• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa trasy tramwajowej na Morenę za półmetkiem

Maciej Naskręt
21 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace torowe w rejonie pętli Siedlce.
  • Nowa linia oczekuje na dowiązanie jej do pętli Siedlce.
  • Gotowy odcinek torowiska przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej i ul. Łostowickiej. Został on wykonany w 2011 r., a w 2013 r. zakończone prace przy zieleni. Tu pozostanie wykonawcy wykonanie sieci trakcyjnej.
  • Torowisko na estakadzie w ciągu ul. Rakoczego. Tu torowisko jest już w betonowej otulinie.
  • Przygotowania pod wykonanie betonowej otuliny torowiska.
  • Prace przy linii tramwajowej na wysokości ul. Warneńskiej.
  • Nowe torowisko tramwajowe na wysokości ul. Piecewskiej.
  • Budowa nowego skrzyżowania ul. Bulońskiej i ul. Rakoczego.
  • Stąd dalej linia tramwajowa pobiegnie w kierunku ul. Myśliwskiej.
  • Budowa estakady przy przystanku PKM Brętowo.
  • Docelowo tramwaje mają zatrzymywać się równolegle do przystanku PKM Brętowo.

Prace na budowie linii tramwajowej z Siedlec na Morenę przekroczyły półmetek. Sprawdzamy, co udało się wybudować wykonawcy na 3,6-kilometrowej trasie. Tramwajem mieszkańcy pojadą tam we wrześniu 2015 r.



Budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę trwa już rok. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą firma MTM i Rajbud.

Przypomnijmy, że inwestycja za 116 mln zł przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce zobacz na mapie Gdańska na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia ponadto pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pomiędzy tymi środkami transportu.

Tak prace na budowie linii wyglądały jeszcze przed półmetkiem - pod koniec września tego roku.

Nowy tramwaj - Pesa Jazz Duo, który pojedzie nową linią na Morenę.

Prace torowe na budowie linii w kierunku Moreny w lipcu 2014 r.

Pierwsze prace na budowie linii tramwajowej na Morenę.

Półmetek za wykonawcą i inwestorem

- Za nami już ponad 55 proc. wykonanych prac. Aktualnie wykonujemy zadania na całej długości inwestycji i są to roboty nie tylko związane z budową torowiska, ale także przebudową układu drogowego, skrzyżowań, chodników, ścieżki rowerowej oraz sieci wodnej, kanalizacyjnej i ciepłowniczej - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Aktualnie wykonywane są warstwy konstrukcyjne jezdni na dojazdach do tzw. przystanku autobusowo-tramwajowego (PAT), który znajduje się między ul. Jaśkowa Dolina a ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska. Wspomniane prace poprzedzają wykonanie warstw bitumicznych. W pobliżu trwa ustawienie krawężników układu drogowego.

Roboty torowe na ul. Rakoczego obejmują teraz tzw. montaż "szyny w otulinie". Ponadto na wysokości ul. Bulońskiej prowadzony jest montaż rozjazdów na płycie podtorowej, gdzie docelowo na przejazdach planuje się nawierzchnię typu Strail.

Trwają też prace sanitarne, wodociągowe i kanalizacyjne - kontynuacja likwidacji wodociągu w ul. Nowolipie oraz montaż i regulacja odwodnień w torowisku w pobliżu ul. Jaśkowa Dolina.

Wykonawca powoli też buduje obiekt, który umożliwi tramwajom dojazd do wyniesionego przystanku PKM Brętowo. - Prowadzone jest sprężanie konstrukcji estakady, roboty ze względu na ich specyfikę wykonywane są odcinkami między podporami. Obecnie sprężanie prowadzone jest miedzy podporą 6 a 7. Oprócz tego prowadzone jest zbrojenie przęseł numer 8-10. Z kolei na etapie deskowania jest ustrój nośny przęsła numer 10 - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

- Całą inwestycję planujemy zakończyć do 30 września 2015 r. - dodaje rzecznik prasowy.

Co z budową odnogi na ul. Bulońskiej? zobacz na mapie Gdańska

Mieszkańcy denerwują się, że nie widać prac przy budowie ok. 800-metrowej linii na ul. Bulońskiej - tzw. odnogi budowanej linii między pętlą Siedlce a przystankiem PKM. Jej budowa pochłonie 23 mln zł i potrwa również do września 2015 r.

- 7 listopada firma Wprd Gravel podpisała umowę na budowę oraz przekazany został jej plac. Od tamtej pory nie została nawet "wbita łopata w ziemię". Minęło już 4 proc. z 10-miesięcznego kontraktu. Martwi mnie to - pisze pan Tomasz, nasz czytelnik.

Inwestor jednak uspokaja. - Wykonawca prowadzi prace przygotowawcze, organizuje zaplecze budowy, szukał odpowiedniego miejsca. Jesteśmy pewni, że niebawem prace ruszą, a mieszkańcy je zauważą - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (140) 8 zablokowanych

  • Cofamy się!!!

    Z czysto ekonomicznej przyczyny: tramwaj jest 10 razy droższy od np autobusu. Do tego trzeba policzyć bardzo drogą infrastrukturę, hałas i spore zanieczyszczenie środowiska (przeliczając ilość węgla spalanego do wytworzenia prądu potrzebnego na przejazd tramwaju na określonej długości). Po co komu w Polsce tramwaje? to przeżytek z XIX wieku. Współczesne autobusy są bardzo ekonomiczne i ekologiczne, dużo tańsze od tramwajów, znacznie bardziej mobilne. A korki? Skoro buduje się specjalne torowiska dla tramwai to dlaczego nie robić specjalnych jezdni dla busów? Kilkukrotnie tańsze to od budowy i utrzymania torowiska.

    • 0 0

  • Marudy

    A Polacy ciągle marudzą zamiast się cieszyć :)

    • 0 0

  • taka sobie inwestycja

    mieszkam na morenie i jak dla mnie tramwaje to zadne rozwiązanie. mogliby dolozyc pare autobusow i bylo by ok. Jakby pociągnęli trajtki do słowackiego i na wrzeszcz to było dopiero cos.

    • 0 0

  • Morena (3)

    Na Morenie i tak na razie najładniej wygladają pomalowane na nowo bloki.

    • 57 16

    • część z nich (1)

      wygląda naprawdę dobrze, myślę tu o blokach na Amundsema które wykonane zostały w stylu i kolorystyce sąsiedniego Central Parku. Za to na przeciwko (Marusarzowny, Wyrobka) gdańscy urbanisci popisali się różowymi potworkami i i wzornictwem rodem z PRL.

      • 0 0

      • "styl" blokowiska

        wybaczcie proszę ale jak się coś brzydkiego przyozdobi to nie przestanie być brzydkie. Blokowisko pozostanie blokowiskiem.

        • 1 0

    • smierc blokersom

      • 1 3

  • JAKOŚĆ! co chwila widać, niedoróbki i kiepską jakość! Co z nadzorem?

    • 0 0

  • Za tydzień,

    rusza inicjatywa "Piecewska - ulica przyjazna mieszkańcom" Etap I, usuwane będą z niej linie autobusowe, które bezmyślny urzędnik tędy poprowadził. W Etapie II wspomniany urzędnik zostanie pociąnięty do odpowiedzilności karnej.

    PRZYŁĄCZ SIĘ DO NAS!!!

    • 3 2

  • Szczerze mówiąc... (20)

    To po ch... ten tramwaj ?

    • 31 113

    • Szcz

      Racja

      • 1 0

    • :P troll czy głupek? (16)

      morena to jedna z większych sypialni... Linia tramwajowa w tym miejscu to dobra inwestycja.

      • 38 5

      • Głupek pisze powyżej (15)

        Wiem, że to duże (i obleśne jak każde) blokowisko. Kolej tam budują, więc wystarczy. Po co wywalać tyle pieniędzy na coś co będzie się dublowało z pociągiem, a w dodatku i tak zabierać będzie mniej pasażerów. Ktoś chce się kisić jak sardynka w puszce - ma autobusy.

        • 4 58

        • (7)

          jak pkm jedzie przez morenę to ja jestem miss świata

          • 18 3

          • Wychodzi na to, że jesteś Miss World (6)

            Ul. Dolne Migowo, gdzie budują stację to niby gdzie ?

            • 5 15

            • Spójż na mapę (5)

              PKM omija "Morenę" i biorąc pod uwagę jak czesto będzie jeździć to na pewno nie można brać tego pod uwagę jako główne rozwiązanie dla Moreny, a tylko pomocnicze.
              Jedzie dokładnie na granicy "Moreny" i Matemblewa.
              Dodatkowo tramwajem będzie do centrum bliżej i ma częściej przystanki, dzięki czemu nie będzie trzeba naginać od dworca.

              • 14 2

              • (4)

                Po 1) to, że jest na pograniczu osiedla to żaden problem - z drugiego końca dojedziesz do kolei autobusem, a ci co mają blisko, pójdą piechotą.

                Po 2) a jakim problemem jest częstotliwość. Chyba masz, tak jak każdy rasowy kibic smartfona, gdzie możesz sobie sprawdzić rozkład i przyjść na peron w godzinie odjazdu pociągu. Jeśli komuś się nie chce - ma autobusy, pełno linii 142, 130, 183, 210, 131, 184

                Po 3) no tak, przez to że tramwaj ma więcej przystanków, pasażerowie z Siedlec będą musieli czekać na 2 czy 3 kolejne, bo do właściwego nie wsiądą. Ktoś się pytał czy zostawić tak jak jest - oczywiście. Obecnie jest pełno autobusów z Migowa, są autobusy z Kokoszek, Szadółek i jest tramwaj z Siedlec. Każdy wybiera to czym się mu podoba jeździć i nie ma ścisku.

                • 2 17

              • (2)

                panowie 210 183 131 jest do wycięcia jak to piszecie i to jest fakt co do 142 jeszcze nie wiedza ale jak będzie tramwaj to zapewnię tez do skrócenia lini dojdzie

                • 1 2

              • 142 będzie jeździć przez Suchanino

                • 1 0

              • Czyli Adamowicz (niczym Kononowicz)

                Zlikwiduje wszystko :)

                • 4 3

              • no tak, z jednostki A będę jechać autobusem aby przesiąść się na tramwaj a następnie wsiąść w pkm aby pojechać do wrzeszcza :)

                jak się patrzy na mapę to i owszem pkm jedzie przez morenę, ale są to jej obrzeża i dla mieszkańców mocno oddalonych części moreny to jest żadne rozwiązanie

                • 2 2

        • Pociąg jest do wrzeszcza (6)

          A tramwaj prosto do centrum

          Ale po co tłumaczyć komuś kto ma taki stosunek do komunikacji jak ty...

          • 37 3

          • (4)

            Pociąg ma być docelowo do centrum. Jeśli go puszczą tylko do Wrzeszcza to pogratulujcie (głupoty) tym, których wybraliście do sejmiku wojewódzkiego.

            Jaki stosunek ? Człowieku, ty chyba nie wiesz co się dzieje w tzw. dzielnicy Chełm, czyli Lostwice-Świętokrzyska czy też Witosa. Poskracali, bądź pokasowali wszystkie autobusy ludziom i jak sardynki (w dodatku z przesiadką) zmusili jeździć tramwajem do centrum. Wybacz, ale nie chcę tego na Siedlcach, gdzie obecnie masz wybór, albo autobusy, albo tramwaj i każdy pasażer się pomieści. Jeśli uruchomią tą propagandową linię na Migowo, to od razu wytną autobusy na Siedlcach i będzie jazda tramwajem w warunkach urągających godności.

            • 12 25

            • kibic rasowy ma rację!!! Pisali o tym już dawno, że np. usuną 183, 142 będzie jeździć przez Suchanino itd itd, same minusy

              • 3 0

            • Z tymi sardynkami to nie przesadzaj (2)

              Rzeczywiście na początku tak było, ale obecnie tramwaje jeżdżą tak często, że nie widziałem tych sardynek w szczycie. Może jest tłoczno, ale nie jest to jak sardynki. To, że musisz stać to normalne. Po drugie nie jest to efekt tego, że pozabierali autobusy, bo to nie prawda, bo wiele z nich dalej kursuje i jest zawsze alternatywa na autobus do jadący do Wrzeszcza lub do Gdańska, ale kartuską.

              Ale skoro mało jeździsz tamtędy to pewnie nie wiesz.

              • 18 4

              • Kursują, ale do pętli tramwajowej, czyli 3-5 przystanków. (1)

                Dalej nie pojedzie. To samo mają zrobić z takimi liniami jak 167 czy 174, czyli pasażerów z Szadółek, Kokoszek, Jasienia razem z tymi z Migowa i jeszcze dosiadającymi się na Siedlcach. Takie mają plany. Chcą za (wasze) duże pieniądze wszystko pogorszyć, a wy się na to dajecie nabierać

                • 10 14

              • ty faktycznie jestes rasowy ... ale pieniacz

                • 8 3

          • tramwaj nie będzie do Centrum!!!!!
            Przecież milion razy pisali, że będzie kończyć na Siedlcach!!!
            Tak samo autobusy z Jasienia i Karczemek, tak więc szykuje się masakra - przez tramwaj usuną kilka linii autobusowych, a jak tramwajem będziemy chcieli dojechać do centrum to przesiadka na Siedlcach na kolejny tramwaj razem z mieszkańcami z dzielnic południowych, których autobusy będą też kończyć na Siedlcach.
            Cieszę się z tramwaju na Morenie, ale dalsze rozwiązania komunikacyjne to będzie wielki minus i nerwica u pasażerów.

            • 3 1

    • tylko buspasy!!!

      • 5 8

    • Kibicu...

      dla ludzi, dla ludzi

      • 9 0

  • inwestor szukał miejsca czyli ulicy Bulońskiej?

    Dobre

    • 2 0

  • Kampania Pana Prezydenta. (13)

    Kampania Pana Prezydenta Adamowicz z wsparciem portalu Trójmiasto idzie ok.
    Pan Maciej jak to przystało na wiernego etatowego dziennikarza Platformy Obywatelskiej nie daje nam zapominać o postępach na budowach gdańskich inwestycji co chwilę. Brawo Panie Maćku tak trzymać - niech propaganda sukcesu trwa w najlepsze - jest dobrze a będzie jeszcze lepiej:) Szkoda, że tak mało Pan Maciek pisze o najgorszych drogach w Polsce o deficycie w kasie miejskiej o budowie nowych osiedli na obrzeżach miasta które powodują konieczność budowy tam dróg i stawiania oświetlenia - wszystko kosztem niedofinansowania i wysiedlania centrum np. Wrzeszcza, który umiera. Brawo Panie Maćku.

    • 63 80

    • Najgorsze drogi? (3)

      Które? Gdzie w Polsce masz w ostatnich latach tyle inwestycji drogowych co w Gdańsku?

      • 19 4

      • hmm np. w Warszawie?

        albo w Werbkowicach?

        w tej ostatniej miejscowości nawierzchnie przynjamniej spełniają kryteria pojecia: "drogi"

        • 0 0

      • Jeździmy innymi drogami (1)

        Ty poprostu jeździsz innymi drogami, większość al Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jest do wymiany , do wymiany rownież stara Słowackiego Hallera - cała itd

        • 7 6

        • i kawałek drogi za kiblem sołtysa...

          durny przykład zawsze sie znajdzie ....

          • 9 3

    • To nie tak! (6)

      Możesz mi powiedzieć co ma zrobić prezydent z idiotami, którzy budują osiedla na odludziach? Nie jestem zwolennikiem Adamowicza vel Budynia, ale to są prywatne firmy, które koniecznie chcą napisać "MIESZKANIA W GDAŃSKU JEDYNE TAKIE ZOBACZ", a nie stać ich na teren inwestycyjny faktycznie leżący w Gdańsku.

      Wystarczyłoby, żeby developerzy wykupili np. kilkanaście hektarów działek między stogami a przeróbką - infrastruktura gotowa (tramwaj, 3 minuty od południowej obwodnicy, 15 minut od centrum) albo tereny poprodukcyjne na letnicy (jak wyżej)....

      Ale po co, skoro można kupić połowę tańsze działki na szadółkach czy kowalach i mędzić, ze miasto takie złe i dróg nie buduje.

      • 22 6

      • Stogi-Przeróbka kontra Gdańsk Południe (4)

        To mnie dopiero rozbawiłeś.
        Proszę policz sobie odległość i wtedy powiedz kto ma bliżej do centrum.
        Co do dróg to nie przesadzajmy, ale drogi tam są gorsze niż na Południu, a odludzie jeszcze większe.
        Do tego obwodnica południowa jako droga do centrum sorry, ale chyba poza centrum, a nie do. Dla przypomnienia, ale tu mamy obok W-Z i węzeł karczemki.

        Ok buduje się tunel, który połączy z wrzeszczem, ale odległość też spora.
        Tramwaj na stogi? chyba jego pozostałości, do tego ma więcej przystanków niż z pętli Łostowice.

        Rozumiem, że spora część ludzi kompletnie nie zna topografi swego miasta, poza miejscem gdzie mieszka, ale jak się już wypowiadać to fajnie byłoby choć trochę miasto poznać.

        • 11 3

        • Stogi- Przeróbka zbliżą się do centrum Gdańska (2)

          jak powstanie kładka pieszo-rowerowa na Ołowiankę, oraz ciąg pieszo rowerowy wzdłuż Kanału Raduni do okolic dworca PKP w Gdańsku

          • 1 3

          • Rowerem wzdłuż Kanału Raduni już teraz można jechać ulicami z Kontraruchem. Nie mal wszystkie tam mają to rozwiązanie. Na ddr nie ma tam miejsca

            • 0 0

          • Rzeczywiście, kładka otwarta przez 20 minut co godzinę zbliży!

            • 0 0

        • Stogi-Przeróbka kontra Gdańsk Południe cd.

          Sorry, ale teoretycznie to możesz sobie gdybać. Jestem dostawcą i obie te dzielnice to mój rejon. I wybacz, ale bliżej niż Stogi, to jest Chełm. Ale na Boga, nie Łostowice czy Kowale! W godzinach szczytu na osiedle Kolorowe jadę z centrum ~45-50 minut, w tym samym czasie z centrum dojadę nawet do Przegaliny. Poza godzinami szczytu czas jazdy jest podobny, z lekką przewagą dla Stogów. Przez Most JPII, Elbląską i Podwale po prostu nie może wyjść dłużej, niż Małomiejską czy Świętokrzyską-Havla.

          No proszę, nie rób z logiki ku...rtyzany. Chyba, że pracujesz dla Górskiego, Investingu czy innego stolec-inwestora, wtedy rozumiem, musisz chwalić swoje.

          • 12 0

      • to jest tylko domysł ale:

        to jest tylko domysł ale śladem który badało CBA w przypadku Adamowicza była duża ilość mieszkań, które Pan Prezydent nabył na warunkach preferencyjnych od rzeczonych deweloperów. Ponoć znany jest ze swoich bardzo bliskich układów z kiilkoma developerami z 3miasta.

        • 18 11

    • Natomiast niejaki , pisuarowy kandydat na prezydenta , rzyga jadem na Gdansk

      Teczkowy kandydat w TV publicznej neguje kazda inwetycje w Gdansku .

      • 3 1

    • Nagroda się należy. Dla pana Maćka, pogromcy korków i wyznawcy św. przepustowości karnet parkingowy i wjazdówka do Śródmieścia. odbiór po wyborach.

      • 13 7

  • Piecki i Migowo!

    Proszę szanować tradycję miejsca.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane