• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Trwa budowa szkoły na Jasieniu i dróg do niej prowadzących. Po prawej stronie poprowadzona zostanie również przedłużona linia tramwajowa w ramach realizowanej właśnie Nowej Bulońskiej.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.

Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe zobacz na mapie Gdańska, by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.



Jak oceniasz zmiany w projekcie Nowej Bulońskiej?

Nowa Bulońska Północna to droga i linia tramwajowa, która połączy Jasień i Ujeścisko z Moreną. Jej budowa trwa już od przeszło roku i według zapisów przetargowych, powinna zakończyć się ostatniego dnia lipca 2019 roku.

Tak się jednak nie stanie.

Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.

- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.

Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom



W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.

Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej



Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.

Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni. Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.

Zmiany opóźnią prace budowlane



Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.

- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?

- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.

Wyjątkowa Estakada Wenecka



Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.

Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.

Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej

rb

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • Nowa Bulońska kończy się w polu - w pobliżu górnego zbiornika Świętokrzyska

    Absurdem jest że nie ma połączenia nowej drogi z ulicą Piotrkowską w Ujeścisku - to jest raptem 300m oraz z Zakoniczynem - od końca obecnej drogi asfaltowej do ulicy Kłoczkowskiego jest tylko 100m !!!

    • 4 0

  • Ja pytam ...

    ... po co robita tam pętle, która w perspektywie kilku lat stanie się niepotrzebna, gdyż linia będzie jeszcze dalej prowadzona!
    Czy tylko po to, żeby zarosła krzakami polskimi i perzem, jak pętla na Chełmie?
    Czy TRAM nie mógłby "zawracać" tak jak przy PKM Brętowo?

    • 2 1

  • Czy wiadomo już jakie linie tramwajowe i autobusowe będą jeździć ta trasą? Jaka będzie częstotliwość kursów? (15)

    • 27 17

    • czestotliwosc kursow

      linia tramwajowa 3 oraz 12 w godzinach szczytu w dzien powszedni co 10 minut w godzinach wieczornych co 20 minut oraz w soboty niedziele i swieta puscimy tam tramwaje pesa jezz duo ale najwiecej Kaseli jak sie beda psuly beda atrakcje i wszyscy beda szli piechota lub wspomagali sie rowerami mevo zrobimy stacje przy szkole na Lawendowym Wzgorzu.oczywiscie w takim wypadku komunikacja autobusowa zastepcza skrocimy przerwy wyrownawcze na petlach do 2 minut w dzien powszedni by zwiekszyc czestotliwosc i swiatla tristar na kazdym przystanku dla bezpieczenstwa system tristar.Jesli chodzi o autobusy przedluzymy linie 129 155 oraz 130 Z Gdanska damy dodatkowa linie 142 ktora wspomoze trasa do uzgodnienia z radami dzielnic zabierzemy kierowcom autobusom przerwy zastapimy pieluchomajtkami co zwiekszy czestotliwosc kursowania biorac pod uwage korki niech zasuwaja na okreta to uzgodnilam z sebastianem zomkowskim oraz z piotrusiem Grzelakiem jak sie nie dostosuje to kaze Piotrusiowi wywalac SEbastiana a stanowisko dyrektora ZTM Gdansk dam swemu czlowiekowi.Na petli bedzie system dor and dor czyli mozliwosc przesiadki z autobusu na tramwaj.a ludnosc i kochanych gdanszczan przekupie paczkami i cieplo kawa i powiem ze realizuje dzielo sp pawla adamowica a oni ciemna masa lykna ta jak pelikany zreszta tak juz mnie wybrali a efekty bedzie widac Nowa Bulonska tvn nakreci jaka jestem wspaniala i ile to robie dla miasta plus nowe tramwaje pod koniec roku dame se cenne nagrody piotrusiowi maciejowi lisieckemu i moim ludziom i oczywiscie sobie bedzie tez tramwaj dla lgbt w barwach teczy bo jestem otwarta gdansk jest dla wszystkich a oni mnie wybiora na nastepna kadencje pozdrawiam wasza prezydent aleksandra dulkiewicz

      • 3 4

    • (2)

      rozkład już wisi na pętli

      • 9 2

      • (1)

        Cooo rozkład powiesili?! Za co?

        • 4 0

        • za uszko w tekturku

          • 4 0

    • (5)

      Tak wiadomo.

      • 7 4

      • (4)

        To podziel się tą informacją

        • 1 6

        • Informacja to towar , trzeba zaplacić

          • 2 3

        • nr 17 oraz 23

          pozdrawiam

          • 2 4

        • Jestem samolubem.

          I nie podzielę się.

          • 5 2

        • A co idziesz na przystanek?

          • 5 4

    • (3)

      znając życie pewnie wydłużą 12tkę, bo 10tka skręca wcześniej, więc nie ma sensu jej przedłużać.

      • 7 1

      • (2)

        12 na pewno. Linia ta dojedzie do szkoly na lawendowym wzg. Obsluga pojazdami dwukierunkowymi.
        3 dojedzie do pętli na warszawskiej.
        10 zostanie do Brętowo PKM

        • 3 3

        • (1)

          I jeszcze ma być 1 Brętowo - Stogi przez Bulońską, Chełm i Śródmieście ale to dopiero po budowie Nowej Warszawskiej

          • 5 0

          • To biedy nie ma. Brakuje jednak szybkiego połączenia typu SKM

            • 2 1

    • co 120 minut, ale to jeśli Duewag się nie zepsuje, wtedy 240 minut.

      • 3 1

  • Autorzy artykułów na trojmiasto.pl przestańcie pisać "Morena" jako o dzielnicy w Gdańsku (5)

    Takiej dzielnicy w Gdańsku nie ma.

    • 16 37

    • Słoiku co ty wiesz. To nazwa potoczna która od samego poczatku istnienia dzielnicy sie przyjęła... Wszyscy mieszkańcy nie napływowi o tym dobrze wiedzą.

      • 0 0

    • Każdy gdańszczanin dobrze wie o jaki rejon chodzi, także przestańcie przeżywać za każdym razem, że nie ma takiego czegoś jak dzielnica Morena.

      • 11 3

    • (1)

      dokładnie, to tylko osiedle

      • 3 10

      • Nie można pisać o osiedlach?

        • 7 3

    • Lepiej pisać

      Słoiki nie znają prawdziwej nazwy, zresztą sami mieszkańcy też nie...

      • 7 9

  • (7)

    Przypominam - kupno mieszkania na wygwizdowie czytaj Jasien, Rebowo, Zakoniczyn,Kiełpinek i inne za cenę pół śmieszną nie jest bez przyczyny. Komfort w postaci rozwinietej komunikacji miejskiej, przemieszczania się z punktu A do punktu B w 15 minut maks w dzisiejszych czasach kosztuje.

    • 10 16

    • (4)

      tak potwierdzam 20-25 minut do centrum ale w niedzielę po 22 :)
      żadna zazdrość nie bierze - sam mam tam jedno mieszkanie na wynajem ale przeprowadziłem się bliżej centrum bo tam zero życia. A życie na zasadzie muszę wstać po 5 rano żeby byc na 7 w pracy i poźniej w korku wracać.. wybieram zdecydowanie życie i spędzanie czasu nad zatoką, a nie nad sztucznymi stawami między wygwizdowymi osiedlami.
      I tak - dla mnie te nieruchomości w tych rejonach to są pół śmieszne ceny 5-6 tyś, to jest dużo ? Mieszkanie w dobrze skomunikowanej dzielnic (Przymorze,Oliwa,Zaspa,Żabianka ) do tego w sąsiedztwie Zatoki, nie kałuży ( czyt. zbiorniki wygwizdowe ) kosztuje owyżej 9 tyś za metr. I nie tracisz czasu na dojazdy, możesz spać dłużej i mieć życie dla siebie :)

      • 3 5

      • Łoś

        No jeśli za te same materialy do budowy bloku mieszkalnego wolisz zaplacić 9tys a nie 6 tys to niezły łoś jesteś. Jak lubisz napychać kieszenie deweloperowi to twój wybór.

        • 0 0

      • Przymorze dobrze skomunikowane? Chyba żartujesz

        Dostań się szybko stamtąd na obwodnicę lub wylotówki. A w godzinach szczytu na czarnym dworze jest nielepiej niż na kartuskiej.
        Ja mam nieruchomiści w rejonach przymorze, które właśnie wynajmuję ale mieszkać bym tam nie chciał bo tam zero życia.

        • 4 0

      • O, panicz.

        • 0 0

      • Spoko z Żabianki do centrum dojadę autem w 20-40 min - rewelacja, lecę, pędzę kupić tam mieszkanie

        Jak czesto człowiek korzysta z tego ze żyje nad zatoką? Żyje tu od urodzenia i przez kilkadziesiąt lat nic sie nie zmieniło. Z kim bym nie rozmawiał to nad zatokę wybiera się max kilka razy do roku.

        • 7 0

    • jeł....pie zazdrość bierze? zwykły prowokator i to marny! pół śmieszną cenę? widać że wiesz co piszesz, idź lepiej do szkoły.

      • 5 2

    • Nawet 10-15 min autem z Jasienia (Damroki) do centrum to dużo?

      Przy dużych korkach max 20-25 - kup sobie mieszkanie na Żabiance pod Ergo Areną i dostań się tak szybko do centrum Gdańska. Zapomnij, SKM nie pomoże bo do samej stacji SKM Żabianka będziesz szedł 10-15 min

      • 7 1

  • przedłużenie lini bez sensu (3)

    Przecież niedaleko jest lina na Havla. Czemu linia nie skręca w stronę szadółek? Czyżby wymóg dewelopera?

    • 9 5

    • (2)

      na szadółki jest buspas, tak stwierdzono że będzie to lepsze rozwiązanie. Czy faktycznie tak jest, nie mnie oceniać. A co do Havla, podobno mają to połączyć tę linię z tą ulicą, by był prostszy dojazd na Chełm. Jak to wyjdzie zobaczymy kiedyś.

      • 1 1

      • Ta oficjalna informacja dotyczy tramwaju na Warszawskiej do Havla

        • 0 0

      • Takie jest oficjalne info

        w odpowiedzi na Pana zapytanie dotyczące Nowej Warszawskiej, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska uprzejmie informuje, że ogłoszenie przetargu na realizację robót planowane jest w obecnym kwartale. Jeśli procedury przetargowe przebiegać będą bez zakłóceń, roboty powinny ruszyć w IV kwartale 2019 roku i potrwać do końca 2020.

        • 0 0

  • A może by tak przedłużyć tramwaj do Fashion Outlet, ale już bez drogi (3)

    Jest teraz bardzo fajna alternatywa, bo są nawet grunty wykupione i częsciowo przygotowane zjazdy.
    Wystarczy aby tramwaj pojechał dalej prosto i skręcił w kierunku Fisikowskiego Pomiędzy Zalewem, a budynkami Polnordu do Guderskiego, a potem do Przywidzkiej.
    Dodanie tych 2-3 przystanków mocno odciążyłoby południe, bo nawet mieszkańcom Prorębskiego byłoby blisko.

    • 9 2

    • (1)

      Miał być tramwaj, ale nie będzie bo wymyślili sobie buspas którego nie ma, albo jest, tylko ja nie wiem gdzie.

      • 1 1

      • Ale ty mówisz o drodze wzdłuż jabłoniowej

        A ja mówię od drugiej strony, gdzie są nieużytki obecnie i trwa zabudowa blokowa. Nie ma układu drogowego, przez co mniejszy problem z ciągnięciem linii tramwajowej. A do tego szedłby tramwaj między osiedlami, co byłoby lepszym rozwiązaniem od drogi jabłoniowej. Noi najważniejsze mniej potrzebnych przystanków i nie pchanie się przez zakręt przywidzka/jabłoniowa.

        • 1 0

    • A do tego byłby idealny dojazd dla uczniów :)

      Bo całe osiedla zyskałyby tramwaj i to ze strony, gdzie nie ma dostępnego transportu miejskiego. A do tego byłoby blisko dla osiedla Zakoniczyn i całego Guderskiego.

      • 2 1

  • Rejon szkoły (2)

    Rejon szkoły to ulice:
    Białostocka , Cedrowa od nr 48 ,Władysława Czermińskiego, Alfonsa Flisykowskiego,Aleksandry Gabrysiak , Goszyńska , Konrada Guderskiego od nr 51 do końca , Jabłoniowa , Jeziorowa do nr 9, Kielecka , Mariana Kołodzieja , Lawendowe Wzgórze, Kazimierza Leskiego , Leszczynowa od nr 22, Lubelska, Lubowidzka , Morelowa , Oliwkowa, Ostrzycka , Mariana Pelczara, Połczyńska , Potęgowska , Przywidzka , Rekowska , Stężycka , Turzycowa, Warszawska , Eugeniusza Węgrzyna, Zakoniczyńska

    Czyli tramwaj raczej uczniów nie dowiezie...

    • 21 2

    • Dowiezie ale za 2 lata

      Dopiero po zbudowaniu linii w Nowej Warszawskiej dowiezie z: Kieleckiej, Warszawskiej, Kołodzieja, Białostockiej, Lubelskiej. Ale przyda się jadącym z Lawendowego Wzgórza na Morenę.

      • 0 0

    • Prawda?! Tez o tym mowie!

      • 0 0

  • (1)

    Kiedy Nowa Świętokrzyska??!

    • 8 2

    • JAk zmadrzejesz i prezydent poleci

      • 2 0

  • (1)

    Jak najwięcej lini tramwajowych. I to takich, gdzie są alternatywne trasy, by móc wyminąć codzienne awarie tramwajów.

    • 2 1

    • a kto to utrzyma?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane