• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19 wykonawców chce wybudować Pomorską Kolej Metropolitalną

ms
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Projekt stacji Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Brętowo. Projekt stacji Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Brętowo.

Wykonawcy z Polski, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji i Włoch złożyli oferty w przetargu na budowę Kolei Metropolitalnej. To na razie pierwszy etap: w drugim etapie, w którym składane będą konkretne oferty, znajdą się te firmy, które przejdą pozytywnie weryfikację.


 
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy.
Rozpoczęty 29 czerwca pierwszy etap przetargu na budowę PKM ma na celu weryfikację firm zainteresowanych budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Potencjalni wykonawcy wraz z wnioskami o dopuszczenie do przetargu zobowiązani byli przedstawić dokumenty potwierdzające odpowiednie zdolności finansowe oraz doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Przetarg obejmuje zarówno prace budowlane (inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy), jak i telematyczne (w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej). Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r.

Film promocyjny Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Po trwającej około miesiąca weryfikacji 19 wniosków, PKM S.A. zaprosi do udziału w II etapie wszystkich wykonawców, których potencjał i doświadczenie gwarantować będą terminową realizację tak dużej inwestycji, jak budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Głównym kryterium wyboru zwycięskiej oferty w II etapie przetargu będzie już wyłącznie cena. Podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą planowane jest w grudniu 2012 r. Termin ten może jednak ulec zmianie w konsekwencji ewentualnych odwołań od wyników przetargu.
 
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Pierwsze prace przy budowie kolei metropolitalnej - związane z wycinką drzew i wyburzeniami nieruchomości oraz realizowaną przez PKP PLK przebudową stacji Gdańsk-Wrzeszcz - rozpoczną się jesienią 2012 r. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
ms

Miejsca

Opinie (119) 2 zablokowane

  • Absurdalne przedsięwzięcie

    Czy tylu rozsądnych przecież ludzi nie widzi absurdalności tego przedsięwziecia?
    1. Koszty budowy wzięte z kapelusza (fachowcy twierdzą, że kosztować będzie nie 700 milionów a co najmniej 3 miliardy (pożyczonych pieniedzy)). Czy chodzi o rozgrzebanie roboty a potem nie się Skarb Państwa martwi?
    2. Piekło dla mieszkańców Trójmiasta z powodu blokady Grunwaldzkiej, Wita Stwosza, Polanki, Słowackiego, Obwodnicy przez kilka lat.(zamierzają wywieźć i przywieźć z portu 4 miliony metrów sześciennych ziemi i kruszywa- istiejący nasyp kolejowy zostanie całkowicie wywieziony (piasek jest niedobry) i najego miejsce zostanie sprowadzone kruszywo ze Szwecji i z Ławicy Słupskiej)
    3. Katastrofa przyrodnicza. Trzeba wyciąć 25 000 60- letnich w wiekszości drzew. (40 hektarów miejskiego lasu) Zagrożenie powodziowe (piasek z wodą) dla Wrzeszcza przy najbliższej letniej ulewie łącznie ze zniszczeniem dopiero co zbudowanych zbiorników przeciwpowodziowych.
    4. Nieszczęście i dramat dla żyjących tam zwierzat.
    5. Potworny hałas i spaliny zagrażający mieszkającym w pobliżu ludziom (w trakcie budowy)
    Można jeszcze długo wymieniać wady zaś korzyści są minimalne.
    Gdańszczenie - to jest biznes grup interesów - to nie jest dla waszego dobra.

    • 0 0

  • właściciel

    MOZĘ najpierw zapłaćcie ludzieom za ziemię z której ich wywłaszczyliście ???????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Jedyne kryterium - cena?! (2)

    W pierwszej fazie sprawdzą referencje firm, z czego większość będzie miała bardzo dobre, a potem tylko cena będzie się liczyć. To jest chore. A jakieś kryteria odnośnie jakości i terminowości?????? Biednego nie stać na oszczędzanie, więc lepiej zapłacić raz więcej i być pewnym, że nic się nie wysypie, niż płacić najmniejszą cenę ale kilkadziesiąt razy z ten sam produkt!

    • 3 1

    • napij sie melisy, wkurzony (1)

      Co to za kryterium: "terminowość"? Terminowość sprawdza się po fakcie, nie przed;)
      A "jakość" jest określona w wymaganiach, które wykonawca musi spełnić, albo w ogóle nie startować. Materiały przetargowe są bardzo grube, choć Tobie się wydaje, że to jedna kartka z ogłoszeniem: "Kto nam wybuduje za najniższą cenę, no kto "? :P

      • 1 0

      • Tak samo grube

        były materiały przetargowe i tak samo szczegółowa specyfikacja podczas rozstrzygania przetargu na A2, wygrał COVEC i wszyscy wiemy, co się stało później. To samo w innych przypadkach upadłości bądź poważnych reklamacji i remontów tuż po zakończeniu budowy. Papier na da rzetelności wykonania, wymusić ją może tylko nieskorumpowany i fachowy inspektor.

        • 0 0

  • oczywiście weryfikację przejda tylko ci

    co zagwarantują najniższą cenę a potem powtórka ze słowackiego

    "kochani nic się stało lalala nic się nie stało lalala)

    • 1 0

  • ..koniecznie niech budują: WAKOZ+COVEC+support by AMBER GOLD pod patronatem CARITAS POLSKA+Król Dopalaczy..

    ...AMEN!

    • 4 0

  • Czy da się zweryfikować wszystkie firmy przed podpisaniem przetargu? (2)

    Obwodnica Południowa, Nowa Słowackiego itd pokazuje że nie zawsze da się tego uniknąć, po czasie jest tak kolorowo z firmami które wygrają przetarg.
    Oby nie było w przypadku PKM.

    • 59 2

    • Zagraniczne krzaki z potencjałem

      Przyjadą setki pracowników z Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji albo Włoch by budować polską kolej - znowu kilku "inżynierów" z wybranej firmy zagranicznej prowadzić będzie rozliczenia i kontrolę zgodności robót z projektem, aby na koniec zebrać śmietankę pozostawiając czarną robotę podwykonawcom, którym utnie się wynagrodzenie za co tylko się da.

      • 0 0

    • nie da się zweryfikować

      2 - 3 lata budowy to jest zbyt odległa perspektywa czasowa, aby móc jednoznacznie ocenić ryzyko danego wykonawcy, tym bardziej, że nie realizuje jednego, tylko kilka kontraktów w jednym czasie, z których może być jakaś wtopa i wówczas robi się problem.
      Należy właściwie zabezpieczyć realizację kontraktu poprzez stosowne zapisy umowy generalnego wykonawstwa / konsorcjum, w których będą gwarancje bankowe/ubezpieczeniowe należytego wykonania umowy na wypadek niezrealizowania kontraktu. Dodatkowo należy zmodyfikować ustawodawstwo w taki sposób, aby na wypadek zerwania umowy z winy wykonawcy (upadłość, opóźnienia, itd.) obowiązywała procedura uproszczona w wyborze zastępczego wykonawcy tu np. można wysyłać zapytania ofertowe do wykonawców, którzy byli na kolejnych miejscach w przetargu. Wówczas wynagrodzenie wykonawcy zastępczego (wyższe niż pierwotnego) byłoby pokryte z
      1. kwoty, która pozostała z kontraktu do zrealizowania
      2. kwoty kar naliczonych pierwotnemu wykonawcy (i nie zapłaconych)
      3. kwoty wynikającej z gwarancji należytego wykonania umowy
      To wystarczy na zrealizowanie umowy przez wykonawcę zastępczego. Jest tylko małe ale, że kontrahenci pierwotnego wykonawcy, ze względu na pkt 2 otrzymają mniej, lub w ogóle nie otrzymają zapłaty. Ale.. każdy przedsiębiorca ponosi ryzyko działalności, także i ryzyko braku płatności.

      • 13 0

  • Nie jestemm malkontentem, (3)

    ale widzę totalną klapę z tą inwestycją. Jest za droga jak na nasze warunki. Unia dopłaci? Przecież także my dopłacamy do kasu Unii, więc to także sprawa naszych kieszeni. No cóż, można sobie poszaleć, tylko dlaczego kosztem społeczeństwa.Postaw się, a zastaw się... Nic się nie zmieniło choć upłynęło sporo czasu. Wspieram moralnie tych, którzy widzą także poważne minusy tej inwestcji, m.in. wycięcie miejskiej zieleni na odcinku ponad 10 km, także na granicy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Po jaką cholerę tworzy się takie obszary chronione, by potem je bezkarnie dewastować? Kłania się psychiatra.

    • 4 15

    • bez jaj - nie wiem czy za droga ta inwestycja czy nie - ale zieleń wycinają tylko na starym nasypie kolejowym (1)

      więc bez paniki - chyba jednak jeśli chodzi o ekologię to taka kolej jest najbardziej ekologicznym rozwiązaniem z możliwych.. chyba, że preferujesz loty balonem ale wtedy ptaki straszysz.. i nie będzie jaj na Wielkanoc ;)

      • 3 0

      • Nie mówiąc o zabójczym dwutlenku wegla...

        ...z balonowego palnika.

        • 1 0

    • Na twoim i innych wpisach przykładzie (po minusach), widać jak niewielu łapie czym są unijne dotacje.
      Niestety są w większości nafaszerowani informacjami że są pieniądze z Unii i za nie coś się tam buduje. To jest jedna z największych mistyfikacji. Pieniądze z Unii są zawsze przekazywane dopiero po wykonaniu prac i zrealizowaniu projektu czasem w czasie realizacji (wyjątkowo odbiory etapowe). Innymi słowy, wpierw trzeba zgromadzić środki na realizację celu a potem zgodnie z procedurami je odzyskiwać. Komuś kto nie ma pojęcia wydaje się że to wychodzi taniej. Nic z tych rzeczy, regułą jest dwukrotne przepłacanie uzyskiwanego celu.

      • 1 1

  • W 3 lata?? (14)

    Ludzie to Polska jest przecież, dajcie choć raz realny termin typuje rok 2020.
    A i super kryterium CENA!! czyli syf, kiła i mogiła

    • 141 50

    • (3)

      W normalnym kraju takie coś się buduje w 14-18 miesięcy max. 3 larta są właśnie dlatego, że to Polska...

      • 5 4

      • na przykład lotnisko w Berlinie....Niby normalny kraj a opóźnienia.

        • 1 0

      • To odwiedź sobie choćby Włochy/

        to dopiero się zdziwisz ile potrafi trwać budowa zwykłego wiaduktu.

        • 9 2

      • s.. dziadu

        patriotyzm nie polega na dyskredytowaniu wszelkich inicjatyw władz publicznych.

        • 6 7

    • 3 lata temu pismaki mówili, że PKM będzie gotowa przed Euro (1)

      Teraz zgodnie kłamliwym chórem się tego wypierają. Za 3 lata wykonawcy powiedzą, że nie zdążyli, zapłacą kary umowne albo zbankrutują, a kolej zobaczymy ...na nowych wizualizacjach. Prezesi jeden z drugim przytulą nowe ciepłe posadki i zgarną niezłe premie. Tak się dzisiaj kręci lody w Lemingradzie. Trzeba być nieźle wykręconym żeby jeszcze wierzyć w takie newsy.

      • 1 3

      • Spokojnie, nie pluj jadem. Patriotyzm to przeciez wieczne utrzymywanie najgorszych drani z prlowskim rodowodem i ich miernych ale wiernych wychowankow. Nie wolno krytykowac, wolno tylko wspierac, najlepiej czynem!

        • 0 0

    • ... (2)

      A to może przyjmij poważny zakład, co?
      Czy tylko tak szczekasz po to żeby szczekać?

      • 16 5

      • ehhhh (1)

        jak biegasz z jezorem wywieszonym po biedronce to czym sie kierujesz? spojrzalas/es chociaz raz na sklad?

        • 2 1

        • tak, za kazdym razem patrze na sklad i cene

          • 0 0

    • moja opinia (1)

      Wariant optymistyczny: 2020 przejezdna, a 20223 generalny remont.

      • 1 5

      • Generalny remont dopiero po ponad 18 tyś. lat? Nieźle...!

        • 16 2

    • Budowa po polsku, czyli bankructwo wykonawcy.

      W trzy lata? Nie martw się zdążą zbankrutować.

      • 5 6

    • Przeczytaj artykuł a potem się wypowiadaj co będzie kryterium, (1)

      • 7 4

      • Gwarancje gwarancjami, a życie życiem

        • 3 3

  • kolej metropolitna

    wszystkich tylko nie hiszpanów - plis............

    • 2 0

  • polskie linie

    tylko przez polskich wykonawcow

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane