Fakty i opinie

stat

Budowa tramwaju na Morenę prawie na półmetku. Będzie odnoga na ul. Bulońskiej

Postępy na budowie tramwaju z Siedlec do przystanku PKM Brętowo


Sprawdziliśmy postęp prac na budowie 3,5-kilometrowej linii tramwajowej z Siedlec na Morenę. Inwestycja jest prawie na półmetku. Władze Gdańska wysupłały z budżetu ok. 4,5 mln zł, których brakowało do rozstrzygnięcia przetargu na budowę ok. 700-metrowej linii w ciągu ul. Bulońskiej. Prace na tym odcinku wykona konsorcjum firm WPRD Gravel i Tor-kar-son.



Planowane linie tramwajowe i przystanki na Morenie i Siedlcach.
Planowane linie tramwajowe i przystanki na Morenie i Siedlcach. graf. Trojmiasto.pl
W czwartek przeszliśmy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańskaczęścią ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska - fragmentem od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do budowanego przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska, by sprawdzić postęp prac na placu budowy linii, która umożliwi zjazd tramwajem z górnego tarasu do centrum Gdańska.

Przedsięwzięcie, którego inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, pochłonie 116 mln zł. Wykonawcą jest firma MTM z Gdyni. Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Front robót aktualnie widać praktycznie na całej budowanej trasie tramwajowej. Od naszej ostatniej wizyty - w lipcu - na budowie wiele się zmieniło. Wtedy harmonogram robót był zrealizowany w 33 proc. Ile do tej pory udało się wykonać? - Obecnie zaawansowanie robót na całym naszym placu budowy wynosi nieco ponad 45 proc. - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Film archiwalny. Budowa linii na Morenę po osiągnięciu 33 proc. zaawansowania robót.

Film archiwalny. Budowa linii na Morenę po osiągnięciu 33 proc. zaawansowania robót.

Wszystkie elementy składowe torowiska można już teraz zobaczyć w rejonie pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak wymagają one jeszcze tzw. wyrównania przebiegu i płaszczyzny. W tym celu na plac budowy została sprowadzona niewielka podbijarka torowa, która pracuje właśnie na torowisku przy ul. Schuberta.

Naprzód idą także roboty związane z pracami drogowymi. Największy front prac znajduje się na odcinku ul. Rakoczego od budowanej estakady tramwajowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w czwartek wylewano tam warstwę wiążącą nawierzchni, by zdążyć przed zmianami w ruchu zaplanowanymi na sobotę.

Film archiwalny. Tak wyglądała wiosna na placu budowy 3,5-kilometrowej linii z pętli na Siedlcach do przystanku PKM Brętowo.

Film archiwalny. Tak wyglądała wiosna na placu budowy 3,5-kilometrowej linii z pętli na Siedlcach do przystanku PKM Brętowo.

Zmiany polegać będą na całkowitym zamknięciu pasa środkowego (pasa rozdziału) ul. Rakoczego od ul. Jaśkowej Doliny do ul. Bulońskiej oraz skorygowaniu tymczasowego ronda "Bulońska". Ruch ulicą Rakoczego w kierunku ulicy Kartuskiej poprowadzony zostanie nową, przebudowaną jezdnią po dwóch pasach ruchu.

Na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i ul. Jaśkowa Dolina zmienione zostaną relacje lewoskrętu. I tak aby skręcić w ul. Rakoczego należy zawrócić na wysokości ul. Warneńskiej, w przypadku skrętu w ul. Jaśkowa Dolina należy zawrócić na wysokości ul. Belgradzkiej.

Czy będziesz korzystał z nowej linii tramwajowej na Morenę?

tak, trasa jest sposobem na uniknięcie korków, w których stoją m.in. autobusy miejske 43%
tak, ale wszystko zależy od rozkładu jazdy 14%
nie, ale wiem, że sporo mieszkańców m.in. Moreny skorzysta z linii 30%
nie, nowa linia nie rozwiązuje problemów komunikacyjnych 13%
zakończona Łącznie głosów: 974
Autobusy komunikacji miejskiej będą zawracały w rejonie wjazdu do Lidla. W przypadku ronda Bulońska skorygowany zostanie kształt w rejonie ul. Marusarzówny. Przystanek Warneńska zostanie zlokalizowany przed skrzyżowaniem z ul. Warneńską. Planowany koniec prac i utrudnień w tym rejonie to 15 listopada.

Co dzieje się obecnie na estakadzie? Trwa tam zbrojenie dalszej części płyty, po której w przyszłości pojadą tramwaje. Tego typu prace toczą się praktycznie na ostatnich 200 metrach przed przystankiem PKM Brętowo. Z kolei na gotowej konstrukcji estakady trwa układanie izolacji z żywicy i papy.

Ruszyło także betonowanie rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i ul. Bulońskiej. Te mają umożliwić po otwarciu linii skręt tramwajom w kierunku ul. Bulońskiej. Torowcy montują tam także urządzenia, które zautomatyzują przekładanie zwrotnicy.

Co najbardziej powinno cieszyć to fakt, że zakończyły się podstawowe prace ziemne. Teraz jedynie pozostaje wykonanie sieci sygnalizacji świetlnych. Obecnie trwają przygotowania do przełączenia sygnalizacji na nową na skrzyżowaniu ulic: Jaśkowa Dolina i Rakoczego, a także ul. Warneńska i ul. Rakoczego

Rozstrzygnięcie przetargu na budowę linii w ciągu ul. Bulońskiej

Władze spółki GIK wyłoniły najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę ok. 700-metrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej - odnogi od powstającej trasy z Siedlec na Morenę.

Zwycięską ofertę złożyło konsorcjum firm WPRD Gravel i Tor-kar-sson, które zaoferowało wykonanie inwestycji za kwotę 22 989 618,74 zł brutto. Co ważne inwestor na wykonanie zadania przeznaczył 18 347 020,94 zł brutto. To oznacza, że miasto musiało w budżecie wysupłać ponad 4,5 mln zł.

W przetargu w 100 proc. decydowała cena. Od czwartku oferenci mają 10 dni na odwołania, a po upływie tego terminu przetarg zostanie wysłany do kontroli Urzędu Zamówień Publicznych.

- Umowę chcemy podpisać do końca października, a to oznaczałoby, że budowa linii tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej zakończyłaby się do 30 września, czyli równolegle z pracami na linii z Siedlec do przystanku PKM Brętowo - tłumaczy Magdalena Skorupka Kaczmarek.

W ramach budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej mają powstać dwa przystanki: "Budapeszteńska" i "Myśliwska". Przedsięwzięcie obejmuje też przebudowę infrastruktur kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej.

Podobnie jak ma to miejsce przy przystanku PKM Brętowo, także na końcu ul. Bulońskiej nie będzie pętli, a jedynie tory z rozjazdami, pozwalające na zawracanie tramwajów dwukierunkowych.

Plan budowy linii z Siedlec na Morenę

Planowany przystanek Warneńska. Zatrzymają się przy nim tramwaje oraz autobusy.
Planowany przystanek Warneńska. Zatrzymają się przy nim tramwaje oraz autobusy. mat. prasowe
Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus.

Z kolei ostatni przystanek w kierunku Niedźwiednika - PKM Brętowo - będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych. Po dojechaniu do nich motorniczy przejdzie do drugiej kabiny na przeciwległym końcu tramwaju i wróci na główny tor w kierunku Siedlec.

Tuż przed przystankiem powstanie estakada, która poprowadzi tramwaje nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i pozwoli im podjechać pod sam przystanek PKM Brętowo.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to przesiadkę pomiędzy tymi środkami transportu.

Opinie (154) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.