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Do SKM przekazany został list intencyjny z prośbą o przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w kierunku Tczewa. Rozpatrzyliśmy ten wniosek pozytywnie i stąd przetarg na opracowanie takiego materiału - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Dokument ma określić możliwości budowy nowej trasy pod kątem prawnym, środowiskowym, techniczno-technologicznym oraz przede wszystkim finansowym, uwzględniającym możliwość współfinansowania inwestycji w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

- Jeżeli wykazane zostanie ekonomiczne uzasadnienie realizacji trasy, to w dokumencie musi być też zawarty optymalny wariant inwestycyjny, szacunkowy koszt oraz źródła, z których SKM mogłaby inwestycję sfinansować - dodaje Głuszek.

Kolejarze wymagają, by w tzw. pre-studium zostały zawarte analizy kilku rozwiązań. W tzw. wariancie "zerowym", czyli bezinwestycyjnym, uwzględnione mają być możliwość zwiększenia już teraz częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk Główny - Tczew.

W trzech pozostałych wariantach wymaga się przeanalizowanie budowy nowej trasy dwutorowej poprzez "dołożenie" torów równolegle do istniejącej już trasy kolejowej do Tczewa (wariant 1), budowy małej obwiedni z wykorzystaniem linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Południowy - Motława Most zobacz na mapie Gdańska (wariant 2) oraz autorski wariant wykonawcy dokumentu (wariant 3).

We wszystkich wariantach inwestycyjnych, oprócz przebiegu trasy kolejowej, wymagane jest także wskazanie potencjalnych lokalizacji nowych przystanków SKM oraz modernizacji istniejących przystanków kolejowych.

Na ile realna jest rozbudowa sieci SKM lub realizacja projektu w kilku etapach?

- To określi analiza. Obecnie nie dysponujemy danymi lub chociażby wstępnymi założeniami w tym zakresie - ucina dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Firma, która zajmie się opracowaniem dokumentu, będzie miała osiem miesięcy na jego przygotowanie, od momentu podpisania umowy (otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym zaplanowano na 8 sierpnia br.). O wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu.

Przejazd pociągu bez zatrzymania przez przystanek Gdańsk Lipce. Być może, po zrealizowaniu planów kolejarzy, powstanie tutaj osobny przystanek SKM.


Rumia Janowo być może przejdzie remont

Szybka Kolej Miejska przymierza się też do remontu zaniedbanego przystanku SKM Rumia Janowo. Obecnie ogłosiła przetarg na opracowanie niezbędnej dokumentacji. To, czy faktycznie rozpoczną się tam prace, będzie przede wszystkim zależało od oszacowanych kosztów robót budowlanych. Dopiero wówczas zostanie podjęta decyzja, kiedy ewentualnie mógłby zostać wyremontowany ten przystanek.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • SKM zbuduje tory

    No to musi być to jednak bogata firma

    • 7 0

  • Precz z skm do Tczewa (1)

    Skm to kolej miejska. Od obsługi miast spoza Trójmiasta są Przewozy Regionalne. Sam fakt, że Skm jeździ do Słupska jest poroniony. Jadę sobie np z pracy o 16 a tu pociąg do Słupska i nagle tłok dwa razy większy. Ja to jeszcze mogę pojechać następnym i się nie pchać no ale Ci co do Słupska jadą to mają przerąbane. Do Wejherowa nie dość że tłok niemiłosierny to jeszcze pół godziny dłużej jadą w porównaniu z pociągami bez zatrzymań na każdej dzielnicy.

    • 24 18

    • wszędzie jest tak samo

      Koleje Śląskie jeżdżą z Katowic do Częstochowy i nikt nie robi problemów z tego powodu, ba, jeszcze się cieszą, że mają jak dojeżdżać np. do pracy.

      tyle, że ich składy, a nasze to niebo a ziemia. nowoczesne, klimatyzowane, czyste, z informacją wizualną i głosową o kolejnych przystankach...! i to mają takie już od paru lat.

      • 3 2

  • Tory są i tak i tak potrzebne - nie koniecznie SKM, mogą to być tory PLK albo wspólne (3)

    Chodzi o rosnące przewozy towarowe z portu: Linia Gdańsk - Warszawa niedługo będzie przeciążona do granic możliwości. To, że Tczew powinien być bardziej zintegrowany z aglomeracją gdańską to dla mnie oczywiste - to dziwaczne, aczkolwiek sympatyczne, miasto wygląda jakby ktoś "wyciął" kawałek Gdańska i przerzucił 40 kilometrów dalej. Natomiast jak wielokrotnie pisałem: z posyłaniem SKM do Tczewa bym się nie śpieszył. Przez Tczew i tak przejeżdżają wszystkie PR z Laskowic, Elbląga (lub Malborka) a czasami nawet z Chojnic z czym SKM konkurować nie może. Myślę, że SKM powinno najpierw wypracować sobie porządną pozycję w Pruszczu, a potem myśleć o dalszej ekspansji. No i cały czas piszę: należy zacząć w końcu rozważać możliwość rewitalizacji linii Pruszcz - Łeba na odcinku Pruszcz - Kolbudy.

    • 13 2

    • Mógłbyś rozwinąć wątek dziwaczności?

      Zawsze jestem ciekaw opinii ludzi spoza Tczewa o moim mieście, a wśród wielu określeń (tak pozytywnych, jak i negatywnych) tego jeszcze nie słyszałem :D

      • 4 0

    • przewozy towarowe (1)

      z magistrali Gdynia -Gdansk (a nawet Tczew).

      • 0 0

      • cd.

        trzeba wyrzucic.

        • 1 0

  • (3)

    Do Pruszcza niech jeszcze jeżdżą, bo to zaledwie 10 minut podróży z głównego, ale Tczew to przesada. Po drodze są pola, łąki... to trasa dla kolei regionalnej, a nie miejskiej!

    • 18 9

    • Dawno chyba tam nie byłeś (2)

      Za Pruszczem masz Łęgowo, Cieplewo, Rożyny, Skowarcz, Pszczółki i dopiero potem kończy się strefa zabudowana. A z Pszczółek do Tczewa jest może 10 km.

      • 8 1

      • (1)

        stacje koncowa skm bylo by taniej i szybciej zrobic w "Pstrzułkach"

        jak Cisowa na trasie do Wejerowa.

        jak zwal tak zwal, jezdzenie SKM na wycieczki za daleko poza wlasne tory powinno byc ZAKAZANE czyli Wejerowo Ok, ale Slupsk to chore. Bardziej z trojmiastem jest zwiazany Hel niz Slupsk. W lecie linia do Helu by pekala w szwach.

        • 7 2

        • 2 miesiące a potem zima, pociągi puste

          • 0 0

  • Tory do Wejherowa (1)

    Lepiej niech SKM wybuduje własne tory między Rumią a Wejherowem, a nie do Tczewa się pchają!

    • 14 6

    • Ciekawe gdzie byś tam miejsce znalazł - chyba wycinka lasu za Redą?

      • 0 2

  • żeby zwiększyć obszar napływu pasażerów

    warto tworzyć na stacjach SKM strzeżone, darmowe parkingi dla rowerów.

    • 7 1

  • brak gospodarza w tym kraju (2)

    Na trasie Iława-Malbork przy okazji remontu torów budują nowe perony na przystankach " w szczerym polu". W/g rozkładu zatrzymuje się tam 6 pociągów na dobę a pasażerów też pewnie tyle samo. Wszystko nowe nawet niepotrzebne balustrady. Brakowało tylko windy. To jest marnotrawstwo, bo pieniądze wydać trzeba zgodnie z wytycznymi UE i pomysłodawcami z UM. Gospodarka planowa jak w PRL. Przypomina mi się trasa Gd Chylonia -Gd Oksywie ze zbudowanymi peronami używanymi do dziś przez "żuli". Gdańsk-Tczew urbanistycznie rozwija się bardzo szybko, a ewentualne SKM w dalekich planach.
    Komuna nadal trwa tylko świnie przy korycie zmieniły się w 1989 ustalając ordynację wyborczą zapewniającą to koryto. PZPR tez tak miał.
    Przepraszam zapędziłem się.

    • 12 4

    • zamieszkaj w tym "szczerym polu" to szybko podziekujesz za przystanki na trasie PKP

      Może ci buraku twoje przystanki zlikwidować, na których wsiadasz i parkingi, na których parkujesz, tak w ramach oszczędności?
      A balustrady są na takich jak ty - cwaniaków polaków, żeby ich pociąg nie rozjechał, wiesz?

      • 2 1

    • Jak budują osiedla tam, gdzie drogi gruntowe albo z płyt - skandal, osiedla w polu, nie ma jak dojechać!!
      jak budują drogi tam, gdzie nie ma osiedli
      - skandal, droga donikąd, marnotrawstwo!!

      jak żyć?

      • 1 1

  • Wszystko po staremu

    Skoro "o wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu", to podejrzewam, że, tak naprawdę, chodzi tu o odpierdzielenie tematu, a nie o rzetelną analizę.
    A tak w ogóle, to SKM-ka nie powinna być właścicielem linii kolejowej i powinna być tylko przewoźnikiem przystępującym do przetargów na realizację kolejowej komunikacji trójmiejskiej, ewentualnie z najbliższymi przyległościami.

    • 2 3

  • SKM , Kolej Metropolitalna, PKP

    W trójmieście będą już niedługo 3 systemy kolejowe wzajemnie nie pasujące do siebie ( np. wysokości peronów i ich odległości od drzwi wagonów) i mające odrębne przystanki i torowiska oraz Zarządy. Ciekawe jak to będzie z biletami metropolitalnymi ? Jadąc z lotniska Gdańsk Rebiechowo do Gdańska Głównego trzeba będzie przesiadać się w Gdańsku -Wrzeszczu na SKM i kupić odrębny bilet. Nie ma żadnej informacji co do cen biletów na kolej metropolitalną i jej powiązanie z systemem SKM oraz budową drugiej części kolei metropolitalnej z Lotniska do Gdyni Głównej i dalej do Gdyni Oksywia i Babich Dołów.

    • 5 1

  • Halo halo, najpierw klimatyzacja w tych szrotach może co? I powrót biletów okresowych tydzien, weekend itp

    i wywalenie zarządu i Głuszca.
    KLIMATYZACJA DLA PODRÓŻNYCH, to skm jest dla nas nie my dla skm, radzę o tym pamiętać!

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane