• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

50 zł rocznie to zbyt wiele

Mikołaj Chrzan
23 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Związki zawodowe gdańskiego ZKM chcą, by pracownicy tej firmy jeździli po mieście za darmo. Teraz za bilety muszą płacić. Ile? 50 zł rocznie, czyli ok. 4 zł miesięcznie.

Do końca 2004 r. pracownicy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeździli autobusami i tramwajami za darmo. Taki przywilej dawał im specjalny zapis w uchwale Rady Miasta. Z powodów oszczędności radni te uprawnienia im jednak odebrali.

1600 pracowników ZKM wiele jednak nie straciło. Całoroczne bilety sieciowe zaczęła kupować im od miasta ich firma - ZKM. - Mamy specjalną umowę z Zarządem Transportu Miejskiego. W ubiegłym roku za przewóz naszych pracowników zapłaciliśmy ok. 700 tys. zł. W tym roku zainteresowanie jest trochę mniejsze, więc zapłacimy ok. pół miliona zł - mówi Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy ZKM.

Za bilety, które ZKM kupuje od ZTM, pracownicy muszą jednak płacić podatek dochodowy. Zgodnie z interpretacją fiskusa, taki bilet traktowany jest jako część pensji. Ile wynosi podatek? Rocznie jest to ok. 50 zł, czyli oznacza to miesięczny wydatek ok. 4 zł. Normalny sieciowy bilet miesięczny, dla zwykłych mieszkańców Gdańska, kosztuje tymczasem ok. 132 zł.

Mimo że pracownicy ZKM jeżdżą teraz i tak prawie za darmo, obowiązek zapłaty podatku nie podoba im się. - Wiceprezydent Gdańska Szczepan Lewna i radni obiecali nam, że podczas restrukturyzacji nie stracimy żadnych uprawnień. W sprawie biletów nas jednak oszukano. Za bilety musimy płacić podatek, który nawet nie wspiera budżetu miasta, ale wpada do ogólnopolskiego worka fiskusa - mówi Stanisław Stencel, przewodniczący związku zawodowego pracowników komunikacji miejskiej ZKM w Gdańsku.

Sprawa powróciła podczas wtorkowej komisji Rady Miasta, gdy radni zajmowali się zmianami taryfy biletowej. Za przywilejami dla ZKM wstawił się Kazimierz Koralewski z PiS. - Trzeba dotrzymać naszego zobowiązania, poza tym nie widzę sensu, żeby poprzez przepływy finansowe pomiędzy ZTM a ZKM wspierać budżet centralny - mówi Koralewski.

Z takim pomysłem nie zgadza się jednak Agnieszka Pomaska z PO. - Co będzie w sytuacji, gdy ZKM zostanie sprywatyzowany lub na naszym rynku pojawią się inne prywatne firmy, czy także ich pracownikom miasto będzie fundować bilet? Zamiast upraszczać przepisy, niepotrzebnie je komplikujemy - twierdzi Pomaska.

Koralewski odpiera te zarzuty: - To tylko zobowiązanie Rady Miasta wobec pracowników ZKM. Innym firmom nie będziemy go przyznawać, a jak ZKM będzie sprywatyzowany, to takie uprawnienia pracownikom tej firmy zostaną odebrane - twierdzi Koralewski.

Jaki będzie los biletów dla ZKM? Okaże się to już w przyszły czwartek, gdy na sesji Rady Miasta o losach uchwały zdecydują wszyscy radni.
Agnieszka Pomaska, radna Platformy Obywatelskiej

Wpisywanie do uchwały prawa do bezpłatnych przejazdów dla pracowników ZKM to nie jest dobry pomysł. Jeśli ZKM na to stać, niech tak jak teraz kupuje bilety dla swoich pracowników. Nasz rynek komunikacyjny się otwiera, wkrótce będą ogłaszane przetargi na nowe linie, w których startować będą także prywatni przewoźnicy. Czy także pracownicy takich firm będziemy rozdawać bezpłatne bilety?

Stanisław Stencel, związek zawodowy pracowników komunikacji miejskiej

Chcemy, by radni przyznali nam w uchwale uprawnienia do bezpłatnych przejazdów. Władze miasta obiecały nam, że nie stracimy na restrukturyzacji. Teraz teoretycznie też mamy bezpłatne bilety, ale musimy płacić za nie podatek! Nie ma sensu wspierać budżetu centralnego. Tracimy na tej operacji, więc domagamy się, by ta sprawa została załatwiona tak jak kiedyś.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (174) 1 zablokowana

  • za free..

    proponuje abyś emigrował na Białoruś, wszystko będziesz miał za free

    • 0 0

  • zdegustowany

    Idź facet do lekarza bo z tobą bardzo jest źle .Twoje opinie są chamskie odnośnie Ani która jak pisze jest w 7 m-cu ciąży .Płaci jak każdy za bilet więc żadna dziwota ze ściekła się że zmarzła przez godzinę czekana na autobus. Każdego by chyba cholera wzięłła .Do czego ty pijesz ??? Wszystko cię razi , pewnie sam siedzisz na okrąło na gg i chatujesz w wolnych chiwlkach w pracy ,więć nie wyżyguj innym .Świętoszek się znalazł od 7 boleści hehehehehehe

    • 0 0

  • początek końca

    wszelkiego rodzaju przywileje są zazwyczajh początkiem problemów finansowych. Przecież z tego uprawnienia będzie korzystać nie tylko osoba uprawniona a le i jej rodzina znajomi - wymiennie, kto jedzie ten bierze legitrymacje i jeździ za darmo. Pewnie ZKM podniesie ceny biletów aby się wyrównało - SKANDAL. Niech pracownicy za opkazaniem legitymacji kupują bilety ulgowe i takl powinni po rękach całować za taki przywilej. Niech przestrogą będzie PKP. Jeżeli można to ja chętnie też kupiłbym całoroczny bilet za 50zł (może być nawet 50zł za Tramwaj i 50zł za Autobus). Jak zwykle i tak dużo osób jeździ bez biletu a "nowi" kontrolerzy, cóż są i na nich sposoby :)))
    ZKM samo zakłada sobie pętle na szyję prędzej czy później ktoś ją zaciągnie. Weźcie się lepiej za czystość, punktualność i ochronę waszego taboru. W końcu to zakład prywatny czy państwowy???

    • 0 0

  • JA TEŻ CHCĘ ZA DARMO

    Na codzień zajmuję się naprawą statków. Żądam darmowego pływania po świecie ..!

    • 0 0

  • Zkm?

    A wiecie kto jeżdzi w Planetobusach , Gryfach i innych badziewiackich firmach? Część to kierowcy ZKM mający wolne i dorabiający za kasę bez podatku , część to kierowcy wyrzuceniz ZKM za wódę. I tylko mała część to kierowcy zinnych " żródeł" .

    • 0 0

  • zorientowany

    O następna menda związkowa z ZKM.
    Wyrzucenie za chlanie z ZKM? Wolne żary! Nie łżyj pajacu w żywe oczy.

    • 0 0

  • a podobno jeden kierowca z Planetobusa, ten taki z wąsami to on podobno dłubie w nosie na światłach...

    • 0 0

  • Aniu!

    Wszyscy bijemy pianę a z tego i tak nic nie wynika.Gapole i tak będą, my nie zrobimy się czyścioszkami A Miasto i tak podniesie cenę biletów jak będzie chciało.Zrozumcie , że to Miasto decyduje o wszystkim!! ZKM jest tylko chłopcem do bicia.

    • 0 0

  • Do zdegustowany

    Wolałbym po stokroć jeździć planetobusem niż pojazdami zkm. Powinniście właśnie od nich wziąć przykład. Tak chamskich, zadufanych w sobie i naindyczonych kierowców nie ma nigdzie jak w zkm. Dla kogo się pytam jet tramwaj czy autobus????? Dla ludzi czy dla byle bubka siedzącego za kierownicą??? Co komu szkodzi poczekać chwilkę gdy widzi się, że biegną jakieś osoby - często też i starsze. Wymówka, że nie widział powinna być sygnałem by wysłać delikwenta do okulisty bo stracił wzrok i nie może kierować pojazdem. Zamykanie drzwi przed nosem - to standard, czyli nie patrzy w lusterko jak drzwi zamyka???? Kpina i żenada. Jeszcze się nie spotkałem, by w planetobusie jakiś kierowca okazywał oznaki zmęczenia, zawsze poczeka na podbiegającą osobę a w autobusie jest czysto i ciepło. Brać od nich przykład panowie z zkm. Jeszcze długa droga przed wami do prywatności!!!

    • 0 0

  • Polecam artykuł w ostatnim Newsweeku pt."Związki bezpieczne dla działaczy." O pięknych synekurach działaczy związkowych.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane