- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (610 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (38 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (366 opinii)
- 5 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 6 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka
Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe , by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.
Tak się jednak nie stanie.
Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.
- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.
Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom
W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.
Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej
Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.
Zmiany opóźnią prace budowlane
Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.
- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?
- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.
Wyjątkowa Estakada Wenecka
Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.
Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.
Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.
Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej
Opinie (370) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-12 12:56
tramwaj pod szkole. (1)
Bzdura jak nic. A kto przyjedzie nim do tej szkoly? Chyba tylko dzieci ze starego Jasienia. Bo ja mieszkam na Potegowskiej i moje dziecko bedzie musialo isc do tej szkoly pol godziny pieszo. Badz jechac dwa przystanki autobusem. Bo do nas tramwaj nie dojedzie. A chyba z Moreny dzieci nie beda chodzily do tej szkoly by dojezdzac tu tramwajem.
- 14 4
-
2019-06-12 13:49
A może np ktoś z LW odprowadzi dziecko do szkoły i wsiadzie w tramwaj jadąc do pracy?
Przedłużenie linii jest dobrym pomysłem. Nie obraź się ale Potegowska jest na przysłowiowym wygwizdowiu więc nie dziw się że masz słabą komunikację
- 3 1
-
2019-06-12 11:52
Bulońska Myśliwska (1)
Jak będzie wygadało skrzyżowanie Bulońskiej z Myśliwską. Proszę o mapkę. Czy będzie bezposredni przejazd przez Bulońską odcinka górnego do odcinka dolnego Myśliwskiej?
- 1 2
-
2019-06-12 13:46
Możesz jaśniej?
- 2 0
-
2019-06-12 13:43
Po oddaniu Nowej Bulońskiej, na skrzyżowaniu Rakoczego-Bulońska będzie armagedon
we wszystkich kierunkach!!!
- 10 1
-
2019-06-12 07:33
Tak złośliwie powiem (5)
Po co wydawać pieniądze, bąbelek musi być pod same drzwi dowieziony autkiem przecież. Szkoła moich dzieciaków jest doskonale skomunikowana. Co z tego, skoro troskliwi rodzice jeżdżą nawet pod prąd jednokierunkową, byle wysadzić dzieciaka pod samym oknem klasy.
- 44 4
-
2019-06-12 08:20
(1)
Gdy rodzic nie ma drogiej fury to bombel odpada z towarzystwa
- 6 0
-
2019-06-12 13:42
Zatem mocno współczuję towarzystwa.
- 0 0
-
2019-06-12 08:41
Bombelek do lat 10 nie może sam docierać do szkoły (1)
Taki mamy klimat prawny.
Od razu niebieska karta itd.
Jak zajęcia zaczynają się o 7.30.. to i starsze bombelki się woziło bo pół godziny snu rano - bezcenne.- 4 8
-
2019-06-12 09:06
To zwykła wymówka.
W strefie zamieszkania, gdzie jest dużo szkół, prawnie moga poruszać się samodzielnie już siedmiolatki. Można też zostawić dziecko przed bramą do szkoły, nie pod samymi drzwiami. Ja jeszcze nigdy nie podwiozłem dziecka samochodem. A niebieska karta to od czego innego.
- 6 3
-
2019-06-12 07:34
bombelek
- 4 1
-
2019-06-12 07:49
Myśliwska-Bulońska (3)
Dlaczego nie będzie przejazdu przez Bulońską? w ciagu Myśliwskiej
- 5 3
-
2019-06-12 13:42
kto tam mieszka, ten rozumie
połączenie z dolnym odcinkiem Myśliwskiej będzie realizowane przez Nową Politechniczną, ale wydaje się, że wcześniej Nowa Bulańska też będzie miała tam prawoskręt
- 0 0
-
2019-06-12 08:20
(1)
Ze jak
- 2 1
-
2019-06-12 13:03
to chyba zagadka jakaś
- 1 0
-
2019-06-12 10:24
320m nowych torów i wzrost kosztów 35-40mln? (1)
Za co ten wzrost kosztów? Na etapie przetargu tego nie można było tego przewidzieć? Nie powstanie odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Ale to pewnie wszystko ok będzie i w bilansie będzie się zgadzać. Grunt żeby w tabelce się zgadzało. Bo to przecież nasze wspólne, publiczne środki. Wakacje idą.
- 10 2
-
2019-06-12 13:40
Cena gruntu + cena materiału + cena robocizny + cena projektu.
Lepiej żeby kasa szła na zbiorkom niż na kolejną miejską autostradę dzięki której gdańszczanie wyprowadzą się jeszcze dalej i która jeszcze bardziej zakorkuje i zasmrodzi miasto.
- 1 1
-
2019-06-12 07:22
Za mało, za późno. (8)
Potrzeby drogowe Gdańska to ze 3-4 takie arterie. No ale cóż, jak się 20 lat rozdaje deweloperom co popadnie...
- 47 17
-
2019-06-12 13:10
Wspaniała arteria! (1)
Przecież tam na tej Nowej Bulońskiej w połowie drogi będzie zwężenie z dwóch pasów do jednego, żeby !Uwaga! ograniczyć korki. Budujemy sobie arterie, które z założenia mają mieć ograniczoną przepustowość?
- 4 2
-
2019-06-12 13:36
Wszystki drogi, również szynowe, mają z góry ograniczoną przepustowość
Czyżbyś był słaby z przedmiotów ścisłych?
- 0 2
-
2019-06-12 07:36
Skm na południe i bspasy (1)
Tyle wystarczy żeby zlikwidować korki na południu
- 6 2
-
2019-06-12 08:46
i lotnisko
- 3 2
-
2019-06-12 07:36
Po co? (3)
Zebys stal 4x dluzej przed Grunwaldzką? Powinni budowac tramwaje ale nie takie co 200m ale cos na styl SKMki. Rzadziej przystanki ale szybciej jedzie. 20min do centrum.
- 8 3
-
2019-06-12 08:45
Tylko Pendolino, szybko i bez przystanków.
- 3 0
-
2019-06-12 08:44
Chcesz szybko i bez przystanków to tylko tramwaj widmo.
- 5 0
-
2019-06-12 08:44
Ale ja mieszkam niedaleko przystanku który chcesz zlikwidować .
- 3 0
-
2019-06-12 13:09
zrobili taki ogromny wiadukt, a gdzie jest potoczek ?
- 3 2
-
2019-06-12 12:54
"Na etapie sporządzenia wielowariantowej koncepcji dla budowy tramwaju Nowa Politechniczna, wykazano jednak, że bardziej optymalnym rozwiązaniem będzie połączenie Nowej Politechnicznej z istniejącą już linią tramwajową Piecki Migowo, na wysokości przychodni Morena. Dlatego też przy budowie Nowej Bulońskiej Północnej zrezygnowano z budowy dodatkowego rozjazdu w realizacji Nowej Bulońskiej Północnej, w okolicy skrzyżowania z Nową Wołkowyską." Czyli szybkie połączenie południa z Wrzeszczem można między bajki włożyć, a Nowa Politechniczna pewnie nigdy nie powstanie. Nawet jeśli kiedyś powstanie to będzie to wycieczka przez całą Morenę.
- 4 1
-
2019-06-12 12:50
To dobrze, że trasa tramwajowa zostanie wydłużona, bo będzie generować rozwój okolicy i kolejne połączenia szynowo - drogowe z osiedlami powstającymi na obrzeżach miasta. Należy też przez pryzmat tego widzieć kolejną możliwość dojazdu do stolicy regionu mieszkańców innych gmin. Nie wiem, na ile zaawansowana była budowa zaplanowanej pierwotnie pętli. Szkoda w tym przypadku nakładów, chyba że znajdzie się jakiś pomysł i sposób na jej wykorzystanie.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.