• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy bez spalin to odległa przyszłość

Michał Brancewicz
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Autobus elektryczny był testowany na ulicach Gdańska w 2013 roku.

Gdyby Gdańsk zdecydował się dzisiaj na zakup autobusów elektrycznych lub wodorowych, wydałby na nie 4-, 5-krotnie więcej niż na pojazdy, które obecnie jeżdżą po mieście - wynika z analizy zamówionej przez ZTM. Dlatego miasto nie zamierza na razie inwestować w tabor zeroemisyjny. Inaczej jest w Gdyni, która kupuje kolejne trolejbusy.



Czy Gdańsk powinien kupować autobusy ekologiczne?

Zgodnie z zapisami Ustawy ze stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do 2028 roku przewoźnicy świadczący usługi publicznego transportu zbiorowego powinni posiadać w swoim taborze co najmniej 30 proc. autobusów zeroemisyjnych.
Zamiany mają przebiegać etapami:

  • 5 proc. do 1 stycznia 2021 r.
  • 10 proc. do 1 stycznia 2023 r.
  • 20 proc. do 1 stycznia 2025 r.
  • 30 proc. do 1 stycznia 2028 r.

Taka inwestycja musi spełniać jednak pewien warunek. Musi być uzasadniona ekonomicznie. Jeśli nie jest, miasto nie ma obowiązku wydawać pieniędzy na ten środek transportu.

Gdynia spełnia ekologiczne warunki



Gdynia już teraz spełnia ustawowe kryteria, ze względu na posiadanie taboru trolejbusowego. Nie zmienia to jednak faktu, że miasto wciąż inwestuje w pojazdy przyjazne środowisku. Świadczy o tym chociażby zakup 30 trolejbusów marki Solaris. Pierwsze przegubowce wyjechały na początku zeszłego tygodnia na ulice. Ich koszt to 95 mln zł.

Co więcej, Gdynia właśnie rozstrzygnęła przetarg na zakup sześciu trolejbusów do obsługi linii nr 170. Będą one kosztowały 16,6 mln zł.

Miasto planuje także pozyskanie dofinansowania na zakup 25 autobusów elektrycznych:
18 standardowych oraz 7 przegubowych z planowanym wprowadzeniem do eksploatacji w 2021 roku.

W przyszłości mają pojawić się kolejne pojazdy elektryczne. Do 2024 roku może pojawić się 36 autobusów elektrycznych - 12 standardowych, 11 przegubowych i 13 midibusów.

Gdańsk analizuje zakup ekologicznych autobusów



W Gdańsku obsługą linii zajmuje się miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz prywatny przewoźnik BP Tour. Zarząd Transportu Miejskiego, który sprawuje nad nimi nadzór, zlecił opracowanie analizy kosztów i korzyści wprowadzenia ekologicznych autobusów.

W analizie przygotowanej pod koniec 2018 roku przyjęto, że GAiT ma w posiadaniu 227 autobusów (dzisiaj jest ich 230), więc wymiana 30 proc. na zeroemisyjne wiązałaby się z zakupem 69 pojazdów. W przypadku BP Tour chodzi o 12 autobusów.

Oczywiście brany pod uwagę jest też wariant 0, czyli brak zakupu autobusów ekologicznych, a jedynie spalinowe. Pozostałe dwie opcje dotyczą nabycia pojazdów elektrycznych (wariant 1) lub wodorowych (wariant 2).

Z analizy wynika, że gdyby GAiT zdecydował się wcielić w życie wariant 1, musiałby kupić:
Autobusy elektryczne

  • do 2021 roku - 12 standardowych autobusów, 6 ładowarek plug-in, 2 ładowarki pantografowe
  • do 2023 roku - 8 standardowych autobusów, 3 przegubowe autobusy, 6 ładowarek plug-in, 3 ładowarki pantografowe
  • do 2025 roku - 13 standardowych autobusów, 10 przegubowych autobusów, 12 ładowarek plug-in, 3 ładowarki pantografowe
  • do 2028 roku - 20 standardowych autobusów, 3 przegubowych autobusów, 12 ładowarek plug-in, 4 ładowarki pantografowe

Koszt standardowego autobusu został oszacowany na kwotę 2,5 mln zł, przegubowego na 3 mln zł, ładowarki plug-in na 100 tys. zł, a ładowarki pantografowej na 500 tys. zł i nie zmienił się przez cały okres, którego dotyczyła analiza. Całość zamknęłaby się kwotą 191,1 mln zł, oczywiście rozłożoną na lata. Zaś same pojazdy kosztowałby 180,5 mln zł.

W przypadku BP Tour koszty wyniosłyby 30 mln zł.

Jednym z producentów autobusów wodorowych jest polska firma Ursus. Jednym z producentów autobusów wodorowych jest polska firma Ursus.
W przypadku wariantu 2, GAiT musiałby kupić:
Autobusy wodorowe

  • do 2021 roku - 12 standardowych autobusów
  • do 2023 roku - 11 standardowych autobusów
  • do 2025 roku - 23 standardowych autobusów
  • do 2028 roku - 23 standardowych autobusów

Koszt jednego pojazdu oszacowano na 3,5 mln zł, co razem daje 240,5 mln zł. Do tego należy doliczyć koszt budowy stacji tankowania wodoru - ok. 2,5 mln zł. W sumie potrzeba więc 244 mln zł.

Za taką samą liczbę pojazdów, ale z silnikiem diesla spełniającym normę spalin EURO VI, należałby zapłacić ok. 55,2 mln zł.

Koszty eksploatacji od 600 tys. do 1,9 mln zł



Twórcy przeanalizowali również koszty eksploatacji. Porównajmy je dla roku 2021, kiedy na ulice wyjechałoby 12 nowych pojazdów. Przez rok przejechałyby one ok. 794,3 tys. km.

Dla autobusów z silnikiem diesla koszt paliwa na jeden wozokilometr to 1,92 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 30 tys. zł. Łączna kwota to ok. 1,555 mln zł.

Dla autobusów elektrycznych koszt energii elektrycznej na jeden wozokilometr to 0,78 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 12 tys. zł. Razem daje to ok. 632 tys. zł.

Dla autobusów wodorowych koszt paliwa na jeden wozokilometr to 2,40 zł, do tego dochodzą koszty napraw oszacowane na 36 tys. zł. W sumie wychodzi ok. 1,942 mln zł.

- Przeprowadzona analiza wykazała, że obecnie nie ma uzasadnienia ekonomicznego wprowadzenia do eksploatacji w komunikacji miejskiej w Gdańsku autobusów o napędzie zeroemisyjnym - mówi Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM Gdańsk. - Zgodnie z ustawą, analiza musi być powtarzana co trzy lata. Warto zaznaczyć, że rozwój technologii zeroemisyjnej ciągle postępuje i być może za jakiś czas, koszty jednostkowe produkcji i eksploatacji będą na tyle niskie, że będzie się opłacało wdrożenie tej technologii.
Analiza wyznaczyła też linie autobusowe, które miałyby być obsługiwane przez pojazdy zeroemisyjne. Są to:
Linie ekologiczne

  • 110 Wrzeszcz PKP - Port Lotniczy
  • 115 Wrzeszcz PKP - Jaworzniaków
  • 130 Jesień PKM - Muzeum II Wojny Światowej
  • 167 Bysewo - Wały Piastowskie
  • 184 Niedźwiednik - Wały Piastowskie
  • 205 (Gdańsk) Dworzec Główny - (Pruszcz Gdański) Komarowo
  • 207 (Gdańsk) Dworzec Główny - (Pruszcz Gdański) Komarowo

oraz dodatkowo:

  • 100 Dworzec Główny - Targ Rybny
  • 622 pętla tramwajowa - ZOO

Opinie (267) 9 zablokowanych

  • Urzedasy !Straty jakie powodują diesle są 10 razy wyzsze niz koszt zakupu bez spalin ,niszcza srodowisko i zatruwaja śmiertelni (10)

    Diesel zabija nas wszystkich powoli a najbardziej truje właśnie dzieci! Koszty leczenia ludzi są milion razy wyższe a co roku umiera w Polsce 40 tys ludzi przez choroby spowodowane zatruciem spalinami. Spaliny powodują większość chorób w miastach !Obniżają odporność ,powodują raka i wiele innych chorób. Powoduje też zatrucie środowiska!! Trzeba być naprawdę d**ilem by podawać porównanie ,ze jest nieopłacalne ekonomiczne bo właśnie ekonomicznie najbardziej się one opłacają!!
    wiedzą to wszystkie miasta w Polsce które już maja zaplanowane zakupy autobusów nie emisyjnych nie muszą one być elektryczne, są tez inne rozwiązania! ale kazde miasto zachodnie już takie ma!!Gdańsk jak zawsze chce byc ostatni nie tylko z miast zachodnich ,ale i ostatnie w Polsce! Autobusy elektryczne czy wodorowe są dużo tańsze niż tramwaj i wymagana dla niego cała infrastruktura! Liczę ze nowa prezydent wywali na zbity pysk tych urzędasów i zacznie dbać o zdrowie mieszkańców Gdańska

    • 11 10

    • (5)

      Widac ze nie masz pojecia o nowoczesnych silnikach diesla

      • 5 3

      • gimbus ty niemasz pojecia o niczym ,bo diesel oficjalnioe został przez unie europejska uznany za najbardziej szkodliwy na (4)

        jednocześnie jest już naj mniej wydajny i zostały podane daty całkowitego zakazu jego produkcjiTo diesle maja całkowity zakaz wjazd do stref w miastach Europy zachodniej.. Jak zawsze kolejny głupek musiał pochwalić się głupotą.
        I jeszcze jedno głupku wsadź sobie rure wydechową tego diesla w usta i odpal na kilka sekund szybko zmądrzejesz jak przezyjesz ! z wodorowego będziesz mógł się co najwyżej napić bo to czysta woda będzie.

        • 1 5

        • Ale jaki diesel? Z lat 50 ubieglego wieku czy nowoczesny, speniajacy najnowsze normy emisji spalin? A kto go uznal za smiercionosny? Lobbisci z Toyoty nie potradiacy zbudowac dobrego diesla

          • 1 0

        • a kilka lat wcześniej ta sama unia uznała diesla za najbardziej ekologiczny. ekologia taka sama jak z żarówkami.

          • 2 1

        • (1)

          Podaj te dane o takiej wysokiej szkodliwości diesla i występowaniu raka. Silniki diesla to może powodują jakis promil promila, reszta to przede wszystkim geny i tryb życia czyli co jesz, czy uprawiasz sport, stres itd. Sam jestem za elektrykami ale niech chociaż zbliża się do cen za samochody z silnikami spalinowymi.

          • 3 2

          • i**oto sam sobie poszukaj skoro skoro jestes az tak głupi ze tego niewiesz

            to wsadź sobie rure wydechową diesla w usta i nie będziesz musiał niczego szukać .wszystkie informacje sa dostępne w Internecie ale ty potrafisz tylko głupotą się chwalić.

            • 1 3

    • Brak wiedzy głupka ze wsi który diesla kojarzy tylko z traktorem (3)

      A przeszło ci przez myśl troglodyto, że elektryczne samochody też trzeba ładować wliczając w to sprawność turbiny parowej, opory przewodów, sprawność kilkunastu stacji transformatorowych po drodze, sprawność ładowarki oraz samej baterii pojazdu która potrafi stracić ładunek od niższej temperatury? W konsekwencji ładując pojazd elektryczny wyjdzie ok 20 razy większa ilość spalin przez komin elektrowni niż z rury nowoczesnego diesla.

      • 4 2

      • ty bezmózgowcó własnie potwierdziłes swoja głupote,eletrownie to ty widziałes na obrazku (2)

        brednie takie bezmózgowce ,jak ty i ten poprzedni jeden lepszy od drugiego przykład skrajnej głupoty .Jeden twierdzi ze diesel nie trują tylko jedzenie, a drugi ze to elektryczność truje. Ja buraku nie tylko energetykiem jestem ale i te elektrownie budowałem. Ale zgłoś się do nobla obal cała naukę i ogłoś się geniuszem bezmózgowcu. Sprawność elektrowni jest bardzo wysoka jeden komin w miescie ma znikomy wpływm na srodowisko w prównaniu do kilkudziesięciu tysięcy kominów przemieszczających się co dziennie pom całym mieście. A w szczególności w trójmieście które jest złomowiskiem starych trupów.Pamietam jak tacy d**ile jak ty twierdzili kiedyś ze stare zarówki są mniej szkodliwe i prądozerne niż obecne ekologiczne ledowe.Róznica miedzy nami taka właśnie ze takich przygłupów jak ty nik poważnie nie traktuje dlatego na całym swiecie transport w coraz bardziej opiera się na elektryczności.A ty możesz się tylko przystosować.I zezłomować swój złom!!

        • 1 4

        • "Ja buraku nie tylko energetykiem jestem"

          Ta, chyba red bullem.

          • 2 0

        • "Sprawność elektrowni jest bardzo wysoka"

          XD dziękuję, dobranoc.

          • 2 0

  • Jedyna sensowna alternatywa to wodor ale poki co autobusy bardzo drogie i brak stacji

    • 1 0

  • Proponuję jazdę na rowerze jak kto ma blisko. (8)

    A jak daleko to pozostaje komunikacja...

    • 42 10

    • Pod prąd? (2)

      Nawet w Wietnamie odpuszczają sobie rower i przesiadają się do aut.

      • 1 4

      • Zachłysnęli się, jak my w 2004 (1)

        Nagle każdego stać na samochód, chociaż wcześniej mógł się tylko do niego ślinić.
        W końcu im przejdzie lans i wrócą w większości na swoje rowery.

        • 3 0

        • na bawoły wrócą

          • 0 0

    • rowerem elektrycznym

      albo z doczepnym silnikiem moto

      • 0 0

    • proponuje prace zdalnie jak pracuje przed kompem.

      sa video multiroom programy a bazy danych i tak sa pozabiurem w serwerowni w tzw chmurze...

      • 0 0

    • Jazdę rowerem wzdłuż Grunwaldzkiej, dodam (2)

      W godzinach szczytu, dla inhalacji czystym powietrzem, zdrowo.. :)

      • 7 3

      • zdrowo zdrowo

        przecież auta nie kopcą, wszystko to wina pieców

        • 2 2

      • Zgadzam się, to bardzo niezdrowe. Sam stosuję maskę ale wątpie, że zatrzymuje wszystkie spaliny

        • 3 0

  • Gdańsk ma elektryczne tramwaje, które są podstawą transportu w mieście (2)

    Pan redaktor o tym nie wie?

    • 6 5

    • podstawą są unas autobusy stare trujace diesle ,tramwaje są tylko dodatkiem (1)

      • 2 1

      • Co mnie obchodzi jak jest u was? W Gdańsku podstawą są elektryczne tramwaje

        • 0 2

  • Dlaczego nie CNG? (10)

    • 51 4

    • (7)

      już to forsowano przez wiele lat to zbyt kosztowny system
      brak stacji paliw,
      ogromne koszty zakupu pojazdów i instalacji

      prąd doniesiesz w wiadrach , a CNG?

      • 6 8

      • (6)

        Jakby wybudowali terminal gazowy to na jednym tankowcu miasto jeździłoby kilka lat. Brak stacji? A to autobusy miejskie tankują gdzie popadnie? Zrobiliby swoją, w Gdyni mają. Jak się nie da jak się da?

        • 23 0

        • Tylko po co? (5)

          Jak już masz wprowadzać zupełnie nową technologię, to czemu nie od razu wodór?

          • 0 6

          • (4)

            Super, mamy fabrykę wodoru pod postacią Lotosu, po co inwestować w stare technologie? Ale lepiej zgnoić burżuja prywaciarza w osobówce a i tak kupić autobus na olej napędowy.

            • 4 3

            • A gdzie mamy fabrykę CNG? Co za różnica jaki gaz importujemy? (3)

              A jak mamy budować, to tak, żeby to miało sens za parę lat.

              I kto tu mówi o gnojeniu osobówek?
              To, że samochody się nie mieszczą w mieście to zupełnie inny temat...

              • 1 2

              • (2)

                Nie zrozumiałeś, więc tłumaczę: do CNG potrzebny byłby nowy gazoport a wodór produkuje się w Lotosie. Lepiej więc wykorzystać paliwo produkowane na miejscu czyli wodór. Ponadto wodór jest czystym paliwem a CNG nie do końca. Oba pomysły jednak są sto razy lepsze niż gnojenie samochodów osobowych a i tak wprowadzania na drogi autobusów z silnikiem diesla. Do tego tak jak ostatnio było - używanych.

                • 1 1

              • ile kWh prądu idzie na 1m3 tego "ECO-Wodoru" - wiesz? (1)

                5kWh !!! a prąd mamy z węgla !!! ... ps) a jeśli od benzynki odejmiemy opłaty, akcyzy i podatki ... to wodór staje się nieopłacalny

                • 0 0

              • wodór w Lotosie to odpad a nie produkt

                • 0 1

    • bo to dalej CO2

      mniej CO2, ale niewystarczająco mniej

      • 1 5

    • Kosztowny?

      • 3 2

  • Taa, odległa przyszłość xD (5)

    Jakoś w Gdyni potrafią od dawna mieć trolejbusy i elektryki tylko Gdańsk jest upośledzony i zacofany

    • 11 4

    • (2)

      Gdynia deklu ma infrastrukture pod trolejbusy, Gdansk nie

      • 0 4

      • i Gdynia ma autobusy na CNG a Gdańsk nie :)

        • 2 0

      • Pisałem też o elektrykach jakbyś nie zauważył ;) w Warszawie też nie mają infrastruktury pod trajtki a mają elektryki

        • 1 0

    • Gdańsk jest po prostu biedny.

      • 0 0

    • Linie trolejbusowe

      założyli nam źli Niemcy.

      • 0 0

  • w gdyni wodorowe jeżdżą od kilku lat i co???? takie to straszne? moze gdańsk w końcu musi ruszyć hm.... chciałem napisać mózgiem ale rządzący mają tylko konta bankowe a nie mózgi

    • 4 4

  • Gdańsk analizuje (4)

    Tymczasem syf spalinowy na ulicach już przechodzi ludzkie pojęcie, jak te wszystkie auta-szroty odpalają na światłach to tylko niebieska chemia się snuje....
    Chociaż autobusy miejskie mogłyby dać przykład a w ogóle potrzebna jest zdecydowana, realną a nie tylko deklaratywna walka ze spalinami...

    • 45 14

    • mamy 21 wiek i nowoczesny tristar (1)

      czemu ten beznadziejny system nie steruje ruchem tak by jadąc określoną prędkością którą by można wyświetlać na wyświetlaczach np 40km/h trafił bym na kolejnych światłach na zielone światło. Mozna by sterować prędkością pojazdów może tłuki by się nauczyły ze w mieście nie trzeba jechać 100km/h by zając pierwsze miejsce w kolejce. A ci spokojniejsi płynnie by przez miasto jechali. U nas uspokajanie ruchu polega na zatrzymywaniu sie na każdych światłach co jest bardo ekologiczne i tanie inaczej. Wiecie ze takie wyświetlacze z prędkościami były w między Gdaniskiem a Gdynią już za komuny?

      • 0 0

      • to są za trudne pytania dla aktywistów

        • 0 0

    • (1)

      niebieska chemia :) weź Ty lepiej idź do lasu

      • 3 8

      • co się burzycie humaniści - proszę mi wytłumaczyć ten związek frazeologiczny: "niebieska chemia"

        • 0 0

  • Dobrze, że GAiT nie zajmuje się deweloperką

    Pewnie do budowy domów wykorzystywaliby azbest: w końcu taniej.

    • 3 0

  • uwaga uwaga (2)

    Przecież trolejbusy też produkują zanieczyszczenie powierza, CO2 i miliard związków chemicznych agresywnych chemicznie i szkodliwych dla ludzi i całego środowiska. Prawda? Chyba każdy o tym wie.

    • 7 10

    • uwaga uwaga (1)

      Widać że jednak niektórzy ludzie (minusujący) nie wiedza. A prąd to skąd się bierze? Wiadomo?
      Ze spalania węgla. To że w centrum nie kopcą pojazdy to nic nie daje w kwestii czystości powietrza w miastach. W Niemczech pozbyto się z centrów miast starych diesli a stężenie substancji w powietrzu i tak nie spadło.
      walka z wiatrakami

      • 1 3

      • Elektrownia przy produkcji prądu emituje 1/10 tego co taki autobus by wyemitował.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane