• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjątkowe oświetlenie przystanków PKM dzięki ozdobnym wiatom

Maciej Naskręt
28 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Iluminacja przystanku PKM Strzyża.
  • Iluminacja przystanku PKM Strzyża.
  • Iluminacja wiaduktu i przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Iluminacja przystanku PKM Niedźwiednik.
  • Iluminacja przystanku PKM Brętowo.
  • Oświetlenie przystanku PKM Brętowo.
  • Przystanek PKM Kiełpinek nocą.
  • PKM Kiełpinek nocą z bliska.
  • Przystanek PKM Matarnia.
  • Przystanek PKM Matarnia.
  • Przystanek PKM Rębiechowo nocą.
  • Iluminacja przystanku PKM Rębiechowo.
  • Przystanek PKM Rębiechowo po zmroku.

Trwają testy oświetlenia przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki ozdobnej perforacji ścian pasażerowie będą mogli podziwiać nietypową iluminację kolejowego obiektu.



Jak oceniasz iluminację przystanków PKM?

Miesiąc temu zakończyły się oficjalnie prace budowlane przy realizacji 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku, przy której powstało też osiem przystanków. Wciąż jednak trwają prace wykończeniowe.

Niedawno ruszyły testy oświetlania przystanków. Kto tylko może, powinien wybrać się po zmroku w okolice nowych przystanków, bowiem efekt testów jest imponujący i nie ma przesady w tym stwierdzeniu. Z wnętrza przystanków przez specjalnie zaprojektowaną perforację ozdobnych ścian wydostają się promienie światła, które nietypowo oświetlają najbliższe otoczenie.

- Docelowo są oświetlone wszystkie przystanki. Przypomnę, że w sumie jest ich osiem. Do tego dochodzi jeszcze iluminacja wiaduktu nad ul. Słowackiego, którą mieszkańcy mogą podziwiać od kilku tygodni - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która była odpowiedzialna za budowę nowej linii kolejowej w Gdańsku.

Co ważne, za energię elektryczną do czasu odbioru oświetlenia płaci wykonawca linii - spółka Budimex. Potem koszty energii będzie ponosić już spółka PKM, która będzie zarządzać linią, a także nowymi przystankami.

Koszty energii nie mają być wysokie. Dlaczego? - Przy oświetleniu przystanków PKM wykorzystano najnowocześniejsze oprawy LED-owe. Na każdym kolejowym obiekcie jest ich średnio 60-70. Ich moc waha się od 13 do 40 W - mówi Trojmiasto.pl Dariusz Słupczyński, właściciel firmy DS Studio, zajmującej się oświetleniem m.in. obiektów inżynierskich i będącej podwykonawcą na budowie PKM.

Przypomnijmy na koniec, że rozruch linii zaplanowano na 1 września tego roku.


Kalendarium projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej:

- studium wykonalności PKM: 2008 - 2009 r.
- zespół projektu: czerwiec 2009 r.
- koncepcja Programowo-Przestrzenna: luty 2010 - grudzień 2010 r.
- ocena wpływu na środowisko: luty 2010 - luty 2011 r.
- powołanie spółki PKM SA: czerwiec 2010 r.
- wniosek środowiskowy (KIP): czerwiec 2010 r.
- konsultacje społeczne: wrzesień 2010 - luty 2011 r.
- decyzja środowiskowa: czerwiec 2011 r.
- konkurs architektoniczny: lipiec 2011 r.
- decyzja lokalizacyjna: styczeń 2012 r.
- umowa o dofinansowanie z UE: maj 2012 r.
- przejmowanie nieruchomości: październik - grudzień 2012 r.
- prawomocne pozwolenie na budowę: grudzień 2012 r.
- prace przygotowawcze (wycinka, wyburzenia): styczeń - kwiecień 2013 r.
- wyłonienie głównego wykonawcy: marzec 2013 r.
- rozruch placu budowy: maj 2013 r.
- zakończenie budowy linii PKM: 30 kwietnia 2015 r.
- planowane oddanie linii PKM do użytku: 1 września 2015 r.

Miejsca

Opinie (93) 5 zablokowanych

  • bardzo mi się to widzi:-)

    • 10 2

  • Będą oddzielne bilety - SKANDAL!! (3)

    Oczywiście Trojmiasto.pl - cisza!!

    • 6 7

    • pisali o tym 10 razy :) (2)

      • 4 2

      • (1)

        no ale to jednak gnój że w Trójmieście te wszystkie spółki nie mogą się dogadać. wstyd. lenie.

        • 5 0

        • ...

          To nie chodzi o dogadanie a o fakt, aby każda ze spółek nie straciła dochodów, czyli jednym słowem Marszałek musi wyłożyć dodatkowe miliony, aby pokryć straty. Przy jednym bilecie i tej samej liczbie pasażerów, ludzie wydadzą mniej na komunikacje, a więc ktoś te straty musi pokryć.
          Są to niemałe pieniądze bo ok 70mln zł rocznie.

          • 1 1

  • Do kogo ta mowa? (1)

    "Miesiąc temu zakończyły się prace...", a jak nie było połączenia torów na nowy wiadukt w pobliżu Zaspy tak nadal nie ma. Kto to wypisuje takie bzdury? Czyżby ten nowy wiadukt nie należał do PKM? po co go w takim razie budowano? Dlaczego wciska się ludziom taki kit, czyżby ktoś liczył, że ludzie tego nie zauważą? Propaganda jak za najgłębszej komuny!

    • 1 10

    • prace na obszarze należącym do PKM się skończyły

      pozostaję prace na liniach PKP PLK. To wykracza poza zakres inwestycji samorządu województwa.

      • 5 0

  • Ledy piękne...

    ... ale na co ta kolej jak nie będzie zintegrowana z resztą zbiorkomu?

    • 5 3

  • fajnie

    Ale nieekologicznie

    • 3 12

  • Cały czas kibicowałem

    Widząc od początku projekty przystanków byłem bardzo zadowolony wiedząc że będą pięknie wyglądać. Nie myliłem się :)
    Klimatyczne :D

    • 8 4

  • Świetnie to wygląda! Brawo za zlokalizowanie przystanku przy samym porcie lotniczym. To naprawdę ułatwi życie zwłaszcza turystom.

    • 11 4

  • ale cuda ja pi...szok wies sie bawi i tanczy

    • 3 19

  • wies na maxa caly Pan A

    • 5 21

  • zobaczymy jaka frekwencje beda miec jak to po polach jezdz haha

    • 2 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane