- 1 Rolnicy znowu zablokują Gdańsk (406 opinii)
- 2 Martwy noworodek znaleziony w Gdyni (292 opinie)
- 3 Można ją zwiedzić, zanim zostanie otwarta (95 opinii)
- 4 Przejście wzdłuż Motławy znów możliwe (69 opinii)
- 5 To jedyna szansa dla tej obwodnicy (237 opinii)
- 6 Oszukiwali "na BLIK-a", trafili do aresztu (94 opinie)
Będą dwa nowe pociągi. Urząd dokłada 14,5 mln zł
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego dołoży brakujące 14,5 mln na zakup dwóch pociągów o napędzie elektrycznym, na które pierwotnie planował przeznaczyć 55 mln zł. Ostatecznie we wtorek urzędnicy poinformowali o wyborze oferty na 69 mln zł, jaką złożyła spółka Newag z Nowego Sącza.
Na postępowanie odpowiedziały dwie firmy: spółka Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Pierwsza dostawę dwóch pociągów (aglomeracyjnego i regionalnego) wyceniła na 69 mln, a druga 104 mln zł.
To znacząco wyższe oferty od pierwotnie założonego budżetu, który na etapie przygotowania przetargu nie uwzględnił dwucyfrowej inflacji. Urzędnicy na zakupy planowali przeznaczyć 55 mln zł, dlatego przez ostatni miesiąc trwały analizy, czy i skąd uda się pozyskać brakujące 14,5 mln zł.
Ostatecznie urząd marszałkowski zdecydował o wyborze oferty Newagu, a co za tym idzie, dołożyć brakujące 14,5 mln zł.
Marszałek: kupujemy dwa, a chcemy kupić 31 pociągów
- Dzisiaj rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nowego taboru o napędzie elektrycznym dla województwa pomorskiego. Wygrał NEWAG. Póki co kupujemy dwie sztuki, ale jesteśmy zdeterminowani, aby wykorzystać pełną opcję i zakupić łącznie 31 sztuk nowych ezt dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych - poinformował w mediach społecznościowych Mieczysław Struk, marszałek województwa.
Pociąg aglomeracyjny ma być fabrycznie nowym, wieloczłonowym pojazdem o napędzie elektrycznym (EZT). Obsłuży połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.
Z kolei pociąg regionalny (również fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym) będzie realizował wojewódzkie przewozy pasażerskie. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-06-28 18:48
Ładne, ale (3)
Patrząc na nasze nowe wagony SKM i foto wyżej cały czas mam wrażenie, że te pociągi są za ciasne (wąskie). To ma być kolej podmiejska, a miejsca na bagaż nad głowami tyle co w samolocie. Aby było taniej to siedzenia indywidualne można zamienić na proste i chuliganoodporne ławki, jak w dawnych wagonach poniemieckiego metra albo składach EN.... Mała ilość drzwi wydłuża czas wymiany pasażerów wagonu na stacjach.
- 28 10
-
2022-06-28 19:02
Są za wąskie?
Szersze wagony nie wjadą na żaden przystanek.
- 6 3
-
2022-06-28 18:59
Być może jednym z zamówionych składów jest 19WE. To typowy pociąg aglomeracyjny.
- 5 1
-
2022-06-28 18:54
to ma służyć przede wszystkim do zrobienia sobie zdjęcia na tle
a reszta jest nieistotna, podobnie jak z Jazzami tramwajowymi
- 11 5
-
2022-06-28 20:27
Siedzenia by było jak w metrze! SKM to nie regio!! miejsca brak, rowery też za bardzo się nie mieszczą z tego co widzę.
Jak jest więcej ludzi, czyli standardowo aktualnie, to nie ma gdzie stać.- 16 1
-
2022-06-28 20:15
SKM to spółka przede wszystkim rządowa, samorządy mają symboliczne udziały (7)
Samorządy powinny ewentualnie dokładać do zakupu nowych pociągów proporcjonalnie do udziałów!! Skoro nie mają nic do powiedzenia a rząd nie chce przekazać tej spółki do województwa to niech sam kupuje nowe pociągi. Rząd nie chce nawet zwiększyć udziałów za zakupione przez marszałka nowe pociągi.
- 12 24
-
2022-06-28 23:38
I co z tego, to Struk faworyzuje skm (1)
To niech marszalek zleci obsluge regio i pkm innej firmie albo sam stworzy koleje pomorskie jak we wszystkich bogatszych i kreatywnych wojewodztwach. To marszalek wojewodztwa odpowiada za organizacje transportu w regionie.
- 2 7
-
2022-06-30 07:32
Struk faworyzuje SKM??
Dowcip roku! Od kilku lat blokuje SKM zakup nowych pojazdów, a jak sam kupił 10 nowych pociągów, to wszystkie wydzierżawił Polregio.
- 2 0
-
2022-06-28 21:26
symboliczne?!
ponad 40%
Ale fakt, to nie pozwala się "szarogęsić" "jak u siebie"...- 9 2
-
2022-06-28 20:30
A jakie to ma... (3)
znaczenie?
Znajdź innego przewoźnika albo dogadaj sie z obecnym.- 15 4
-
2022-06-29 11:36
A znajdziesz innego operatora torów niż PKP? (1)
- 2 2
-
2022-06-29 14:31
a to jest zmartwienie Marszałka
Jakoś UKE i URE ucywilizowało dostęp do infrastruktury i operatorzy potrafią ją współdzielić.
Z drugiej strony, dlaczego wnikać jak właściciel dysponuje swoją własnością?
Zechce, to zepsuje... Tak działa "święte prawo własności"...- 2 1
-
2022-06-28 20:49
Marszałek nie umie.
Ani tego ani tego. Akurat inflacja idzie w górę więc będzie miał na co zwalić 20letnie zaniedbania.
- 20 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.