• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
PATRONAT

14. Narracje (2 opinie)

Spośród przesłanych zgłoszeń komisja wybrała koncepcję "Czułe punkty" duetu kuratorskiego: Katarzyna Słoboda i Jakub Gawkowski. 14. edycja NARRACJI odbędzie się 17 i 18 listopada 2023 roku w gdańskiej dzielnicy Orunia. Jak co roku festiwal organizują Instytut Kultury Miejskiej oraz Gdańska Galeria Miejska.

Na festiwalowej trasie po gdańskiej Oruni zobaczymy prace następujących osób: Katia Badinowa, Alicja Czyczel, Magdalena Franczak, Basia Gryka, Martyna Jastrzębska, Daniel Kotowski, Marta Krześlak, Inga Levi i Ija Kiwa, Grażyna M. Olszewska, Cezary Poniatowski, Marta Romankiv, Jadwiga Sawicka, Ula Zerek, Lilianna Zeic.

Katarzyna Słoboda jest kuratorką, badaczką i doktorką nauk humanistycznych. Pracuje w Dziale Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie kuratorowała takie wystawy, jak m.in. Zwichnięty czas (2022), Prototypy 4: Agata Siniarska, Osuwisko (2020), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca (z Sonią Nieśpiałowską-Owczarek, 2013) czy Układy odniesienia. Choreografia w muzeum (z Mateuszem Szymanówką, 2016) i inne. Jest redaktorką i autorką publikacji na temat tańca, choreografii, sztuki awangardowej i współczesnej. Laureatka stypendium badawczego Grażyny Kulczyk z zakresu współczesnej choreografii oraz stypendium Młoda Polska 2018. Członkini inicjatywy Przestrzeń Wspólna.

Jakub Gawkowski to kurator i historyk sztuki związany z Muzeum Sztuki w Łodzi. Absolwent Uniwersytetu Środkowoeuropejskiego w Budapeszcie. Kurator i współkurator wystaw Atlas Nowoczesności. Ćwiczenia (Muzeum Sztuki, 2021), Ziemia znów jest płaska (Muzeum Sztuki, 2021), Agnieszka Kurant. Erroryzm (Muzeum Sztuki, 2021), Die Sonne nie Świeci tak jak słońce (Trafostacja Sztuki, 2020), Diana Lelonek. Buona Fortuna (Fondazione Pastificio Cerere, 2020), Najpiękniejsza Katastrofa (CSW Kronika, 2018). Stypendysta programu DAAD theMuseumsLab 2022.

Kuratorów NARRACJI 2023 na Oruni wyłoniła komisja w składzie: Dorota Jarecka (krytyczka sztuki, kuratorka, prowadzi Galerię Studio w Warszawie), Anna Królikiewicz (artystka), Waldemar Tatarczuk (kurator), Aleksandra Szymańska (dyrektorka Instytutu Kultury Miejskiej - organizatora festiwalu), Piotr Stasiowski (dyrektor Gdańskiej Galerii Miejskiej - współorganizatora festiwalu).

NARRACJE to festiwal sztuki współczesnej prezentowanej w przestrzeni publicznej Gdańska, odbywający się każdego roku jesienią, zawsze w innej dzielnicy, która staje się punktem odniesienia i inspiracją dla artystów. W trakcie ostatniej dekady profil festiwalu ulegał zmianom: obecne w pierwszych edycjach efektowne instalacje świetlne ustąpiły miejsca formom sprzyjającym krytycznemu spojrzeniu na przestrzeń i inicjującym bliższy dialog z nią. Przez lata NARRACJE rozgościły się w mieście, które użycza festiwalowi swoich opowieści, sugeruje wątki, prowokuje rozwiązania.

Siła wydarzenia polega na szacunku, z jakim jego twórcy podchodzą do żywego organizmu miasta i wyczuciu w sposobie pracy z przestrzenią i jej mieszkańcami. Świadomi pokus i niebezpieczeństw kuratorzy i artyści dbają, by prace powstające z myślą o konkretnych lokalizacjach nie stygmatyzowały odwiedzanych dzielnic i nie uprzedmiotowiały ich mieszkańców. Projekty prezentowane podczas NARRACJI powstają przy użyciu różnych technik - są wśród nich prace audiowizualne, świetlne, interaktywne, performatywne, filmowe. Duża ich część powstaje zwykle specjalnie na potrzeby festiwalu i ma charakter site-specific. Z programem poprzednich edycji NARRACJI można zapoznać się na stronie narracje.eu/o-festiwalu/archiwum.

14. edycja festiwalu NARRACJE odbędzie się w gdańskiej dzielnicy Orunia.
Choć historia Oruni jest niemal tak długa jak historia samego Gdańska, jej teren został włączony w granice miasta dopiero w 1933 roku. Orunia położona jest pomiędzy wzgórzami morenowym a żyznymi polderami gdańskich Żuław. Początkowo znajdowała się tu osada będąca ważnym przystankiem na kupieckim szlaku wiodącym do grodu nad Motławą. Przez stulecia, zamieszkiwana przez rzemieślników i rolników, Orunia była bogatą wsią i stanowiła spiżarnię miasta. Od XVII wieku zamożne gdańskie rody budowały tu swoje letnie posiadłości. Z biegiem czasu jednak Orunia przekształciła się w duże robotnicze przedmieście.

Mimo katastrof, jakie na przestrzeni wieków wielokrotnie nawiedzały tereny dzisiejszej dzielnicy, do naszych czasów przetrwały liczne pamiątki jej bogatej historii. Dzięki nim Orunia ma niepowtarzalny klimat. Można tu spotkać ciekawą architekturę z przełomu XIX i XX wieku - bogate w unikatowe detale kamienice i skromne budynki z cegły lub muru pruskiego, małą podcieniową kuźnię z około 1800 roku, przedwojenny słup ogłoszeniowy czy ukryty pod ziemią rezerwuar wody. W wielu miejscach niemieckie napisy na ścianach zapraszają do nieistniejących już sklepów. Oprócz walorów historycznych Orunia ma także doskonałe przestrzenie do aktywnego wypoczynku - bogate ukształtowanie terenu, miejsca widokowe, duże obszary zielone z różnorodną roślinnością. To wszystko sprawia, że mieszkańcy dzielnicy są z nią mocno związani emocjonalnie.
[Fragment przewodnika po gdańskiej Oruni, wydawnictwa powstałego w ramach projektu Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki. Pełen przewodnik dostępny jest na stronie: https://sklepikm.pl/pl/p/Przewodnik-po-Oruni-PDF/117.]

Przeczytaj także

Opinie (2)

  • Przykro (1)

    Przykro, że event nie został w żaden sposób nagłośniony, ani na trojmiasto. pl. ani w inych mediach.

    • 0 0

    • Dopiero się odbędą. Bez sensu nagłaśniać rok przed.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.