• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM już po drugiej stronie Wisły. Wyzwanie: baza paliw w Nowym Porcie

Maciej Naskręt
12 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wnętrze południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Widok w stronę maszyny drążącej TBM - zachodniego brzegu rzeki. Wnętrze południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Widok w stronę maszyny drążącej TBM - zachodniego brzegu rzeki.

Drążąca tunel pod Martwą Wisłą maszyna TBM pokonała już 830 metrów i minęła koryto rzeki. Teraz "kret" przesuwa się obok bazy paliw Orlenu. Wykonawca przygotowuje się do zakończenia budowy pierwszej nitki - maszynie pozostało tylko 250 metrów do wydrążenia.



Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) należąca do firmy Obrascon Huarte Lain (OHL) wydrążyła już 830 metrów pierwszej - południowej - nitki tunelu. Maszyna znajduje się pod ziemią w okolicy bazy magazynowej paliw Orlenu. Jak zapewnia inwestor, z pokonaniem strategicznego dla spółki paliwowej terenu maszyna TBM nie powinna mieć trudności.

- W czasie drążenia w ogóle nie przechodzimy pod zbiornikami paliw, są one nawet poza strefą osiadań powstających w czasie pracy maszyny. Teraz drążymy jednak nitkę południową, natomiast przy budowie nitce północnej przejdziemy znacznie bliżej zbiornika z estrami. Najbliżej nas - ale nadal poza strefą osiadań i w oddaleniu od tunelu - jest zbiornik wody przeciwpożarowej, wiercenie nie ma jednak wpływu na stabilność tego obiektu - uspokaja Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK, która jest inwestorem budowy tunelu.

Maszyna-kret minie wspomniany zbiornik z wodą w odległości ok. 20 metrów.

Drążenia w pobliżu bazy paliw nie obawia się też jej właściciel.

- Dla zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa podjęto odpowiednie kroki minimalizujące ewentualny wpływ prac drążeniowych na obiekty znajdujące się na powierzchni terminalu. Zgodnie z sugestią inwestora i wykonawcy zminimalizowane zostaną ilości zmagazynowanego w zbiornikach paliwa do ustalonych granic - poinformowano nas w biurze prasowym PKN Orlen.

Podczas drążenia, na terenie terminalu zainstalowany zostanie stały monitoring geodezyjny nadzorowany całą dobę przez wykonawcę. Również ze strony PKN Orlen zapewniony zostanie ciągły, całodobowy nadzór pracowników obsługujących instalacje technologiczne, gotowych na natychmiastową reakcję w razie potrzeby.

W ostatnich dniach praca maszyny TBM zwolniła do 4-5 metrów na dobę. Wynika to z rodzaju gruntów, przez jakie przedziera się kret: gliny i iły nie pozwalają na większe tempo prac.

Maszyna TBM pracuje pod ziemią, a na powierzchni intensywnie pracują robotnicy przygotowujący się do jej wyjścia na powierzchnię. Zakończenie drążenia nie będzie tak spektakularne i widoczne, jak choćby w przypadku wychodzenia maszyny ze skał. Wyjście tarczy do szybu końcowego będzie miało miejsce pod osłoną stalowej konstrukcji uszczelniającej, która została specjalnie zaprojektowana i obecnie wykonywana jest na zamówienie OHL w Dreźnie.

Zobacz wnętrze niegotowej pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Przed drążeniem TBM przez ścianę szczelinową, system uszczelniający wypełniany jest wodą, której ciśnienie musi być równoważne ciśnieniu w komorze, w której pracuje tarcza. Po przewierceniu ściany czołowej zbrojonej prętami z włókna szklanego i osiągnięciu przez TBM odpowiedniego zagłębienia w konstrukcji uszczelniającej, urobek zostanie usunięty. Następnie wewnętrzne uszczelnienie dostosowane zostanie do pozycji tarczy, a tarcza przesunięta naprzód. Ciśnienie w komorze konstrukcji wyjściowej zostanie zredukowane poprzez spuszczenie wody.

Końcową fazą wyjścia TBM będzie demontaż pokrywy. Po przeprowadzeniu tych operacji tarcza będzie widoczna w komorze wyjściowej. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji potrwa co najmniej kilkanaście dni i prawdopodobnie zakończy się w listopadzie.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Inwestycja realizowana jest przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą jest firma Obrascon Huarte Lain (OHL).

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł. Tunelem kierowcy mają pojechać w październiku 2014 r.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • To wynik pracy ciężkiej robotników. (5)

    Gdańsk nie buduje patologia garniturowców tylko ludzie pracy,sól tej ziemi.Chamy w garniturach niech spuszczą wzrok na ziemię bo nie są godni naszej chwały.

    • 18 15

    • (1)

      Bo projekty same się napisały, pieniądze same pozyskały... z nieba po prostu spłynęły. I oczywiście wszyscy robotnicy odstawiają wolontariat:)

      • 8 3

      • Tak, abstynencki wolontariat

        • 3 0

    • Czy "sól ziemi" sama by zaprojektowała np. A1 i ją wybudowała..

      robolu polski - zastanów się zanim coś napiszesz...

      • 7 2

    • Robotnik jest przedłużeniem maszyny, a nie mózgiem operacji.

      Robotnicy muszą być, ale bez całowania po rękach cieciu rozumisz.

      • 2 3

    • Zostawić Was,robolki tylko na miesiąc

      bez wynegocjowanych i podpisanych kontraktów,bez projektów i dokumentacji,bez materiałów,transportu,bez maszyn i narzędzi,nawet bez s****zyka na budowie , a płaczecie i giniecie z głodu razem ze swoimi żonami i dziećmi.Cieszcie się,że ktoś chce to wszystko zrobić,niszcząc sobie nerwy i często życie osobiste. Róbcie swoje i nie krytykujcie.Wszyscy przyjeżdżacie do roboty swoimi prywatnymi autami i nikt z Was nie przymiera głodem.No,chyba,że za dużo chla.Ale to już jego problem.

      • 2 1

  • Eee tam są tory

    to znaczy że będzie metro.

    • 10 2

  • Ja byłbym dumny gdyby Stare Miasto było dokonczone (10)

    tak jak inne starówki miast w Polsce.Owszem cieszyć się należy z każdej inwestycji, tym niemniej Gdańska Starówka (mieszkam na Św. Ducha )jest ciągle niedokończona. Gdzie zapowiedzi Adamowicza o rewitalizacji i dyr. Kotłowskiego z ZDiZ o odrestaurowaniu ulic-gddzie??? Nie piszę o Wyspie Spichrzów bo to osobny temat.Właśnie zrobiłem obchód uiiczkami i stwierdzam że są w opłakanym stanie, tak samo zresztą jak chodniki. Nie wspomnę o tych dziurach (za kaplicą Marysienki )i przy ul. Mariackiej, na zapleczu hotelu Rezydent- porośniętych krzakami i nie mających porządnego ogrodzenia. Tak samo zniszczone i pozapadane podwórka między kwartałami ulic Grobla I, Sw. Ducha, Szeroka i Złotników. Jak prezydent Gdańska mógł dopuścić do takich zaniedbań ??. Widać nie ma czasu zasiadając w radach nadzorczych różnych instytucji.A potem się mocno dziwi, że mieszkańcy nie darzą go szacunkiem???
    Najpierw trzeba być dobrym gospodarzem. Zapraszam Adamowicza do Torunia, Wrocławia, Rzeszowa, Opatowa, Zamościa i innych miast żeby zobaczył jak reprezentacyjnie wyglądają Stare Miasta.

    • 30 9

    • (5)

      Matko i córko, ile można tłumaczyć, że nie istnieje taki stwór jak "gdańska starówka"?! Pomysły słuszne, ale błagam - proszę się,gdańszczaninie, douczyć terminów.

      • 7 4

      • (3)

        gon sie,a przdtem koniecznie lewatywa

        • 3 5

        • (2)

          Z jakiej okazji? Z tej, że jestem douczona, orientuję się w podziale historycznym miasta i nie chcę, żeby mieszkańcy popełniali karygodne błędy?
          PS Ja w przeciwieństwie do Ciebie mam merytoryczne argumenty :)

          • 2 5

          • Jesteś taka douczona, a nie widzisz różnicy (1)

            między Starówką (użyte przez G), a starówką (użyte przez Ciebie). Cała ta krucjata przeciw "starówce" może jest dobra na wykształciuchowe salony ale nie na internetową dyskusję o Gdańsku.

            • 2 3

            • Widzę różnicę. Po pierwsze Starówka wielką literą jest częścią Warszawy. Po drugie starówka małą jest nazwą zwyczajową starej części miasta, więc - owszem - Gdańska dotyczyć może i jak ktoś chce jej używać, proszę bardzo! Mieszkańcy miast tworzą takie zwyczaje językowe, ale jeśli już tego używają, to może odnośnie do rzeczywiście Starego Miasta? Jeśli wyjdziesz na mównicę nawet z super projektem, ale na dzień dobry wykażesz, że nie łapiesz się w podstawowej terminologii, nie spodziewaj się poważnego traktowania przez odbiorców.

              • 1 2

      • Ludzie, naprawdę jest Wam tak trudno sprawdzić, gdzie w Gdańsku jest Stare Miasto, a gdzie Główne?

        • 5 1

    • (1)

      na ten wpis czekalem.Dziki

      • 0 2

      • Mialo byc dzieki

        • 0 0

    • Do Starego Miasta

      to ty masz, brachu, daleko z tej Świętego Ducha.

      • 4 1

    • Kaplica Marysieńki?

      Gdzie?
      Pewnie na Starówce, tak?
      Hahahaha.

      • 4 0

  • W Nowym Porcie ukradną tunel !!!

    Pilnie go strzeżcie, dzień i noc

    • 19 4

  • a szczurek nie chce pożyczyć tbm dla tunelu na obłuże? ;) (1)

    nie, bo wszystko co z GDN jest fe

    • 17 3

    • bedziecie mieli samolociki i to w 2014 r. musi wystarczyc.

      • 3 1

  • Jakie to wyzwanie....

    ...jak stacja paliw położna jest poza obszarem osiadania gruntu? Jak zwykle z igły widły....chyba, ze te obliczenia są o kant du@y i wszystko wybuchnie :-)

    • 5 1

  • Starówka! (2)

    Kto mieszka na Starówce w Gdańsku? Była to najwcześniej odbudowywana część zniszczonego wojną Gdańska, więc kto otrzymywał przydziały mieszkań w pierwszej kolejności po wojnie? Dlatego tak trudno na pięknej Starówce Gdańska reanimować życie nocne na miarę miasta portowego, ponieważ jest sypialnią określonej grupy obywateli, którzy uruchamiają wszystkie instytucje w sprawie ciszy nocnej.Miasto dużo traci na wizerunku miasta portowego. Brak nocnego życia na Starówce jest wadą.

    • 11 7

    • zniszczona wojną ?

      po wojnie przez ruskich

      • 2 0

    • Słuchaj głąbie kapuściany

      czy inny kacapie porąbany!!!
      Gdyby nie to, że komunistyczne władze przekabacono, że na miejscu terenu Głównego Miasta wybuduje się osiedla robotnicze tyle że nawiązujące do dawnej historycznej zabudowy, to mielibyśmy tu dziś drugi Kaliningrad.
      Kto tamte czasy podważa i neguje zaangażowanie mnóstwa ludzi w ówczesny wysiłek zrobienia tego miejsca takim jakim wygląda jest zwykłym CHAMEM!!!

      • 3 1

  • Sopot (1)

    Teraz czas wrócić do planów przewiercenia wzdłuż Sopotu.Byłby spokój i zero korków.

    • 10 0

    • był by tylko korek w tunelu

      • 1 1

  • Przestańcie slang dziennikarski używac pt. "nitka"

    Co to k.. jest ta nitka? Napiszcie pas ruchu, a nie takie dziadostwo.

    • 9 1

  • Adamowicz jest jak Gierek (2)

    budować, budować a potem się zobaczy z czego oddać. Czy to źle? Raczej nie. Pieniądz w obecnych czasach to tylko cyferki w komputerach, a tunel i pozostałe inwestycje to coś namacalnego. Zawsze można zatrudnić jeszcze większego cwaniaka od finansów i zredukować zadłużenie :-)

    • 10 10

    • Adamowicz=Gierek nawet mi się podoba to porównanie

      i oczywiście w budowlanym kontekście a nie innym. Tak na prawdę w wielu realizowanych obecnie rozwiązaniach jedziemy wg koncepcji z czasów gierkowskich. Można się zgodzić, że niektóre są przestarzałe inne trochę na wyrost ale nie da się ukryć, że zmiana jest ogromna. Oczywiście ma chłop szczęście że trafił na środki UE ale to nie jego "wina". Plan był by te środki wykorzystać na maksa i to się chyba udaje, a że czasem zabrakło finezji, nikt nie jest perfekcyjny.

      • 1 1

    • Najwyżej powie, że sie "pomylił":)

      "Pomylić się każdy może", tylko nie zwykły obywatel.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane