Fakty i opinie

Bezpieczny najem w Sopocie

W sezonie słynny sopocki Monciak wypełniony jest turystami. Warto, by przed przyjazdem poznali oni zasady panujące w kurorcie.
W sezonie słynny sopocki Monciak wypełniony jest turystami. Warto, by przed przyjazdem poznali oni zasady panujące w kurorcie. fot. Visit 360.pl/ materiały prasowe

W Sopocie właśnie na dobre rozpoczyna się sezon turystyczny. Do miasta codziennie przybywały będą setki osób z całej Polski i świata. Zarówno organizatorzy turystyki, jak i sami turyści powinni w kurorcie pamiętać o kilku ważnych zasadach.



Wpis do ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie



Urząd Miasta Sopotu przypomina o obowiązku rejestracji obiektów noclegowych, jaki na wszystkich przedsiębiorców nakłada ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.

Ewidencję obiektów hotelarskich (m.in. hotele, motele, pensjonaty, kempingi) prowadzi Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, a dokładnie tamtejszy Departament Turystyki i Promocji. Należy przy tym pamiętać, iż nazwy obiektów hotelarskich podlegają ochronie prawnej. Oznacza to, iż nie można używać nazw takich jak hotel, pensjonat w formie podstawowej ani modyfikowanej, bez zgody Urzędu Marszałkowskiego.

Usługi hotelarskie (tzw. najem krótkotrwały) mogą być również świadczone w innych obiektach, takich jak pokoje gościnne, apartamenty, wille, hostele. Ewidencja tych obiektów prowadzona jest w Biurze Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu (kontakt 58 521 37 82, turystyka@sopot.pl). Osoby prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług hotelarskich przed rozpoczęciem ich świadczenia zobowiązane są do wypełnienia wniosku o wpis do ewidencji. W rezultacie obiekt zostaje zarejestrowany w gminnej ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie. Obiekty znajdujące się w rejestrze mogą starać się o zgodę na przyjmowanie płatności od turystów za pomocą bonu turystycznego.

Ze względu na przypadki oszustw i wynajmu nieistniejących apartamentów do sopockiego magistratu spływa dużo zapytań dotyczących istnienia obiektu pod danym adresem. Wpis do ewidencji podnosi wiarygodność obiektu.

Osoby, które chcą sprawdzić czy na pewno dany obiekt jest wpisany do ewidencji mogą to zrobić pod numerem telefonu 58 521 37 82 lub na stronie visit.sopot.pl

 

Opłata uzdrowiskowa w Sopocie



Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Sopotu, każda firma lub osoba, która prowadzi działalność związaną z wynajmem pokoi, kwater i apartamentów zobowiązana jest do pobrania opłaty uzdrowiskowej od nocującego turysty.

W roku 2021 stawka wynosi 4,65 zł za osobę za noc.

Opłata uzdrowiskowa oznacza dla Sopotu: czyste plaże, rozbudowę ścieżek rowerowych, nowe ławki, place zabaw, atrakcje turystyczne, dużą ilość zieleni i piękne odrestaurowane kamieniczki. Warto pamiętać również o tym, że uzbieraną kwotę należy pomnożyć przez dwa - drugie tyle bowiem Sopot dostanie z budżetu państwa na działania wspierające rozwój uzdrowiska.

Szczegóły dotyczące rozliczania opłaty uzdrowiskowej uzyskać można w Wydziale Finansowym Urzędu Miasta Sopotu, tel. 58 521 36 46.

Karta turysty



W zamian za uiszczoną opłatę uzdrowiskową turysta może odebrać Kartę Turysty, uprawniającą go do licznych zniżek w instytucjach kultury, restauracjach oraz do zakupu tańszego biletu na Molo.

Karty Turysty wydawane są przez Informację Turystyczną w Sopocie (Plac Zdrojowy 2Mapka oraz ul. Dworcowa 4Mapka) lub bezpośrednio w miejscach noclegowych.

Kampania "Turysto, szanuj Sopot!"



"Turysto, szanuj Sopot" to kampania realizowana w mieście od lat. Zwraca się w niej uwagę na kilka istotnych aspektów, m.in. uszanowanie spokoju sąsiadów, czystość czy prawidłowe parkowanie.

Plakaty związane z kampanią będą widoczne w przestrzeni miejskiej. Miasto przekaże je również spółdzielniom mieszkaniowym. Plakaty do samodzielnego rozwieszenia na klatkach schodowych można będzie odebrać w czerwcu w Informacji Turystycznej w Sopocie (Plac Zdrojowy 2 lub Dworcowa 4).

Osoby wynajmujące swoje mieszkania proszone są o szczególne zwrócenie uwagi na zachowanie swoich gości i poinformowanie ich o zasadach korzystania z lokalu. Warto udostępnić też komuś z sąsiadów swój numer telefonu albo przekazać apartament do zarządzania profesjonalnej firmie, która zadba jednocześnie o jakość usługi i komfort stałych mieszkańców.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł