• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biała flota zostaje przy Zielonej Bramie

Maciej Korolczuk
7 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rejsy statkiem na Wyspę Sobieszewską
W tym roku biała flota prawdopodobnie nadal będzie cumować przy Zielonym Moście. W tym roku biała flota prawdopodobnie nadal będzie cumować przy Zielonym Moście.

- Statki Żeglugi Gdańskiej nie muszą szukać nowego miejsca do cumowania i obsługi pasażerskiej - taką deklarację złożył wiceprezydent Gdańska Alan Aleksandrowicz, ale zastrzegł jednocześnie, że biała flota będzie musiała udostępnić 120-metrowy odcinek Długiego Pobrzeża między Bramą Zieloną a Żurawiem w 2021 r., gdy ruszy planowany remont nabrzeża.



Biała flota powinna cumować:

Armatorzy i pasażerowie statków pasażerskich, które od kilkudziesięciu lat cumują przy nabrzeżu przed Zielonym Mostem, mogą odetchnąć z ulgą - statki w tym roku pozostaną na swoim miejscu.

Przypomnijmy, że w grudniu władze miasta zapowiedziały właścicielowi ŻG, którym jest Jerzy Latała, że ze względu na postępującą degradację nabrzeża, które od 2016 r. do użytku dopuszczone jest tylko warunkowo, jego flota musi szukać sobie nowego miejsca.

- To były tylko fakty medialne, choć rzeczywiście spotkanie z dzierżawcami nabrzeża było burzliwe - przyznaje Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska.
Powodem koniecznych roszad przy nabrzeżu jest jego zły stan techniczny. Wiceprezydent mówił o tym w środę na połączonym posiedzeniu radnych z komisji zagospodarowania przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, sportu i turystyki.

Remont Długiego Pobrzeża ma się rozpocząć w 2021 r. W tym czasie statki znikną sprzed Zielonej Bramy. Remont Długiego Pobrzeża ma się rozpocząć w 2021 r. W tym czasie statki znikną sprzed Zielonej Bramy.
Jak przyznał, miasto jest w posiadaniu ekspertyzy wykonanej w październiku 2019 r., która jednoznacznie wskazuje na pogarszający się stan nabrzeża i konieczność jego pilnego remontu. Wkrótce w tej sprawie władze miasta mają spotkać się z prywatnym inwestorem, który w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wymieni nawierzchnię. Miasto ma z kolei wzmocnić ścianki pionowe, które mogą nie wytrzymać ciężkiego sprzętu i prac budowlanych.

- Jesteśmy w trakcie analizy i przygotowania dalszych kroków co do obecności katamaranów Żeglugi Gdańskiej i Czarnej Perły na Długim Pobrzeżu. W 2021 r. będziemy robić wszystko, by je przebudować. Dlatego musimy znaleźć miejsce zastępcze dla tych jednostek. Bierzemy pod uwagę zarówno wytyczne Urzędu Morskiego, jak i analizy oraz ekspertyzy, które w jednoznaczny sposób wskazują, by duże jednostki manewrowały nie tuż przed Mostem Zielonym, ale wcześniej na obrotnicy przy cyplu Wyspy Spichrzów. Te jednostki posiadają silne stery strumieniowe, każdy taki manewr pogarsza stan nabrzeża. Musimy mieć to na uwadze - tłumaczył Alan Aleksandrowicz.

Nowa kładka wymusi zmiany w żegludze?



W spotkaniu z radnymi udział wziął także prof. Andrzej Januszajtis. Były przewodniczący Rady Miasta zwrócił uwagę na mało fortunne umiejscowienie nowej kładki na Wyspie Spichrzów (ma zostać otwarta wiosną).

- Oś obrotowa nowej kładki usytuowana na środku Motławy powoduje dwa wąskie przesmyki, które nie sprzyjają rozwojowi żeglugi, zwłaszcza tak dużych katamaranów - ocenił prof. Andrzej Januszajtis. - Nowa infrastruktura na Motławie będzie wymagała od kapitanów dużego kunsztu w manewrach i prawdopodobnie zmusi do obracania jednostek na obrotnicy przy Żurawiu. Ale to nie powód, by wyrzucać te jednostki z Motławy. Argument, że zasłaniają widok na zabytki, jest pozbawiony sensu. To tak, jakby piesi zasłaniali widok na przedproża kamienic - podkreślił Januszajtis.
Radni dopytywali wiceprezydenta Aleksandrowicza i obecnego na spotkaniu Leszka Paszkowskiego, dyrektora Gdańskiego Ośrodka Sportu (zarządcy nabrzeżami) o szczegóły 20-letniej umowy dzierżawy z 2018 r.

- Trzeba pamiętać, że armatorzy ponoszą duże koszty utrzymania jednostek, to nie jest samochód osobowy. Dzierżawa jest długa, by amortyzować koszty. Miasto zabezpieczyło się jednak na wypadek planowanego remontu i w umowie znalazł się zapis mówiący o konieczności relokacji białej floty na czas prowadzenia prac. Prawdopodobnie będzie to fragment nabrzeża przy Brabanku przed kładką na Ołowiankę - tłumaczył Paszkowski.
  • Stylizowana na piracki galeon "Czarna Perła" na razie także pozostanie na swoim miejscu.
  • Prof. Januszajtis za absurdalne uważa argumenty, że statki zasłaniają widok na zabytki Gdańska.

Latała: statki będą manewrować wcześniej



Na spotkaniu nie było przedstawicieli ŻG ani firmy Darkris Travel S.c., do której należy stylizowana na piracki galeon Czarna Perła. Jak mówi nam jednak Jerzy Latała, właściciel Żeglugi Gdańskiej, zamierza nadal wypełniać warunki podpisanej przed dwoma laty umowy i jest otwarty na rozmowy z miastem.

- Nie chcę iść z nikim na wojnę, bo to nie o to chodzi. Ale gdy jestem atakowany, to się bronię. Staję też w obronie moich pracowników i ich miejsc pracy. Czekam na ekspertyzę specjalistów z Uniwersytetu Morskiego, która jednoznacznie ma pokazać urzędnikom, że moje statki nie mają negatywnego wpływu na stan nabrzeża. Jednak aby zbliżyć do siebie oba stanowiska, przed rozpoczęciem sezonu zobowiążę moich kapitanów do manewrów na obrotnicy, a nie przed samym Zielonym Mostem - obiecuje Latała.

Miejsca

Opinie (241) 8 zablokowanych

  • (12)

    Bila flota powinna stać juz na zlomie.

    • 75 122

    • (2)

      Lepiej postaw tam swojego passata

      • 1 2

      • nie mam pasata tylko jeepa (1)

        i żaden szanujący się gdańszczanin nie toleruje takiego chłamu jakim jest ta czarna perła

        • 3 2

        • Żaden szanujący się człowiek nie zdzierży takiego zarozumiałego buca, który chwali się, że jeździ takim chłamem jak Jeep :)

          • 1 0

    • I ta wieśniacka zrobiona z kutra czarna pseudo perła (3)

      Wstyd na całą Polskę

      • 7 4

      • (2)

        ludziom się podoba, to niech mają, kim ty jesteś że chcesz cenzurować ludziom gusta?

        • 3 4

        • jestem gdańszczaninem z gustem (1)

          • 2 1

          • Ktoś jeszcze tak twierdzi, czy to tylko Twoja opinia?

            • 0 0

    • no dokłądnie - az wstyd jak sie patrzy na ten złom (4)

      • 14 11

      • Biała flota i tak jest w lepszym stanie niż nasza Marynarka Wojenna :) (1)

        • 7 0

        • bo cywil do tonącej krypy nie wsiadzie

          a marynarz marynarki wojennej rzeczypospolitej MUSI ;))))

          • 3 0

      • wstyd, to gdy się patrzy na twoją wypowiedź, analfabeto

        dokłądnie

        • 5 5

      • A co w zamian?

        Tęskne opowieści o tym co było, podobne do gadek o skasowanej wąskotorówce do Świbna?

        • 8 2

  • A może czas zainwestować w porządne nowoczesne promy ?

    Takie fajne budujemy na eksport, dwukierunkowe i elektryczno-gazowe dla norwegów a sami nie potrafimy kupić ? Musi pływać ten szrot ?

    • 2 1

  • Tak ,te statki , którymi dysponuje tzw. "biała flota" , a wypływają na zatokę ,
    powinny być przeniesione .
    W obecnym miejscu , powinny cumować mniejsze jednostki .Stylowe , ekologiczne ,
    ciche dla otoczenia , które pływały by po kanałach portowych i stoczniowych , do Westerplatte .
    Co to za bzdury o deweloperach ?!

    • 2 2

  • Nie znacie pomysłowości UM. Po remoncie, nabrzeża będą zdolne wyłącznie do cumowania jachtów klasy Bavaria i weneckich gondol. (1)

    • 7 0

    • I bardzo dobrze , jak by taki właśnie był finał .

      • 1 0

  • fajno ......ekologia 2020

    Miłego wdychania dieslowskiego smrodu...........

    • 5 2

  • Nie rozumiem tego obronnego tonu w komentarzach (27)

    Każdego normalnego mieszkańca nie obchodzi czy tam będzie stał ten statek czy nie. Jest tyle ważniejszych tematów. Prawda jest taka, ze to złom, który już dawno powinien iść na żyletki, a o tym jakoś nikt nie mówi

    • 97 232

    • Złom

      Kochany panie dla takich jak Pan wszystko co dla motłochu bo tak podejrzewam pan się wypowiada o turystach jest nie potrzebne dla takich jak pan to forum ii, forum iii powinno miasto wybudować albo dać pozwolenie pewnie warszawka. a nie prawdziwy gdańszczanin.

      • 2 1

    • (12)

      Ty chyba normalny nie jesteś, więc nie wypowiadaj się za normalnych

      • 27 16

      • Płynąłes kiedyś ta rudera? (10)

        Lepiej nie wychodzić na zewnątrz jak ma odpalone silniki bo jak zawieje to można dostać raka płuc od tych spalin

        • 19 33

        • No tak jest ze statkami (8)

          Stąd nawet wycieczkowce są na cenzurowanym, ale to nie powód żeby wyrzucać przystań. Statki zawsze można kupić inne, a przystań raz przeniesiona będzie bardzo trudna do przywrócenia w tym miejscu.
          Może miasto powinno przy przetargu na dzierżawę nabrzeża dać jakieś warunki co do emisji spalin, ale wyrzucanie to słabe rozwiązanie.

          • 19 6

          • Staki są trochę dorższe od starych samochodów. (7)

            Rozczulają mnei komentarze typu "statki można kupić", "mogli zbudować", "mogli zrobić". Kto miał to zrobić, kupić czy zbudować? Chyba nie miasto.

            • 3 12

            • Właściciel firmy... (6)

              ...już 19 lat łoi ciężka kasę za bilety ale inwestowac nie ma zamiaru.Poza tym ,co sie tak czepiacie miejsca cumowania tego odstraszajacego złomu.Dlaczego martwicie sie za turystów, korzystajacych z "morskich" wycieczek, wszak to jest dla nich atrakcja a nie dla mieszkańców.A oni, by sobie gdzieś popłynąć, dojda w inne miejsce.

              • 10 18

              • utrzymanie takiej krypy to minimum 10000zł / miesiąc //bez pensji załogi// (5)

                łąjba po kapitalnym remoncie kosztuje conajmniej kilka milionów zł ... cena biletu to raptem ok. 50zł.
                to se policz ilu trzeba przewieść pasażerów by się te ~5mln zł zwróciło?

                • 10 6

              • To niech zamknie (1)

                ten watpliwy, a może szemrany interes !

                • 6 8

              • a był taki uszatek co w TVP krzyczał - *Rząd się SAM wyżywi.*

                • 4 0

              • (2)

                statek może wziąć plus minus 300 osob ( nie sprawdzałem dokładnie ).

                Policzmy ze 100 osoby przewiezie rejsem.

                50*100=5000zł.
                Dajmy że jeden statek zrobi w sezonie 5 kursów dziennie.
                Czyli jeden statek to 25000zł dziennie. Sezon trwa od maja do września czyli 5 miesięcy po średnio 30 dni.
                150dni x 25000zł = 3 750 000zł za sezon. Oczywiście odliczyć trzeba koszta w postaci załogi, paliwa, podatków. Nie chce mi się dokładnie liczyć niech ta 1/3 zostanie więc zakup nowych statków to nie powinno być aż takim problemem biorąc pod uwagę , że jak piszesz oczywiście przypuszczalnie że utrzymanie takiego statku to 10000zł miesiecznie to zwraca się w 2-3 rejsy. Mieszkam w Gdańsku od urodzenia i te statki są te same - w moim odczuciu dziwne że jeszcze pływają.

                • 7 8

              • dopiero po ok milionie pasażerów statek zaczyna zarabiać

                głupie autko - to skarbonka bez dna / a co dopiero statek wycieczkowy.

                • 4 2

              • już nie chodzi o zakup

                ale chociaż modernizację

                • 4 0

        • a fajki być może twe własne, a z pewnością cudze już ci nie przeszkadzają, co???

          • 7 0

      • 100/100

        • 0 0

    • jestem podobnego zdania (4)

      te statki pojawiły sie tam w latach 70 tych - dokładnie te same, i straszą juz ponad 50 lat ....może juz dosyć?

      • 12 13

      • Akurat katamarany pochodzą z lat 80. (3)

        • 10 0

        • po PKP jeżdzą nadal z przed półwiecza lokomotywy i wagony

          gdyby nie dotacje UE ... 90% składów - już dziś nadawała by sie tylko na złom.

          • 5 0

        • (1)

          To i tak 50 lat.

          • 0 5

          • Pała z matmy!

            • 4 0

    • dokładnie tak.... (2)

      ...już najwyższy czas by pan Latało, czy jak mu tam, zastąpił te pływające kupy złomu, czyms mniejszym, nowocześniejszym, czyms na wzór tramwajów wodnych z Amsterdamu.Myślę, że dosyć odkładania zarobionych pieniędzy do skarpety, czas panie biznesmenie zainwestować w nowoczesne stateczki a nie wielkie "pancerniki"

      • 17 10

      • Mniejszym? (1)

        Juz miasto chciało mniejszych, a potem co lato artykuły jak to się jakaś grupa nie zabrała np. z Westerplatte. Wielkość jest OK, tylko napęd do zmiany.

        • 13 4

        • napęd i wygląd

          • 0 2

    • Mnie obchodzi! I zapewniam, że jeśli ktoś jest nienormalny, to raczej ty.

      Ja korzystam z tych statków. Również polecam osobom, które przyjeżdżają w celach turystycznych (rodzina, znajomi). Fajna atrakcja pożeglować - pozwiedzać np. port czy Westerplatte czy wybrać się do Sopotu lub Helu.

      • 14 3

    • To, ze Ciebie nie interesuje nie znaczy, ze mnie rownież nie interesuje, ignorancie.

      • 3 0

    • złom?

      nie znasz się; jesteś inspektorem czy ekspertem prs, gl, bv, urzędu Morskiego?

      • 11 3

    • Bo nie rozumiesz wiecznie niezadowolonych zawistników . Zauważ że oni i z tej decyzji nie są do końca zadowoleni bo nie będzie na co narzekać .......... co ja plotę na bank znajdą sobie powód do krytyki i narzekania

      • 7 0

    • Jak nie rozumiesz, to znaczy że jeszcze musisz pomysleć

      • 5 2

  • Prawdziwy powód.

    Prawdziwym powodem nie jest zasłanianie widoku a nowa kładka. Przyjmując, że duża kładka otwarta jest dla żeglugi 30 minut na godzinę to trzeba dodać jeszcze do nowej kładki około 10 minut przed otwarciem i 10 minut po zamknięciu dużej kładki. Czyli nowa kładka będzie dostępna dla pieszych tylko 10 minut na godzinę. Problemu nie będzie jak statki odpłyną w siną dal.

    • 5 1

  • Żegluga Gdańska (2)

    Gdyby w PLO lub Dalmorze zjawił się taki Jerzy Latała jak w ŻegludzeGdańskiej to firmy te pewno istniały by do dzisiaj .Komu to przeszkadza?

    • 6 0

    • Ze co?

      Różnica pomiędzy ŻG a PLO/Dalmorem jest taka, że Pan Latała działa na rynku lokalnym a PLO/Dalmor działały na rynku międzynarodowym. Dlatego nawet Pan Jerzy nie dał by rady. No chyba, ze wszystkich by zwolnił i zatrudnił Filipińczyków.

      • 0 1

    • Szwabom i ich volksdojczom.

      • 2 1

  • Czy ktoś jeszcze nadąża za urzędnikami? Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości odnośnie ich poziomu?

    • 2 1

  • Kpina

    To jest kpina ze na starym mieście nie ma miejsc do cumowania prywatnych jednostek, co z pewnością wpływa na spadek atrakcyjności miasta. Stare złomy Białej Floty zajmują większość miejsca na Starówce. Znowu szara rzeczywistość układy układziki

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane