• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje Nowa Wałowa w Gdańsku

Maciej Naskręt
27 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Aktualnie kończy się zbrojenie konstrukcji przyszłej estakady. Lada dzień rozpocznie się betonowanie.


Byliśmy na budowie ul. Nowej Wałowej w Gdańsku. Powstaje tam 200-metrowa estakada. By wykonać kolejne jej przęsło drogowcy zamkną na weekend ul. Jana z Kolna. Nowa Wałowa wraz z dojazdami ma być gotowa do kwietnia 2014 r.



W październiku 2012 r. ruszyła budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

W ramach pierwszego etapu inwestor chce wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do Młodego Miasta zobacz na mapie Gdańska, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową, w tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

Obecnie największe prace trwają przy budowie estakady nad ul. Jana z Kolna.

- Wykonane zostały podpory przyszłego obiektu. Aktualnie kończymy szalowanie i zbrojenie konstrukcji. Lada dzień rozpoczniemy betonowanie obiektu - mówi Bartosz Alejski, kierownik budowy ze spółki Budimex.

Wykonawcy pozostała także do wykonania podpora w świetle ul. Jana z Kolna.

- Z tego powodu w najbliższy weekend kierowcy mogą spodziewać się utrudnień w ruchu. Zmiana będzie polegała na całkowitym wyłączeniu ul. Jana z Kolna z ruchu w nocy z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę - w godzinach od 20 do 6. Przez cały weekend, poza godzinami nocnymi, przejazd tą trasą będzie możliwy tylko w kierunku ulicy Marynarki Polskiej - mówi Dagmara Rozkwitalska ze spółki BPTO Infra.

Potem ze względu na wymagania technologiczne - przeprowadzenie próby obciążeniowej fundamentu po 28 dniach - wykonawca przystąpi do kolejnych etapów robót, czyli budowania dwóch ostatnich przęseł estakady nad ul. Jana z Kolna.

Równolegle, cały czas prowadzone są roboty przy budowie i przebudowie sieci infrastruktury podziemnej, m.in. kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz sieci gazowej i wodociągowej. Trwają również prace w zakresie budowy obiektów mostowych. Wraz z postępem robót przy budowie kanalizacji, prowadzone będą kolejne prace drogowe - m.in. wzmocnienia podłoża i budowa konstrukcji nawierzchni drogowej.

Czy partnerstwo publiczno-prywatne zapewnia wysoką jakość wykonania inwestycji?

Wykonawcy udało się także wykonać przyczółek planowanego wiaduktu nad linią kolejową przy Żółtym Wiadukcie od strony Bramy Oliwskiej. Pod drugiej stronie, czyli przy ul. Jana z Kolna trwa jeszcze przenoszenie infrastruktury podziemnej - rozebrany został w całości nasyp umożliwiający wjazd na Żółty Wiadukt.

Całość drogi ma być gotowa i udostępniona w kwietniu 2014 r.

Czemu ma służyć budowa Nowej Wałowej? Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych) umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod kanałem do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy leży całkowicie w rękach władz miasta.

Tak będzie wyglądać Nowa Wałowa po pierwszym etapie budowy.

Miejsca

Opinie (132) 3 zablokowane

  • takie Podwale Przedmiejskie bis (2)

    • 10 6

    • A czym bedziesz jeździł uliczką osiedlową? (1)

      • 3 4

      • tramwajem

        • 1 2

  • wolałbym aby powstała nowa Jana z Kolna

    • 8 2

  • zastanawia mnie włączenie nowej wałowej do aleji przy bramie oliwskiej:) (1)

    bedzie wesoło na drodze:)

    • 5 7

    • będzie spokojnie - tylko ruch od strony Wałowej, połączenie od strony Nowego Portu nie będzie

      • 2 0

  • redaktorze Naskręt !

    czekamy na artykuł o przedłużeniu Drogi Zielonej w kierunku Osowej

    • 7 3

  • nOOO

    Panie Naskręt pierwszy artykuł o Nowej Wałowej w której nie miesza jej Pan z błotem - miło.

    • 5 7

  • ekomarudolodzy (2)

    kilku zwolenników skansenu gdańskiego robi tłok na portalu i kontratakuje, zamiast wyprowadzić się na Wdzydze Kiszewskie, zbierać grzyby i jagody i stanowić dobry materiał rozwojowy dla kleszczy no i mieć z salonów i kuchni widok na lasy i jeziora.

    • 4 9

    • (1)

      tak też myślałem , że ich tylko siedmiu dyżuruje na tum portalu

      • 1 1

      • umarłem

        umarłem ze śmiechu kolego,szacun

        • 0 0

  • Karygodne zniszczenie przestrzeni. (1)

    Autorzy tego rozwiązania puścili mimo oczu i uszu 30 lat negatywnych doświadczeń z estakadami w centrach miast. Szykuje się nam Dolne Miasto bis. Wielka szkoda.

    • 9 5

    • szykuje nam sie wreszcie

      Otwarcie tych atrakcyjnych terenow i waterfrontu dla ludzi. Brawo! Tylko jeszcze wykonac 2 krok: polaczyc te droge z ulica Siennicka aby uruchomic druga strone nabrzezy Motlawy.Do dziela!

      • 1 1

  • nie ma co się dziwić (3)

    malkontentów i przeciwników jakiegokolwiek rozwoju zawsze było dużo.
    Jak zainstalowano w Londynie lampy uliczne, to przepowiadano, że Bóg dał noc żeby spać, że to spowoduje ciężkie choroby. Gdy wybudowano pierwszą linie kolejową, to żądano budowy wysokich płotów bo krowy nie będą dawać mleka a kury jajek. Jak dopuszczono do ruchu pierwsze samochody to dla bezpieczeństwa ludzi przed samochodem musiał iść człowiek z chorągiewką, itd, itd, itd.
    Są ludzie bez wyobraźni, którzy aby coś akceptować muszą to osobiście na własnej skórze a nie zawierzyć specjalistom.

    • 5 11

    • To też budowali specjaliści:

      farm4.staticflickr.com/3056/2600869746_24d4738767_z.jpg?zz=1

      Wspaniałe miejsca dla ludzi-trybików i rozkwitu biedy.

      • 4 3

    • ciekawe spostrzezenia

      Ze tez strach i zabobon ciagle trwaja

      • 0 2

    • bez wyobraźni

      trzeba nie mieć wyobraźni, żeby zachwycać się takimi przelotowymi arteriami w centrach miast i jednocześnie nie dostrzegać problemów stwarzanych mieszkańcom (nie samochodom) przez takie arterie. Ale pierwsze pokolenie zmotoryzowanych furmanów nie odpuści, najchętniej wjeżdżaliby na pełnym gazie przed swoje łóżko. Taką maja wyobraźnię!

      • 0 2

  • a dalej

    następnym etapem rozwoju komunikacji w gdańsku będzie zajęcie części nowo wybudowanego pasa na ścieżkę rowerową, wycięcie całego pasa na przystanek tramwajowy czy autobusowy i na koniec "BARDZO INTUICYJNE" wymalowanie oznakowania poziomego. drogowskazów nie postawią, bo koń jaki jest każdy widzi.

    • 6 2

  • Budować, budować, budować!

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane