• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak się zmieni Wyspa Spichrzów. 400 mln zł w osiem lat

Katarzyna Moritz
15 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Bartłomiej Hofman jest prezesem firmy Immobel Poland, która wraz z firmą Multibud w ciągu ośmiu lat chce zabudować Wyspę Spichrzów. Bartłomiej Hofman jest prezesem firmy Immobel Poland, która wraz z firmą Multibud w ciągu ośmiu lat chce zabudować Wyspę Spichrzów.

Za osiem lat i po wydaniu 400 mln zł zagospodarowany zostanie północny cypel Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Powstanie tam hotel ze 180 pokojami, 560 mieszkań, parking podziemny na 700 aut, restauracje, punkty handlowe, biura i plac miejski. Kim są ludzie, którzy chcą tego dokonać?



Katarzyna Moritz: Wyspa Spichrzów przez 70 lat nie została odbudowana ani zabudowana, choć próbowali tego nawet inwestorzy związani z Realem Madryt. Dlaczego myślicie, że akurat wam się uda? Co was skłoniło do tej inwestycji?

Bartłomiej Hofman, prezes Immobel Poland: - Przede wszystkim jest to zgodne z naszą strategią, żeby inwestować w centrach dużych miast, które się dynamicznie rozwijają. Ten warunek Gdańsk spełnia, będąc szóstym największym miastem w Polsce i posiadając trzecie lotnisko pod względem liczby obsłużonych pasażerów.

W pierwszym etapie do końca 2017 roku zostanie zabudowany cypel wyspy. Powstanie tam m.in. hotel na 180 miejsc, apartamenty i usługi. W pierwszym etapie do końca 2017 roku zostanie zabudowany cypel wyspy. Powstanie tam m.in. hotel na 180 miejsc, apartamenty i usługi.

Wyspa Spichrzów to samo serce miasta, odpowiednio przygotowane do inwestycji. Ma plan miejscowy, którego wcześniej nie było, a który dziś spełnia oczekiwania rynku. Dzięki niemu można stworzyć spójne zagospodarowanie wyspy, łącząc funkcje mieszkalne i komercyjne. Niebagatelną kwestią jest to, że jest to piękne miejsce w sąsiedztwie Starego i Głównego Miasta.

W waszym konsorcjum Immobel ma 90 proc., a Multibud 10 proc. udziałów. Jak doszło do tego, że firma o belgijskich korzeniach stworzyła konsorcjum z polską firmą?

Projekt zainicjował prezes Wojciech Ciurzyński, który był mocno rozczarowany, że w poprzedniej spółce [Polnord - red.] nie udało mu się zrealizować tej inwestycji. Przyszedł do nas z tym pomysłem. Z wielu propozycji biznesowych wybraliśmy właśnie tę. Podzieliliśmy się zakresem obowiązków zgodnie z kompetencjami. Spółka Multibud jest naszym projekt managerem, czyli prowadzi ten projekt, a my jako Immobel zapewniamy finansowanie oraz nadzór nad częścią komercyjną.

Wracając do zabudowy na wyspie, co tu dokładnie powstanie?

Projekt zakłada około 60 tys. m kw. powierzchni użytkowych, w tym mieszkań, lokali usługowych plus dwie kondygnacje parkingu podziemnego na ponad 700 miejsc postojowych. Na wyspie będziemy mieli ponad 560 mieszkań, więc musimy zapewnić co najmniej jedno miejsce postojowe na mieszkanie, ale też dla punktów handlowych i zwiedzających. Dlatego parking podziemny będzie częściowo ogólnodostępny. Dzięki temu będzie można tam zaparkować, a potem pospacerować nabrzeżami Motławy albo kładką, którą wybudujemy.

Na cypel wyspy będzie prowadzić nowa kładka nad Motławą. Na cypel wyspy będzie prowadzić nowa kładka nad Motławą.

Będzie lekka przewaga funkcji mieszkaniowej i aparthoteli, ale będzie też hotel na 150 do 180 pokoi, najprawdopodobniej czterogwiazdkowy. W parterach znajdą się lokale usługowe, gastronomiczne. Przy ul. Stągiewnej planujemy umieścić butikowe biura. Ale będzie też plac miejski, który będzie oddzielał pierwszą fazę od drugiej.

Kiedy ruszą prace budowlane?

Pierwszą łopatę będziemy wbijać jesienią 2016 r., najpóźniej w listopadzie. Latem ogłaszamy konkurs, wyłaniamy architektów, podpisujemy umowy na początku września. W styczniu przyszłego roku będziemy mieć gotowy projekt budowlany. Liczymy, że w kwietniu otrzymamy pozwolenie na budowę. W międzyczasie będziemy wyłaniać generalnego wykonawcę.

Od czego zaczniecie?

Od zabudowy samego cypla na północy wyspy. Tam ma być zabudowa o powierzchni 20 tys. m kw., z czego 8 tys. m kw. to będzie hotel, pozostałe 12 tys. będzie podzielone w równych częściach na funkcje usługowe i mieszkalne oraz dwie kondygnacje podziemne prawie pod całą pierwszą działką. Potrzebujemy ośmiu lat, by zakończyć całą inwestycję, jednak pierwszy etap zakończymy pod koniec 2017 roku.

Zgodnie z umową z miastem w ramach inwestycji muszą powstać obiekty celu publicznego. Poza wspominaną kładką przez Motławę i zwodzeniem mostu Stągiewnego chodzi też o przebudowę ul. Chmielnej i jej połączenia z Podwalem Przedmiejskim.

Proszę wziąć pod uwagę, że nasz projekt zakłada zagospodarowanie 2-hektarowej działki w centrum miasta. Musimy więc poprawić układ komunikacyjny i infrastrukturę. W pierwszej kolejności nastąpi odbudowa układu komunikacyjnego na północnym cyplu wyspy oraz powstanie kładka. W kolejnym etapie przebudujemy most Stągiewny, zbudujemy marinę oraz przebudujemy skrzyżowania ul. Chmielnej i Podwala Przedmiejskiego.

Ile potrzeba pieniędzy na realizację tych planów?

Inwestycja pochłonie ok. 400 mln zł, z czego 70 proc. będzie pochodzić z kredytów. Rozmowy z bankami trwają. Dziś pozyskanie dużego kapitału jest relatywnie proste, gdy się ma dobry produkt. A pomysł na zabudowę Wyspy Spichrzów jest właśnie takim produktem. Wiadomo, że w nieruchomościach ważne są trzy rzeczy: lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. My to mamy.

Wyspa Spichrzów jest bardzo atrakcyjna, ale też wyjątkowo trudna do zagospodarowania. Poprzedni inwestor, Polnord, jako jedną z przyczyn wycofania się z inwestycji podał niemożność wybudowania podziemnego parkingu z powodu niestabilnego gruntu na wyspie. Wy nie macie takich obaw?

Robiliśmy odwierty, mamy badania gruntu, nie widzimy takiego zagrożenia. Dziś mamy umocnione nabrzeża, wbite grodzie na ponad 20 m w głąb, co w jakiejś mierze stabilizuje wyspę. Jest dyskusja, czy posadowienie budynku będzie droższe czy tańsze, ale wszystko jest wykonalne.

Zabudowa Wyspy Spichrzów pochłonie 400 mln zł. Zabudowa Wyspy Spichrzów pochłonie 400 mln zł.
W ramach inwestycji wybudujecie kładkę nad Motławą. Jeszcze w czerwcu chcecie ogłosić konkurs na jej projekt.

Tak, a dodatkowo ogłosimy konkurs na przebudowę mostu Stągiewnego, który będzie zwodzony. Powołamy jury, w którym zasiądą przedstawiciele konsorcjum, ale też miasta i autorytety w zakresie architektury i ochrony zabytków. Trzecim konkursem, rozpisanym wśród lokalnych architektów, będzie ten na pierwszą fazę zabudowy cypla na Wyspie Spichrzów.

Koncepcje zabudowy stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku m.in. z projektu stadionu w Letnicy. Jaki będzie jego udział przy tworzeniu projektu budowlanego?

Wojciech Grabianowski będzie koordynatorem, tzw. master architektem, który będzie czuwał, by projekty budowlane były zgodne z koncepcją zaakceptowaną przez miasto i konserwatora zabytków. Jego zadaniem będzie też wspieranie lokalnych architektów w zakresie rozwiązań urbanistycznych i architektonicznych z korzyścią dla wyspy. To nie jest prosty projekt, bo trzeba zsynchronizować różne funkcje: hotelową, mieszkaniową, usługową i parkingową.

Architektura będzie nowoczesna, ale będzie też nawiązywać do przeszłości. Architektura będzie nowoczesna, ale będzie też nawiązywać do przeszłości.
Wierna odbudowa wyspy nie wchodzi raczej w grę, choć ma wielu zwolenników. Jaka więc to będzie zabudowa?

Obiekt będzie całkowicie nowoczesny. Zewnętrzne fasady mają przypominać spichlerze, które były na wyspie. Zadaniem architektów będzie wkomponowanie przeszłości w wizje przyszłości. Dbamy np. o to, by każdy lokal mieszkalny posiadał balkon, a w związku z tym, że balkony są niezgodne z zapisami planu miejscowego, będą loggie.

Szukacie już najemców?

Tak, prowadzimy rozmowy z operatorami hotelowymi i chcemy go wyłonić z końcem tego roku, bo pod konkretnego operatora chcemy przygotować projekt budowlany. Przygotowujemy też dokumentację projektu pawilonu, który będzie otwarty na wyspie już 22 lipca w celu promocji inwestycji. Ruszyliśmy też ze stroną internetową Granaria.pl, nazwa pochodzi od łacińskiego słowa granarium, czyli spichlerz, a to pozwoli nam na lepszą komunikację z odbiorcami obcojęzycznymi.

Koncepcje zabudowy stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Ogłoszony wkrótce konkurs ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany. Koncepcje zabudowy stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Ogłoszony wkrótce konkurs ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany.

Sama sprzedaż mieszkań rozpocznie się na początku przyszłego roku, wtedy też zaczniemy wynajmować powierzchnie handlowe. Nie będziemy sprzedawać lokali usługowych docelowym inwestorom, tylko wszystkie lokale na obszarze danego etapu wynajmiemy, podpiszemy długoletnie umowy i potem sprzedamy to jako produkt inwestycyjny. Chodzi też o to, żeby później nie okazało się, że wszędzie powstaną banki.

Macie za sąsiada spółkę Ognisty Wóz, która planuje budowę od strony Zielonego Mostu na wyspie. Czy prowadzicie z nią rozmowy, by wasze inwestycje powstały w tym samym czasie?

Jesteśmy w stałym kontakcie z panem Zbigniewem Nowakiem, z którym będziemy uzgadniać wszystkie szczegóły współpracy. Łączy nas wyspa i infrastruktura.

Historia Wyspy Spichrzów.

Opinie (246) 5 zablokowanych

  • (8)

    Oby coś z tego wyszło, a nie jak przez ostatnie 70 lat.

    • 218 10

    • (5)

      400 milionów? Podejrzanie tanio na taaaka inwestycje.

      • 16 4

      • konkurs na projekt kładki...

        ...hmm kiedys juz chybataki byl ... a moze nawet nie jeden :)

        • 9 0

      • Tanio? (2)

        Żeby postawić sensowny domek jednorodzinny musisz mieć 0,001 (jedną tysięczną) tej kwoty. Tak więc za to mało możesz postawić 1000 domków jednorodzinnych pod klucz. Infrastruktura komunikacyjna dla takiego osiedla też się w tej kwocie zmieści.

        • 2 6

        • (1)

          srutututu...
          Riwiera w Gdyni kosztowała około 200mlionow euro a tu masz budowle na wyspie która trzyma się na drewnianych palach...
          podejrzewam ze te 400mln to pójdzie na same "fundamenty"

          • 9 1

          • gdyby to byla budowa panstwowa to pewnie tak

            W prywatnej firmie pieniadz sie szanuje.

            Zobaczmy, jak bedzie. Jednak 400mln zlotych to duza kwota. Zauwazmy, ze planowana jest budowa etapowa. Czesc budynkow bedzie zarabiac na koszty innych.

            • 5 3

      • Motława nie ma takiego koloru jak na projektach, przesadzili

        • 4 1

    • Truizmy od rana ozaplusikowane na smierc.

      • 3 1

    • W Gdańsku brakuje głównego placu !

      Proponowany projekt przewiduje głównie zabudowę i uliczki.
      Część wyspy powinna pozostać niezabudowana tak by można było z tego miejsca podziwiać żuraw i obecne kamieniczki.

      Nie można być w postawionym w ciągłym ruchu wśród tłumu przechodzących ludzi jak to ma miejsce teraz.

      • 3 2

  • (4)

    Za 400 lat bardziej realne.

    • 74 34

    • (3)

      A tereny za filharmonią w strome Elbląskiej zostaną dalej jak poligon. Tam już turystów nie prowadza się.

      • 37 16

      • A marudy przy okazji zawsze znajdą jakiś inny, jeszcze nieuporządkowany obszar miasta.

        • 31 4

      • A nie wyczytales tego z artykulu . Widocznie tresc byla o czym innym . Proponuje jeszcze raz przeczytac ze zrozumieniem.

        • 11 0

      • Są jakie są, bo kilka osób burzy się, że nie można zbudować kłądkę. To jak mają tam dotrzeć turyści? Kto tam ma inwestować, jak nie można dotrzeć tam suchą stopą wygodnie spod Żurawia??

        • 6 5

  • Super!!! (9)

    Osobiście wolałbym jednak, żeby architektura wyglądała bardziej kompatybilnie z tym, co już istnieje, np. hotelem Królewskim albo Żurawiem. Ale jest ok.

    • 180 37

    • Zgadza się a wysokie budynki (hotelu) nie są dobrym pomysłem w tym miejscu!!!

      • 20 8

    • architektura to jedna sprawa, druga sprawa to kwestia wykończenia z zewnątrz (3)

      jeśli elewacje będą zdominowane przez metal, szkło, tandetne klinkiery, tworzywa sztuczne to mało istotne jaki będzie projekt, lepszy czy gorszy. Przesłoni wszystko efekt tandety taki jak np Abmer Gold/Biedra na Długich Ogrodach

      • 32 2

      • Wolisz betonowe gresy położone na budynku z gazobetonu tak jak na Długiej? (2)

        Zwykłe bloki opakowane w "średniowiecze" aby udawały coś czym nie są? Grunt że Japońscy turyści dają się nabrać.

        • 9 11

        • nie w sredniowiecze, a XVI-XVII w. (1)

          Po za tym - tak. Wole cos takiego. Gdyby po wojnie uznano, ze budujemy jedynie w nawiazaniu do przeszlosci, ale "nowoczesnie" mialbys bloki z drobnymi elementami.

          Nowoczesna architektura starzeje sie najszybciej. Przyklady LOTu czy Zieleniaka to potwierdzaja. Z drugiej strony masz style retro: Gmach Glowny Politechniki Gdanskiej czy Dworzec Glowny. Nie umiesz powiedziec, kiedy byly zbudowane, ale wiesz, ze widzisz cos ladnego. Bez koniecznosci wysluchania archotekta, ktory opowie ci dlaczego ten budynek powinien ci sie podobac ;)

          • 27 2

          • problem polega na tym, że

            wspomniane przez Ciebie budynki (rzeczywiście piękne) raptem 100 lat temu były 'architekturą nowoczesną' i zbierały podobne opinie, jak dzisiaj lot i zieleniak.

            • 3 6

    • Przecież jest kompatybilne- nie wygląda aby któryś z budynków miał przewyższyć Glorię Deo, która już tam stoi. A że z Szafarni nie będzie widać zabudowy Długiego Pobrzeża, to przecież stan historycznie normalny, tylko zaburzony przez to, że od 70 wyspa jest w ruinie.

      • 5 4

    • No z tym cyplem to odlecieli w kosmos... można było się bardziej postarać.

      • 5 2

    • Dachy beda pokryte strzecha, a sciany wysuszonymi plackami krowimii

      • 1 3

    • Srilanka, Kenia i Timbuktu

      • 4 2

  • Przerażająca ilość miejsc parkingowych. (23)

    Z jednej strony miasto lobbuje żeby korzystać z komunikacji miejskiej ponieważ jest za dużo aut w centrum z drugiej automatycznie robi coś innego. W centrum miasta, na małej powierzchni gdzie na ma dobrej infrastruktury dojazdowej powstanie parking na 700 aut.

    • 96 63

    • Bo do centrum jedzie się komunikają a nie samochodem panie cebulaku. (1)

      • 17 27

      • A ile tu zieleni i fontann !!! która wybrać ?

        Ciekawe czy coś będzie dla ludzi spacerujących po wyspie - prócz betonu i szkla

        • 11 2

    • Przerażająca bezmyślność (13)

      Proponuję najpierw zsumować powierzchnie biurowe we wszystkich nowych budynkach, albo liczbę osób, które tam będą pracowały, ilu będzie się przewijało interesantów/klientów/gości hotelowych, a później wygłaszać takie brednie. Poza tym to samo miasto i jego mieszkańcy cały czas mówią o braku miejsc parkingowych w centrum! Chyba lepiej, jak samochody wylądują na parkingach podziemnych, a chodniki zostaną dla pieszych, prawda?

      • 42 17

      • No tak, to lepiej zbudowac wiecej parkingow (12)

        A potem wiecej drog, a potem wiecej parkingow, a potem stac w korku, bo drogi znowu za waskie...

        Droga do nikad. Bardzo droga droga do nikad. Chcialbym tylko zauwazyc, ze budowa podziemnego parkingu mialaby kosztowac miasto ok. 100mln zlotych (juz w partnerstwie p-p). Za troche wiecej kupiono 10 skladow dla PKM.

        Budowa i utrzymanie drog pochlaniaja olbrzymia czesc naszego budzetu. Mimo to drogi nie sa w idealnym stanie i wiele osob narzeka na korki. Wydanie polowy tej kwoty na rozsadny rozwoj rozwiazan pro-miejskich daloby duzo lepsze rozwiazania.

        Chyba, ze ktos ma straszne kompleksy i musi miec samochod...

        • 24 13

        • Wszystko w granicach rozsądku!

          Idąc Twoim tokiem myślenia, może od razu zlikwidować przemysł motoryzacyjny i paliwowy, bo jaki jest sens posiadania samochodu?! Ciekawe o ile wtedy stopnieje ten Twój BUDŻET. W Twoim świecie zapewne autobusy i tramwaje już fruwają, więc nie potrzebują dróg/trakcji i ich remontów (na to zapewne łoży św. Mikołaj, no bo przecież nie kierowcy poprzez podatki związane z ich samochodami).

          Fajnie będzie, jak wszyscy przedsiębiorcy z każdą najdrobniejszą sprawą pojadą komunikacją miejską i wówczas na pracę... no cóż, na pracę już im nie wystarczy czasu, ale co tam. Oczywiście to również dobrze przełoży się na wpływy do BUDŻETU.

          Po prostu klasyk gatunku, najpierw wyimaginowana teza (drogi, parkingi, korki, drogi...), a później na jej podstawie pomylone wnioski, brawo!

          • 8 6

        • (5)

          Gdyby cały podatek drogowy (zawarty w paliwie) szedłby na budowę i remonty dróg, to pieniędzy na ten cel byłoby kilka razy więcej. Drogi finansują tylko i wyłącznie kierowcy, tankując paliwo. Niestety część z tych pieniędzy trafia na inne cele.

          • 4 6

          • dlatego napisałem podatki związane z samochodami.

            • 2 3

          • mozesz podac zrodlo, lub chocby szczatkowe wyliczenia? (3)

            Liczba sprzedanych litrow paliwa * podatek drogowy.
            Potem porownaj to z kosztami budowy i utrzymania drog.

            Szach-mat. Przestancie sie oszukiwac, ze kierowcy sie oplacaja panstwu. Nie chodzi o to, aby zakazywac samochodow. Sam mam samochod.

            Chodzi o to, aby nie rujnowac miasta i budzetu na potrzeby samochodow. I NIE, podatek drogowy nie pokryl by kosztow.

            • 4 5

            • przecież to jest PRYWATNA inwestycja!

              i nie wierzę, że masz samochód, bo gdybyś miał, to chciałbyś go zaparkować pod swoim domem/mieszkaniem (560 mieszkań tam będzie!) a żeby coś załatwić wolałbyś zrobić to w pół godziny, zamiast w półtorej. I błagam - jak ktoś mówi o korkach w Gdańsku, to na prawdę nie wie co to są korki

              • 6 2

            • skoro chcesz cyfr, to bardzo proszę: (1)

              Polska branża motoryzacyjna jest odpowiedzialna za produkcję niemal 8 procent krajowego PKB (dane na koniec 2014r.), 12 procent całego eksportu oraz zatrudnienie około 800 tysięcy osób. Nie liczę rynku petrochemicznego, wspomnianych wpływów z podatków z tym związanych etc. Jak już jesteś internetowym trollem, to przynajmniej nie zgrywaj, że zależy Ci na faktach i wyliczeniach.

              I jeszcze to Twoje żenujące zdanie "Chyba, ze ktos ma straszne kompleksy i musi miec samochod...", a później ściemnianie, że też masz samochód... jasne.

              • 5 1

              • cyfry (w systemie dziesietnym): 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

                Wolalbym jednak liczby.

                Dodatkowo chce liczb dotyczacych PODATKU DROGOWEGO i wydatkow na drogi.

                Drogi `mig`-u, mam samochod. Nie wiem, czym Ty jezdzisz, ale sadze, ze moj jest ladniejszy. A na pewno bardziej wyjatkowy. Juz dzisiaj moglby jezdzic na zoltych tablicach. Mieszkalem w roznych miastach w roznych krajach i widze jedno - w dobrze zorganizowanym miescie nie potrzebujesz samochodu.

                I tak, nadal sadze, ze jezdzenie samochodem wszedzie i o kazdej porze nie moze wynika z rozsadku. Nigdy bym w godzinach szczytu na trasie Wrzeszcz - Gdansk Glowny (dzielnica, nie dworzec) nie uzywal samochodu. Njapierw troche postoisz w korkach (choc moze i nie tak dlugo), a potem szukasz miejsca parkingowego przez 30 minut. I mit o szybkim zalatwieniu sprawy samochodem prysl.

                Dlatego wole pojechac tramwajem lub rowerem. Z mieszkania w Dolnym Wrzeszczu do okolic Zieleniaka jezdzilem do pracy rowerem. Nawet w pazdzierniku jest to mozliwe (a znam ludzi, ktorzy to robia caly rok).

                Co do PKB... Gospodarka nie nie znosi prozni. Jesli nie wydasz na paliwo - wydasz na kolacje z dziewczyna w restauracji, na kino, teatr, remont mieszkania, zainwestyjesz. Te pieniadze nie znikna. Stworza miejsca pracy w innych dziedzinach.

                Motoryzacja NIE jest zla sama w sobie. Po prostu nie jest rozwiazaniem wszystkich problemow, a indywidualny transport nie jest w stanie rozwiazac problemow komunikacyjnych w miescie. Jesli ktos uwaza inaczej myli sie. Nie podasz przykladu duzego miasta, w ktorym komunikacja jest oparta o transport indywidualny i miasto to funkcjonuje sprawnie.

                • 0 0

        • (4)

          Treść nieco bez sensu skoro w warunkach zabudowy zawartych w mpzp dla tego obszaru, istnieje współczynnik 0,9 dla miejsc postojowych.
          Dla powierzchni biurowych będzie to inaczej oczywiście ale jeśli będzie np 200 lokali mieszkalnych to już być musi min. 180 miejsc dla samochodów, jeśli mieszkań 1000 to miejsc 900 itd.
          Tak więc im więcej deweloperki mieszkaniowej tutaj będzie, tym więcej samochodów trzeba będzie tu upchnąć!.

          • 4 1

          • ale czy nie ma byc 560 mieszkan i 700 garazy? (3)

            • 1 3

            • no to jak krowie na rowie! (1)

              "Powstanie tam hotel ze 180 pokojami, 560 mieszkań, parking podziemny na 700 aut, restauracje, punkty handlowe, biura i plac miejski."

              Po odjęciu miejsc dla mieszkańców masz 140 miejsc. Uważasz, że to tak dużo na hotel, wielkie powierzchnie biurowe i masę punktów usługowych? Maleńkie CH Madison ma 118 miejsc!

              • 6 2

              • Uwazam, ze to wystarczajaco wiele

                Ludzie, nauczcie sie, ze mozna po miescie poruszac sie inaczej, a takze ze jesli zarabia sie wiecej niz minimum socjalne, to wcale nie trzeba od razu wszedzie jezdzic swoim Passatem TDI ;)

                Ile miejsc parkingowych jest przy Dlugiej?

                • 0 1

            • a, wiec mialem racje

              560 mieszkan
              700 garazy

              • 0 0

    • (2)

      a te 700 miejsc parkingowych to i tak będzie za mało! Dużo za mało. Gdzie sie podzieje reszta? Ano nie wiadomo i nikt o tym nie mysli bo po co. Budować, budować. Szał budowlany trwa a parkingów jak na lekartswo. Logika chyba jest taka: jak nie zrobimy parkingu to ludzie nie kupią albo sprzedadzą samochody! Otóz nie sprzedadzą i kupią jeszcze jeden, bo zyjemy w czasach motoryzacji. Wiek XXI to wiek samochodu (w takiej lub inn ej postaci) czy to sie komu podoba czy nie. I do tego trzeba dostosować architekturę a nie głupio sie upierac, że ludzie powinni zmienic przyzwyczajenia...

      • 12 26

      • Zanim zadasz pytanie gdzie się zmieszczą, zadaj pytanie jak dojadą? Rozumiem, że popierasz burzenie połowy miasta, bo trzeba dojechać? A kto to sfinansuje? A kto sfinansuje utrzymanie tych dróg? A kto będzie odpowiedzialny za upadek i degradacje przestrzeni wokół takich dróg? I tak dalej...

        • 16 10

      • wiek XX taki byl

        wiek XXI to wiek odejscia od samochodu. Ponownie rozwija sie kolej, ludzie maja dosyc wydawania polowy domowego budzetu na samochod (paliwo, ubezpieczenia, podatki, oplaty parkingowe).

        Oczywiscie nie wszyscy. Janusz z Passata nie ma dosyc.

        PS. Mam samochod. Bardzo fajny i wygodny. Duzy, z niemalym silnikiem. Youngtimer. Nie zmienia to faktu, ze po miescie nie powinno sie jezdzic na co dzien samochdoem.

        • 7 6

    • czytaj ze zrozumieniem (1)

      560 miejsc będzie dla mieszkańców, a tylko 140 miejsc dla pracowników i przyjezdnych
      to bardzo mało

      • 11 2

      • 15 minut od wyspy spichrzow masz SKM Srodmiescie

        Niedaleko jest tez Gdansk Glowny, 5 minut do tramwaju. Byc moze powstanie jakis autobus w stylu linii 100, ktory bedzie jezdzil miedzy SKM Srodmiescie i okolicami Wyspy.

        To ma byc srodmiescie. Swietnie skomunikowany fragment miasta. Czemu za wszelka cene chcecie jeszcze wiecej samochodow tam wepchnac. Zaparkowac to jedno, ale jak tam dojechac? Naprawde wolicie stac godzine w korku, niz przejsc sie kilometr na kolejke?

        • 6 6

    • Czytelnik - znowu Ci się zepsuł Maluch ?

      Weź się do roboty, zamiast wypisywać farmazony.

      • 1 1

    • Liczba - bo policzalna

      • 0 0

  • Kładka (7)

    Teraz wiadomo skąd się wzięła awantura o kładkę.

    • 90 8

    • skad? pochwal sie swoja wiedza

      • 12 6

    • jesli masz na mysli kladke na olowianke to przestrzeliles totalnie... (4)

      ...

      • 3 2

      • (3)

        Też jest bez sensu!

        • 4 2

        • chyba, ze spojrzysz na tereny przy Polskim Haku (2)

          Wielki obszar, ktory moglby byc ciekawa dzielnica (nawet z nowoczesna architektura) lezy odlogiem, bo mimo, ze do Dlugiej jest 300m, to trzeba obejsc pol swiata, by sie tam dostac.

          • 4 3

          • (1)

            Polski Hak 300 metrów do Długiej??? Albo mylisz to z ołowianką ;-) albo głosowałeś na Dudę :-)

            • 4 3

            • Nie glosowalem na Dude - niepotrzebnie wtracasz w to polityke

              Masz racje, na Polski Hak jest ponad km od Dlugiej i ok 600m od Dlugiego targu (w linii prostej).

              Mialem jednak na mysli okolice ul. Sienna Grobla. Nie wiem, jak sie ten fragment miasta zowie. I okolice tego miejsca sa ~400m od Dlugiego Pobrzeza.

              • 0 0

    • kładka w miejscu jak na zdjęciu zablokuje ruch łódek i małych statków a przecież Most Zielony też był kiedyś zwodzony. Czy nie lepiej wrócić do tej koncepcji ?

      • 11 4

  • (7)

    Zły pomysł! Ruiny pasują do krajobrazu.

    • 97 82

    • (4)

      W sumie mogli by pozwolić na budowę pod warunkiem, że budynki powstaną z czerwonej cegły i kształtem pasować będą do reszty zabudowy Starego Miasta.

      • 25 3

      • Nie ! Ruiny mają specyficzny urok. W filmie produkcji kambodżańskiej podobne ruiny obrosła dzungla , świetna harmonia pomiędzy florą i fauną a zbombardowanymi budynkami. Świetna atrakcja turystyczna. Takie ruiny mogą przyciągnąć wielu turystów z takich krajów jak Somalja , Vanuatu , Tadzykistan oraz Jemenu!

        • 15 4

      • Albo chociaz Glownego Miasta (2)

        Nie chcialbym, aby budowali tam zieleniak z czerwonej cegly...



        "okolice Dlugiej" - jest chyba najbezpieczniejszym terminem :D

        • 3 4

        • (1)

          A gdzieś ty wyczytał to Główne Miasto mistrzu?

          • 0 0

          • Przeczytaj prosze wpis, ktory komentowalem:

            "pasować będą do reszty zabudowy Starego Miasta."

            To nie jest de facto "Stare Miasto". Nie wiem dlaczego, ale wycielo mi spory kawalek wypowiedzi...

            Mniejsza o to. Pisanie wielkimi literami "Stare Miasto" wskazywaloby na nazwe wlasna. Wtedy jest to nieprawidlowe. Dlatego napisalem, ze "chociaz Glownego Miasta".

            Jesli nadal nie rozumiesz, to moge Ci to narysowac.

            • 1 0

    • Otóż to .

      Niech to będzie nasze gdańskie Forum Romanum.

      • 9 3

    • Niesamowity projekt!

      • 0 0

  • Powinni odbudować w dawnym kształcie, tego chcą ludzie. (25)

    Turyści przyjeżdżają oglądać odbudowaną po wojnie starówkę a nie jakieś nowoczesne rzeczy.

    • 267 83

    • TO jest miasto czy skansen we Wdzydzach (4)

      • 36 52

      • (1)

        Bez tego skansenu, przybycie turystów do Gdańska jest pozbawione sensu.
        To jak z tabakierą i nosem.

        • 44 20

        • Niuchasz tabake?

          • 6 6

      • Słoik wracaj na kaszuby

        Gdańszczanie chcą dawnego Miasta
        Nowoczesne to są słoiki z kaszub

        • 9 7

      • Miasto ma full miejsca na swój "rozwój", a historyczne centrum NIE JEST na takie eksperymenty

        to, że ruscy zburzyli oryginał nie usprawiedliwia współczesnego barachła, które próbuje się przemycić w zamian.

        • 12 1

    • (3)

      W Gdańsku NIE MA starówki!

      • 23 23

      • Bzdura.

        Jest starówka, ale nie ma Starówki.

        • 24 5

      • W Gdańsku NIE MA starówki! (1)

        starówka od starego
        a w Gdańsku chyba jest Stare Miasto ??

        • 11 4

        • Główne Miasto, Stare Miasto .... historii sie uczyc ...

          • 0 0

    • Starówka to Wawie.

      • 13 5

    • i może jeszcze trzymac w spichlerzach zboże? :) (2)

      i ładować na żaglowce?

      • 31 9

      • Zobacz na Hotel Gdańsk. Budynek z małymi okienkami jak w starym spichlerzu i funkcjonuje bardzo dobrze. Jak sie chce to można.
        Projekt nie jest zły, ale ten szklak na końcu wyspy to przeprojektowania. Gdzie taki klocek ?

        • 23 3

      • Post pisany przez Bielawskiego ?

        Takim tekstem pojechał do TV ... kolo miłośnik domów z 80 pietrami
        Wizjoner szklanych domów i blaszanych centrów handlowych bez okien w centrum miasta.
        Za dowody wdzięczności sprzeda siebie i całe miasto.

        • 4 3

    • ??? (2)

      Jest 2015 rok i 21 wiek jakbys nie zauwazyl.I nie wypowiadaj sie za wszystkich ludzi.

      • 7 18

      • Ale że co? Że w XXI wieku nie można budować ładnie (jak w XIX w.) tylko trzeba syfiasto bo 21 wiek?

        • 5 1

      • Posłuchaj, co mówią zagraniczni turyści, o ile oczywiście znasz jeszcze inne języki, niż polski

        ci zagraniczni turyści są delikatnie pisząc mocno zdegustowani tym "nowoczesnym" kiczem, który odwalono na Stągiewnej, na Długim Pobrzeżu i na Grobli. I to nie tylko niemieccy turyści.

        • 9 4

    • tego chcą ludzie

      a ja nie chcę i co mi zrobisz ?

      • 9 12

    • Ale wiesz, ze Wyspa Spichrzow nie wygladala zniewalajaco... (4)

      To, co zostalo po niej - ten kwadratowy nie wiadomo co i kilka scian dziwnie surowych to obraz tego, co w przewazajacej wiekszosci bylo tam zbudowane.

      Spichlerz = magazyn. To byly tereny portowe. To byly tereny, w ktorych trzymano rozne dobra. Ciemne, ciasne, niefunkcjonalne do celow ludzkich.

      Chcialbym takze zauwazyc, ze po odbudowie powojennej Gdansk jest duzo ladniejszym miastem niz byl wczesniej. Odbudowano najladniejsza wersje miasta czesto stawiajac dwa budynki obok siebie, ktore nigdy nie staly razem, ale najlepiej nawiazywaly do przeszlosci architektonicznej i urabinistycznej miasta.

      Wolalbym, aby budynki na wyspie Spichrzow byly bardziej w stylu Dlugiej i okolic. Jednak Z drugiej strony, moze warto wpuscic troche nowego swiatla na te tereny. Szczegolnie, ze forma przedwojenna dla tego fragmetnu miasta nie zniewala.

      • 6 11

      • (1)

        Tak rzeczywiscie powojenny gdansk jest ladniejszy . szczegolnie zaspy , przymorza i inne chamskie blokowiska . Wystarczy sie wybrac do paskudnej Kopenhagi,obrzydliwego sztokholmu czy wstretnej rygi aby zobaczymy jakie mamy szczescie ze gdansk zostal zniszczony I odbudowany

        • 11 3

        • Odp się od Zaspy. Szkarada to Robygi i inne smrody

          • 0 0

      • Historycznie rzecz biorąc na Wyspie Spichrzów całodobowo mieszkały tylko szczury.

        • 2 2

      • "po odbudowie powojennej Gdansk jest duzo ladniejszym miastem niz byl wczesniej"

        Wystarczy porównać zdjęcia sprzed wojny i współczesne tych samych miejsc, aby obalić takie stwierdzenia. Dzisiejszy Gdańsk nie umywa się do oryginału, to jedynie atrapa, którą pozbawiono wielu szczegółów. Te 300 do dziś nieodbudowanych kamienic powinno być wymowne. A dzisiejsze wpychanie szklanometalowych kloców w każdy jeszcze wolny plac, i to kloców niepasujących do reszty i nienawiązujących do tego, co było przed nimi, to niewyobrażalna arogancja planistów/zarządców miasta.

        • 7 3

    • "Wierna odbudowa wyspy nie wchodzi raczej w grę" (1)

      Czy mozna wiedziec dlaczego? Czy to moze tajemnica tych, ktorzy wydali zgode na obecny projekt?

      • 12 4

      • Już zapłacone ?

        Cieplewo zatwierdziło ?
        Trzeba się spytać 5 doradców budynia

        • 3 1

    • jak czytam w KRS : rada nadzorcza to Karkan Christian, Piret Gaëtan, Buysse Baron Paul

      a pana Bartusia chyba zrobili w tej spółce prezesem-słupem
      Nieźle, firma w 2010 roku zarejestrowała działalność i już się rozkokosiła na Wyspie Spichrzów
      ciekawe kto za tym stoi i kto ile przytulił ?

      • 6 1

  • Ale dwie pętle tramwajowe dla tramwajów zbudowali!

    Dziękujemy Pani radnej Pomasce za wsparcie i Panu Adamowiczowi za nadzór.

    • 19 30

  • Projekt koszmar!!!

    Fragment projektu żywcem skopiowany z byłego budynku muzeum przy Żurawiu, który na szczęście rozebrano kilka lat temu.

    • 111 19

  • Paskudna architektura w tym miejscu. (3)

    Kto na to pozwala i za ile?

    • 159 27

    • Co by nie zrobili

      kto by tego nie zaprojektował to ten banał i tak byś napisał.

      • 6 20

    • zgadzam się (1)

      Straszne paskudztwo!

      • 17 2

      • Też się zgadzam

        Ten projekt to porażka.

        • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane