• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na wspólny bilet po starcie PKM. Co pasażerowie dostaną w zamian?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na przełomie maja i czerwca poznamy przewoźnika bądź przewoźników, których składy będą kursować na linii PKM. Najważniejsze jednak, by nie dopuścić do sytuacji jak na linii dalekobieżnej, gdzie dwaj przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów. Na przełomie maja i czerwca poznamy przewoźnika bądź przewoźników, których składy będą kursować na linii PKM. Najważniejsze jednak, by nie dopuścić do sytuacji jak na linii dalekobieżnej, gdzie dwaj przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów.

1 września na trasę między Wrzeszczem, lotniskiem, Kartuzami i Kościerzyną wyjadą pierwsze pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wciąż jednak nie wiemy ani kto nas będzie woził, ani też z jakim biletem nimi pojedziemy.



Co najbardziej skłoniłoby cię do skorzystania z linii PKM?

Pomorscy samorządowcy i władze budującej trasę spółki PKM zapowiadają, że 1 września pierwszy pociąg z pasażerami wyjedzie na tory Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Składy będą wyjeżdżały z Wrzeszcza co 15 minut, co drugi z nich pojedzie do Gdyni, raz na godzinę pociąg pojedzie do Kartuz i do Kościerzyny. Dodatkowo z Gdyni co pół godziny wyjedzie pociąg do Kościerzyny i Kartuz.

Otwarcie nowej trasy kolejowej ma zrewolucjonizować nie tylko podróżowanie po Trójmieście i w kierunku Kaszub, ale wpłynąć też na zmiany w obecnym systemie biletowym obowiązującym na terenie całej aglomeracji.

Z tym drugim zadaniem może jednak być problem.

Urząd Marszałkowski, który odpowiada za komunikację kolejową na Pomorzu, wciąż nie ogłosił przetargu na obsługę połączeń na nowej linii kolejowej. Ogłoszenie przetargu miało nastąpić w grudniu, ale dziś mówi się, że musimy na nie poczekać do lutego.

To o tyle ważne, że to zwycięzca przetargu wskaże system biletowy, a także taryfę, jaka będzie obowiązywać na trasie PKM.

Skąd opóźnienia w ogłoszeniu przetargu?

- By ustalić specyfikację istotnych warunków zamówienia musimy najpierw otrzymać informacje od Urzędu Transportu Kolejowego i spółki PKP PLK dotyczące m.in. tras kolejowych 201 i E65. Wciąż na nie czekamy. Na szczęście cały czas mieścimy się w ramach czasowych przewidzianych do bezpiecznego uruchomienia linii - zapewnia Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Jego zdaniem także dlatego wciąż "nie do końca wiadomo, na jakich dokładnie zasadach będzie odbywał się przewóz pasażerów".

Z tego powodu na razie możemy tylko pospekulować na temat rozwiązań biletowych w PKM. Specjaliści mówią o czterech wariantach systemów biletowych, z których jeden będzie można wprowadzić najwcześniej w 2017 r.

Pierwszy peron na stacji Gdańsk Wrzeszcz gotowy.


Wariant 1 - Najgorszy

Ponieważ pociągi na linii PKM będą kursować nie tylko po Trójmieście (Wrzeszcz-Gdynia), ale i na Kaszuby (Kartuzy i Kościerzyna), trzeba brać pod uwagę, że obie trasy będą obsługiwane przez różne podmioty. Pierwszy przewoźnik woziłby pasażerów między Gdańskiem i Gdynią, drugi do stolicy Kaszub.

W efekcie takiego podziału pasażerowie mieliby dwóch niezależnych przewoźników, jadących po tych samych torach, u których mogłyby obowiązywać różne taryfy biletowe. Sytuacja będzie jeszcze bardziej uciążliwa, jeśli władze województwa nie wprowadzą do przetargu warunku o honorowaniu biletów metropolitalnych MZKZG.

- To byłoby najgorsze rozwiązanie dla podróżnych. Wywołałoby niemal podobną sytuację do tej, która obecnie panuje na linii z Gdyni do Gdańska, gdzie bilety w pociągach SKM nie są honorowane w składach Przewozów Regionalnych i na odwrót. Brak integracji biletowej na jednym szlaku spowodowałby odpływ pasażerów, bo znacznie wygodniej byłoby pojechać do pracy lub szkoły np. samochodem - uważa Paweł Rydzyński, dziennikarz "Rynku Kolejowego", współpracujący z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR.

Obszar obowiązywania biletów aglomeracyjnych MZKZG. Obszar obowiązywania biletów aglomeracyjnych MZKZG.
Wariant 2 - Też zły, ale nieco mniej

To kopia poprzedniego wariantu, z tą różnicą, że pasażerowie mogliby posługiwać się biletami emitowanymi przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Gdyby wprowadzić go w życie, podróżni mieliby do wyboru trzy systemy taryfowe.

Najwygodniej byłoby korzystać właśnie z biletów MZKZG, bo tylko dzięki temu pasażerowie nie musieliby uważać na to, do składu którego przewoźnika wsiadają. Korzystanie z biletów MZKZG umożliwiłoby im też przesiadanie się z pociągu Przewozów Regionalnych do SKM lub PKM we Wrzeszczu bez potrzeby nabywania biletów okresowych dla każdego przewoźnika.

- Z punktu widzenia pasażera to rozwiązanie jest dobre. Mieszkańcy przywykliby do niego, ale pamiętajmy, że aglomerację odwiedzają też turyści, czy studenci, którzy w Trójmieście pojawią się na chwilę i mogą mieć spory problem przy zakupie właściwego biletu - mówi Rydzyński.

Ten wariant jest najbardziej prawdopodobny. Dlatego władze MZKZG przygotowują się do niego poprzez wprowadzenie nowego biletu - jednogodzinnego.

- Ma on umożliwić jazdę dowolnymi środkami komunikacji miejskiej w obrębie całej metropolii, a szczególnie poruszanie się linią PKM. Jego cena nie powinna przekraczać 4,5 zł - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor MZKZG.

Minusem tego rozwiązania jest to, że bilet MZKZG nie obejmie gminy i miasta Kartuzy oraz Kościerzyny. Jadąc do tych miast, trzeba by kupić inny bilet.

Zobacz podbijarkę torową pracującą na placu budowy linii PKM


Wariant 3 - jeden przewoźnik, jedna taryfa

To sytuacja, w której obsługę wszystkich połączeń (między Gdańskiem i Gdynią przez linię PKM, a także z Trójmiasta na Kaszuby) wykonywałby jeden przewoźnik. Obowiązywałby wtedy jeden bilet na całej trasie PKM, jednak przesiadając się do ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto, trzeba by mieć odrębny bilet.

W środowisku kolejarzy to rozwiązanie jest oceniane jednak jako mało prawdopodobne. Urzędnicy nie chcą bowiem dopuścić do sytuacji, w której jeden przewoźnik będzie obsługiwał większość przewozów w aglomeracji.

Nieoficjalnie mówi się, że w przetargu na obsługę linii PKM wystartują wspólnie, jako konsorcjum, Przewozy Regionalne i SKM, a sam przetarg ma być ogłoszony na wszystkie połączenia kolejowe PKM - zarówno w Trójmieście, jak i na Kaszuby. Taka sytuacja może doprowadzić do wykluczenia innego przewoźnika, a i tak ostatecznie system biletowy będzie podobny do tego, jak w pierwszym wariancie pośrednim.

Zobacz wiadukt Weisera i kładkę przy ul. Dolne Migowo.



Wariant 4 - Jedyny sensowny. Nie szybciej niż w 2017 r.

Samorząd wojewódzki zakłada, że do 2017 r. wprowadzi w aglomeracji trójmiejskiej jeden bilet - połączony kolejowy, autobusowy i tramwajowy. Bilety miejskie w Gdańsku i Gdyni (oraz w Wejherowie) zostałyby zlikwidowane, wszyscy pasażerowie posługiwaliby się biletem o takim samym wzorze. Czy się uda? To już temat na zupełnie inny artykuł.

Opinie (184) 6 zablokowanych

  • Bilet powinien obowiązywać na terenie całego MZKZG. Wszystkie inne lokalne bilety gdańskie, gdyńskie i inne do likwidacji. (5)

    Taryfy do wyboru:

    1. bilet zwykły (jednorazowy)
    2. bilet czasowy (np do 90 minut z dowolną liczbą przesiadek)
    3. bilet całodzienny
    4. bilet tygodniowy
    5. bilet miesięczny ok 120 zł
    6. Bilet miesięczny dla osób zameldowanych na terenie MZKZG (tańszy o jakieś 20% od zwykłego miesięcznego ( ok 100 zł) - tak by zachęcić słoiki do meldowania się w trójmieście, a co za tym idzie płacenia tu podatków)

    I wtedy jak masz bilet to nie obchodzi cię czy to pkm, zkm skm czy cokolwiek innego. Wsiadasz i jedziesz

    • 8 1

    • dzielisz ludzi (2)

      znak żeś odebrał bolszewickie wychowanie

      • 0 5

      • (1)

        nagradza mieszkańców którzy płacą tu podatki z których trafia dopłata na komunikację.... tyś bolszewik bo wszystkim po równo chcesz niezależnie od wkładu

        • 1 0

        • ależ to była by tylko promocja

          a czy obecność innych promocji i taryf ulgowych (jest ich w SKM kilkanaście) nie dzieli ludzi?

          • 0 0

    • Ide o zakład, że wprowadzenie czegoś takiego zmniejszyło by korki na ulicach trójmiasta dużo skuteczniej niż tristar (1)

      • 3 0

      • i bylo by tansze
        bo zeby tak bylo trzeba by odspawac paruset od stolkow

        • 0 0

  • I te miny turystów, zwłaszcza obcokrajowców... (12)

    ...którym będą tłumaczyć, że muszą mieć trzy różne bilety, żeby podróżować swobodnie po Trójmieście.

    • 260 2

    • Jakie 3 (7)

      W Gdyni jeden, w Sopocie drugi, w Gdańsku trzeci, do tego dochodzi SKM i PKM.
      A jak który obcokrajowiec pojedzie do Pruszcza czy Wejherowa, to aż strach myśleć

      • 27 1

      • (5)

        chwila, w Sopocie chyba używane są bilety gdyńskie i gdańskie. Sopockich chyba nie ma, co ?

        • 15 0

        • (3)

          Jeszcze lepiej :-)
          W Sopocie w niektorych autobusach chodzą bilety gdańskie a w niektórych gdyńskie, no cross-validation, a oznakowanie takie sobie, ale jak pomylisz to cię Renoma wywlecze...

          • 2 0

          • (1)

            Renomy już nie ma

            • 0 0

            • wierzytlenosci

              Jest... wisze im jakies 184 peleny czyli na miecha an wszystko w 3 miescie nie starczy

              • 0 0

          • No to beka

            • 0 1

        • za to jest karta sopociaka
          np rower Gdańsko-Gdyński za friko
          a za 8 zeta dla Gdańszczan I Gdynian

          oszuści i kanciarze z Trójmiasta opanowali całą Polskę, zjedli nawet Warsiafkę

          • 0 0

      • No , już teraz ciężko wytłumaczyć turystom, że inne bilety są na tramwaje i SKM'ki. I eis im nie dziwię, bo to się w jakichś chorych umysłach musiało urodzić.

        • 6 0

    • Na lotnisko? (2)

      Panie, do Wrzeszcza musisz kupić bilet SKM. ES-KA-EM!
      A potem we Wrzeszczu PKM. PE, jak Polska!

      • 71 1

      • balagan (1)

        A do tego jeden masz skasować przed wejściem, drugi masz skasować w pojeździe, a trzeciego nie masz wcale kasować, bo ważny na najbliższy kurs. eden kupisz w automacie, drugi u kierowcy, trzeci u kierowcy w formie karnetu, a czwarty u maszynisty ale za dopłatą...Za ten b...del odpowiedzialny nie tylko urząd marszałkowski, ale i dziennikarze, którzy (prawdopodobnie z poprawności politycznej) za mało atakują władze w tej kluczowej sprawie! J

        • 50 1

        • Jacy dziennikarze...

          ... toż to amatorzy.

          • 4 1

    • Bilet na SKM 3,50, bilet na PKM 4,20...

      bilet na ZKM 3,00... Mina cudzoziemca: bezcenna, po prostu bezcenna... :P

      • 9 0

  • blad w artykule (1)

    W artykule jest blad: Bilety metropolitalne pozwalaja na przejazd zarowno pociagami SKM jak rowniez pociagami Przewozow Regionalnych. Zrodlo : mzkzg . org

    • 1 0

    • .

      Oczywiście , ale błędy robią w artykułach

      • 0 0

  • (13)

    Po co komu jeden bilet. Przecież tak fajnie jest kupować bilety. Co chwilę inny. To stanie w kasie jest bezcenne.

    • 299 8

    • (5)

      Zeszloroczne wakacje Malta , bilet 7 dniowy na wszystkie połączenia autobusowe 6,5euro czyli jakieś 28zł co daje 4 zl za jazde cały dzień z nieograniczona liczbą przesiadek. Bilet kupiony w biletomacie na lotnisku.

      • 18 0

      • Praha bilet miesięczny open card 550 korun co jest około 80zl na wszystkie rodzaje komunikacji w granicach miasta. można ,mozna.

        • 1 0

      • U nas miesięcznu kosztuje 90zł (1)

        czyli 3 zł na dzien z nieograniczona jazda autobusami i do tego tramwajami

        • 1 6

        • ale nie skm...

          i głównie o to chodzi, mniej o cenę...choć oczywiście na razie ceny mzkzg są irracjonalnie wysokie
          no i nie można kupić biletu na tydzień...

          • 4 0

      • Gdzie Rzym, a gdzie Krym?

        Maltański bilet jest po to,żebyś nadylał się po całej wyspie i nawydawał pieniędzy, turysto. A w Gdańsku turysta zejdzie Główne Miasto, raz kopnie się SKM do "Sopot" i chwacit. A na co dzień nasza komunikacja powinna na siebie (prawie) zarabiać...

        • 2 4

      • To prawda, ale ten bilet nie jest honorowany na Gozo, gdzie trzeba kupic osobny bilet. Wiec sytuacja podobna jak w przypadku Gdansk-Gdynia

        • 2 4

    • po co stac w kolejce mozna telefonem (3)

      polecam skycash...

      • 3 18

      • I co? Twoim zdaniem jedynym problemem jest forma płatności, a nie to na ile ktoś chce cię skroić? (1)

        Frajer.

        • 18 3

        • i za co: przy każdej przesiadce brać nowy sr*jkaszobilet

          • 8 1

      • 1. nie wszędzie jest zasięg 3d
        2. nie ma obowiazku mieć sr*jfon
        3. apka wiesza się jak cholera

        • 34 4

    • i firmy "znajomków" zarobia na automatach do biletów, na których serwisie (1)

      bedą się znali tylko oni, więc wygrają kolejny przetarg,

      "nie do końca wiadomo, na jakich dokładnie zasadach będzie odbywał się przewóz pasażerów".

      tzn nie wiedzą czy w wagonach towarowych czy osobowych???

      czemu w tym kraju trzeba wszystko ustalać i wymyślać koło od nowa, co tu do cho... ustalać tyle czasu, jest kolej, tory, peron, bilet, pasażer - od dawien dawna to samo .. co to lot w kosmos????

      • 43 6

      • Jarząbek, do szkoły , znowu zaspałeś !!
        Weź kanapki z mortadelą i biegiem do szkoły !

        • 7 21

    • A do tego SKMka zabrała bilety dekadowe osobom, które wcześniej wykupiły legitymację zniżkową 30% za 200 zł, która miała obejmować dekadówki.
      Złodzieje nic więcej.

      • 17 0

  • Dlaczego zwiększono częstotliwość kursowania do Kartuz i Kościerzyny a na trasie Gdynia - Hel bez zmian na lepsze? (2)

    • 9 3

    • bo chodzi o jeszcze jedno uzasadnienie dla PKM

      pokazanie że PKM just budowana by połączyć dwie rucliwe linie
      jedna to SKM
      a druga to Gdynia Koscierzyna
      r

      • 0 0

    • Widocznie jakis urzedas z Kaszub chce sobie dojezdzac.

      • 0 0

  • Brak wspolnego biletu, kiepska czestotliwosc, skasowanie kilku dobrych polaczen autobusowych. Cos jest nie tak z zarzadzaniem po polsku..

    • 1 0

  • Ja chyba śnię !!! Czy URZĘDNIKOM nie przyszło do głowy żeby przetarg ogłosić z prostyym

    oczywistymi warunkami:
    - po pierwsze MA BYĆ JEDEN BILET !!!
    - po drugie ma być jeden bilet
    - po trzecie ma być K... JEDEN BILET !!!
    Po czwarte, piąte , szóste i pozostałe wg pomysłów ZIDIOCIAŁYCH urzędników.
    Dodatkowo, pociągi PKM MUSZĄ kończyć bieg na stacji Gdańsk Śródmieście.
    No, ale to już chyba tylko czysto organizacyjny problem. Argument, że nie można powierzyć przewozów jednemu przewoźnikowi jest argumentem CZYSTO IDEOLOGICZNYM, praktycznie SZKODLIWYM i podnoszenie takiego ideologicznego argumentu powinno całkowicie DYSKWALIFIKOWAĆ autora.

    • 3 0

  • Kto tym będzie w ogóle jeździł?

    Zmarnowali tyle kasy.Będzie huczne otwarcie,a potem stypa.PKM ma sens tylko jak będzie dojeżdżać do Gdańska Gł,a w śledziowni na te ich Babie Doły.

    • 3 0

  • Co przewoźnik to inny bilet - zenada.pl (7)

    A tak dumnie to zwą Trójmiasto... I kiedy biletomaty w krainie szczura?

    • 88 3

    • (5)

      Po co ci biletomaty w Gdyni?

      • 4 10

      • po to zeby kierowcy mogli prowadzic a nie jak kupuje bilet to maja sr*jaca mine i nie chca wydawac z 50 zeta (4)

        • 25 3

        • Zainstaluj apkę na telefon i kupisz bilet wszędzie (3)

          • 5 18

          • Lub niech kupi 20 biletów i z głowy (2)

            ale skoro mama daje kieszonkowe raz dziennie 2zł no to sorry, taką ma matkę

            • 9 3

            • (1)

              Pomyśleć wcześniej i mieć w portfelu bilet? Czego Ty wymagasz? Może jeszcze doktoratu?

              • 5 3

              • A gdzie ten bilet kupisz, cwaniaku?

                Zaczynamy się zapętlać. Kioski umierają i nie ma gdzie kupić cholernego biletu! Po zmroku w ogóle jest kiszka.

                • 4 1

    • A gdzie ta krwi a szczura jest? Czy to w Gdańsku gdzieś na południu?

      • 1 8

  • Kiedy bilety MZKZG w biletomatach!!! (1)

    Kiedy będą bilety MZKZG w biletomatach ZTM?? Te bilety w kilku punktach na całą aglomerację można kupić?!?

    • 60 1

    • Kiedy biletomaty w Gdyni? xd

      To przede wszystkim. Kioski umierają i niedługo bardziej będzie opłacało się pójść na piechotę niż dygać do najbliższego punktu sprzedaży.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane